103 690 läst · 153 svar
104k läst
153 svar
Skenor (räls) och rullar för flyttbart trädäck/poolskydd
Mycket intressant tråd!
Håller själv på att bygga en altan och behöver saker att fylla den med. En mindre pool eller ett utomhusspa verkar vara en kul detalj som höjer det emotionella värdet. För min del är utseendet när den inte används väldigt avgörande för vad jag ska bygga så en ful matta som rullar över vattnet eller en sån där glaskupa är otänkbart. Så det enda acceptabla poolskyddet verkar vara någon form av plattform som kan rullas bort när vattnet ska användas och rullas tillbaka när man vill skydda poolen.
Så det jag har kommit fram till hittills är en plattform, troligen av tryckat virke, som ligger dikt an på poolen eller trädäcket när man inte ska flytta på den och nedsänkbara hjul på skenor när den ska flyttas. Många av mina tankar har ni redan tagit upp i tråden vilket får mig att känna att jag är på rätt väg
Ska med nöja fortsätta att följa tråden!
Håller själv på att bygga en altan och behöver saker att fylla den med. En mindre pool eller ett utomhusspa verkar vara en kul detalj som höjer det emotionella värdet. För min del är utseendet när den inte används väldigt avgörande för vad jag ska bygga så en ful matta som rullar över vattnet eller en sån där glaskupa är otänkbart. Så det enda acceptabla poolskyddet verkar vara någon form av plattform som kan rullas bort när vattnet ska användas och rullas tillbaka när man vill skydda poolen.
Så det jag har kommit fram till hittills är en plattform, troligen av tryckat virke, som ligger dikt an på poolen eller trädäcket när man inte ska flytta på den och nedsänkbara hjul på skenor när den ska flyttas. Många av mina tankar har ni redan tagit upp i tråden vilket får mig att känna att jag är på rätt väg
Ska med nöja fortsätta att följa tråden!
Har letat och letat efter någon som byggt ett flyttbart trädäck och det är många som går i dessa tankar (jag är en), men hittar ingen som faktiskt byggt.
Vi har en rund 4,5 m pool. Första tanken var att ha två delar (fyrkantiga 4,9x2,4 m) som skjuts åt varsitt håll. Byggs av reglar med trall ovanpå, isolering av cellplast och en fuktspärr längst ned, typ byggplast. V-hjul med räls på ena sidan och släta hjul på andra med en plåt på däcket för lättare motstånd. En halva skulle väga ca 330 kg.
Sen tänkte jag: hur kan jag göra den lättare (men 300 kg är inte allt för mycket, men något otympligt). Sätta hjul på vinterplåtarna (tp131)! Men det blir inte så snyggt. Då blir det att lägga trall på som även fördelar ut vikten på plåten, och en kjol av en trallbräda (och kanske lite överbliven liner som hänger ner för att hindra smuts) för att dölja sidorna. Borde hålla tycker jag. Eller?
Ett annat alternativ är att bygga en ram av 45x220 reglar där jag lägger i plåten (131 mm hög) som vilar på stödreglar på kortsidan. Cellplastisolering under och fuktspärr längst ner. Ovanpå 22x95 trall som vilar direkt på plåten och ramen. Hjullösningen är densamma. ca 350 kg per halva.
Hur låter detta?
Vi har en rund 4,5 m pool. Första tanken var att ha två delar (fyrkantiga 4,9x2,4 m) som skjuts åt varsitt håll. Byggs av reglar med trall ovanpå, isolering av cellplast och en fuktspärr längst ned, typ byggplast. V-hjul med räls på ena sidan och släta hjul på andra med en plåt på däcket för lättare motstånd. En halva skulle väga ca 330 kg.
Sen tänkte jag: hur kan jag göra den lättare (men 300 kg är inte allt för mycket, men något otympligt). Sätta hjul på vinterplåtarna (tp131)! Men det blir inte så snyggt. Då blir det att lägga trall på som även fördelar ut vikten på plåten, och en kjol av en trallbräda (och kanske lite överbliven liner som hänger ner för att hindra smuts) för att dölja sidorna. Borde hålla tycker jag. Eller?
Ett annat alternativ är att bygga en ram av 45x220 reglar där jag lägger i plåten (131 mm hög) som vilar på stödreglar på kortsidan. Cellplastisolering under och fuktspärr längst ner. Ovanpå 22x95 trall som vilar direkt på plåten och ramen. Hjullösningen är densamma. ca 350 kg per halva.
Hur låter detta?
Åk till klosterhotellet i vadstena och ta lite spa och sitt och begrunda lösningen de har till jacuzzin ute på innergården. Hittar ingen bättre bild, men här ser man till vänster lite modellen de har med ett trädäck på trädäcket som man kan skjuta över vid behov.
Jag tror i alla fall att det är skjutbart. Har för mig jag sett hjul på undersidan av det.
Jag tror i alla fall att det är skjutbart. Har för mig jag sett hjul på undersidan av det.
Jag tänker spontant att man måste ha en järnbalk för att klara spännvidden. Vi skissar på en 7-8 meter lång och 2,5 meter bred pool som jag skulle vilja kunna täcka med en liknande konstruktion.
