Tyresö skrev:
Jag kom att tänka på att nu när det har byggts så enormt nere i malmö-regionen, har dom även då byggt in såna speciella motordrivna trappor som vi i kungliga hufvudstaden kallar för "rulltrappa".

Finns det någon Skåning på forumet som i så fall kan svara på hur det kändes när ni tog med hela familjen och var finklädda, för att i tur och ordning för första gången få prova på såna moderna trappor.

Ni behöver inte köpa några åkbiljetter till den sortens åkattraktion. Kom bara ihåg så att ni åker i rätt riktning.

Här är en liten instruktionsvideo om hur man gör när man åker motordriven trappa, med lite träning så ska ni nog klara det.

[länk]

Så ni vet hur ni ska bete er när ni gör besök i den kungliga hufvudstaden.
Nänänä, jag har en kompis som varit och åkt rulltrappa, han sa att det gick inget vidare. Filmade gjorde han oxå! - http://www.youtube.com/watch?v=1nznSWCI-Ek&feature=related

Kungliga huvudstaden åker man till när man vill dricka god öl och en go´bid mad och snakke lid me danskerene! Vill man däremot se udda djur i sin vilda miljö så kan jag rekommendera Ölands Djurpark, Borås Djurpark eller varför inte området som kallas Djurgården i det så kallade "Fjollträsk".
 
Tyresö
saturnus skrev:
[bild]

Hahaha, nähä du! Det här var ingen Stockholmare - han var ju från Rotebro i Sollentuna.
 
Aaa nej, Tyresö, den här killen är mer synonym för personer norr om Dalälven, nu får du komma med något bättre
Exakt. Jag känner en kille i Dalarna som började släktforska. Han slutade när han kommit 400 år bakåt i tiden och fortfarande inte kommit mer än 500 m från sitt hus...
 
Tyresö
Troberg skrev:
Exakt. Jag känner en kille i Dalarna som började släktforska. Han slutade när han kommit 400 år bakåt i tiden och fortfarande inte kommit mer än 500 m från sitt hus...

Tycker att jag kan läsa mellan raderna att mamma och syster har varit samma person i flera generationer......
 
Tyresö
Så här släkt-trädet ut när man är Skåning och släktforskar

images
 
Tyresö
Yttre ringleden Malmö................................. Essingeleden Stockholm.

images images
 
Tyresö
Handsfree i Skåne.

images images




Handsfree i Stockholm

images
 
Tyresö skrev:
Hahaha, nähä du! Det här var ingen Stockholmare - han var ju från Rotebro i Sollentuna.
Men det är ju samma sak, typ.
 
AnneFi
Deven skrev:
Malmödialekten är en hemsk avart av skånskan. Åk till nordvästra delen av Skåne där den "finare" dialekten finns.

Fast helsingborgskan har ju också börjat spåra ur och blir grövre och grövre. Säger jag som är 23. Haha.
 
Tyresö
Bezt skrev:
Men det är ju samma sak, typ.

Nej nej nej, Rotebro ligger ju 3,5 mil norr om Stockholm via E4:an förbi Solna, Akalla och Kista. Rotebro är inte ens nära Stockholms stadsgräns. Sollentuna är en egen kommun.
 
Ja det var det jag sa. Samma sak, typ.
Samma sak som Skåne tillhör Danmark.
 
Tyresö skrev:
Så här släkt-trädet ut när man är Skåning och släktforskar

[bild]
Svårt att se... står det- I LOVE YOU
 
Tyresö skrev:
Yttre ringleden Malmö................................. Essingeleden Stockholm.

[bild] [bild]
Ja, det här kommer jag ihåg, det var när bönderna demonstrerade mot höjningen av diesel-skatten, den högra är nog från stockholm, en betongbil som blockerar trafiken
 
Tyresö
Bezt skrev:
Ja det var det jag sa. Samma sak, typ.
Samma sak som Skåne tillhör Danmark.

Nja....det är bara 1 mil mellan Helsingborg och Helsingör - nästgårds alltså. Men du har ju rätt i att det är "samma sak typ" - Skåne tillhör inte Danmark och Rotebro är inte en stadsdel av Stockholm.
 
Tyresö
saturnus skrev:
Ja, det här kommer jag ihåg, det var när bönderna demonstrerade mot höjningen av diesel-skatten, den högra är nog från stockholm, en betongbil som blockerar trafiken

Hahaha, "en betongbil som blockerar trafiken"........Den var faktiskt riktigt rolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.