saturnus skrev:
har "spissnäsorna" inget eget folk i huvudstaden, när man kollar på TV, är det idel skåningar...Riksåklagare, Överbefälhavaren.....Robin....Peps osv...................och HA naturligtvis
Om du med "spissnäsor" menar stockholmare så är svaret " knappast några". Trots icke-08:surprised:rnas ständiga hån så har de flockats till Kgl:a Hufvudstaden i sådan mängd under decennier att vi riktiga stockholmare har i princip utplånats. Vi gömmer oss i enstaka exemplar i diverse förorter och försöker anlägga en alternativ dialekt eller rikssvenska för att smälta in. Knappast någonsin hör man längre ett hederligt kilo "rekor" beställas i affärerna...

Jag slant häromdagen och sa att jag skulle gå och "trena", pojkvännen (med någon sorts diffus skånsk/blekingsk bakgrund) blev helt chockad.

Crebel skrev:
Om du med "spissnäsor" menar stockholmare så är svaret " knappast några". Trots icke-08:surprised:rnas ständiga hån så har de flockats till Kgl:a Hufvudstaden i sådan mängd under decennier att vi riktiga stockholmare har i princip utplånats. Vi gömmer oss i enstaka exemplar i diverse förorter och försöker anlägga en alternativ dialekt eller rikssvenska för att smälta in. Knappast någonsin hör man längre ett hederligt kilo "rekor" beställas i affärerna...

Jag slant häromdagen och sa att jag skulle gå och "trena", pojkvännen (med någon sorts diffus skånsk/blekingsk bakgrund) blev helt chockad.
Jag pratar med E istället för Ä och så har i princip alla gjort i alla tider på den ort (och närmaste grannorter) jag är uppväxt på (drygt 12 mil från S-holm) medans i alla större orter runtomkring (med undantag av Uppsala) så är Ä ett Ä. "Stockholmska" för mig är mycket slang med lite söderkissläp i orden om man nu kan säga så.

Tyresö
Viktigaste ingrediensen i en Skånsk sallad.....Viktigaste ingrediensen i övriga Sveriges sallad.

images images

Redigerat:
Tyresö
Snökäppar i Skåne, så dom
ser vägen när dom fått 2,5 cm snö.

images

Snökäppar i övriga Sverige.
Behövs inte lika många.

images

Tyresö skrev:
Snökäppar i Skåne, så dom
ser vägen när dom fått 2,5 cm snö.

[bild]

Snökäppar i övriga Sverige.
Behövs inte lika många.

[bild]
Haha....Du Tyresö...lustigt, att det just är lastbilschaffisar som hamna i gropen med sina ekipage, både dom som kommer norr i från som söder i från, udan pingar, hade det inte gått alls.........

Tyresö skrev:
Viktigaste ingrediensen i en Skånsk sallad.....Viktigaste ingrediensen i övriga Sveriges sallad.

[bild] [bild]
båda odlas i Skåne

Tyresö
Några veckor försenat inlägg....

Efter julklappsutdelningen i Skåne.......................Efter julklappsutdelningen i Stockholm

images images

Redigerat:
Ja, mor har fått vänta länge........

Tyresö skrev:
.

[bild]
Stockholm Stad, har planterat en ny allè, på gatan in till city

saturnus skrev:
Stockholm Stad, har planterat en ny allè, på gatan in till city
Inte resultatet av "alm-striden" då? :O

Ständigt samma vals. Skåningen har gröt i sin hals.
Lika bra du håller truten, vi kommer aldrig spotta
ut den .
Dialekten lika gjuten , som loggan på Absoluten!

Tyresö
kamilenski skrev:
Ständigt samma vals. Skåningen har gröt i sin hals.
Lika bra du håller truten, vi kommer aldrig spotta
ut den .
Dialekten lika gjuten , som loggan på Absoluten!

Hahaha, kamilenski - inte visste jag att du hade en så poetisk ådra. Du är möjligtvis inte en sån där hiphoppare som har 2 kg guldkejor om halsen, är klädd i träningsoverall och snackar poesi i takt med något samplat komp?

Nää.
Texten kopierades från annat forat.
Men jag gillade den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.