10 232 läst · 181 svar
10k läst
181 svar
Skåningen...........
Om du med "spissnäsor" menar stockholmare så är svaret " knappast några". Trots icke-08rnas ständiga hån så har de flockats till Kgl:a Hufvudstaden i sådan mängd under decennier att vi riktiga stockholmare har i princip utplånats. Vi gömmer oss i enstaka exemplar i diverse förorter och försöker anlägga en alternativ dialekt eller rikssvenska för att smälta in. Knappast någonsin hör man längre ett hederligt kilo "rekor" beställas i affärerna...saturnus skrev:
Jag slant häromdagen och sa att jag skulle gå och "trena", pojkvännen (med någon sorts diffus skånsk/blekingsk bakgrund) blev helt chockad.
Jag pratar med E istället för Ä och så har i princip alla gjort i alla tider på den ort (och närmaste grannorter) jag är uppväxt på (drygt 12 mil från S-holm) medans i alla större orter runtomkring (med undantag av Uppsala) så är Ä ett Ä. "Stockholmska" för mig är mycket slang med lite söderkissläp i orden om man nu kan säga så.Crebel skrev:Om du med "spissnäsor" menar stockholmare så är svaret " knappast några". Trots icke-08rnas ständiga hån så har de flockats till Kgl:a Hufvudstaden i sådan mängd under decennier att vi riktiga stockholmare har i princip utplånats. Vi gömmer oss i enstaka exemplar i diverse förorter och försöker anlägga en alternativ dialekt eller rikssvenska för att smälta in. Knappast någonsin hör man längre ett hederligt kilo "rekor" beställas i affärerna...
Jag slant häromdagen och sa att jag skulle gå och "trena", pojkvännen (med någon sorts diffus skånsk/blekingsk bakgrund) blev helt chockad.
Haha....Du Tyresö...lustigt, att det just är lastbilschaffisar som hamna i gropen med sina ekipage, både dom som kommer norr i från som söder i från, udan pingar, hade det inte gått alls.........Tyresö skrev:
kamilenski skrev:
Hahaha, kamilenski - inte visste jag att du hade en så poetisk ådra. Du är möjligtvis inte en sån där hiphoppare som har 2 kg guldkejor om halsen, är klädd i träningsoverall och snackar poesi i takt med något samplat komp?