Ja märkligt agerande av chefen. Min erfarenhet av de stora kedjorna Biltema, Jula, CO etc är att de är generösa med reklamationer.
 
F
M Myckling skrev:
Ja märkligt agerande av chefen. Min erfarenhet av de stora kedjorna Biltema, Jula, CO etc är att de är generösa med reklamationer.
Min erfarenhet är att det jobbar för många ur begåvningsreserven på just Biltema och att dom i just garantiärende ofta väljer att ställa just malajen i kundmottagningen. Jag reklamerade nyligen mitt helt nyinköpta MC LiFe4 batteri som fet-dog efter 3 månader. Kollade laddregulatrorn så ni behöver inte tipsa om att det kan vara den....

Gick in med batteriet och dom har då en batterikollar-station inne på kundtjänst. Men den kunde inte få kontakt med batteriet (för det var avlidet på riktigt) så jag kunde ju inte få ett nytt.... otroligt logiskt. Så den stackarn fick hämta en stursk lågbegåvad hårig man. Det första han talar om för mig är att han har detta batteriet i sin räser-MC och har haft det i 3 år utan problem, sen har han ingen mer information eller nåt mer att tillägga. Jag frågar då vad han förväntar sig att jag skall göra med den informationen. Det är bra batteri är svaret på det.

- Ok, tycker du detta är ett bra batteri?

-Du måste ladda det.

-Jag har försökt ladda det

-Vad har du för laddare?

-En Noco Genius 5

-Du måste ha en laddare för Litium, du har förstört batteriet.

-Det är en laddare för Litium

-Man skal ha Biltemas laddare för BiltemaLitium


-Nej, man skall ha en laddare för Litiumbatteri och Noco är troligtvis på alla punkter överlägsen Biltemas laddare.

-Då har du förstört det på nåt annat sätt.

-Vilket sätt då?

-Det vet inte jag, men det är bra batteri

-Ge mig ett nytt då

-Nej, jag kan inte se vad som är fel på diplayen

-Men titta då displayen och ge mig ett nytt batteri

-Det går inte, batteriet är dött. Det kopplar inte upp sig

-Exakt, ge mig ett nytt då

- Det går inte du måste ladda det så jag kan koppla upp det

-Jag har laddat det, det är dött.

Men jag får inget batteri, istället sätter dom det på laddning och 3h senare ringer varuhuschefen efter att jag sökt dom 10 ggr och jag kan hämta ett nytt batteri.
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
segv och 10 till
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Min erfarenhet är att det jobbar för många ur begåvningsreserven på just Biltema och att dom i just garantiärende ofta väljer att ställa just malajen i kundmottagningen.
Ja, symptomatiskt för dessa goddag-yxskaft-reklamationsärendena brukar vara att kundtjänst-personalen kastar sig in i djupare tekniska eller juridiska analyser utan att ha någon aning om vad de pratar om.
Vilket tyvärr verkar blivit allt vanligare på senare år.
 
F fsn skrev:
Min erfarenhet är att det jobbar för många ur begåvningsreserven på just Biltema och att dom i just garantiärende ofta väljer att ställa just malajen i kundmottagningen. Jag reklamerade nyligen mitt helt nyinköpta MC LiFe4 batteri som fet-dog efter 3 månader. Kollade laddregulatrorn så ni behöver inte tipsa om att det kan vara den....
Det är högst varierande vilka som jobbar på biltema. Det finns de som är riktigt duktiga!

Har provat reklamera på olika varuhus, jag tror det är rätt olika mellan olika personer och varuhus. Så testa på annat varuhus eller vid en annan tidpunkt när chefen inte är där!

Jag har reklamerat ett batteri, jag hade sådan tur att jag köpt även laddare på biltema. Batteriet var stendött. Även där kunde deras mätare inte mäta det så jag känner igen situationen, men här fick jag ett nytt.
Jag hade ett problem med nån pryl min farsa köpt åt mig i present. Funkade inte ur kartongen. Tyvärr inget kvitto kvar. Gick inte. Kan jag förstå. Handlade en ny och kom tillbaka. "Jag hittade kvittot!" "Jamen, du handlade den ju för 5 minuter sen." "Ja, men den är redan sönder!". :D Då gick det att byta.

