Status
Tråden går ej att kommentera.
oden03 skrev:
:@ Inte utan att man blir f-b att läsa att man ska skämmas..
Jag tar dock inte åt mig så mycket av det du skriver .

+ Jag brukar komma "på minuten" och möta kund
*ha genomgång med kunden
*skriva en utförlig specificerad offert /anbud
*aldrig fakturera förrän arbetet är utfört klart,
med undantag vid stora arbeten och överenskommelse.
* aldrig göra tilläggs-arbeten utan att först diskutera med kunden.
* i mjöligaste mån se till så att få till en tillfällig tätning så att inte skador uppstår
vid regn.
------------
- * det kan vara mycket svårt och ett dilemma att det kan ta längre tid att få färdigt jobbet
än jag beräknat oftast p.g.a. att kunder önskar att få "det o det också när jag i a.f. är där"
vilket är mycket svårt att komma ifrån utan att den kunden blir :(
--------------------
Ett tillägg i debatten.
Det finns kunder som man önskar att man inte hade något med att göra.
Exempel som jag drabbats av:

*Kunden ska ovillkorligen vara med och lägga sig i det han/hon inte har en aning om.
och på det viset försinka arbetet. ca 1 till 2 kunder på 100

*Kund som säger " det här gick ju så snabbt så då blir det väl billigare" (vid anbud)
och blir arg när man säger det var ju pris på det här:@ ovanligt dumt .
inte undra på att man svarar att det kan du göra själv när han ber om mer hjälp.
-----------------
En återkommande kund och dennes vänner är det bästa i mitt lilla företag
Tack alla bra kunder vilka Ni är de allra,allra flesta
Hoppas någon känner igen sig som kund i västra Östergötland d^_^b
Jag tror detta är huvudet på spiken. Jag är själv INTE hantverkare med lever dagligen med historier om bravader inom elbranschen.. t ex:

Kunden drar elen själv, när det sedan är dags för ett större arbete så är det felaktigt utfört och arbetet blir mer omfattande än om det vore korrekt.

Kunden är med och tittar och frågar (alternativt bara är lite pratsugen), vilket ökar tidsmängden hos kund.

Kunden ändra kravspecen allteftersom arbetet fortskrider och förstår inte att det också ändrar prisbilden.

Sedan kan man UTAN tvekan säga att det finns kassa hantverkare och det gäller verkligen att gå på rekommendationer. Jag har själv blivit utsatt för en undermålig rörmokare som saltade både tid och material, men han backade och drog av lite. Håller med alla ovan som skriver, hör med referenser! Det finns duktiga arbetare som är dåliga på finishen och då kan upplevelsen bli kass. Men det finns hängivna hantverkare, som trivs med sitt arbete och gör sitt bästa. Försök hitta dem!! I Karlstad trakten kan jag tipsa om några :surprised:)

Gällande att arbetet inte alltid utförs tills det är klart för att de har fler kunder, man måste ju se HELA bilden. Vissa arbeten kan tex kräver insatser från andra hantverkare, eller leveranstid på varor. Om du själv vore småföretagare, skulle du utföra ett arbete i taget, eller skulle du försöka hålla igång ett par stycken? Vad vore tryggast för din ekonomi. Däremot så är det skäligt att kräva en beräknad tidpunkt för när arbetet är slutfört..
 
T-H:s skrev:
Putte putte.
Man får be om ursäkt om skrivspråket inte e av högsta klass.
Hej. Du behöver inte be om ursäkt för skrivspråket och jag erkänner gärna att jag inte tillhör eliten i det området heller.

Skrivspråket som sådan i inlägget tydde däremot på en ilska av nivån - jag kanske skulle vänta några minuter innan jag trycker på skicka-svar-knappen.

Notera gärna att jag inte tillhör dem som kritiserat hantverkare i den här tråden. Hade jag haft negativ kritik så hade jag säkert postat den och stått för den, utan att använda ord som djävlahantverkardjäveln el motsvarande.

