Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag tror att problemet ligger i att privatpersoner så sällan köper dessa tjänster, det gör att man inte behöver vara speciellt rädd om sina kunder.
Har för mig att ett av de största byggbolagen i Sverige ( börsnoterat) är det bolag som har flest tvister med kunder i tingsrätten. Det är inte lönsamt att ha nöjda kunder. Här är det inte bara privatpersoner som har problem.

Men problemet ligger väl i att kunderna inte riktigt förstår branschen och sedan känner sig lurade.

Man måste var mycket om sig och kring sig. Men kom ihåg att det viktigaste är att man blir nöjd med resultatet. Det är ändå jag som ska bo där, och om arbetet är undermåligt, kommer jag att reta mig på det i många, många år. Om det blev lite för dyrt, svider det bara när fakturan ska betalas.
 
hans j w skrev:
korkad liknelse, hantverkare lr?
snickare ja, men definitivt inte korkad som du påstår att jag skulle vara!q(;^;)p
 
estwing skrev:
snickare ja, men definitivt inte korkad som du påstår att jag skulle vara!q(;^;)p
jag påstår inte att du är korkad, men liknelsen har ju faktiskt ingenting med sunt tänkande att göra. rotfylla och fogskum hör ju självklart inte ihop. därför är ju liknelsen som sådan korkad. tänk efter själv, vill du betala 1000 kr för material som i handeln kostar max 200 kr?

Vill du betala 400 kr/h + moms för att regla en vägg som inte blir rak?

Vill du att någon putsar dina innerväggar och du själv får bli storkonsument inom latexhandeln?

Vill du bo i hyreslägenhet och ha en fastighetsskötare som accepterar vilken faktura som helst (och det är ju i förlängningen du som betalar)?

Vill du köpa mjölk på Ica för 40 kr litern? Nä, det tror inte jag heller. Stop the bull, det är såhär det går till, om du är en ärlig själ så är det bara att gratulera. Själv så har jag för länge sedan fått insikt i vad det handlar om, pengar. Självklart vill många tjäna pengar, men jag hade inte sovit gott om jag gjorde massa skitjobb. Som lärare etc. går du och tar studielån, som snickare går du en yrkesutbildning finansierad av skattebetalare, har inte ett skit i studielån och tjänar betydligt bättre. Vem kan säga att det är viktigare att snickra än att ta hand om kids. Sedermera går många och enligt min erfarenhet många och bara gör skitjobb, snabbt och bekvämt för att lura husbyggare/renoverare på sitt lilla kapital.

Efter att haft ett s k proffs som visade hur man egentligen bygger så gipsade jag på halva tiden mot vad företag jag tidigare anlitat tog i tid. Det är ju ganska konstigt att en som egentligen är grafisk formgivare gipsar snabbare än en s k utbildad snickare. Tilläggas kan att de målare som sedermera kom in tyckte att gipsningen var betydligt bättre än på normala byggen, alltså inget slarv.
 
Min erfarenhet är också att det verkar svårt att få offerter från företag, ev. kan man få ett maxpris och så säger dom att ifall det blir billigare så kan vi dra av lite, vilket dom sällan gör.
Utan att hänga ut någon kan jag skriva lite vad jag själv haft för problem vid mitt garagebygge.
1. Till att börja med grävningen, ägaren tar in en anställd som ska göra vissa delar av jobbet och berättar att den anställde klantat sig på ett jobb någon dag innan o grävt sönder en jordvärmeanläggning trots att han visste det låg jordvärme i backen. Dyrt konstaterade vi, när jag sedan några dagar senare kommer till min tomt ser jag att huvudströmskåpet ligger på marken nerrivet, tror först att det blåst omkull eller liknande men konstaterar att grävaren måste rivit ner det. UTAN ATT MÄRKA DET?!?!?! (ett skåp på 70x40x20cm).
Jag hade i förväg varnat grävaren att skåpet satt där det satt och visat hur huvudkabeln gick i backen, som tur var grävde dom inte av någon kabel utan gjorde en skada på ett ställe som jag ansåg inte var så noga med då kabeln ska kapas.
Hur som hellst, ägaren fixar allt, genom egen elektriker och återställer allt som det var.
I övrigt har jag fått priser jag har varit nöjd med och det har bara tillkommit lite extra material där det behövts.
2. Gjutning av platta, jag fick ett ungefärligt pris och det slutade på max, blev nöjd med resultatet men när dom gjöt till kanten på plattan var det soligt ute och dom vattnade inte, så det blev endel sprickor i halva kanten runt plattan, jag kollade på det i efterhand och det var inte dålig hållfasthet men dom kunde tagit några minuter extra med att vattna istället för att göra så mycket resor till/från bygget eller ta lunch o andra raster, hade svårt att få ihop tiden dom sedan specade på fakturan.
Till saken hör att dom var tvungna gå 200 meter efter vatten, antagligen orkade dom inte det.
Dessutom var det anställda och inte alls de jag träffat på företaget i förväg eller kommit överens med, i själva verket har jag ju inget bevis på att dom ens jobbade på firman, men slutresultatet blev bra så jag är nöjd.
Priser var ok, men försökte disskutera fakturan med dom i efterhand, fick då prata med en annan av ägarna och han tyckte priset var normalt.
Några månader senare ville jag ha plattan slipad, då pratade jag med killen jag gjort upp priset med från början, han skickade sin bror som slipade plattan och det kom aldrig någon räkning, så det jämnade ut lite av priset eftersom jag tjafsat med dom tidigare om att jag tyckte det skulle ingå.
3. Takläggningen. Dagen det skulle göras åkte jag dit en timme i förväg och skulle klippa ett hål för ventilation i taket men tog ett tag innan jag fick in rätt metod så när byggarna kom var jag ungefär halvvägs, ca 20min jobb återstod. Istället för att förbereda plåtarbetet skar dom upp resten av hålet med kniv lite slarvigt, på ett sätt som jag aldrig hade gjort själv och dessutom skär dom fel på ett ställe vilket jag sedan passade på att laga medans dom jobbade vidare, bara att laga detta tog minst 30 minuter, och efter hålet var klart skulle dom ändå förbereda annat en halvtimme *SUCK* Då höll man på att bli förbannad men slutresultatet blev BRA men kunde antagligen gjort det mer nogrannt om jag gjort det själv, tyvärr har man inte all tid i världen, och tid är pengar det med...

