4 091 läst · 31 svar
4k läst
31 svar
Skatt på husförsäljning
Får man dra av för sådant man byggt och sedan rivit?
I vårt fall köpte vi en sommarstuga med en enkel toalett. Den byggde vi om till ett riktigt badrum. Efter 8 år rev vi hela den delen av huset för att göra en stor tillbyggnad.
Kan man dra av kostnaderna för badrummet?
I vårt fall köpte vi en sommarstuga med en enkel toalett. Den byggde vi om till ett riktigt badrum. Efter 8 år rev vi hela den delen av huset för att göra en stor tillbyggnad.
Kan man dra av kostnaderna för badrummet?
Lite samma sak om du bott länge och byter till exempel kök mer än en gång så är det bara sista köket som du får dra av, allt annat har du ju själv använt och kasserat.
Svara på frågan om var du hittade uppgiften.A Argastesnickaren skrev:
Du får göra avdrag för förbättringar du gjorde veckan innan du säljer om du nu gjort en så sen förbättring.
5 år gäller normalt underhåll, t.ex. målning och tapetsering, dvs. är underhållskostnaden äldre än 5 år medges inte avdrag.
Om du haft ett hus 20 år, renoverar köket första gången efter 5 år och andra gången efter 15 år har du höjt standarden 2 gånger.
Renoverar du ett kök så är det underhåll.P Peter787 skrev:Svara på frågan om var du hittade uppgiften.
Du får göra avdrag för förbättringar du gjorde veckan innan du säljer om du nu gjort en så sen förbättring.
5 år gäller normalt underhåll, t.ex. målning och tapetsering, dvs. är underhållskostnaden äldre än 5 år medges inte avdrag.
Om du haft ett hus 20 år, renoverar köket första gången efter 5 år och andra gången efter 15 år har du höjt standarden 2 gånger.
Det får du dra av upp till 5 år.
Från Skatteverkets hemsida.P Peter787 skrev:Svara på frågan om var du hittade uppgiften.
Detta räknas som reparation eller underhåll
Reparationer och underhåll är:
Du återställer bostaden i nyskick eller det skick den hade vid tillbyggnad eller ombyggnad.
Du behåller bostadens egenskaper genom renovering.
Sådana arbeten eller utbyten av byggnadsdelar kan du ha gjort en eller flera gånger under bostadens livslängd. Även om du har reparerat och underhållit samma byggnadsdel vid flera tillfällen är det bara den senaste utgiften som du får göra avdrag för
Inte enligt skatteverket...A Argastesnickaren skrev:
(Nu förutsätter jag att renoveringen innebär ändrad planlösning, vilket är den springande punkten i skatteverkets beskrivning, och det räcker med att flytta vaskens eller diskmaskinens placering)
Det du / skatteverket refererar till är inte renovering, vilket är det jag skriver om.A Argastesnickaren skrev:Från Skatteverkets hemsida.
Detta räknas som reparation eller underhåll
Reparationer och underhåll är:
Du återställer bostaden i nyskick eller det skick den hade vid tillbyggnad eller ombyggnad.
Du behåller bostadens egenskaper genom renovering.
Sådana arbeten eller utbyten av byggnadsdelar kan du ha gjort en eller flera gånger under bostadens livslängd. Även om du har reparerat och underhållit samma byggnadsdel vid flera tillfällen är det bara den senaste utgiften som du får göra avdrag för
Att få en reparation/underhåll till en renovering, vilket ger obegränsad avdragstid, är väldigt enkelt, t.ex. genom att ändra planlösningen i köket, WC eller badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte vi kommer längre.P Peter787 skrev:
När jag sålt hus har jag fått förklarat precis som jag klippte in innan att det är bara sista renoveringen, förbättringen eller vad vi nu kallar det som är avdragsgill.
Att få dra av en sak långt tillbaka är inga problem.
Att dra av samma sak flera gånger blir nog svårare.