+1 Har bara mail nuförtiden. Man kan ju dölja reg,nr också för annars är det juD datpsu skrev:
lätt att ta reda på ett reggat telnr. Reg,nr kan ju skickas i mail isåfall till spekulant.
Brukar också skriva att personer med ej sökbart telefonnummer inte behöver höra sej,
lika med mail från nysvenskar,sista pris kompis = papperskorgen direkt.
Tycker mail funkar bra , har ett jobb där det är svårt att höra telefonen och kan läsa och
skicka när det passar.
Har sett vilket krångel en del fått med bilköp där köpare kommit tillbaka efter köpet och krävt
ersättning för saker som gått sönder. En del kräver bensinpengar om det inte blir nåt köp.
Beträffande stör ej i telefonen så har inte räddningstjänsen behövt kontakta mej mer än
förnyelse av "heta arbeten" turligt nog på flera decennier.
Håller med dig helt klart att det finns säljare som har orimliga tankar om värdet samt tvärtom, har gjort 100 tals Blocket affärer, Ett Skambud är ju exempelvis mer när man på ett många gånger oförskämt och ohyfsat sätt prutar på något som är korrekt eller billigt prissatt efter marknadens utbud ex om man har en splitt ny frys som är billigast på prisjakt 10000 kr andra på Blocket säljer för 5000 kr och dessa annonser försvinner snabbt. Sedan lägger man själv ut det för 4000 kr och någon ringer sent på kvällen otrevlig ton och proppar på att dem ska köpa kylskåpet för 2000kr... Så jag tycker absolut begreppet gör sig rätt i vissa situationerStaffan2000 skrev:Jag har läst tråden, men håller inte med dig.
För det första: Värdet på en begagnad vara är nästan alltid osäkert, och inte allt för sällan, väldigt osäkert. Många säljare har en helt orealistisk syn på värdet enligt köparna, vilket är en av orsakerna till att det prutas. Den andra är att få köpare vill betala mer än nödvändigt OBEROENDE av vad de själva anser att varan är värd. Det är säljare som inte förstår dessa grundläggande förutsättningar för affärers genomförande som hittat på nonsensbegreppet "Skambud".
Som kuriosa kommer här några av mina blocketköp:
1. Två fasta nästan nya isolerfönster 21*10. utg.pris 6000. köpta för 4000.
2. Två helt nya oanvända snedfönster 120*70*30 utg.pris 500! köpta för 500. -"de är så billiga så jag kommer inte att försöka pruta alls"
3. Två Velux takfönster. Två år gamla. utg.pris 2000. köpta för 2000. (Se ovan).
4. Ett fast fönster nästan nytt. utg.pris 3500. köpt för 3500. Här var jag i behov av fönstret för stomresningen skulle starta. Just detta köp var lite ovanligt för det var en dam som sålde och hon (likt nästan alla andra damer) var helt oresonlig. "-Fönstret är värt 3500". Jag kontrade med att det legat ute på blocket i två månader, och därför var det uppenbarligen överprissatt! Det hade ingen effekt alls. Inte heller hjälpte det att hennes karl kom ilandes och försökte övertala henne att sänka priset. "-fönstret är värt 3500!" Eftersom jag hade bråttom fungerade hennes strategi, trots att priset var långt över vad man kunde förvänta sig.
Med ditt resonemang, SonnyListon så uppförde hon sig skamligt. Eller, är det bara köpare som kan agera skamligt?
Staffan
JomR Rkarlsson skrev:Man skall aldrig göra affärer med större pengar med vänner eller släkt. Jag har gjort niten 3 gånger.
1 gång med en vän till familjen som visade sig vara värre än alla kompisar som ringer från blocket. Vi hade känt honom ett bra tag. Han fick ofta betala av till övrig familj till mig och de funkade. Men till mig är han skyldig 6000 kr fortfarande efter 4-5 år och han var en ynkrygg trots han är stor och vräkig och spelar tuff inför ovetandes människor.
Med släkt så har jag både köpt och sålt. Och just när man säljer gamla bilar så dyker de såklart alltid upp något, och de kvittar om du nästan ger bort bilen så kommer du få problem med negativa människor till släkt.
När jag köpte så trodde jag att jag fick en ok bil och inte ett vrak. Men jag brydde mig inte om att gnälla om det pga just familjefriden.
Fast om det är släkt som ber om en tjänst av mig som de inte själva vill eller kan göra så tar jag betalt i min tid om de inte har något de kan som är över min kunskap för då byter jag hellre tjänst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 704 inlägg
Säljare kan absolut bete sig illa de med. Ringa och störa och försöka kränga på en grejer man varken frågat efter eller är intresserad av till priser som ofta verkar bättre än de är exempelvis. Det är bara rätt ovanligt bland privatpersoner.Staffan2000 skrev:
Att däremot lägga ut en vara till försäljning med ett oskäligt pris är inte direkt en påträngande handling, så det ska nog mycket till att någon bryr sig om det.
