P peter_c skrev:
Fick ännu en idé som ni gärna får hissa eller dissa. Pallställ.

Pallställsgavlar är förhållandevis billiga och klarar flera tons belastning. Till min pool skulle jag ha pallställsbalkar på 3,6 m som klarar ca 500 kg/st.

8 pallställsgavlar: [länk]
- Kapade till ca 20 cm höjd blir vikten något eller några kg/styck
8 pallställsbalkar: [länk]
- Total vikt ca 250 kg
Trallvirke 28x120, vikt ca 21 kg/kvm, total vikt på ca 500 kg
Spikreglar/skruvreglar efter behov

Vad tror ni? Är min tummen-mitt-i-handen-hjärna helt ute och cyklar igen, eller skulle det faktiskt vara görbart? Teorin är inte åt pipsvängen i mina ögon i alla fall.
Spännande idé. Varför inte träregel? Är syftet att minska bygghöjden så mycket som möjligt? Jag är lite tveksam om höjden kommer bli så mycket lägre än t.ex. med en 170x45-regel. Och vikten blir nog inte lägre, snarare lite högre.

Och sedan hjul i botten på pallställsgavlarna? De kommer nog behöva "anpassas"/svetsas, så antagligen klarar du dig med två pallställsgavlar och kan återanvända de bortkapade delarna till andra sektioner.

Jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter, och framför allt fallgropar. Vi satte upp en rund pool förra året i en sluttande gräsmatta, så den är delvis nedgrävd. Jag blev inspirerad av bl a den här tråden att göra pooltäcket som en rullande trädeck.

Utmaningen var dels att klara spännvidden på 5 meter, dels vikten och rostfria hjul. Den initiala tanken var att ha ett lock som täckte hela. Dock ändrade vi oss om var stegen skulle vara, och eftersom poolen ligger nära tomtgränsen fick vi istället satsa på 2 separata delar.

Här är Sketchupen som vi utgick från:
3D-modell av en trädäckskonstruktion med delvis nedgrävd rund pool, stege och en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken var sedan att dra den fram och tillbaka med en vinsch. Den biten hade vi tänkt lösa senare.

Reglarna tvärs över var 170 x 5400mm, och jag valde 21mm tjockt golv för att få ner vikten lite jmft med 28mm, som vi har på övrigt golv. Jag hittade rostfria nylonhjul som klarade 175kg st, 4 per sida blir 1400kg max vikt. Jag har inte räknat supernoga, men efteröverslag sa att ett helt täcke skulle väga uppemot 1000kg, så kanske 500kg.

Jag satte dit dubbla vinklade kortlingar i mitten (70mm) för hjälpa till medbärigheten, tanken var att reglarna skulle hjälpas åt med vikten på en viss punkt. Jag vet inte hur stor inverkan det har, men det verkade vettigt på pappret iaf.

Vi byggde upp regelverk för den ena sidan och ena halvan av pooltäcket, 5400 x 2500.
Här är en bild från september.
Delvis nedgrävd rund pool med rullande trädeck i olika nivåer, konstruerat för att täcka poolen.
Skapa konto

Efter detta när jag försökte lösa flyttandet av det mha en vinsch eller liknande hade det blivit höst och fuktigt så träet hade svällt en del och hela täcket var ganska tungt.

Det jag upplevde som problem med vår lösning var:
1 Höjdskillnaden
2 Formfastheten, dvs att vi inte fick täcket stabilt nog, utan det rörde sig diagonalt, när vi sköt det på bara ena sidan. Jag satte hålband diagonalt, men lyckades inte spänna de tillräckligt.
3 Eventuellt trögheten att flytta det pga att vi hade träreglar som underlag till hjulen.
4 Tyngden, hade nog varit hanterbar om 2 och 3 hade fungerat bättre.
5 All metall, skruv och hålband var rostiga efter vintern.
6 Automatiseringen, vi hade inte klart för oss hur detta skulle lösas från början.
7. Det var ganska svajigt att gå på. För att motverka detta satte jag ytterligare ett hjul i mitten på den delen av täcket som inte når över poolen (se bilden nedan).

