Status
Tråden går ej att kommentera.
:x
patriklarsson skrev:
Vissa gånger jag anlitat hantverkare hade jag nog antagligen gjort jobbet bättre själv i efterhand, men ibland kan det vara skönt att slippa chansa också om man är oerfaren.
Dessutom kan det vara svårt att gräva utan grävmaskin och koppla el utan tillstånd m.m.
Men sammanfattningsvis, allt man anser sig klara av, gör man nog bäst själv.
Hantverkare är bra när man vill betala för att slippa ett arbete, eller anser sig inte klara ut det på egen hand, men så här på rak arm kan jag inte komma på när jag fått hjälp utan att något blivit fel, men vill inte hänga ut någon, eftersom jag är nöjd med den hjälp jag fått men visst slarvas det en hel del..
Problemet i grund o botten är väll att det blivit för mycket standard att hantverkare är slarviga och jobbar sakta men ändå kan ta bra betalt, pga att för många vill ha hjälp, skulle fler bygga själva skulle de inte ha lika mycket att göra.
Har man fullt upp kan man ju ta vilket pris som hellst så länge man har kunder..
Har man fullt upp kan man ju ta vilket pris som helst, det är sant. Men de utländska hantverkare som förmedlas (vitt) via förmedlingsföretag tar ju mindre än hälften av vad vissa svenska företag ska ha och har väl samma utgifter, har boendekostnad i Sverige m.m, och det är inga som helst problem att få tag i sådana. Senast i veckan lät jag några hantverkare byta tak på gäststugan och fick bud från ett svenskt familjeföretag på drygt tredubbla priset mot vad jag betalade dem jag valde, och jag betalade ändå 50% mer än lägsta budet jag fick. Som sagt mina erfarenheter av utländska hantverkare är mycket bra. Tror inte det är fråga om utbildning utan om kultur. En risk man tar med utländska hantverkare är att det är svårt att reklamera när de åker tillbaka till sitt land, så jag besiktigar dagligen och är påläst om vad som gäller. Men jag har sällan behövt reklamera. Jag undrar vem som livnär de där dyraste lycksökarna?
 
cust3000 skrev:
...finns tydligen inga serösa företag som håller på med badrumsrenoveringar. :wow:
[bild]

Ta nu inte illa upp, jag såg det lite komiskt bara när jag sökte på [länk]

Och när jag valde att söka på "alla" yrken fick jag 1 träff....
Ja det verkar gå trögt att få hantverkare utanför Storstäderna att ansluta sig. Peppa de bra hantverkarna, du har kontakt med, att ansluta sig så blir det några fler.
Det tycker jag att alla kunder skall göra.
De som är seriösa och har jobb tycker inte att de behöver ansluta sig och de oseriösa får inte ansluta sig. Så det finns en tröghet som gör att det kommer att ta många år innan det kommer att fungera fullt ut.
 
Det finns snickare som inte ansluter sig till SÄK för att de inte har yrkesbevis. Men vad jag vet så är inte det ett krav. Det finns så många andra uppgifter som visar att man är kunnig och seriös.
 
H
cust3000 skrev:
Ja.. men jag vill ju inte anlita någon i Piteå
VA??!! Kunde inte låta bli :D
 
PTA skrev:
:x

Har man fullt upp kan man ju ta vilket pris som helst, det är sant. Men de utländska hantverkare som förmedlas (vitt) via förmedlingsföretag tar ju mindre än hälften av vad vissa svenska företag ska ha och har väl samma utgifter, har boendekostnad i Sverige m.m, och det är inga som helst problem att få tag i sådana. Senast i veckan lät jag några hantverkare byta tak på gäststugan och fick bud från ett svenskt familjeföretag på drygt tredubbla priset mot vad jag betalade dem jag valde, och jag betalade ändå 50% mer än lägsta budet jag fick. Som sagt mina erfarenheter av utländska hantverkare är mycket bra. Tror inte det är fråga om utbildning utan om kultur. En risk man tar med utländska hantverkare är att det är svårt att reklamera när de åker tillbaka till sitt land, så jag besiktigar dagligen och är påläst om vad som gäller. Men jag har sällan behövt reklamera. Jag undrar vem som livnär de där dyraste lycksökarna?
Jag har ju också sett vad dessa killar har för maskin och verktygspark...
Det brukar vara så att de får använda kundernas verktyg och maskiner eller hyra...

