Nissens Nissens skrev:
Ok, så skilsmässan är registrerad av tingsrätten?
Då antar jag att det enbart kommer att handla om värdet…
Det är nog bäst att ts pratar med en jurist.
Bodelningen har egentligen inte nåt att göra med skilsmässan. Vid en skilsmässa dka man göra en bodelning, bodelningen jan göras när dom helst efter att man lämnat in ansökan, i princip tretti år efteråt ..

Sen kan man faktiskt komma överens om vilken fördelning man vill... men det finns fall då bodelningen kan rivas upp. Det är nästan fullt tillåtet att att vara puckad.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Nissens
S sunqan skrev:
Bodelningen har egentligen inte nåt att göra med skilsmässan. Vid en skilsmässa dka man göra en bodelning, bodelningen jan göras när dom helst efter att man lämnat in ansökan, i princip tretti år efteråt ..

Sen kan man faktiskt komma överens om vilken fördelning man vill... men det finns fall då bodelningen kan rivas upp. Det är nästan fullt tillåtet att att vara puckad.
Ja, det mesta av vad du skriver stämmer…
Men jag uppfattar inte det ts skriver att de verkar komma överens… alls… exet vill sälja huset men inte mannen…

S sunqan skrev:
Lantmäteriet kommer inte ge köparen någon lagfart om inte båda makarna skrivit på köpehandlingarna när det handlar om gemensamma bostaden (ok, handlar tydligen om all fast egendom, är osäker på vad som gäller för lägenheter)

Hon har rätt till halva värdet av giftorättsgodset, inget annat . Dvs värdet av hans tillgångar minus hans skulder PLUS värdet av hennes tillgångar minus hennes skulder.
Enskild egendom räknas inte som en tillgång.
Ja, där var jag fel ute. Uppenbarligen finns det fler paragrafer än den om gemensamt boende. Det hade jag inte koll på. Men det är ändå inte ett gemensamt ägande.

• Wow
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Jo, han ska träffa en bra bodelning advokat nästa vecka.
Jag kan uppdatera hur det går.
Frågade honom om äktenskapsförordet och han påstår att det är skrivet hos en advokat firma. Hälften av egendom som var och en äger ska vara enskild egendom och resterade ska vara giftrorättsgod.
Det är i mina ögon väldigt solklart.
Frågan är om bodelningen blir färdig kan hon genom kronofogden försöka sälja huset som han bor med sina barn i ?
I fall han inte får mer lån av banken.
Man kan inte låna mer än 5 gg sin årliga inkomst. Om han tjänar typ en halvmiljon per år då blir det max 2,5 miljoner han låna. Om han inte gifter sig igen och lånar tillsammans med den nya stjärnan.
Det tror jag iofs att är långsökt med tanke på hans nuvarande erfarenhet av sitt tidigare äktenskap!
Är det hälften av tillgångarna, eller hälften av tillgångar och hälften av skulderna? Stor skillnad.

Kronofogden har nog ingen möjlighet att hjälpa till innan bodelningen är gjord...

Kommer man inte överens , kan man kalla in en bodelningsman (jurist, kodtnaden delas på), det första denne kommer göra är att undersöka om det går att förlikas. Om det inte går kommer BM kräva in äktenskapsförord, gåvobrev av enskild egendom, arvskiften där det finns testamentersd enskild egendom, saldobesked per det datum ansökan lämnades in på alla sparmedel (inklusive privat pensionssparande) alla skulder samt alla andra tillgångar. Sen räknar denne ut nettovärdet baserat på informationen. Sedan ska lösöre och bohag fördelas.
Men kan även nu begära att få behålla den gemensamma bostaden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det mesta av vad du skriver stämmer…
Men jag uppfattar inte det ts skriver att de verkar komma överens… alls… exet vill sälja huset men inte mannen…
Exet har inte förstått - hon kan inte tvinga fram nånting mer än en bodelning, om en av parterna begär bodelning ska en sån göras skyndsamt. Hon kan även begära stt en bodelningsman tillsätts.

Mina exempel är generella, äktenskapsbalken har alldeles för många varianter.

J Jens33 skrev:
Äktenskap förord finns. Hälften av var och ens tillgångar är enskild egendom.
Hennes del av hans tillgångar blir en fjärdedel.
Hon har obetydliga tillgångar.
Äktenskspsförordet påverkar hur giftorättsgoset (GR)ska beräknas.
50% av hans fastighet är hans enskilda egendom och ingår inte i giftorättsgodset.
Resterande 50% ska användas för att beräkna hans tillskott till GR.
Om han ensam står för alla lån, och lånen inte omfattas av äktenskspförordet, då ska nettovärdet av de 50% minskas med 100% av lånet. Det skulle alltså kunna sluta med att värdet blir noll (om huset är belånat till närmare 50%)
Det finns många fallgropar och tankefel.

