Nissens
J Jens33 skrev:
De är ju skilda nu. Det som är kvar är bodelningen.
Ok, så skilsmässan är registrerad av tingsrätten?
Då antar jag att det enbart kommer att handla om värdet…
Det är nog bäst att ts pratar med en jurist.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har man inte. Man äger och kan köpa och sälja saker på egenhand även som gift. Det finns ett undantag för det gemensamma hemmet. Men det är det ju inte när hon har flyttat ut. Hon har dock rätt till halva värdet den dag skilsmässohandlingarna lämnades in.
Nej, det gäller all fast egendom. Jag handlade med fast egendom när jag var gift, min dåvarande frus namnteckning skulle alltid vara med trots att hon inte ägde någon del..
Och värdet är enligt praxis vid bodelningstillfället, inte vid tiden för ansökan om skilsmässa.

Det verkar som att du inte har någon erfarenhet av detta, utan bara gissar. Jag har varit med om detta personligen.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Nissens
E Eld skrev:
Fel. Värdet sätts den dagen ansökan om skilsmässa registrerades.

Samma gäller saldo på konton, värdering av värdepapper, etc.
Du får nog dubbelkolla det, för det du påstår stämmer inte.
 
J Jens33 skrev:
Jo, han ska träffa en bra bodelning advokat nästa vecka.
Jag kan uppdatera hur det går.
Frågade honom om äktenskapsförordet och han påstår att det är skrivet hos en advokat firma. Hälften av egendom som var och en äger ska vara enskild egendom och resterade ska vara giftrorättsgod.
Det är i mina ögon väldigt solklart.
Har pengar som är enskild egendom på något sätt blandats med sådana som är gemensamma så kan alla vara gemensamma. Det är mycket jobb att hålla det korrekt. Med största sannolikhet har de sumpat pengarna som egen egendom genom att en gång flytta pengar från gemensamt konto till enskilt.

Det troliga är att förordet inte håller juridiskt men att pengar kan delas upp enligt det om parterna kommer överens om det.

Det är också lite för personligt i privatekonomi, så jag tror det är bäst för din kompis att du inte uppdaterar oss.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hon har alltså rätt att kräva sin halva av nettovärdet på de tillgångar som är giftorättsgods. Hon får alltså inte en fjärdedel av det nuvarande värdet på huset, utan en fjärdedel av nettovärdet, dvs värdet minus huslånet. Är huset tungt belånat ska hon inte ha så mycket pengar, är huset lågt belånat ska hon ha desto mer.
Hon kan inte tvinga honom att sälja huset om hon inte är lagfaren ägare. Däremot kan han ändå tvingas sälja huset för att lösa ut henne om banken nekar honom att utöka lånen till detta.

De bör ta juridisk hjälp med bodelningen, så att det blir korrekt! Det verkar vara en konfliktfylld skilsmässa.
Bra svar/ Advokat
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan vara bra att tänka på att det är inte bara huset som skall delas. Värdet av alla tillgångar som inte är enskild egendom skall delas. Enskild egendom är sådant som tas upp i ett äktenskapsförord. Man kan även ärva eller få egendom som enskild, då skall det vara föreskrivet i testamente eller gåvobrev att det skall vara enskild egendom.
Jag har för mig att det finns regler om jämkning om ex. äktenskapet blir väldigt kortlivat.
Även skulder räknas in i bodelningen, viktigt att tänka på, alla skulder inkl. ev. studieskulder.
 
C
yonna yonna skrev:
Iom att de är gifta äger hon tyvärr hälften av huset. Hade de varit sambos hade huset varit hans. Sedan framgår det inte om det finns äktenskapsförord eller andra omständigheter. Eftersom barnen är skrivna på hans adress kan detta i viss mån påverka. TS's vän bör få hjälp av en juridiskt kunnig person.

Normalt är det en fördel att vara gift - men inte i detta fall.
Vaddå tyvärr? Klart det är en fördel att vara gift... Du lägger värderingar som om han skulle vara den förfördelade....Det vet vi inget om...
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Vid en skilsmässa har var och en rätt till halva värdet av giftorättsgodset.
Om det saknas äktenskapsförord, räknar man ut värdet av giftorättsgodset genom att var och en summerar värdet av sina tillgångar och drar därifrån bort värdet av sina skulder. Därefter läggs de två uträknade värdena ihop och då har man värdet av giftorättsgodset.

Om vi antar att det i en skilsmässa finns en bil värd 150000 med en skuld på 100000 och som ägs av mannen, och att det finns en fastighet värd 3000000 inköpt för 1300000, vid köpet togs ett pantbrev ut på 500000, inga renoveringar är gjorda, där mannen har lagfart på 100%, skulderna på fastigheten uppgår till 1000000 och skulderna är mannens till 100%, mannen har även ett sparande om 500000, och ett studielån om 150000, inget privat pensionssparande. Kvinnan har inga egna tillgångar men 200000 i studieskuld. slutligen finns det bohag och lösöre till ett ringa värde (0
Kalkylen för värdet av kvinnans tillskott till giftorättsgodset är enkel - noll!