Visst blir det mer fel om man jobbar snabbt än om man tar det lugnt o tänker igenom allt in i minsta detalj men ändå tycker man att yrkesfolk borde gjort samma sak 100tals ggr o veta hur det mesta går till.
Sedan är dom väll inte så pigga på att fråga kunderna hur dom vill ha det får jag en känsla av utan gör lite som dom själva vill och tycker, vilket är lite märkligt? :S
 
Hepp

Lite info från en hantverkare.
Har ca. 18 kunder samtidigt! (inga större jobb). Nu undrar många hur man kan ta så många jobb på samma gång?
Förklaring på detta är ofta privatkunder som bygger själva, oftast jättetrevliga med stora visioner om att "vi tror att vi har byggt klart om några veckor" brukar bli till månader.
I skrivande stund har jag 4 st kunder som startade sina projekt i februari!
Klart att vi hantverkare måste ha arbete under tiden. När kunden sedan helt plötsligt ringer och berättar att dom är klara så ska man helst komma dagen efter och komplettera.
När det är dags att slutföra jobbet så tar det tid att sätta sig in i arbetet igen (50 jobb i mellan).

Vi hantverkare jobbar nästan alltid utan ritningar (privatpersoner) och frågor = tid, vänta på svar = tid, tid = arvode.

Ett gott råd till kunder är att planera bättre. Ofta upplever jag att kunder tar hem oss för att lösa mycket på plats, visst inga problem att jobba på detta sätt men detta blir mycket dyrare.

Det finns ingen hantverkare som hellre jobbar utan ritning, eller?

PS. jag har dyslexi och har svårt att formulera rätt.

Hej
 
Rrrrr skrev:
De gånger jag varit med om att kunder köpt allt material själv så har det i 100% av gångerna blivit dyrare för kunden i slutändan. Detta inte pga att materialet i sig är dyrare, utan de är oftast mycket billigare, utan anledningarna har varit:

* Då kunden köper material själv kan h*n endast köpa hela förpackningar/hela rullar med kabel tex. Kunden får alltså själv betala för spill, vilken h*n inte räknat med.
* Kunden köper dåligt material som inte går att använda, får sedan problem att återlämna skräpet (speciellt om det är köpt på nätet)
* Kunden köper fel typ/modell av material som inte passar ihop osv..
* Kunden köper material som hantverkaren inte är van att arbeta med = går åt mer arbetstid.
* Om en egeninköpt produkt går sönder inom garantitiden så måste kunden själv byta denna, eller betala för att någon kommer och byter den.

Slutsats: Köp gärna material själv, men gör då också arbetet själv!
Kan verkligen bara hålla med dig om din slutsats...

Det är på ungefär samma sätt som när folk vill ha en totalentreprenad men de har en egen elektriker t.ex...

HUR ska man kunna se till så att en sådan entreprenad flyter på och fungerar tillfredsställande...
När den sen då inte gör det, nä se då e de entreprenören det är fel på... :rolleyes:



magnu skrev:
Kan jag absolut intyga.

Enda skillnaden är att det inte är privatpersoner som betalar deras löner.

Tänk vad underhållande det skull vara att läsa ett forum där chefer ondgjorde sig över sina medarbetare inom alla branscher
Ok... och hur menar du nu då ??? :x

Nog betalar privatpersoner för andra tjänster än hantverkartjänster i sina liv i alla fall ?



likblek skrev:
som ensamstående med behov av att äga bil för dagiskörningar insåg jag i våras att lönen jag får som lärare efter 4 års studier och 10 års arbetserfarenhet i en av sveriges största städer inte räcker till.

kanske borde jag prioritera bort semester men det är nu som min dotter vill resa så något kände jag att jag behövde göra.
Först kan jag ju säga att jag reagerar ganska starkt när du skriver "dagiskörningar" och sen skriver att det är "nu din dotter vill resa"...

