D Daniel 109 skrev:
Nej, det gäller sambolagen. Äktenskap är en annan sak, då delar man på allt om det inte finns äktenskapsförord.

Under äktenskapet har jag 100% ägande av allt jag köpt oavsett när det köptes. (Juridiskt, frun har synpunkter ändå)
Nu har jag själv varit gift och så vitt jag vet så har inte äktenskapsförord skapats mellan mig och min före detta.

Men det som köptes innan vi flyttade ihop fick gå till var och en. Det var så det blev för oss.

Men allt är väl relativt.
 
Ja, så länge man är överens kan man fördela tillgångarna precis som man vill. Men enligt lagen har båda rätt till hälften av tillgångarna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Men det som köptes innan vi flyttade ihop fick gå till var och en. Det var så det blev för oss.
Det låter som om ni kom överens. Så länge båda är OK med det kan man göra som man vill... Det är om man har någon lycksökare som vill roffa åt sig hälften av någons tillgångar som man har problem.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi kom inte överens om något :)
Jag gick in i väggen och hon tog vissa saker som vigselringen osv.

Men då kanske jag kan dra en faktura med KFM till henne då

tack för det!
 
  • Gilla
nying
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Men då kanske jag kan dra en faktura med KFM till henne då
Om du skrev under bodelningen så har du nog ingenting att hämta längre...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om du skrev under bodelningen så har du nog ingenting att hämta längre...
inget är underskrivet :)
 
S sjoelund skrev:
Kontakta tingsrätten och be om en bodelningsförrättare så får du din del:

[länk]

Alternativt en jurist som du bekostar själv. KFM kan inte hjälpa dig innan bodelningen är klar och ni vet hur allt ska fördelas.
tack så mycket !
 
Om de äger 1/4 av varandras tillgångar för det som var och en tog med i boet så innebär det inte att de inte äger hälften av tillgångar och skulder som tagits under äktenskapet. Om huset belånats mm under äktenskapet så är de båda som svarar för skulder. Skulle absolut ta en advokat till hjälp. Gör inga överföringar eller bankärenden utöver det normala…ta en jurist , helst advokat till hjälp. Advokater är ofta bättre än jurister eftersom de jobbar på fältet och en jurist inte sällan är just jurist för att hen inte klarade att bli advokat…
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det mesta av vad du skriver stämmer…
Men jag uppfattar inte det ts skriver att de verkar komma överens… alls… exet vill sälja huset men inte mannen…
Jag tror exet vill åt pengarna, på ett eller annat vis, vilket kan medföra att huset måste säljas (mot mannens vilja). Hoppas ungarna inte kommer i kläm i den här historien.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo. Om det inte finns äktenskapsförord så delar man lika på tillgångarna vid en skilsmässa.
Men som gifta äger var och en sina saker, det är inte gemensamt ägande.
Precis!
Exempel ur verkligheten från äktenskap utan äktenskapsförord:
Min fina Fordson Super Major (en traktor) var registrerad på mig under äktenskapet. Den var fortfarande min efter skilsmässan och bodelningen - men eftersom den var giftorättsgods fick jag ändå ersätta mitt ex för halva nettovärdet på traktorn.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
Gissningsvis tänker exfrun att hon ”har rätt” till hälften och har inte koll på juridiken. Har sett det tidigare i bekantskapskretsen. Personer ”vet” att de ska ha hälften och kommer och kräver detta för att kunna tex köpa nytt boende.

Självklart är det inte så enkelt, en bodelning tar ju upp ALLA tillgångar och skulder. Det inkluderar ju bilar, billån, studielån, bostad och bostadslån, värdefull konst, dyr idrottsutrustning eller vad man nu har. Eg är det en enkel balansräkning som inte alls motsvarar halva värdet av huset….

Eftersom den som tror den har rätt till halva huset blir det inte en trevlig överraskning att inse hur det ligger till, därför rekommenderas att göra detta via advokat/jurist så det blir helt korrekt och den besvikna parten inte kan hitta något att klaga på……
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Agge87 Agge87 skrev:
Nu har jag själv varit gift och så vitt jag vet så har inte äktenskapsförord skapats mellan mig och min före detta.

Men det som köptes innan vi flyttade ihop fick gå till var och en. Det var så det blev för oss.

Men allt är väl relativt.
Ja, det är en sak vad man har rätt till, en helt annan vad man kan komma överens om. Men grundprincipen är att man delar ALLT 50/50.

Men det finns självklart inget som hindrar att man ger bort det man egentligen har rätt till vid en bodelning.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Nissens
KristinaRT KristinaRT skrev:
Gissningsvis tänker exfrun att hon ”har rätt” till hälften och har inte koll på juridiken. Har sett det tidigare i bekantskapskretsen. Personer ”vet” att de ska ha hälften och kommer och kräver detta för att kunna tex köpa nytt boende.

Självklart är det inte så enkelt, en bodelning tar ju upp ALLA tillgångar och skulder. Det inkluderar ju bilar, billån, studielån, bostad och bostadslån, värdefull konst, dyr idrottsutrustning eller vad man nu har. Eg är det en enkel balansräkning som inte alls motsvarar halva värdet av huset….

Eftersom den som tror den har rätt till halva huset blir det inte en trevlig överraskning att inse hur det ligger till, därför rekommenderas att göra detta via advokat/jurist så det blir helt korrekt och den besvikna parten inte kan hitta något att klaga på……
Jodå, man har rätt till halva värdet av allt giftorättsgods, även husets.
Tror inte många vill äga halva huset vid en skilsmässa, och ofta har ingen av parterna råd att behålla huset själv eftersom det utgör en så stor post i ”balansräkningen” så i praktiken måste man ofta sälja huset för att kunna dela värdena 50/50.
 
KristinaRT
Nissens Nissens skrev:
Jodå, man har rätt till halva värdet av allt giftorättsgods, även husets.
Tror inte många vill äga halva huset vid en skilsmässa, och ofta har ingen av parterna råd att behålla huset själv eftersom det utgör en så stor post i ”balansräkningen” så i praktiken måste man ofta sälja huset för att kunna dela värdena 50/50.
Som sagt, man delar på både skulder och tillgångar. Just det där med skulder är något vissa ibland ”glömmer”……

Hur en bodelning i slutänden slutar är inte nödvändigtvis så parterna ”trodde” från början.

Kan ju tex vara så att en part har studerat under äktenskapet och har 300 000 i studieskulder…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.