Mannens är lite mer intressant om vi antar mannen tänk bo kvar.
Fastighet: här gör man en beräkning av nettovärdet, dvs minus skatt och mäklaravgift
Skatteuträkning:
Värde 3000000
Anskaffningsvärde 1300000
Lagfart: 1,5% av 1300000 + 825 = -20375
Nyuttaget pantbrev: 2% av 500000 + 375= -10375
Mäklaravgift 4% av 3000000= -120000
Reavinsten blir 3000000-1300000-20375-10375-120000=1550000 (avrundat)
Reavinstskatt 22% av 1550000=341000

Fastighetens Nettovärde är då marknadsvärde - mäklararvode - skatt
3000000 - 120000 - 341000 = 2539000

Bilen: 150 000
Sparande 500 000
Mannens Totala tillgångar: 2539000+150000+500000=3189000
mannens skulder 1000000+100000+150000=1250000
Mannens tillgångar = 3189000-1250000= 1939000

Giftorättsgodset uppgår till kvinnans + mannens tillskott: 0+1939000=1939000
Vilket blir 969500 till var och en.

Så om mannen ska lösa ut kvinnan ur huset ska han betala henne 969500. De förväntas även dela på bohag och lösöre.

Ska han inte lösa ut henne, då säljer man fastigheten och gör uträkningen baserad på de verkliga siffrorna.

Kvinnan har dock ingen rätt att få nånting innan bodelningen är klar.

Säg till kompisen att han ska ta hjälp av nån som kan sånt här., Det finns alldeles för många fallgropar - privat pensionssparande ska delas upp, men ej tjänstepension t.ex. alla lån räknas av från tillgångarna, så har din kompis spelskulder på en mille, så ska även de dras bort, osv.
Varför räknas mannens skulder inkl studieskuld men inte kvinnans? Är inte 4% mäklararvode lite väl högt och schablonartat? Vet från ett annat sammanhang en juristdjävel som satte upp jag tror 3% schablon på ett 8MSEK-objekt där den verkliga mäklarkostnaden snarare skulle vara runt 80000 enligt de mäklare jag kollade med (tyvärr i efterhand). Riktigt dåligt av juristen då han fick betalt för att göra en rättvis uppgörelse.
 
F FGLIN skrev:
Varför räknas mannens skulder inkl studieskuld men inte kvinnans? Är inte 4% mäklararvode lite väl högt och schablonartat? Vet från ett annat sammanhang en juristdjävel som satte upp jag tror 3% schablon på ett 8MSEK-objekt där den verkliga mäklarkostnaden snarare skulle vara runt 80000 enligt de mäklare jag kollade med (tyvärr i efterhand). Riktigt dåligt av juristen då han fick betalt för att göra en rättvis uppgörelse.
Är det en fiktiv försäljning ska du ta med alla kostnader som krävs för att sälja objektet för de pengarna. Är det enbart kostnad för mäklaren är det dyrt, men 4% är billigt om man köper in alla andra tjänster, besiktning, homestyling, städning, trädgårdsmästare, etc. Vid bodelning får du inte ett uppfräschat hus...
 
F FGLIN skrev:
Varför räknas mannens skulder inkl studieskuld men inte kvinnans? Är inte 4% mäklararvode lite väl högt och schablonartat? Vet från ett annat sammanhang en juristdjävel som satte upp jag tror 3% schablon på ett 8MSEK-objekt där den verkliga mäklarkostnaden snarare skulle vara runt 80000 enligt de mäklare jag kollade med (tyvärr i efterhand). Riktigt dåligt av juristen då han fick betalt för att göra en rättvis uppgörelse.
F FGLIN skrev:
Varför räknas mannens skulder inkl studieskuld men inte kvinnans? Är inte 4% mäklararvode lite väl högt och schablonartat? Vet från ett annat sammanhang en juristdjävel som satte upp jag tror 3% schablon på ett 8MSEK-objekt där den verkliga mäklarkostnaden snarare skulle vara runt 80000 enligt de mäklare jag kollade med (tyvärr i efterhand). Riktigt dåligt av juristen då han fick betalt för att göra en rättvis uppgörelse.
Fyra procent är en schablon. Fastigheter kodtar mer att sälja än lägenheter, 4% respektive 2% är det google hittar. Verkliga mäklararvodet beror på platsen. En lägenhet i stockholm hamnar på 0,8-1%

Sen skrev jag detta : "Om det saknas äktenskapsförord, räknar man ut värdet av giftorättsgodset genom att var och en summerar värdet av sina tillgångar och drar därifrån bort värdet av sina skulder. Därefter läggs de två uträknade värdena ihop och då har man värdet av giftorättsgodset."