Jag har också sett hur många av dessa arbetare bor i Sverige och jag skulle inte ens låta djur bo på det viset kan jag be att få tala om... q(;^;)p
Allt för att de inte har ekonomi till något bättre då folk betalar dem så dåligt...

Frågan är om det är värt risken när det väl börjar bli problem för jag tror knappast du lyckas hitta dina duktiga arbetare då... :rolleyes:


Det är väldigt enkelt att som svensk företagare hyra in t.ex 5st polacker á 100:-/tim och sen förse dem med jobb 10tim om dagen och fakturera ut typ 200:- + moms (eller mer) till kunderna.
Då kan man själv sitta på röven och titta på när fem utländska arbetare drar in minst 500:-/tim till företagaren...

Du tycker du gör en god gärning som nyttjar dessa arbetare men vem är det som tjänar pengarna på din "goda gärning"... :rolleyes:
 
Våra erfarenheter...
Vårt hus skulle byggas, 3 månaders försening av resningen (då hade vi gjort allt klart i tid innan).
Frågade vi något var vi skitjobbiga - fast det var vårt hus det gällde.
Det var små fel överallt i hela huset när det skulle vara klart (och en helt lutande vägg) och så hittade vi äckliga bajspåsar överallt på tomten. Firman konkade straxt efter och kom sen i ny tappning.

Nästa hus, behövde bygghjälp och fick tag på en snickare som sen gjorde sig lustig hela tiden över att min man inte var så händig, var riktigt otrevlig så vi sa att han inte skulle komma igen efter helgen. Snickarn vart förbannad och försökte mucka gräl med min man och dessutom ljög han för folk att han inte fått betalt fast vi hela tiden gett honom fortlöpande betalning och slutbetalning precis innan han började mucka. Dessutom var en del av arbetena han utfört inte ok och behövdes rättas till.

Har bara träffat en snickare som varit bra och gått att lita på fullt och helt så honom är vi väldigt rädda om.

Tyvärr är det så att när marknadens behov är stort av hantverkare får även skit en grogrund.

Vårt råd är att lyssna med alla ni känner för att se om någon har en hantverkare dom varit helt nöjda med och ta kontakt med denne eller om ni ser någon som bygger om och har hantverkare så fråga om dom är nöjda och kan rekommendera dem. Annars är det som att leta nål i en höstack.

Mia
 
Usch och fy för att läsa era dåliga erfarenheter...

Ibland tror man knappt det är sant att det finns sådana människor i vårt samhälle...
Dock kanske detta har att göra med att man inte själv blandat sig in i dessa grupperingar...

För jag tror faktiskt att denna typ av klientel dras till varandra och hjälps åt att hålla varandra om ryggen.
 
och så hittade vi äckliga bajspåsar överallt på tomten.
*asg*
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Usch och fy för att läsa era dåliga erfarenheter...

Ibland tror man knappt det är sant att det finns sådana människor i vårt samhälle...
Dock kanske detta har att göra med att man inte själv blandat sig in i dessa grupperingar...

För jag tror faktiskt att denna typ av klientel dras till varandra och hjälps åt att hålla varandra om ryggen.
Jag tror att du har en väldigt viktig poäng där. Min svärfar är snickare och flera av mina bekanta är hantverkare och när vi fick strul med vårt husbygge med en entreprenör som inte vill ta ansvar för helt uppenbara fel som konstaterats vid besiktningar så begriper dom ingenting. I deras värld så har man alltid åtgärdat konstaterade besiktningsanmärkningar och alltid tagit ansvar när något gått snett så beteendet är helt främmande för dom. Svärfars reaktion att det är ett fenomen som förekommer "söderöver", men jag tror att det är i stort sett lika över hela landet. Det som jag kan känna har varit en stor trygghet när vi drivit våra problem är att de hantverkare som vi känner nästan varit mer förbannade än oss över det vi råkat ut för. Men jag tror att det är precis som du säger att är man seriös och bara har och göra med seriösa kollegor så är det svårt att begripa att det förekommer problem i så stor utsträckning. Därför kan jag till viss del förstå vissa hantverkares reaktioner att det måste rimligtvis vara mer eller mindre kundens ansvar när det går åt skogen för man tänker naturligtvis att ingen hantverkare som man känner skulle fuska, slarva eller inte sitt ta ansvar när något går snett.

