Det gör han ju redan. Frågan är ju bara hur mycket pengar hon ska ha.
 
  • Gilla
14589111 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det gör han ju redan. Frågan är ju bara hur mycket pengar hon ska ha.
Om du läser tråden så ser du att han fick rådet att göra bodelningen först, och sedan lösa ut henne…

Vilket känns bakvänt…
 
J
globaljuggler globaljuggler skrev:
Har de varit gifta längre tid än fem år?

Om svaret är nej finns här nyttig information.
7 år tror jag och ett halvt år sambo innan.
 
  • Gilla
Carpe Thermia
  • Laddar…
J
M MrDizzy skrev:
Jepp, men hon han inte kräva det värdet INNAN bodelningen är klar. Hon får helt enkelt vänta.
Ja och det kan gå lååång tid innan den bodelningen blir färdig. Det fanns så mycket svek och otrohet i deras äktenskap.
 
  • Ledsen
  • Wow
HomeboY och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Ja, men då måste det ju vara smartare att lösa det innan bodelningen. Då slipper man ju tidspressen. Bättre att han köper ut hrenne innan och får inskrivet i bodelningen att han äger 100% av huset. Då kan hon aldrig tvinga honom till försäljning.
Han äger redan 100% av huset.
 
J
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hon har alltså rätt att kräva sin halva av nettovärdet på de tillgångar som är giftorättsgods. Hon får alltså inte en fjärdedel av det nuvarande värdet på huset, utan en fjärdedel av nettovärdet, dvs värdet minus huslånet. Är huset tungt belånat ska hon inte ha så mycket pengar, är huset lågt belånat ska hon ha desto mer.
Hon kan inte tvinga honom att sälja huset om hon inte är lagfaren ägare. Däremot kan han ändå tvingas sälja huset för att lösa ut henne om banken nekar honom att utöka lånen till detta.

De bör ta juridisk hjälp med bodelningen, så att det blir korrekt! Det verkar vara en konfliktfylld skilsmässa.
Priserna gått upp och huset är belånad ca 35% av värdet.
22% vinstskatt ska dras bort oxå har jag för mig från nettovärdet.
Skilsmässoansökan är inlämnad för sex månader sen men boet inte är utrett än.
Jag säger till honom att han kanske ska avvakta med värdering av huset så att priserna sjunker lite. Nu ligger vi på topp och villa priserna gått upp som en raket under Coronatider. Det låter rimligt med en avmattning/nedgång.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jens33 skrev:
Han äger redan 100% av huset.
Nej, det gör han bara på pappret, eftersom han är gift så har frun del i det också oavsett vad det står i fastighetsregistret.
Därför är det bra att ts köper ut henne och skriver in i bodelningen att ts äger huset efter skilsmässan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
jag måste bara påpeka att:

”Hälften av var och ens tillgångar är enskild egendom. ”

är extremt luddigt skrivet.

Det kan tolkas som det skrevs tidigare men det kan också tolkas som att gemensamma tillgångar inte ingår i avtalet (vilket kan innebära huset och bilen) och det endast är de egendomar som normalt är enskilda ändå ska delas upp enligt ovanstående fördelning.


Så exakta formuleringar i förordet är nyckeln till att det ska gå att lämna ett tydligt besked.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, det gör han bara på pappret, eftersom han är gift så har frun del i det också oavsett vad det står i fastighetsregistret.
Därför är det bra att ts köper ut henne och skriver in i bodelningen att ts äger huset efter skilsmässan.
Även som gift så äger vardera part sina egna tillgångar, och skulder för den delen.

Att värdet av dessa tillgångar och skulder ska delas lika vid bodelning är något helt annat.
 
  • Gilla
Drömhus2021 och 8 till
  • Laddar…
Nissens
K Kasken skrev:
Även som gift så äger vardera part sina egna tillgångar, och skulder för den delen.

Att värdet av dessa tillgångar och skulder ska delas lika vid bodelning är något helt annat.
Javisst, hon äger värdet för en del av huset. Men det är en gråzon.
Om du äger 100% av en fastighet och är gift och säljer fastigheten så kan det köpekontraktet förklaras ogiltigt om inte frun också signerat det.

Så det är ordklyverier.
 
  • Gilla
Runtrunt
  • Laddar…
Nej, det är inte ordklyverier. Bodelningen ska definiera hur mycket var och en ska ha. Det är den som är beslutet.

Värdet ska normalt vara värdet den dag skilsmässoansökan lämnades in. Så det är lämpligt att fastighetsvärderingen görs i nära anslutning till den.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Javisst, hon äger värdet för en del av huset.
Nej, inte "värdet för en del av huset".

Halva värdet av de tillgångar som i juridisk mening är giftorättsgods.

Om ena parten t.ex står som ägare på huset som värderas till 5milj, en båt som värderas till 3milj, en bil som värderas till 3milj, inget av detta är enskild egendom och den andra parten har noll i tillgångar.... Då får den parten som äger alla tillgångar betala 5,5milj i skifteslikvid till den andra för att jämna ut lotterna vid bodelning.
Allting behöver ses i sin helhet, ingen har någonsin "rätt till" halva värdet av en viss tillgång.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte ordklyverier. Bodelningen ska definiera hur mycket var och en ska ha. Det är den som är beslutet.

Värdet ska normalt vara värdet den dag skilsmässoansökan lämnades in. Så det är lämpligt att fastighetsvärderingen görs i nära anslutning till den.
Det beror på vad man kommer överens om. Men om man inte kommer överens om något annat så är det ett lämpligt sätt att göra det på.

Det var dock inte alls detta jag kallade för ordklyverier.
Det jag syftade på var att om man är gift så hjälper det inte att ena parten står som ägare till 100% i fastighetsregistret, den andra äkta hälften måste ändå skriva på kontraktet vid en försäljning. Om man vill vara säker på att kontraktet skall vara giltigt.

Så I PRAKTIKEN är båda delägare till en fastighet oavsett hur det står i fastighetsregistret. Sedan kan man ju säga att den ena parten inte äger en del av fastigheten, bara en del av värdet i den, men det ändrar inget i praktiken…
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Nissens
K Kasken skrev:
Nej, inte "värdet för en del av huset".

Halva värdet av de tillgångar som i juridisk mening är giftorättsgods.

Om ena parten t.ex står som ägare på huset som värderas till 5milj, en båt som värderas till 3milj, en bil som värderas till 3milj, inget av detta är enskild egendom och den andra parten har noll i tillgångar.... Då får den parten som äger alla tillgångar betala 5,5milj i skifteslikvid till den andra för att jämna ut lotterna vid bodelning.
Allting behöver ses i sin helhet, ingen har någonsin "rätt till" halva värdet av en viss tillgång.
Jag vet det, men du läser ju inte vad jag skriver.
Är du gift och säljer en fastighet som du äger till 100% så skall även frun skriva på kontraktet för att inte riskera att det blir ogiltigt.
Det verkar du inte ha någon kunskap om, men jag VET att det är så.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.