Kvinnan i mitt exempel har noll i tillgångar och kan alltså inte minska dem mer. Man delar inte på skulder!

Vid en skilsmässa är det skulder som räknas inte tillgångar! Även spelskulder och smslån.

Och innan du säger "men så kan det väl inte vara", kan jag rekommendera lite läsning i form av äktenskapsbalken.

Till ts säger jag igen - se för fasik.. till att din kompis pratar med en jurist, det låter som att han kommer att ge sin exfru 2-3 gånger mer pengar än vad hon har rätt till.
 
O olomar skrev:
Även skulder räknas in i bodelningen, viktigt att tänka på, alla skulder inkl. ev. studieskulder.
Skulderna räknas in på sätt och vis. Nan minskar sina egna tillgångars värde med värdet av sina egna skulder. Men aldrig under noll. Man delar alltså på nettotillgångarna,
Se min räkneövning.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Hej
Ett närstående till mig håller på att gå skilda vägar med sin fru. Han äger huset de bodde i 100% (det är köpt av honom innan de gifte sig). Hon har flyttat ihop med nån annan och bor i annan adress. De har gemensamma barn skrivna på hans adress (än så länge, frågan om boende och umgänge för barnen inte är utredd än).
Hon vill att han säljer huset så fort det går och ger hennes halva pengar så att hon kan satsa på en lägenhet.
Bodelning inte påbörjad.
kan hon tvinga honom att sälja huset?
Om hon redan har annat boende och varken hon eller barnen sitter på gatan, så kan hon inte tvinga igenom en husförsäljning.

Däremot kan hon ha rätt till hälften av värdet. Blir ofta missförstånd där, folk brukar tro att man äger halva huset. Men det är halva värdet av giftorättsgodset som gäller. Det kan jämkas mot båtar, målningar, kontanter eller vad som helst.

Dags att köpa lite timmar av en bra jurist...
 
A avdpos skrev:
Nej, det är långtifrån självklart att han äger 100%. Snarare tvärtom.

Han har varit gift. Då ingår i grundavtalet att allt man tar med in äger man gemensamt. Nu har din vän ett äktenskapsförord. Men i din snabba beskrivning så ser det ärligt talat inte ut att hålla. Enskild egendom måste hållas väldigt separerad för att fortsätta vara enskild. Har de skrivit formuleringen själva utan jurist kan jag nog till 100% lova att äktenskapsförordet inte kommer hålla. Har de haft med en jurist att göra så är det fortfarande inte säkert.

Så din vän behöver prata med bank/jurist (via försäkringsbolag kanske?) för att reda ut hur deras gemensamma äganden faktiskt. Det behövs professionell hjälp som tittar på vad som faktiskt finns och inte enbart hjälp via ett forum. Skicka över kompisen till professionell hjälp med en gång. Det är ett plåster som måste dras av så fort som möjligt.
Han äger 100%, äktenskapet ändrar inte på det. Vid äktenskapskillnad ska värdet av giftorättsgodset delas lika.

Finns inga skulder och inga andra tillgångar och huset ska säljas, gå är giftorättsgodsets värde det som återstår efter att reavinstskatt och mäklararvode dragits bort. Och de ska ha hälften av detts belopp var.

Ska hon behålla huset, ska hon betala hälften av det beloppet, ska han behålla huset ska han betala henne det beloppet.

Kompisen måste konrakta en jurist. Juristkostnaden är peanuts i sammanhanget.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Om hon redan har annat boende och varken hon eller barnen sitter på gatan, så kan hon inte tvinga igenom en husförsäljning.

Däremot kan hon ha rätt till hälften av värdet. Blir ofta missförstånd där, folk brukar tro att man äger halva huset. Men det är halva värdet av giftorättsgodset som gäller. Det kan jämkas mot båtar, målningar, kontanter eller vad som helst.

Dags att köpa lite timmar av en bra jurist...
Det kvittar om hon sitter på gatan. Hon kan inte tvinga fram en försäljning då heller.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har man inte. Man äger och kan köpa och sälja saker på egenhand även som gift. Det finns ett undantag för det gemensamma hemmet. Men det är det ju inte när hon har flyttat ut. Hon har dock rätt till halva värdet den dag skilsmässohandlingarna lämnades in.
Lantmäteriet kommer inte ge köparen någon lagfart om inte båda makarna skrivit på köpehandlingarna när det handlar om gemensamma bostaden (ok, handlar tydligen om all fast egendom, är osäker på vad som gäller för lägenheter)

Hon har rätt till halva värdet av giftorättsgodset, inget annat . Dvs värdet av hans tillgångar minus hans skulder PLUS värdet av hennes tillgångar minus hennes skulder.
Enskild egendom räknas inte som en tillgång.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.