T-H:s skrev:
Här kommer några kloka ord från en klok man.
Det finns självklart många duktiga och seriösa hantverkare och har du inga missnöjda kunder, tyder det väl att du tillhör den skalan.

Men det är skygglappsvarning om du/man anser att kritik på hantverkare över lag beror på att man inte förstår kopplingen mellan pris och kvalitet.

Självklart kan och skall man inte jämföra kostnader som en legal företagare har, med de kostnader man har som privatperson eller anlitat svartjobbare eftersom du som kund måste och skall betala alla utgifter som företagaren har, annars går inte ekvationen om företagande ihop.

Men se det från ett annat håll. Du kan begära offert från flera helt seriösa hantverkare och ändå få en skillnad som långt ifrån alltid bekräftar 'you get what you pay for'.
Det finns därmed inte på något sätt en absolut sanning i att priset går att koppla till kvaliteten.

Personligen tror jag att problemen trots allt inte är så stora som man kan utläsa i en sån här tråd. Visserligen tvivlar jag inte på att allt har inträffat som beskrivs, men det säger sig själv att det blir viktigare att skriva av sig om man känner sig felbehandlad och dåligt bemött än om man anser att man fått rätt leverans till rätt pris, så det positiva mörkertalet är säkert stort.

T-H:s skrev:
Där du har råd att betala för risken har du också råd att betala för bättre kvalitet.
Hela ditt citat har jag svårt att lägga in under epitetet kloka ord, men detta är 100% klockrent.
Många gånger jagar den som egentligen inte har råd efter en billig lösning som med facit i hand inte blir en besparing.

Det har väl formulerats i många sammanhang att billigast alltid är sämst men att dyrast långt ifrån alltid är bäst. Och när det handlar om hantverkshjälp handlar det om så mycket mer än bara pengar om det blir en bra affär i slutänden.

/putte
 
Hej,

I min familj ligger bedömningen att ungefär varannan hantverkare beter sig som TS beskriver, andra halvan sköter sig fint. Andelen oseriösa enligt min amatörbedömning är på tok för stor.

Själv arbetar jag som konsult inon IT/Data och jobbar direkt mot kund. Skulle vara kul att se vad som hände om jag gav fan i att dyka upp på bokade möten, inte ringde återbud när jag var sjuk och påbörjade nya jobb åt andra kunder innan jag var klar!? d^_^b

Kanske är det ingen slump att de som hade sämst betyg i högstadiet valde hantverkarutbildningar?
 
Jag kan ansluta mig till kören som har dålig erfarenhet av hantverkare. Har renoverat ett gammalt torp till att bli ett "riktigt hus" i 1½ år nu.

Enda jobbet jag ville ha hantverkare till att göra är skorstenen som skulle byggas om. Började fråga mig för i januari detta året, den första firman besökte jag och de lovad att höra av sig om ett par dagar och kolla på jobbet, det skulle inte vara nåt problem för de var ofta runt mina trakter och arbetade (det har gått över 10 månader nu utan ett samtal). Efter två månader vände jag mig till en annan firma som sa lika dant, de kunde komma rätt omgående och kolla o ge offert.. 3 veckor senare utan samtal ringde jag dom och fick efter det samtalet dit de för att kolla på jobbet. En kille kom, kollade, frågade, skrev och skulle höra av sig om offert, 9 månader senare har det inte kommit nån offert.
Hörde i april med en annan hantverkare, han sa att han kunde komma och kolla på jobbet några dagar efter vårat samtal. Efter 4 veckor kom han när jag ringt och påmint honom. Han gav en muntligt offert på 40-45t, där skulle summan stanna tyckte han.
6 veckor gick och jag trodde han skitigt i jobbet som de andra. Men en solig söndag ringde han och frågade om jag hade gjutsand hemma för han kommer på måndag.

Tre veckor senare hade jag min skorsten, jag hade varit med och hjälp till i två veckor som jag tagit ledigt från jobbet för att få ner arbetskosnaden, borde ju verkligen stanna vid 40t tänkte jag då.. Inga extra saker lades till elr drogs ifrån från min sida, allt han gav en muntlig offert på blev som det var tänkt.

