30 725 läst · 178 svar
31k läst
178 svar
Skarva fiberkabel?
250mhz är cat 5e. Hade försökt byta ut den. Måste sitta en patchpanel i källaren etc. Med det röret borde det vara lätt att dra ny tråd. Använd den gamla som dragtråd. Fråga styrelsen vart/hur..R RalleB skrev:
Redigerat:
Och varför åker du då inte dit och gör just detta. TS kan betala 500. Hela poängen med detta community ju. Ta med dej Daniel och så.H Hybro skrev:Tror nog jag skulle kunna göra en hyfsad långskarv av samtliga par. I vart fall om kabellängden varit 15 cm längre.
Detta med lödning och separata isoleringar med lämplig krypslang.
Varje ledares ytterdiameter skulle då öka till det tredubbla just i varje skarv.
(Dubbel ökning får lägre mekanisk hållfasthet.)
Och så tillkommer isolationens väggtjocklek.
Om man dessutom sprider skarvarnasplacering i längdledd, blir inte skarven direkt skrymmande.
Allt fodrar då givetvis en viss färdighet i lödning. Det har jag.
Frågan är hur mycket en sådan skarv påverkar rent signalmässigt.
Troligen mindre än färdiga kontaktdon, som
s a s sprider ut ledarparen bedytligt mer i bredd.
Extremt känsligt. Bandbredden påverkad direkt paren separeras. inget annat än avsedd kontakt skall användas. Däremot kan man sätta en toolless hona på kabeln, och sen gå över på en patchkabel.H Hybro skrev:Tror nog jag skulle kunna göra en hyfsad långskarv av samtliga par. I vart fall om kabellängden varit 15 cm längre.
Detta med lödning och separata isoleringar med lämplig krypslang.
Varje ledares ytterdiameter skulle då öka till det tredubbla just i varje skarv.
(Dubbel ökning får lägre mekanisk hållfasthet.)
Och så tillkommer isolationens väggtjocklek.
Om man dessutom sprider skarvarnasplacering i längdledd, blir inte skarven direkt skrymmande.
Allt fodrar då givetvis en viss färdighet i lödning. Det har jag.
Frågan är hur mycket en sådan skarv påverkar rent signalmässigt.
Troligen mindre än färdiga kontaktdon, som
s a s sprider ut ledarparen bedytligt mer i bredd.
https://www.ahlsell.se/products/el-...odularjack-och-tillbehor/modularjack/5147291/
På ett ställe som redovisar pris till privatperson https://www.webhallen.com/se/product/292533-Deltaco-RJ45-Cat6-FTP-Keystone-Tool-freeM mojjen skrev:
Är själv kund till Deltaco och har använt deras kontakt ickså. Dom har lite dålig isolering och tight till ytterväggarna. Så lite risk att man får kortis om man inte varit noggrann när man klipper rent. (Om de inte uppdaterat den, vi slutade med den för några år sen pga av detta. Har för mig att vi satte en liten bit eltejp på insidan för säkerhets skull tills vi gjorde slut på dom.A ajn82 skrev:
Produkter som diskuteras: "Klyvyxor"
Klyvyxa Bahco
Stål för vedklyvning
649 kr inkl moms
Läs mer
Njae. Det där är ett FTTBnät alltså Fiber to the building, man har fiber in till fastigheten och sedan distribueras signalen med catkabel till respektive lägenhet via ett stjärnnät, till skillnad från gammal coaxstruktur. Man tar sig upp från undercentralrum etc där switcharna är placerade via trapphus, slitsluckor etc där telekabeln tidigare gick, och in i lägenheten. Hsb har ingen aning om detta.E El-Löken66 skrev:
Redigerat: