106 läst · 2 svar
106 läst
2 svar
Skjutdörrskarm (pocketkarm) - vilken bredd?
Jag ska bygga in en pocketkarm för skjutdörr och försöker förstå vilken bredd jag skall använda, det verkar som pocketkarmar oftast säljs i bredderna 95, 122 och 150.
Min vägg är reglad med 70mm-reglar och har OSB (11mm) + gipsskiva (13mm), så den totala bredden är ungefär 70+13*2+11*2 = 118 mm. Tar jag 122 så blir karmen några millimeter för bred och tar jag 95 så blir den 23 mm för smal.. Är det bästa att ta en 95 och sen sätta salningslister?
Min vägg är reglad med 70mm-reglar och har OSB (11mm) + gipsskiva (13mm), så den totala bredden är ungefär 70+13*2+11*2 = 118 mm. Tar jag 122 så blir karmen några millimeter för bred och tar jag 95 så blir den 23 mm för smal.. Är det bästa att ta en 95 och sen sätta salningslister?
Det är anslaget och täcklisterna vid sidan av dörren som bestämmer bredd.
Tänk på att dessa trädetaljer ofta brukar vara lätt rundade i kanterna. Kolla upp det.
Så frågan är vad du hade tänkt göra med dem.
Ska du ha foder där? eller bara låta de vara och sen spackla och måla/tapetsera emot?
Om det senare så är det bättre att ta lite stort. Det blir ju bara 2mm på varje sida.
Jag brukar bygga min egen pocketkarm. Då kan jag enkelt sätta en bit MDF på 'insidan' mot själva dörren för snygghetens skull. En innedörr är ofta 40mm bred och 'hålet' är i detta fall 70mm. Det blir en glipa på 17.5mm på varje sida om dörren. Men ser rätt mycket in i pocketen då.
Jag köper skenan löst. Samma skena som Swedoor har i sina pocketkarmar. Finns på www.theofils.se
För vissa dörrar så har jag mjukstängning. Klart bra för då kan man "slänga igen" dörren utan det smäller
Tänk på att dessa trädetaljer ofta brukar vara lätt rundade i kanterna. Kolla upp det.
Så frågan är vad du hade tänkt göra med dem.
Ska du ha foder där? eller bara låta de vara och sen spackla och måla/tapetsera emot?
Om det senare så är det bättre att ta lite stort. Det blir ju bara 2mm på varje sida.
Jag brukar bygga min egen pocketkarm. Då kan jag enkelt sätta en bit MDF på 'insidan' mot själva dörren för snygghetens skull. En innedörr är ofta 40mm bred och 'hålet' är i detta fall 70mm. Det blir en glipa på 17.5mm på varje sida om dörren. Men ser rätt mycket in i pocketen då.
Jag köper skenan löst. Samma skena som Swedoor har i sina pocketkarmar. Finns på www.theofils.se
För vissa dörrar så har jag mjukstängning. Klart bra för då kan man "slänga igen" dörren utan det smäller
Tack för bra info! Jag har inte riktigt tänkt på om jag vill ha foder eller inte, men du har rätt, 2mm är ju inte mycket egentligen, så då borde en 122mm vara bäst.P PappasHammare skrev:
Jag funderade lite på att bygga egen karm, men jag har lite tidspress så jag lutar nog åt att köpa en färdig.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Asbest i bytt plastmatta från 80-talet
Golv -
Offert badrumsrenovering - rimlig?
Badrum -
Bygga egen pocketkarm / skjutdörrskarm
Byggmaterial & Byggteknik -
Skjutdörr till badrum - pocketkarm eller utanpåliggande?
Fönster & Dörrar -
Skjutdörrar med pocketkarm, PAX-garderober och parkett - Stockholm
Säljes, Uthyres & Skänkes