Nu verkar de ju inte vara helt överens. Då är det nog lämpligt att följa reglerna.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Det beror på vad man kommer överens om. Men om man inte kommer överens om något annat så är det ett lämpligt sätt att göra det på.

Det var dock inte alls detta jag kallade för ordklyverier.
Det jag syftade på var att om man är gift så hjälper det inte att ena parten står som ägare till 100% i fastighetsregistret, den andra äkta hälften måste ändå skriva på kontraktet vid en försäljning. Om man vill vara säker på att kontraktet skall vara giltigt.

Så I PRAKTIKEN är båda delägare till en fastighet oavsett hur det står i fastighetsregistret. Sedan kan man ju säga att den ena parten inte äger en del av fastigheten, bara en del av värdet i den, men det ändrar inget i praktiken…
Om huset är gemensamma boendet ja. Just i det här fallet har hon flyttat ut och adress ändrat. Hon bor inte i huset längre.
Jag tror ändå att han kan sälja utan henne. Om han blir skyldig henne pengar genom bodelning är annan sak.
 
  • Gilla
Stosin och 1 till
  • Laddar…
J
ylven ylven skrev:
Det gör det bara svårare. Värdet av huset som ska tas med i bodelningen är det värde som huset hade när ansökan om skilsmässa registrerades, det är alltså det som kallas brytdatumet.
Nej, som vi har uppfattat det, värdet av huset är det värde som när boet är utrett alltså när bodelningen sker.
Brytdagen bara fryser fast tillgångarna som fanns vid ansökan inte deras värdering.
Så om värdet av huset går upp eller ner det är det som gäller när bodelningen sker.
Det kan vara ett par år efter ansökan om skilsmässa.
Så har jag uppfattat det.
 
Nissens
J Jens33 skrev:
Om huset är gemensamma boendet ja. Just i det här fallet har hon flyttat ut och adress ändrat. Hon bor inte i huset längre.
Jag tror ändå att han kan sälja utan henne. Om han blir skyldig henne pengar genom bodelning är annan sak.
Du kan ju tro det om du vill, men det är inte så det fungerar. Hon kan ogiltigförklara köpekontraktet om hennes signatur inte är med.
Spelar ingen roll var man är skriven, är man gift så har man gemensam ekonomi om inte äktenskapsförord, enskild egendom är med i bilden.
 
  • Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
J
A avdpos skrev:
Nej, det är långtifrån självklart att han äger 100%. Snarare tvärtom.

Han har varit gift. Då ingår i grundavtalet att allt man tar med in äger man gemensamt. Nu har din vän ett äktenskapsförord. Men i din snabba beskrivning så ser det ärligt talat inte ut att hålla. Enskild egendom måste hållas väldigt separerad för att fortsätta vara enskild. Har de skrivit formuleringen själva utan jurist kan jag nog till 100% lova att äktenskapsförordet inte kommer hålla. Har de haft med en jurist att göra så är det fortfarande inte säkert.

Så din vän behöver prata med bank/jurist (via försäkringsbolag kanske?) för att reda ut hur deras gemensamma äganden faktiskt. Det behövs professionell hjälp som tittar på vad som faktiskt finns och inte enbart hjälp via ett forum. Skicka över kompisen till professionell hjälp med en gång. Det är ett plåster som måste dras av så fort som möjligt.
Jo, han ska träffa en bra bodelning advokat nästa vecka.
Jag kan uppdatera hur det går.
Frågade honom om äktenskapsförordet och han påstår att det är skrivet hos en advokat firma. Hälften av egendom som var och en äger ska vara enskild egendom och resterade ska vara giftrorättsgod.
Det är i mina ögon väldigt solklart.
Frågan är om bodelningen blir färdig kan hon genom kronofogden försöka sälja huset som han bor med sina barn i ?
I fall han inte får mer lån av banken.
Man kan inte låna mer än 5 gg sin årliga inkomst. Om han tjänar typ en halvmiljon per år då blir det max 2,5 miljoner han låna. Om han inte gifter sig igen och lånar tillsammans med den nya stjärnan.
Det tror jag iofs att är långsökt med tanke på hans nuvarande erfarenhet av sitt tidigare äktenskap!
 
  • Gilla
Nicklassonch
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju tro det om du vill, men det är inte så det fungerar. Hon kan ogiltigförklara köpekontraktet om hennes signatur inte är med.
Spelar ingen roll var man är skriven, är man gift så har man gemensam ekonomi om inte äktenskapsförord, enskild egendom är med i bilden.
De är ju skilda nu. Det som är kvar är bodelningen.
 