Handlade en bandslip. Blev "stopp" i utsuget som inte gick att rensa. Denna var det samma visa med, det gick inte att reklamera, det var inget fel. Jag orkade inte testa på andra varuhus. Konstruktionen var usel men kan kanske tillstå att man kunnat ta tag i det tidigare och kunnat blåsa ut det med tryckluft innan det blev packat...

Biltemas "gummigrejjor" - speciellt vacuumslangar och bränsleslangar är av hemsk kvalitet. Skulle inte våga köpa tex en kamrem där om det är samma leverantör.

Men, vissa andra saker på biltema är faktiskt helt OK. Men Julas reklamationspolicy är mycket bättre. Har aldrig varit nåt tjafs.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vet inte om det sagts tidigare men som vän av ordning vill jag bara säga att någon lagstadgad garanti finns inte, däremot reklamationsrätt. Bevisbördan skiftar efter 6 månader har jag för mig.
 
F
J JohanLun skrev:
Det är högst varierande vilka som jobbar på biltema. Det finns de som är riktigt duktiga!

Har provat reklamera på olika varuhus, jag tror det är rätt olika mellan olika personer och varuhus. Så testa på annat varuhus eller vid en annan tidpunkt när chefen inte är där!

Jag har reklamerat ett batteri, jag hade sådan tur att jag köpt även laddare på biltema. Batteriet var stendött. Även där kunde deras mätare inte mäta det så jag känner igen situationen, men här fick jag ett nytt.
Jag hade ett problem med nån pryl min farsa köpt åt mig i present. Funkade inte ur kartongen. Tyvärr inget kvitto kvar. Gick inte. Kan jag förstå. Handlade en ny och kom tillbaka. "Jag hittade kvittot!" "Jamen, du handlade den ju för 5 minuter sen." "Ja, men den är redan sönder!". :D Då gick det att byta.

Handlade en bandslip. Blev "stopp" i utsuget som inte gick att rensa. Denna var det samma visa med, det gick inte att reklamera, det var inget fel. Jag orkade inte testa på andra varuhus. Konstruktionen var usel men kan kanske tillstå att man kunnat ta tag i det tidigare och kunnat blåsa ut det med tryckluft innan det blev packat...

Biltemas "gummigrejjor" - speciellt vacuumslangar och bränsleslangar är av hemsk kvalitet. Skulle inte våga köpa tex en kamrem där om det är samma leverantör.

Men, vissa andra saker på biltema är faktiskt helt OK. Men Julas reklamationspolicy är mycket bättre. Har aldrig varit nåt tjafs.
Biltema kräver inte kvitto, bara att man kan visa på när man köpte varan. Det har jag gjort via kontoutdrag tidigare utan problem sen letar dom upp kvittot i sitt system men det är en annan historia.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F
P pjkw skrev:
Vet inte om det sagts tidigare men som vän av ordning vill jag bara säga att någon lagstadgad garanti finns inte, däremot reklamationsrätt. Bevisbördan skiftar efter 6 månader har jag för mig.
Läs konsumentköplagen så vet du istället för att ha för dig.
 
F fsn skrev:
Biltema kräver inte kvitto, bara att man kan visa på när man köpte varan. Det har jag gjort via kontoutdrag tidigare utan problem sen letar dom upp kvittot i sitt system men det är en annan historia.
Ok, jag ville inte dra in min far när jag stod där i varuhuset, jag visste inte när han köpt det... Bra veta till nästa gång...
 
F fsn skrev:
Läs konsumentköplagen så vet du istället för att ha för dig.
Oj vaknat på fel sida?
 
