Med din definition kan du ju inte köpa ut någon innan bodelningen…. Ägandet är ju fortfarande delat.

• Gilla
Sågtand
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Med din definition kan du ju inte köpa ut någon innan bodelningen…. Ägandet är ju fortfarande delat.
Då har du missförstått.
I bodelningen beskriver man hur ägandet skall vara EFTER skilsmässan. Efter delningen av boet.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Exakt.

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Exakt.
Och det jag beskrev är hur det fungerar INNAN bodelningen…

J Jens33 skrev:
Priserna gått upp och huset är belånad ca 35% av värdet.
22% vinstskatt ska dras bort oxå har jag för mig från nettovärdet.
Skilsmässoansökan är inlämnad för sex månader sen men boet inte är utrett än.
Jag säger till honom att han kanske ska avvakta med värdering av huset så att priserna sjunker lite. Nu ligger vi på topp och villa priserna gått upp som en raket under Coronatider. Det låter rimligt med en avmattning/nedgång.
Att försöka vara taktisk och skjuta på bodelningen för att huset ska gå ner i värde är vanskligt. Det är bättre att ta tag i bodelningen så snart som möjligt, för att få det avklarat. Speciellt eftersom det verkar vara en konfliktfylld skilsmässa, och kan bli en riktig surdeg om allt inte blir utrett i tid.
Din kompis bör ta kontakt med sin bank för att höra efter om han har möjlighet att utöka lånen för att köpa ut exet. Sedan kontakt med en familjerättsjurist som kan ordna med bodelningen.

• Gilla
Elektra och 6 till
  • Laddar…
Vid en skilsmässa har var och en rätt till halva värdet av giftorättsgodset.
Om det saknas äktenskapsförord, räknar man ut värdet av giftorättsgodset genom att var och en summerar värdet av sina tillgångar och drar därifrån bort värdet av sina skulder. Därefter läggs de två uträknade värdena ihop och då har man värdet av giftorättsgodset.

Om vi antar att det i en skilsmässa finns en bil värd 150000 med en skuld på 100000 och som ägs av mannen, och att det finns en fastighet värd 3000000 inköpt för 1300000, vid köpet togs ett pantbrev ut på 500000, inga renoveringar är gjorda, där mannen har lagfart på 100%, skulderna på fastigheten uppgår till 1000000 och skulderna är mannens till 100%, mannen har även ett sparande om 500000, och ett studielån om 150000, inget privat pensionssparande. Kvinnan har inga egna tillgångar men 200000 i studieskuld. slutligen finns det bohag och lösöre till ett ringa värde (0
Kalkylen för värdet av kvinnans tillskott till giftorättsgodset är enkel - noll!

Mannens är lite mer intressant om vi antar mannen tänk bo kvar.
Fastighet: här gör man en beräkning av nettovärdet, dvs minus skatt och mäklaravgift
Skatteuträkning:
Värde 3000000
Anskaffningsvärde 1300000
Lagfart: 1,5% av 1300000 + 825 = -20375
Nyuttaget pantbrev: 2% av 500000 + 375= -10375
Mäklaravgift 4% av 3000000= -120000
Reavinsten blir 3000000-1300000-20375-10375-120000=1550000 (avrundat)
Reavinstskatt 22% av 1550000=341000

Fastighetens Nettovärde är då marknadsvärde - mäklararvode - skatt
3000000 - 120000 - 341000 = 2539000

Bilen: 150 000
Sparande 500 000
Mannens Totala tillgångar: 2539000+150000+500000=3189000
mannens skulder 1000000+100000+150000=1250000
Mannens tillgångar = 3189000-1250000= 1939000

Giftorättsgodset uppgår till kvinnans + mannens tillskott: 0+1939000=1939000
Vilket blir 969500 till var och en.

Så om mannen ska lösa ut kvinnan ur huset ska han betala henne 969500. De förväntas även dela på bohag och lösöre.

Ska han inte lösa ut henne, då säljer man fastigheten och gör uträkningen baserad på de verkliga siffrorna.

Kvinnan har dock ingen rätt att få nånting innan bodelningen är klar.

Säg till kompisen att han ska ta hjälp av nån som kan sånt här., Det finns alldeles för många fallgropar - privat pensionssparande ska delas upp, men ej tjänstepension t.ex. alla lån räknas av från tillgångarna, så har din kompis spelskulder på en mille, så ska även de dras bort, osv.

• Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Äktenskap förord finns. Hälften av var och ens tillgångar är enskild egendom.
Hennes del av hans tillgångar blir en fjärdedel.
Hon har obetydliga tillgångar.
Då låter det ju som om hon står för 1/2 lånet och 1/4 av tillgångarna på huset...

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att försöka vara taktisk och skjuta på bodelningen för att huset ska gå ner i värde är vanskligt.
https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1

Med dag då talan väcktes avses den dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkommit till tingsrätten. Denna tidpunkt kallas även "den kritiska tidpunkten". Det har alltså ingen betydelse om egendomsförhållandena ändras efter denna dag, bodelningen utgår från vem som ägde vad på dagen då ansökan inkom. Vid dödsfall är istället dagen då make dog man utgår ifrån.
Alltså måste du få en värdering för det datumet och det är detta som bodelningen baseras på. Att skjuta på bodelningen gör egentligen ingen skillnad.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Han äger redan 100% av huset.
Nej, det är långtifrån självklart att han äger 100%. Snarare tvärtom.

Han har varit gift. Då ingår i grundavtalet att allt man tar med in äger man gemensamt. Nu har din vän ett äktenskapsförord. Men i din snabba beskrivning så ser det ärligt talat inte ut att hålla. Enskild egendom måste hållas väldigt separerad för att fortsätta vara enskild. Har de skrivit formuleringen själva utan jurist kan jag nog till 100% lova att äktenskapsförordet inte kommer hålla. Har de haft med en jurist att göra så är det fortfarande inte säkert.

Så din vän behöver prata med bank/jurist (via försäkringsbolag kanske?) för att reda ut hur deras gemensamma äganden faktiskt. Det behövs professionell hjälp som tittar på vad som faktiskt finns och inte enbart hjälp via ett forum. Skicka över kompisen till professionell hjälp med en gång. Det är ett plåster som måste dras av så fort som möjligt.

• Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Priserna gått upp och huset är belånad ca 35% av värdet.
22% vinstskatt ska dras bort oxå har jag för mig från nettovärdet.
Skilsmässoansökan är inlämnad för sex månader sen men boet inte är utrett än.
Jag säger till honom att han kanske ska avvakta med värdering av huset så att priserna sjunker lite. Nu ligger vi på topp och villa priserna gått upp som en raket under Coronatider. Det låter rimligt med en avmattning/nedgång.
Det gör det bara svårare. Värdet av huset som ska tas med i bodelningen är det värde som huset hade när ansökan om skilsmässa registrerades, det är alltså det som kallas brytdatumet.

Nej, det man äger äger man. Men värdet ska fördelas vid en bodelning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
En bubblare är också om frun flyttade ihop med sin nya sambo (i gemensamt boende) innan skilsmässohandlingarna skickades in. Då borde även detta ingå i bodelningen?

• Haha
  • Gilla
Festlund och 13 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
En bubblare är också om frun flyttade ihop med sin nya sambo (i gemensamt boende) innan skilsmässohandlingarna skickades in. Då borde även detta ingå i bodelningen?
* asgarv *
Det skulle inte förvåna mig egentligen om lagen är sån att den också ska med

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Att försöka vara taktisk och skjuta på bodelningen för att huset ska gå ner i värde är vanskligt. Det är bättre att ta tag i bodelningen så snart som möjligt, för att få det avklarat. Speciellt eftersom det verkar vara en konfliktfylld skilsmässa, och kan bli en riktig surdeg om allt inte blir utrett i tid.
Din kompis bör ta kontakt med sin bank för att höra efter om han har möjlighet att utöka lånen för att köpa ut exet. Sedan kontakt med en familjerättsjurist som kan ordna med bodelningen.
Inte bara vanskligt utan helt utan effekt.

I bodelningen ska allt tas upp till det värde det hade det datumet som ansökan om skilsmässa registrerades. Så att skjuta upp något har ingen effekt alls på innehållet i avtalet.

• Gilla
Sågtand
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Alltså måste du få en värdering för det datumet och det är detta som bodelningen baseras på. Att skjuta på bodelningen gör egentligen ingen skillnad.
Det står så i lagen, men om ex-paret är överens kan de sätta ett annat brytdatum. Så gjorde jag och mitt ex efter vår skilsmässa.

• Gilla
honung
  • Laddar…
Det står så i lagen, men om ex-paret är överens kan de sätta ett annat brytdatum. Så gjorde jag och mitt ex efter vår skilsmässa.
Ja, så länge man är överens och inte behöver ändra någon lagfart kan man göra i princip vad man vill...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.