Jurist är ett måste i detta fall.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Iom att de är gifta äger hon tyvärr hälften av huset. Hade de varit sambos hade huset varit hans. Sedan framgår det inte om det finns äktenskapsförord eller andra omständigheter. Eftersom barnen är skrivna på hans adress kan detta i viss mån påverka. TS's vän bör få hjälp av en juridiskt kunnig person.
Normalt är det en fördel att vara gift - men inte i detta fall.

Hon äger väll inte hälften bara för att dom gift sig ?
Hade han huset innan dom gifte sig, så är ju huset hans
Om han inte köpte det och hade för avsikt att bosätta med henne där

Men ägde han det innan det var aktuellt med giftermål, och kanske ens innan dom träffades, så äger hon inte

• Gilla
  • Haha
P-o Assarsjö och 1 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Hon äger väll inte hälften bara för att dom gift sig ?
Här blandas det hej vilt;)
Grundregeln: Gifta par äger allt gemensamt, även det som har medförts i boet.
Eftersom det i tråden finns äktenskapsförord gäller inte grundregeln.

I ett sambo"äktenskap" behåller parterna sina egna tillgångar - om de inte upprättat dokument om inbördes delning. I det fallet skulle mannen förfoga över hela fastigheten - men nu var de ju gifta!

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Här blandas det hej vilt;)
Grundregeln: Gifta par äger allt gemensamt, även det som har medförts i boet.
Eftersom det i tråden finns äktenskapsförord gäller inte grundregeln.

I ett sambo"äktenskap" behåller parterna sina egna tillgångar - om de inte upprättat dokument om inbördes delning. I det fallet skulle mannen förfoga över hela fastigheten - men nu var de ju gifta!
1kap 3par äktb:
Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Hej
Ett närstående till mig håller på att gå skilda vägar med sin fru. Han äger huset de bodde i 100% (det är köpt av honom innan de gifte sig). Hon har flyttat ihop med nån annan och bor i annan adress. De har gemensamma barn skrivna på hans adress (än så länge, frågan om boende och umgänge för barnen inte är utredd än).
Hon vill att han säljer huset så fort det går och ger hennes halva pengar så att hon kan satsa på en lägenhet.
Bodelning inte påbörjad.
kan hon tvinga honom att sälja huset?
köptes huset innan dom gifte sig?
Om detta är fallet så har hon ingenting att hämta.
Finns det äktenskapsförord att alla var för sig äger sin egendom..ja då är det också kört för henne :)

• Gilla
  • Haha
P-o Assarsjö och 1 till
  • Laddar…
Jo. Om det inte finns äktenskapsförord så delar man lika på tillgångarna vid en skilsmässa.
Men som gifta äger var och en sina saker, det är inte gemensamt ägande.

D Daniel 109 skrev:
Jo. Om det inte finns äktenskapsförord så delar man lika på tillgångarna vid en skilsmässa.
Men som gifta äger var och en sina saker, det är inte gemensamt ägande.
man delar lika på de saker man köpt gemensamt under den tiden som man bott under samma tak.

Har du köpt något innan ni flyttade ihop så har du 100% ägande av det.

• Gilla
  • Haha
P-o Assarsjö och 1 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Man kan väl låna mer än 4,5 gånger sin årsinkomst men du måste amortera mer enligt krav.
Man kan låna 6 gånger sin årsinkomst.
Och man måste inte amortera mer då det gäller ett befintligt bolån som tas över.

Agge87 Agge87 skrev:
man delar lika på de saker man köpt gemensamt under den tiden som man bott under samma tak.

Har du köpt något innan ni flyttade ihop så har du 100% ägande av det.
Nej, det gäller sambolagen. Äktenskap är en annan sak, då delar man på allt om det inte finns äktenskapsförord.

Under äktenskapet har jag 100% ägande av allt jag köpt oavsett när det köptes. (Juridiskt, frun har synpunkter ändå)

Peter2400 Peter2400 skrev:
Man kan låna 6 gånger sin årsinkomst.
Och man måste inte amortera mer då det gäller ett befintligt bolån som tas över.
Nja, om det befintliga lånet och tilläggslånet tillsammans överstiger 4,5 gånger bruttoinkomsten så ska man amortera enligt de (inte längre så) nya amorteringsreglerna. Det finns också möjlighet att bara amortera tilläggslånet, men då är det betydligt mer än bara en procent som ska amorteras.

Sen får man inte glömma bort att banker får sätta lägre skuldkvotstak om de vill det. Swedbank hade väl 5 för något år sen, kanske har fortfarande.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.