J JohanLun skrev:
...Men Julas reklamationspolicy är mycket bättre. Har aldrig varit nåt tjafs.
Tyvärr har jag precis motsatta erfarenheter. Köpte en kompressor på Jula i Jönköping för några år sedan. När jag startat den började den ryka och "sacka" i fart. Det var inte bara olja från tillverkningen som dunstade, utan det lät som att den höll på att skära.
När jag några timmar senare kom tillbaka till Jula ville dom skicka den på reparation som kunde ta 2-3 veckor. Krävdes mycket tjat, argumentation och övertalning från min sida innan jag fick en annan.
(Som har funkat sedan dess.)
 
M MagHam skrev:
Tyvärr har jag precis motsatta erfarenheter. Köpte en kompressor på Jula i Jönköping för några år sedan. När jag startat den började den ryka och "sacka" i fart. Det var inte bara olja från tillverkningen som dunstade, utan det lät som att den höll på att skära.
När jag några timmar senare kom tillbaka till Jula ville dom skicka den på reparation som kunde ta 2-3 veckor. Krävdes mycket tjat, argumentation och övertalning från min sida innan jag fick en annan.
(Som har funkat sedan dess.)
Då kan man kanske konstatera att de som frontar i butiken kan göra det mer eller mindre bra. Jag har haft ännu sämre erfarenheter med tex elgiganten. Dock har många butiker ganska bra regler för att lämna tillbaka en produkt sålänge man har kvar förpackning mm, om de själva inte tycker den är defekt kanske man helt enkelt kan tillämpa deras öppna köp. :D Morsan köpte en skrivare från elgiganten, modell efter min inrådan, men lyckades beställa fel (nåt hon ville ha/behövde saknades, minns inte vad). Det gick att lämna igen trots hon plattat till kartongen och installerat bläcket. Jag var förvånad. Vem köper den sen?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Fast oavsett hur det är med allting måste man tänka också och inte bara gå på att det gick ju för 50 år sen......Mycket förändras och det har inte varit nån hemlighet de senaste 20 åren att dylika däck är dåliga. Då kanske man får sköta dem därefter och inte låta de stå ute exponerat för sol eller andra element som påskyndar åldrandet. Har själv köpt däck på Biltema och det är nog säkert 5år vid det här laget utan nå egentliga problem. Man kan ju inte bara tänka att det är ju reklamationsrätt på grejerna och det ska hålla hur jag än behandlar det och går det sönder ändå så får man alltid nytt. Riktigt så fungerar det ju inte......
 
S Stefan1972 skrev:
Man kan ju inte bara tänka att det är ju reklamationsrätt på grejerna och det ska hålla hur jag än behandlar det och går det sönder ändå så får man alltid nytt. Riktigt så fungerar det ju inte......
Fast att förvara sin skottkärra kallt vintertid är enligt mig en fullkomligt normal och förväntad behandling. De saker jag inte förvarar "djupfrysta" på landet vintertid är lätträknade. Exempelvis förvaras sådant som hemelektronik, maskiner av olika slag och alla möbler djupfrysta, har alltid förvarats så och kommer antagligen under min livstid alltid att förvaras så.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast oavsett hur det är med allting måste man tänka också och inte bara gå på att det gick ju för 50 år sen......Mycket förändras och det har inte varit nån hemlighet de senaste 20 åren att dylika däck är dåliga. Då kanske man får sköta dem därefter och inte låta de stå ute exponerat för sol eller andra element som påskyndar åldrandet. Har själv köpt däck på Biltema och det är nog säkert 5år vid det här laget utan nå egentliga problem. Man kan ju inte bara tänka att det är ju reklamationsrätt på grejerna och det ska hålla hur jag än behandlar det och går det sönder ändå så får man alltid nytt. Riktigt så fungerar det ju inte......
Köpte en "Scott" cykel åt min dotter. Trodde det var ett kvalitetsmärke men däcken är efter 2 år (i kallförråd på vintern) spruckna. Jag har nån gammal moped och en gammal VW där jag gissar däck är 60 år gamla och fortfarande utan sprickor. Konstigt nog verkar OEM bilindustrin lyckas med att göra bra gummi fortfarande....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.