76 289 läst · 231 svar
76k läst
231 svar
Skilsmässa tvinga sälja huset
Nu har jag själv varit gift och så vitt jag vet så har inte äktenskapsförord skapats mellan mig och min före detta.D Daniel 109 skrev:
Men det som köptes innan vi flyttade ihop fick gå till var och en. Det var så det blev för oss.
Men allt är väl relativt.
Ja, så länge man är överens kan man fördela tillgångarna precis som man vill. Men enligt lagen har båda rätt till hälften av tillgångarna.
Det låter som om ni kom överens. Så länge båda är OK med det kan man göra som man vill... Det är om man har någon lycksökare som vill roffa åt sig hälften av någons tillgångar som man har problem.Agge87 skrev:
Kontakta tingsrätten och be om en bodelningsförrättare så får du din del:Agge87 skrev:
https://www.domstol.se/amnen/familj...ning/bodelning/ansok-om-bodelningsforrattare/
Alternativt en jurist som du bekostar själv. KFM kan inte hjälpa dig innan bodelningen är klar och ni vet hur allt ska fördelas.
Om de äger 1/4 av varandras tillgångar för det som var och en tog med i boet så innebär det inte att de inte äger hälften av tillgångar och skulder som tagits under äktenskapet. Om huset belånats mm under äktenskapet så är de båda som svarar för skulder. Skulle absolut ta en advokat till hjälp. Gör inga överföringar eller bankärenden utöver det normala…ta en jurist , helst advokat till hjälp. Advokater är ofta bättre än jurister eftersom de jobbar på fältet och en jurist inte sällan är just jurist för att hen inte klarade att bli advokat…
Jag tror exet vill åt pengarna, på ett eller annat vis, vilket kan medföra att huset måste säljas (mot mannens vilja). Hoppas ungarna inte kommer i kläm i den här historien.Nissens skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 947 inlägg
Precis!D Daniel 109 skrev:
Exempel ur verkligheten från äktenskap utan äktenskapsförord:
Min fina Fordson Super Major (en traktor) var registrerad på mig under äktenskapet. Den var fortfarande min efter skilsmässan och bodelningen - men eftersom den var giftorättsgods fick jag ändå ersätta mitt ex för halva nettovärdet på traktorn.
Gissningsvis tänker exfrun att hon ”har rätt” till hälften och har inte koll på juridiken. Har sett det tidigare i bekantskapskretsen. Personer ”vet” att de ska ha hälften och kommer och kräver detta för att kunna tex köpa nytt boende.
Självklart är det inte så enkelt, en bodelning tar ju upp ALLA tillgångar och skulder. Det inkluderar ju bilar, billån, studielån, bostad och bostadslån, värdefull konst, dyr idrottsutrustning eller vad man nu har. Eg är det en enkel balansräkning som inte alls motsvarar halva värdet av huset….
Eftersom den som tror den har rätt till halva huset blir det inte en trevlig överraskning att inse hur det ligger till, därför rekommenderas att göra detta via advokat/jurist så det blir helt korrekt och den besvikna parten inte kan hitta något att klaga på……
Självklart är det inte så enkelt, en bodelning tar ju upp ALLA tillgångar och skulder. Det inkluderar ju bilar, billån, studielån, bostad och bostadslån, värdefull konst, dyr idrottsutrustning eller vad man nu har. Eg är det en enkel balansräkning som inte alls motsvarar halva värdet av huset….
Eftersom den som tror den har rätt till halva huset blir det inte en trevlig överraskning att inse hur det ligger till, därför rekommenderas att göra detta via advokat/jurist så det blir helt korrekt och den besvikna parten inte kan hitta något att klaga på……
Ja, det är en sak vad man har rätt till, en helt annan vad man kan komma överens om. Men grundprincipen är att man delar ALLT 50/50.Agge87 skrev:
Men det finns självklart inget som hindrar att man ger bort det man egentligen har rätt till vid en bodelning.
Jodå, man har rätt till halva värdet av allt giftorättsgods, även husets.KristinaRT skrev:Gissningsvis tänker exfrun att hon ”har rätt” till hälften och har inte koll på juridiken. Har sett det tidigare i bekantskapskretsen. Personer ”vet” att de ska ha hälften och kommer och kräver detta för att kunna tex köpa nytt boende.
Tror inte många vill äga halva huset vid en skilsmässa, och ofta har ingen av parterna råd att behålla huset själv eftersom det utgör en så stor post i ”balansräkningen” så i praktiken måste man ofta sälja huset för att kunna dela värdena 50/50.
Som sagt, man delar på både skulder och tillgångar. Just det där med skulder är något vissa ibland ”glömmer”……Nissens skrev:Jodå, man har rätt till halva värdet av allt giftorättsgods, även husets.
Tror inte många vill äga halva huset vid en skilsmässa, och ofta har ingen av parterna råd att behålla huset själv eftersom det utgör en så stor post i ”balansräkningen” så i praktiken måste man ofta sälja huset för att kunna dela värdena 50/50.
Hur en bodelning i slutänden slutar är inte nödvändigtvis så parterna ”trodde” från början.
Kan ju tex vara så att en part har studerat under äktenskapet och har 300 000 i studieskulder…