Min erfarenhet är att bilar inte är värt att sälja på Blocket. På tok för många som budar på ett vad jag tycker är ett ovärdigt sätt, och ja, att hantera dessa är precis som ovan citerat. Om det sen är budnivån eller det allmänna beteendet som är problemet är svårt att säga, det är inte helt separerbara saker tror jag. Jag känner nog inte någon som längre kan tänka sig att sälja en bil via Blocket.

Jag tror att det är för att det är halvprivata bilhandlare som köper för att sälja vidare. Andra varor funkar bättre då det normalt är direktförsäljning från tidigare ägare till ny.

Om det är skillnad på kvinnor och män vet jag inte. Det beror nog delvis på typ av pryl. Saker med samlarvärde gissar jag att män har svårare att släppa.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Hade en bil till försäljning på blocket. Blir uppringd kl 01.00 på natten till en vardag.
Jag svarar bara för att få reda på vad det är för idiot som ringer mitt i natten. Efter att jag frågat om han vet vad klockan är, och förklarat att bilar inte säljs mitt i natten... Vad får jag för svar tror ni...?

-”Bästa priset kompis?”

Han fick inte köpa...
Alla som tror sig vara kompis med säljaren blir avvisade av mig.
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Jag svarar bara för att få reda på vad det är för idiot som ringer mitt i natten.
Välkommen till 2000-talet. Sedan telefonerna utrustats med schemalagd ringsignal och alla möjligheter att styra nåbarheten är det i mitt tycke numera fritt fram att ringa vem som helst när som helst.

Nu är det telefonägaren som styr när telefonen ska ringa. Inte den som ringer upp.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Välkommen till 2000-talet. Sedan telefonerna utrustats med schemalagd ringsignal och alla möjligheter att styra nåbarheten är det i mitt tycke numera fritt fram att ringa vem som helst när som helst.

Nu är det telefonägaren som styr när telefonen ska ringa. Inte den som ringer upp.
Nja...Jag tycker nog ändå att sunt förnuft gäller... :thinking:
Har man inte det, då får man inte köpa av mig...;)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Välkommen till 2000-talet. Sedan telefonerna utrustats med schemalagd ringsignal och alla möjligheter att styra nåbarheten är det i mitt tycke numera fritt fram att ringa vem som helst när som helst.

Nu är det telefonägaren som styr när telefonen ska ringa. Inte den som ringer upp.
Men precis. Så har det blivit på 2000-talet. Jag jag jag, allt ansvar faller på alla andra och jag själv är alltid felfri. Ingen respekt för nån annan, djiises.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Nja...Jag tycker nog ändå att sunt förnuft gäller... :thinking:
Har man inte det, då får man inte köpa av mig...;)
Då kanske du ska skriva det i annonsen så slipper du de samtalen. ;)
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Varför måste man skriva att man inte vill bli väckt mitt i natten?
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Jag undrar mest varför många av er lägger in så mycket känslor i affärsuppgörelsen? Det är ju oftast bara en pryl ni vill sälja.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Känslorna kommer väl av bemötandet, eller bristen på..... Vanligt hyfs verkar tyvärr vara en bristvara vid vissa förhandlingar/möten/whatever.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vissa är till salu oberoende vad det gäller. Andra har nån form av självrespekt.
Hade nån ringt klockan ett på natten på en annons hade jag gärna bjudit hem denne. Sen när han trott att han skulle få köpa grejen hade jag kastat sönder den och berättat att jag ändrat mig, den var inte till salu längre.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Staffans2000
Själv jobbar jag ofta natt, följdaktligen anser jag det vara ohyfsat att ringa mig på förmiddagen. Men ringer någon mitt i natten (dvs 8-10) skäller jag inte ut han för det, för jag kunde stängt av telefonen. Numera jobbar folk lite när som helst, så någon självklar regel finns inte längre.

När jag ser ett pris på blocket, ser jag det säljaren, i den bästa av världar, håller tummarna för att få. Dvs ett önsketänkande eller riktpris där hans förhandling börjar. Om säljaren däremot ser sitt pris som sitt lägstapris, kan det bli konflikt direkt, och köparen kan bli anklagad för att komma med skambud. Som köpare är det isåfall bara att betala eller avstå. Hittills har jag bara träffat på en sådan säljare, så de som har satt ett pris med prutmån är sannolikt i majoritet.


Staffan
 
J j-o75 skrev:
Ofta ser man annonser där skambud undanbedes eller så hör man någon som säger sig ha fått ett skambud, men var går gränsen för att det är ett vanligt bud eller om det är ett skambud? Är det typ 10% under eller är det något annat?
Vad har ni för åsikter i ämnet?
Tycker någonstans mellan 15-25% på rimligt marknadspris är max utan vara skambud. Va super trevlig och ärlig med att det är det du är villig att betala och har råd med betala. Är dom inte intresserade så behöver dom inte svara!
 
galento
F Freddy_kruger skrev:
Hade en bil till försäljning på blocket. Blir uppringd kl 01.00 på natten till en vardag.
Jag svarar bara för att få reda på vad det är för idiot som ringer mitt i natten. Efter att jag frågat om han vet vad klockan är, och förklarat att bilar inte säljs mitt i natten... Vad får jag för svar tror ni...?

-”Bästa priset kompis?”

Han fick inte köpa...
Alla som tror sig vara kompis med säljaren blir avvisade av mig.

Har funktionen "stör ej" påkopplad alla nätter enligt förvalt schema.
Då kan bara valda kontakter komma fram , samtal och/eller sms.
Fungerar mkt bra, sena sms kan man läsa dagen efter och inte bli störd.

Men man kan ju tycka att man inte ska ringa sent men med dagens teknik
går det ju att ordna.
 
  • Gilla
Oeldling
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag jag jag, allt ansvar faller på alla andra och jag själv är alltid felfri.
Ja, så kan man ju naturligtvis tycka.

Eller så vänder man på det och var och en tar ansvar för sin egen ringsignal och dumpar inte över det ansvaret på andra.
 
Jag har personligen inte behövt aktivera "jag vill inte bli uppringd mitt i natten"-funktionen eftersom min telefon normalt sett inte ringer mitt i natten..

Men det kanske bara är jag som har vänner och familj som är normalt funtade?
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.