Vi tyckte inte att detta blev bra och beslöt oss för att ta bort det för att få hela golvet i samma nivå. Vi kommer att använda plåtar/vanligt täckte istället.

Bortmontering tidigare i våras:
Halvfärdigt trädäck med reglar och nylonhjul som pooltäckning under konstruktion.
Skapa konto

• Gilla
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
Efter en hel del planerande och inhandlande så påbörjades bygget av pooltäckning förra helgen.
Tanken är att dela vintertäckningen i två delar (förbereddes redan när plåten lades dit i höstas) och sätta hjul på - ena delen bred och hög och andra delen låg och smal. V-hjul och rälsskena på ena sidan och "vanliga" hjul på andra sidan. Båda delarna rullas åt samma håll.

Först fick jag kapa plåten med en nibbler (tog sin lilla stund) till den smalare delen (som ska rulla in under den andra delen). Vågräta metallplåtar förberedda för pooltäckningsprojekt, med verktyg och material på träaltan.
Skapa konto

Sedan sågade jag ut hål i regeln plåten ligger på och satte fast hjulen som ska gå på räls.
Byggmaterial och verktyg ordnade på gräsmatta med pågående installation av pooltäckning i bakgrunden.
Skapa konto

På andra sidan har jag "vanliga hjul". Dessa är högre och gör att täckningen får en lutning så att vattnet rinner av.
Byggmaterial och verktyg utspridda på en trädäck med vit pooltäckning i bakgrunden under konstruktion.
Skapa konto

Skruvade fast plåten på reglarna som hjulen sitter på och la dit rälsen provisoriskt och sänkte ner täckningen på rälsen. Skulle den rulla så lätt som jag hoppats (barnen ska kunna täcka av poolen)? Jajamensan! afro.gifKunde skjuta undan den delen med ett finger. smiley.gif
Del av en tvådelad pooltäckning med hjul, placerad på trätrall utomhus.
Skapa konto

Nästa helg hinner jag förhoppningsvis fixa den högre delen samt sätta dit stopp och låsanordningar. Efter det blir det att lägga trall på täckningen och trä längs sidorna samt någon täckningen längst ned för att hindra löv och annan smuts att blåsa in under täckningen i poolen.

Fortsättning följer...

• Gilla
thrg och 4 till
  • Laddar…
J Joeleri skrev:
Efter en hel del planerande och inhandlande så påbörjades bygget av pooltäckning förra helgen.
Tanken är att dela vintertäckningen i två delar (förbereddes redan när plåten lades dit i höstas) och sätta hjul på - ena delen bred och hög och andra delen låg och smal. V-hjul och rälsskena på ena sidan och "vanliga" hjul på andra sidan. Båda delarna rullas åt samma håll.

Först fick jag kapa plåten med en nibbler (tog sin lilla stund) till den smalare delen (som ska rulla in under den andra delen).[bild]

Sedan sågade jag ut hål i regeln plåten ligger på och satte fast hjulen som ska gå på räls.
[bild]
På andra sidan har jag "vanliga hjul". Dessa är högre och gör att täckningen får en lutning så att vattnet rinner av.
[bild]

Skruvade fast plåten på reglarna som hjulen sitter på och la dit rälsen provisoriskt och sänkte ner täckningen på rälsen. Skulle den rulla så lätt som jag hoppats (barnen ska kunna täcka av poolen)? Jajamensan! [bild]Kunde skjuta undan den delen med ett finger. [bild]
[bild]

Nästa helg hinner jag förhoppningsvis fixa den högre delen samt sätta dit stopp och låsanordningar. Efter det blir det att lägga trall på täckningen och trä längs sidorna samt någon täckningen längst ned för att hindra löv och annan smuts att blåsa in under täckningen i poolen.

Fortsättning följer...
Jag är intresserad av din skena och hjul. Var har du köpt dem? Rostfritt, aluminium,?
Tack!