Det som jag kan tycka är en tråkig bieffekt av detta är att några hantverkare så fort en missnöjd kund berättar sin historia försöker hitta källan till problemen hos kunden eller helt eller delvis försöker ge kunden skulden för att det gått snett. Visst, som kund har man ett stort ansvar men uppenbara felaktigheter och icke fackmässigt utförande kan väl knappast bortförklaras oavsett om kunden råkar vara en idiot.
 
Redigerat:
falegname skrev:
Jag håller med dig, det är som strömmingen kommit in och alla simmar åt samma håll också.
Kanske en lobbyverksamhet mot hantverkare? Vem vet.
Mmm, säkert är det en konspiration med dold agenda. Hmm undrar varför man vill misskreditera hantverkare?...

Eller, kan det kanske vara så att... Näe det kan väl inte va möjligt...
Kanske otroligt men jag slänger ur mig det ändå.
ÄR det kanske så att många har väldigt dålig erfarenhet av vissa hantverkare och även om man inte är en flitig skribent här kanske man vill delge sina erfarenheter ändå.

Kanske ett riktigt långskott men vem vet... :rolleyes:

Mvh
D
 
Thomas59
imported_D skrev:
Mmm, säkert är det en konspiration med dold agenda. Hmm undrar varför man vill misskreditera hantverkare?...

Eller, kan det kanske vara så att... Näe det kan väl inte va möjligt...
Kanske otroligt men jag slänger ur mig det ändå.
ÄR det kanske så att många har väldigt dålig erfarenhet av vissa hantverkare och även om man inte är en flitig skribent här kanske man vill delge sina erfarenheter ändå.

Kanske ett riktigt långskott men vem vet... :rolleyes:

Mvh
D
Ingen aning vad det beror på men onekligen blev det lite anhopning av (kritiska) forummedlemmar med få inlägg i denna tråd. Att det finns ett utbrett missnöje med hantverkare ska man nog inte sticka under stol med, precis som det finns många duktioga också. Fördelningen dem emellan får vi nog aldrig veta men för de som drabbas av klantskallarna och skojarna spelar det ju ingen roll. Skadan är redan skedd.

Det märkliga i kråksången är väl att vissa av de områden som kritiseras är relativt enkla att komma till rätta med. Lite ordning och reda och normalt hyfs skull ju kunna göra att en hantverkare utan att anstränga sig särskilt mycket skulle kunna:

-Ringa tillbaks när han/hon lovat det
-Komma på avtalad tid eller för den delen komma när man avtalat möte
-Ringa och meddela (i tid) om man är försenad eller inte kan komma
-Lämna offert om man lovat det eller snabbt meddela att man inte tänker lämna offert
-Skicka begripliga fakturor
-osv.

Lite svårare:
-Ta ansvar för utfört arbete istället för att dra en massa valser när man gjort ett dåligt jobb
-Inte hålla på att dribbla med rabatter på fejkade prislistor
-Hålla vad man lovar
-Bli klara i tid istället för att bara försvinna på andra jobb för att sedan dyka upp när man har lust
-osv

Tydligen svårt
-Verkligen ge valuta för den timdebitering man har genom att vara en skicklig och noggrann hantverkare som inte ger intrycket att man troligen gjort jobbet bättre själv
-Inte ta på sig jobb man inte har kompetens för
-Se till att kommunicera ev problem och avvikelser UNDER ARBETETES GÅNG så att kunden inte drabbas av oväntade överraskningar när fakturan kommer
-osv.

Listan kan säkert göras längre (fyll gärna på) och borde vara en bra input för den hantverkare som vill utveckla en bra och lönsam kundrelation.

Hantverkarna har säkert också motsvarande tips till potentiella kunder som vill få ut så mycket som möjligt av sina uppdragstagare, hantverkarna.

Angående trådrubriken. Dom duktiga hantverkarna skäms nog i många fall över sina usla branchkollegor. Dom medelmåttiga försöker försvara sig och sina mindre kompetenta kollegor och dom riktigt dåliga - ja dom skäms knappast. Dom skiter ju alldeles uppenbarligen i vad kunderna tycker.
 
Nju är det bara en massa snickare som sitter här och argumenterar för att anlita svenska hantverkare framför utländska. Ämnet har spårat ur fullständigt och jag stänger tråden.

Jag vill be alla hantverkare att hålla sig borta från delforumet Hantverkare.

Tillägg: Thomas59s inlägg är en bra avslutning på ämnet, med goda råd att ta fasta på. Jag raderade de sista kommentarerna från hantverkare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.