4 049 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
skarvdon vid koppling av spotlights
finns det krav på viss typ av skarvdon när man kopplar på spotlighten till kabeln från Trafon - inne i koppen som sitter ovanför spotlighten?
eller går det att valfritt använda WAGO, ubåt etc?
jag tänker mest på värmetålighet
eller går det att valfritt använda WAGO, ubåt etc?
jag tänker mest på värmetålighet
jag ka vidarekoppla 12v kabeln till nästa spot i kedjan - och den era varianten av de spotar jag har har ingen anslutnings-kopplings-plint.
den andra varianten har en sockerbit som är kapslad i plast - men där blir det knepigt att få in 2 trådar per skruvanslutning.
någon som vet vilka kopplingsplintar som tål värmen? wago, ubåt, sockerbit etc?
den andra varianten har en sockerbit som är kapslad i plast - men där blir det knepigt att få in 2 trådar per skruvanslutning.
någon som vet vilka kopplingsplintar som tål värmen? wago, ubåt, sockerbit etc?
Om man drar 10 kablar till 10 olika spotlights på 10W. Totalt 100 watt.
Då kan man tänka sig att det blir TOK trångt i trafon, då kan man behöva skarva några kablar....
Kan tänka att det var så Trådskaparen menade.
Så då skall det inte vara några problem att koppla med U-båt.
Då kan man tänka sig att det blir TOK trångt i trafon, då kan man behöva skarva några kablar....
Kan tänka att det var så Trådskaparen menade.
Så då skall det inte vara några problem att koppla med U-båt.
jo jag har 10 spotar i vardagsrummet - det är draget 4 rör till dem - 2 resp 3 spotar per rör.
jag drar 2,5kvm FK och går vidare från spot 1 till spot 2 osv.
tyvärr blir kabel längden mellan spotarna ca 2m + rör till första spot ca 2m vilket gör 6m till spot3.
jag måste alltså skaffa SET trafo som klarar längre kabellängd.
många SET trafos brukar märkas med 4m vid 2 spot och 3 m vid 3 spot.
vet någon hur man räknar om man som jag skarvar vidare kabeln totalt 6 m för 3 spotar ?
- dvs är det då ok med en sådan SET trafo?
jag drar 2,5kvm FK och går vidare från spot 1 till spot 2 osv.
tyvärr blir kabel längden mellan spotarna ca 2m + rör till första spot ca 2m vilket gör 6m till spot3.
jag måste alltså skaffa SET trafo som klarar längre kabellängd.
många SET trafos brukar märkas med 4m vid 2 spot och 3 m vid 3 spot.
vet någon hur man räknar om man som jag skarvar vidare kabeln totalt 6 m för 3 spotar ?
- dvs är det då ok med en sådan SET trafo?
Utan att ha någon detaljinformation om just den trafon (visste inte att den fanns), så tolkar jag texten hos elbutik.se som att du får ha max 4m kabel. Men att du då får gå ut med 2 st 4 meters kablar.
OM det är så så handlar det inte om att räkna på vad som händer om du ökar till 6m. Ökar du till längre kabel än vad tillverkaren specar så kör du utanför spec. I princip så kan vad som helst hända då. Din och grannarnas TV blir störda (mest sannolika), trafon blir försötörd, trafon börjar brinna (ganska osannolikt).
Att brand är ganska osannolikt räcker inte, gå inte över tillverkarens regler!
Men kolla upp detaljerna för den trafon med elbutik, det skulle kunna vara så att det som står på nätet inte är den kompletta texten. Annars finns det trafos som klarar 20m, med de ligger i en helt annan prisklass.
OM det är så så handlar det inte om att räkna på vad som händer om du ökar till 6m. Ökar du till längre kabel än vad tillverkaren specar så kör du utanför spec. I princip så kan vad som helst hända då. Din och grannarnas TV blir störda (mest sannolika), trafon blir försötörd, trafon börjar brinna (ganska osannolikt).
Att brand är ganska osannolikt räcker inte, gå inte över tillverkarens regler!
Men kolla upp detaljerna för den trafon med elbutik, det skulle kunna vara så att det som står på nätet inte är den kompletta texten. Annars finns det trafos som klarar 20m, med de ligger i en helt annan prisklass.
Vad är det för effekt på spottarna, verkar lite med en trafo till 10 spottar?
Din ursprungliga fråga handlade så vitt jag förstår om vilka kopplingsellement som är lämpliga med avseende på temperaturen. Om du kör med 20W spottar så bör inte temperaturen kunna bli något problem för kopplingarna oavsett vilken du väljer. Däremot skall du se till att kopplingstypen är lämplig för den kabel/trådtyp som du väljer.
Men det där med 6meter får fu kolla upp om trafon är specad för.
Men det där med 6meter får fu kolla upp om trafon är specad för.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygger man vidare på Vatette T-koppling?
Vatten & Avlopp -
Läckande rör vid T-koppling
Vatten & Avlopp -
Vidarekoppling från nätverksuttag
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Montering av "extra" ventlil och ventilkoppling vid ny VVB?
Vatten & Avlopp -
Hur ökar man säkerheten vid uppkoppling till internet av belysning etc.
Villalarm & Hemautomation