• Gilla
Kursaal
  • Laddar…
B Bråkis skrev:
Jag är intresserad av din skena och hjul. Var har du köpt dem? Rostfritt, aluminium,?
Tack!
Köpte de på Tellus. www.tellus.se. Handlade inne i butiken, Fridhemsplan, Stockholm.
Skenorna är 3 m och i rostfritt.

• Gilla
Bråkis
  • Laddar…
J Joeleri skrev:
Köpte de på Tellus. www.tellus.se. Handlade inne i butiken, Fridhemsplan, Stockholm.
Skenorna är 3 m och i rostfritt.
Skena för V-hjul, 3 m, 325 kr
V-hjul med fäste, 200 kr
V-hjul med fäste, infällda, 250 kr
Fasta hjul, 100 kr
Säljaren sa att de är på väg att höja priset då det legat stilla i 4-5 år. Han visste inte när.

Jag köpte 4 skenor, 2 v-hjul, 3 v-hjul infällda, 5 fasta hjul och 3 skarvpinnar till skena, 3 040 kr.

• Gilla
Bråkis
  • Laddar…
Tusen tack! Jag ska kika in i deras butik. Ser att det finns en rund skena också, mindre vass/spetsig. Hur är din skena att kliva på barfota?

B Bråkis skrev:
Tusen tack! Jag ska kika in i deras butik. Ser att det finns en rund skena också, mindre vass/spetsig. Hur är din skena att kliva på barfota?
Har inte testat än. Men den är inte vass. De brukar ha båda skenorna inne så det är bara att testa. Valde V-skenan för jag ville ha de infällda hjulen.

• Infällt hjul i V-skena under en träbalk, använd för att vägleda konstruktionens rörelse.
    Skapa konto
  • Gilla
Janinekd och 2 till
  • Laddar…
Arbetet fortskrider.
Jag hade mätt och kapat rätt så den lägre delen rullade in under den högre (som ska sänkas ca 10 cm.
Pooldäck i trä under uppbyggnad med staplade metallplåtar vid sidan av en blå pool.
Skapa konto

Sedan började jag sätta dit en gammal liner som vind/skräpskydd.
Trall med nyinstallerade metallöverdrag på vagnar som skydd, i byggprojekt för pooldäck.
Skapa konto
Halvfärdigt pooldäck med metallskivor och gammal liner som vindskydd, nära en poolkant.
Skapa konto
Två delar av ett pooldäck i olika höjder med hopkapade metallprofiler och en blå liner som vindskydd, innan installation av trall.
Skapa konto

Sedan blir det trall ovapå.

Har en sak kvar att fundera på. För att den låga delen (som är 1 m längre än den högre) ska få plats på den bortre delen av pooldäcket (och inte sticka ut över poolen) behöver jag antingen förlänga rälsen för den högre delen eller göra en lucka i den högre delen. Blir nog en förlängning.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T
Mögelproblem ännu?

T Thörre skrev:
Mögelproblem ännu?
Bara efter vintertäckningen...
Tror inte det kommer bli så tätt, men det får tiden utvisa. Måste bygga klart först. :) (Är bara där på helgerna fram tills barnens skola stänger.)

• Gilla
vibyggerhus
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Den här professionella lösningen ser ut som det du ursprungligen byggde:

[länk]

men kanske var priset en stor faktor?
Precis. Egenbyggt ca 15 000. Aqvisdeck drygt 100 000. :)
Räknar lite snabbt:
Plåt 7 000
Hjul & räls: 3 000
Reglar, trall och skruv: max 5 000?

Och känslan!:D Känslan när man fnulat och funderat länge och sedan bygger och det fungerar som man tänkt. :heart::strong:

• Gilla
  • Älska
Freddan054 och 3 till
  • Laddar…
Så är det :cool:

fördelen med köpt är ju såklart att grejerna bara ska fungera - annars får de fixa det. Vilket är skönt. Men dyrt

T Thörre skrev:
Mögelproblem ännu?

Varför kommer det bli ett mögelproblem? Och hur lösa det i sådana fall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.