J Jens33 skrev:
Nej, som vi har uppfattat det, värdet av huset är det värde som när boet är utrett alltså när bodelningen sker.
Brytdagen bara fryser fast tillgångarna som fanns vid ansökan inte deras värdering.
Så om värdet av huset går upp eller ner det är det som gäller när bodelningen sker.
Det kan vara ett par år efter ansökan om skilsmässa.
Så har jag uppfattat det.
Fel. Värdet sätts den dagen ansökan om skilsmässa registrerades.

Samma gäller saldo på konton, värdering av värdepapper, etc.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju tro det om du vill, men det är inte så det fungerar. Hon kan ogiltigförklara köpekontraktet om hennes signatur inte är med.
Spelar ingen roll var man är skriven, är man gift så har man gemensam ekonomi om inte äktenskapsförord, enskild egendom är med i bilden.
Nej, det har man inte. Man äger och kan köpa och sälja saker på egenhand även som gift. Det finns ett undantag för det gemensamma hemmet. Men det är det ju inte när hon har flyttat ut. Hon har dock rätt till halva värdet den dag skilsmässohandlingarna lämnades in.
 
A
Man kan väl låna mer än 4,5 gånger sin årsinkomst men du måste amortera mer enligt krav.
J Jens33 skrev:
Jo, han ska träffa en bra bodelning advokat nästa vecka.
Jag kan uppdatera hur det går.
Frågade honom om äktenskapsförordet och han påstår att det är skrivet hos en advokat firma. Hälften av egendom som var och en äger ska vara enskild egendom och resterade ska vara giftrorättsgod.
Det är i mina ögon väldigt solklart.
Frågan är om bodelningen blir färdig kan hon genom kronofogden försöka sälja huset som han bor med sina barn i ?
I fall han inte får mer lån av banken.
Man kan inte låna mer än 5 gg sin årliga inkomst. Om han tjänar typ en halvmiljon per år då blir det max 2,5 miljoner han låna. Om han inte gifter sig igen och lånar tillsammans med den nya stjärnan.
Det tror jag iofs att är långsökt med tanke på hans nuvarande erfarenhet av sitt tidigare äktenskap!
 
J Jens33 skrev:
Frågan är om bodelningen blir färdig kan hon genom kronofogden försöka sälja huset som han bor med sina barn i ?
Du kan inte bli tvingad att sälja om du vill bo kvar och kan köpa ut den andra parten. I vissa fall kan ägaren tvingas sälja till den andra parten om den har större behov (typ har barnen) och har råd att ta över huset...
 
J Jens33 skrev:
Nej

[länk]
Där ser man. Praxis har alltså ändrats.

Eftersom även skulder och kontosaldon förändras pga amortering etc. så har mao den andra parten i praktiken rätt till halva din inkomst (och vice versa) tills bodelningen är klar. Här finns ju rum för en massa manövrerande eller spenderande. Det verkar inte bra. Man måste alltså göra bodelningen snabbt! Den andra parten kan ju hitta på vad som helst med dina pengar.

Der var bättre innan...

Dessutom.. många missar att även låsta tillgångar som tex privat pensionssparande ska ingå i bodelningen. Detta kan ge väldigt otrevliga effekter för den äldre parten om åldersskillnaden är stor. Typ "unga hustrun går iväg med din ihopsparade pension" och du har ingen tid kvar att spara ihop en ny.
 
Nej, inkomster och utgifter efter skilsmässan påverkar inte bodelningen.
 
  • Gilla
Pappyros och 4 till
  • Laddar…
J
S sjoelund skrev:
Du kan inte bli tvingad att sälja om du vill bo kvar och kan köpa ut den andra parten. I vissa fall kan ägaren tvingas sälja till den andra parten om den har större behov (typ har barnen) och har råd att ta över huset...
Förstår inte varför alla skriver du!
Jag bara hjälper en kamrat att reda ut sin bodelning.
 
J Jens33 skrev:
Förstår inte varför alla skriver du!
Jag bara hjälper en kamrat att reda ut sin bodelning.
Indefinit pronomen. Den som läser texten blir "du". Det gäller inte enbart din kamrat utan generellt för vem som helst.
 
  • Gilla
Lindalolsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.