Vad tror ni totalsumman blev?

Nära 70t. Vist, rotavdraget gjorde att summan slutade på 56t men ändå... Hade inte jag tagit ledigt och hjälp honom hade jag säkert kollat på en räkning på 100t...

Jobbet blev mycket bra gjort, nåt annat säger jag inte, men att de kan vara så svårt att räkna på ett jobb när man varit i branshen i 30 år som denna hantverkare varit i.
 
Därför är det bättre att anställa polacker:) ..men snart får d väl e inte komma hit för SD (när alla i Skåne får sina hus renoverade.;-).Skämt och sido. Hantverkare är Sveriges nya Adel speciellt El och VS (där utlänningar saknar svenska papper) Att man skulle begränsa arbetsinvandring inom detta skulle bli ett katastrof för svenska husägare. Mina grannar blev hotade av en ärlig svensk med HA.
Saningen är att i hela världen kan man dela upp hantverkare på bra och dåliga.
Funderar ocksp att börja i branchen när jag blir arbetslös. Jag renoverad det mesta själv nu,,
 
faleke skrev:
Om kunden sen ändrar sig under byggets gång, så ändras givetvis priset också vilket ytterst få kunder kan fatta. De tror att de kan ändra sig och få det gjort gratis.
Att ha samma bild av vad som förväntas/resultat är svårt att uppnå, när man då dessutom pratar hantverkare vs lekmän så är risken för den skillnaden blir ännu större.

Hur många gånger finns ritningar och beskrivningar färdiga innan jobbet påbörjas?

Så när kunden har förmedlat vad han vill ha gjort är det inte säkert att hantverkaren har samma bild och det kunden vill ha ändrat är då kanske bara till vad han önskat sig från början?
 
sysifos skrev:
Hantverkare är Sveriges nya Adel speciellt El och VS (där utlänningar saknar svenska papper) Att man skulle begränsa arbetsinvandring inom detta skulle bli ett katastrof för svenska husägare. Mina grannar blev hotade av en ärlig svensk med HA.
whoco5.gifwhoco5.gifwhoco5.gif
 
Jag menar förstås att begränsa invandringen inom byggbranchen.
 
Jag har varit med om liknande, känner igen allt du beskriver!
Jag kommer att anlita en seriös hantverkare som ger skriftlig offert och visar referenser nästa gång jag behöver en hantverkare. Om alla gjorde det skulle de skumma få skärpa sig.
 
Känner igen detta, det var bra att du inte anlitade honom tycker jag. Jag fattar inte hur folk tänker egentligen, jag är själv civilingenjör och tjänar knappast så mycket. Även som konsult kan jag kanske högst debitera 1000kr/timmen (även de flesta tar 700kr). Jämför detta med elektriker och hantverkare så inser man att man har valt fel karriär för att lura folk på pengar.
Näää ärligt talat så måste folk ifrågasätta priserna. Och framkörning kostnaden de tar (300-500) är verkligen ett skam. Visst kostar det och köra men herregud när man debiterar flera tusen i timmen så....

Våga säga NEJ och be de komma ner på jorden.

Chips skrev:
Fick ett bra exempel på kryddad offert idag...

Elektrikern som gjort grundinstallationen i huset skulle ändå komma förbi för att titta på ett par uttag som inte fungerade, så jag ber honom om ett prisförslag för att dra ut en 16A trefaskabel från fasadskåpet som jag sen kan koppla en byggcentral till inför det stundande garagebygget...

Han specade då material:
15m EKKJ 5G2.5
16A säkring
Jordfelsbrytare
kompletterande kopplingsmaterial

För detta ville han ha 5700kr, + moms = 7125kr! På elbutik listar jag materialpriset till ca 1000 spänn, inkl moms, vet inte elektrikerns inköpspris dock. Så arbetskostnaden skulle landa på ca 6000 spänn inkl moms, för kanske max 2 timmars jobb... Han har dessutom mage att ta föreslå fullt betalt för framkörning när han ändå ska dit och fixa saker som inte fungerar från grundinstallationen.