Jag har sålt ett gäng bilar på Blocket, och har alltid lite ångest inför det. Så jäkla många idioter som hör av sig. Min senaste bil jag sålde var i våras och eftersom den bilen var i prisklassen strax över 200 000 kronor valde jag att sälja den till en bilhandlare. Så smidigt och skönt. Visst, jag hade säkert kunnat få några tusen mer om jag sålt den själv via exempelvis Blocket. Men det är inte värt tiden man måste lägga på alla idioter som hör av sig.
Roligaste var när jag sålde en BMW 523i Touring från 98. Den hade original M fälgar. La ut den för 25 000 kronor och det var fler som hörde av sig och frågade "kompis vad ska du ha bara för fälgarna?". Som om jag skulle sälja bara fälgarna. Hur lätt blir det då att sälja själva bilen om den säljs utan däck och fälg?!
Roligaste var när jag sålde en BMW 523i Touring från 98. Den hade original M fälgar. La ut den för 25 000 kronor och det var fler som hörde av sig och frågade "kompis vad ska du ha bara för fälgarna?". Som om jag skulle sälja bara fälgarna. Hur lätt blir det då att sälja själva bilen om den säljs utan däck och fälg?!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 262 inlägg
”25 tusen och du får bilen på köpet" ?Sthlm1891 skrev:Jag har sålt ett gäng bilar på Blocket, och har alltid lite ångest inför det. Så jäkla många idioter som hör av sig. Min senaste bil jag sålde var i våras och eftersom den bilen var i prisklassen strax över 200 000 kronor valde jag att sälja den till en bilhandlare. Så smidigt och skönt. Visst, jag hade säkert kunnat få några tusen mer om jag sålt den själv via exempelvis Blocket. Men det är inte värt tiden man måste lägga på alla idioter som hör av sig.
Som när jag sålde ett golfset.Sthlm1891 skrev:Jag har sålt ett gäng bilar på Blocket, och har alltid lite ångest inför det. Så jäkla många idioter som hör av sig. Min senaste bil jag sålde var i våras och eftersom den bilen var i prisklassen strax över 200 000 kronor valde jag att sälja den till en bilhandlare. Så smidigt och skönt. Visst, jag hade säkert kunnat få några tusen mer om jag sålt den själv via exempelvis Blocket. Men det är inte värt tiden man måste lägga på alla idioter som hör av sig.
"Vad vill du ha för puttern, wedgen och järn 7an?"
Jag svarade att ha får köpa hela setet och sälja resten vidare.
Det har man ända tills någon annan försökt ringa för ens barns räkning..galento skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 118 inlägg
Kollade min tlf också och funktionen heter[SKPG]Zamora skrev:
"samma uppringare" och släpper igenom samtal om samma telnummer ringt mer än en gång inom 15 min.
Nästa irritationsmoment är sk "intressekoll". Vad 17 är det bra för? Antingen tänker du väl sälja eller också tänker du inte sälja?
Tror du att du får en massa otroligt höga bud på det viset? Själv blir jag bara sugen på att bete mig drygt och svara "Nej, inte intresserad", men det tar för mycket tid att vara dryg mot alla "intressekoll" av diverse halvsunkiga speldatorer, mopeder, och annat krafs. Man kanske skulle sätta upp en bot som automatsvarar alla intressekoll på Blocket?
Tror du att du får en massa otroligt höga bud på det viset? Själv blir jag bara sugen på att bete mig drygt och svara "Nej, inte intresserad", men det tar för mycket tid att vara dryg mot alla "intressekoll" av diverse halvsunkiga speldatorer, mopeder, och annat krafs. Man kanske skulle sätta upp en bot som automatsvarar alla intressekoll på Blocket?
Håller med !F Frippegubben skrev:Nästa irritationsmoment är sk "intressekoll". Vad 17 är det bra för? Antingen tänker du väl sälja eller också tänker du inte sälja?
Ja "intressekoll" är det dummaste av allt dumt.
Här VET jag som köpare att säljaren bara vill sälja om han får ett bud över marknadsvärde och det är jag förstås inte intresserad av att betala. Alt, så vill han att vi gör hans jobb att undersöka vad ett marknadspris är.
Nej tack.
Här VET jag som köpare att säljaren bara vill sälja om han får ett bud över marknadsvärde och det är jag förstås inte intresserad av att betala. Alt, så vill han att vi gör hans jobb att undersöka vad ett marknadspris är.
Nej tack.