Hur mycket nedböjning skulle det bli på en 8 meter lång HEA 140 balk? Tänk 400 kg belastning mitt på med egenvikten.
Hur mycket nedböjning skulle det bli på en 8 meter lång HEA 140 balk? Tänk 400 kg belastning mitt på med egenvikten.
Går i dessa tankar själv för en eventuell framtida runt pool. Har denna idé som konstruktion, vad tror ni om det?J Joeleri skrev:Har letat och letat efter någon som byggt ett flyttbart trädäck och det är många som går i dessa tankar (jag är en), men hittar ingen som faktiskt byggt.
Hur låter detta?
Rund konstruktion/plattform som ett lock liknande det som är framför ett dörröga. Att det liksom roterar iväg med frihängande roterbara hjul under som är i nivå med trädäcket runt men ändå över vattenytan. Gängad stång som hjälper till att höja plattformen lite så att hjulen inte slår i kanten på trallen.
Typ hjul som dessa?
https://www.lankhjul-outlet.se/gumm...pAIM3r_O3FjJ3KA-D5tARFyjzsv-1BhkaAoK2EALw_wcB
Vad tror ni om det?
Det beror mycket på hur du tänkt dig konstruktionen av "locket". Blir det för tungt kommer det troligen att "hänga ner" i poolen och bli tungt/svårt att knuffa undan men om du bygger "locket" större än poolen så det alltid finns hjul på bortre sidan (sett från gängstången) som ligger på trallen kan det fungera.E EasyCash skrev:
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jo men precis det är så jag tänkt. Lite slarvigt ritat kryssen där hjulen är markerade. Hmm. Tål att tänka vidare på alltså. Tack!anders07 skrev:Det beror mycket på hur du tänkt dig konstruktionen av "locket". Blir det för tungt kommer det troligen att "hänga ner" i poolen och bli tungt/svårt att knuffa undan men om du bygger "locket" större än poolen så det alltid finns hjul på bortre sidan (sett från gängstången) som ligger på trallen kan det fungera.
Liten uppdatering från mig (trådstartaren).
Trädgårdens utformning gör det bökigt att få plats med ett skjutbart skydd, och ett skjutbart skydd som går att vistas på blir en speciallösning som vi inte har kompetens – alternativt råd – att bygga eller beställa. Ingen av oss är vidare händig eller intresserad.
Vi har istället kommit fram till att vi byter ut dagens pooldäck (troligen år 2022) och bygger ut uteplatsen. Poolen kommer vi istället att täcka över med det plattaste snötåliga pooltak vi har råd med. Bor i Uppsala där snömängderna har varit väldigt måttliga på sistone.
MEN – jag hoppas att ni andra som funderar gärna håller tråden vid liv.
Trädgårdens utformning gör det bökigt att få plats med ett skjutbart skydd, och ett skjutbart skydd som går att vistas på blir en speciallösning som vi inte har kompetens – alternativt råd – att bygga eller beställa. Ingen av oss är vidare händig eller intresserad.
Vi har istället kommit fram till att vi byter ut dagens pooldäck (troligen år 2022) och bygger ut uteplatsen. Poolen kommer vi istället att täcka över med det plattaste snötåliga pooltak vi har råd med. Bor i Uppsala där snömängderna har varit väldigt måttliga på sistone.
MEN – jag hoppas att ni andra som funderar gärna håller tråden vid liv.
Hej!
Jag har funderingar på något åt samma håll.
Reglar på tvären över 6x3-pool
Delas upp i 4 sektioner.
Ledade/gångjärn imitten.
Reglarna ytterst sitter ledat fast i underlaget/trallen.
Man använder en elektrisk vinsch som drar ihop sektionerna.
Isoleras med frigolit. Mellan frigolit och poolen har man någon typ av duk, typ traditionell poolduk eller annan plast som hindrar diffusion.
Vikt cirka 100 kg per segment.
Största motargument nu är skugga från de stående delarna, och att det ena av dem kommer täcka för silen vid bräddavloppet. Skulle helst vilja kunna rulla bort den ena av dem, i stående läge (för att sedan fästas in i ett räcke eller dylikt för att inte riskera att den välter). Men det känns som det kan bli väldigt svårt att uppnå på ett stabilt sätt.
Tar tacksamt emot idéer och förslag.
Jag har funderingar på något åt samma håll.
Reglar på tvären över 6x3-pool
Delas upp i 4 sektioner.
Ledade/gångjärn imitten.
Reglarna ytterst sitter ledat fast i underlaget/trallen.
Man använder en elektrisk vinsch som drar ihop sektionerna.
Isoleras med frigolit. Mellan frigolit och poolen har man någon typ av duk, typ traditionell poolduk eller annan plast som hindrar diffusion.
Vikt cirka 100 kg per segment.
Största motargument nu är skugga från de stående delarna, och att det ena av dem kommer täcka för silen vid bräddavloppet. Skulle helst vilja kunna rulla bort den ena av dem, i stående läge (för att sedan fästas in i ett räcke eller dylikt för att inte riskera att den välter). Men det känns som det kan bli väldigt svårt att uppnå på ett stabilt sätt.
Tar tacksamt emot idéer och förslag.