Att han inte fick uppdraget är väl rätt uppenbart, trots att han sänkte offerten till 4000 spänn + moms när jag ringde upp honom. Han hade möjlighet att tjäna lite extra när han ändå var på plats för att lösa tidigare fel, men sabbar chansen totalt på det sättet.
 
Redigerat:
Jag har tyvärr också flertalet dåliga erfarenheter av hantverkare.
Jag ser att många har diskuterat timpriset, vilket jag tycker är totalt ointressant egentligen då jag hellre tar en hantverkare med högre timpris men som kanske kommer bättre förberedd med matrial och verktyg etc och kan utföra arbetet rätt och snabbt. Ibland har de som legat lågt i timpenning tagit oskäligt lång tid på sig att utföra arbetet istället.

Vad jag i alla fall har lärt mig och som jag tror att alla parter kan dra nytta av är att ha skrifliga papper på allt man kan tänka sig. Tyvärr har de flesta jag anlitat vart dåliga på det och ofta har "helhetslösningen" vart en kombination av en skriftlig offert kombinerat med muntliga överenskommelser. Jag tycker väl i och för sig att det borde åligga företaget att säkerställa att beställare och leverantör är helt överens om alla detalje. Om inte annat för att "slippa jobbiga privatkunder" som någon skrev.
Så jag skriver helt sonika ett "eget" kontrakt baserat på offert och muntliga saker vi kommit överens om och sätter i händerna på dem för att se om vi är överens. Brukar kunna bli lite tjat om tidsramen och att man inte kan garantera att det inte kommer att dröja en vecka till etc. Då lägger jag helt enkelt till en extravecka med reservation opm något skulle strula i kontraktet. Det viktiga är att BÅDA ÄR ÖVERENS!

Vad jag tror att detta gör för nytta är att de som skriver under ett kontrakt vet att kunden har koll på läget och vet vad den vill ha ut av det anlitade företaget, och jag tror (i min enfald?) att dom anlitade tar en på större allvar då.
Många vill inte ens skriva något sådant och då vet jag att det inte är ett företag som jag vill anlita i alla fall.

Vänligen
Daniel
 
Mikael_L
reza666 skrev:
...Näää ärligt talat så måste folk ifrågasätta priserna. Och framkörning kostnaden de tar (300-500) är verkligen ett skam. Visst kostar det och köra men herregud när man debiterar flera tusen i timmen så....

Våga säga NEJ och be de komma ner på jorden.
Då får man nog gott dra på sig arbetsbyxorna själv ... :p
Vilket jag gärna gör. :)
 
dast skrev:
Hej,

I min familj ligger bedömningen att ungefär varannan hantverkare beter sig som TS beskriver, andra halvan sköter sig fint. Andelen oseriösa enligt min amatörbedömning är på tok för stor.

Själv arbetar jag som konsult inon IT/Data och jobbar direkt mot kund. Skulle vara kul att se vad som hände om jag gav fan i att dyka upp på bokade möten, inte ringde återbud när jag var sjuk och påbörjade nya jobb åt andra kunder innan jag var klar!? d^_^b

Kanske är det ingen slump att de som hade sämst betyg i högstadiet valde hantverkarutbildningar?
kan väl vara så att ni som inte ville bli hantverkare.var för lata att arbeta fysiskt..
inte ville smutsa ner er..utan ville hellre sitta på ett rent varmt kontor och tjäna storkovan utan att behöva göra så mycket.
är ju ni som sitter på kontor som är dom stora brottslingarna i sverige..fuskarna...skatte fusk.momsfusk..
gör hantverks jobben själva då om ni är så missnöjda..
 
It/Data konsulter e väl tillsammans med mäklare på alla områden dom värsta banditerna som finns!!
 
dast skrev:
Kanske är det ingen slump att de som hade sämst betyg i högstadiet valde hantverkarutbildningar?
Har du underlag för ett sånt uttalande eller är det bara förutfattade meningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.