Jisses säger jag då...

Att låta en liten flicka i dagisåldern ha så stark vilja efter att resa på semester är ju verkligen att bädda för en framtid med tunga semesterutgifter...

Rätta mun efter matsäck brukar man säga annars. :|

DOCK... ett stort d^_^b för att du var driftig nog att hitta en lösning som verkar hjälpa dig och till skillnad från de flesta andra här inne så ser jag inte ner på dig för att du gör hantverksjobb utan utbildning...
Många ggr blir det bättre utan att man har suttit i skolbänken bara man använder sunt förnuft och är villig att söka kunskap och lära sig det man inte redan kan.

För att folk ska få lite mer att prata om härinne så kan jag ju passa på att släppa en bomb när vi ändå diskuterar ämnet och det är att precis som du skriver gör jag med...

likblek skrev:
i kontakten med kunderna är jag helt ärlig och talar om vad jag har för erfarenhet, avsaknad av utbildning och att jag behöver dela upp arbetet över tid eftersom jag inte kan lägga min fasta tjänst åt sidan. jag är också väldigt noggrann med att inte ta på mig arbete som jag inte vet att jag klarar av kunskapsmässigt eller tidsmässigt.
Jag berättar öppet och ärligt att jag är utbildad BARNSKÖTARE !! :D ...kul va ? ;)

SÅ...jag tillhör den grupp de härinne kallar för patrask och andra trevligheter... :rolleyes:

Dock har jag bedrivet egen rörelse i 6år nu (efter att ha arbetat inom yrket innan detta samt gått diverse kurser inom bl.a våtrumsbehörighet), och det går bara bättre och bättre och jag är fulltecknad med jobb för lång tid framöver konstant...
Telefonen går varm dagarna i ända av folk som på rekommendationer hört att de ska kontakta mig.

VARFÖR ?? :O

Jo, antagligen för att jag...

- Är ärlig och uppriktig
- Ställer upp för kunderna när de kan
- Delar mina materialrabatter med kunderna vilket uppskattas
- Skriver seriösa offerter
- Skriver seriösa fakturor som överensstämmer
- Kommer i tid
- Hör av mig om jag blir försenad
- Utför arbetet när det är sagt att det ska utföras och är klar i tid
- Håller rent runt omkring mig
- Håller mig själv hel och ren med fräsch enhetlig klädsel dagligen
- Kör en fräsch bil med seriös stripning utan att sticka ut med ett vrålåk
- Kör med ordentliga maskiner typ Festool, Protool, Milwaukee, Makita m.fl
- Tar mig oftast an totalentreprenader med samordning av övriga hantverkare vilket uppskattas
- Utför arbeten så som jag velat det skulle utförts i mitt eget hem
- Gör bra jobb och är noga

m.m m.m m.m


SLUTSATS: - Jag skäms inte ! :)
 
Redigerat:
magnu skrev:
Dessa 6000 kr/år ser jag som en marknadsföringskostnad.

Det är väl värda pengar om man vill expandera sin verksamhet.

Men om man ändå har tillräckligt med jobb, varför ska man då lägga ut pengar för att få fler kundkontakter som man inte klarar av att serva och tjäna pengar på?

Om orderboken är full, varför ska man lägga pengar på att överfylla den?
Det handlar om att ta ställning mot de oseriösa! Vill man inte ha kundförmedlingen så blir man passiv medlem på www.svenskhant.se för 2500kr/år och får då tillgång till SÄK-stämpeln. Lägg på 2kr/tim så täcks kostnaderna med god marginal.
Om vi alla som är seriösa går med så kommer hantverkarens status att öka. De oärliga får svårare att få jobb och minskar i antal och den negativa ryktesspridningen minskar.

Den som känner sig stolt över att vara en duktig och seriös hantverkare betalar för SÄK-stämpeln.
 
H
Snickar-Urban skrev:
Det handlar om att ta ställning mot de oseriösa! Vill man inte ha kundförmedlingen så blir man passiv medlem på www.svenskhant.se för 2500kr/år och får då tillgång till SÄK-stämpeln. Lägg på 2kr/tim så täcks kostnaderna med god marginal.
Om vi alla som är seriösa går med så kommer hantverkarens status att öka. De oärliga får svårare att få jobb och minskar i antal och den negativa ryktesspridningen minskar.

Den som känner sig stolt över att vara en duktig och seriös hantverkare betalar för SÄK-stämpeln.
PRECIS! Bra talat! Äntligen någon som fattat galoppen! d^_^b
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag berättar öppet och ärligt att jag är utbildad BARNSKÖTARE !! :D ...kul va ? ;)

SÅ...jag tillhör den grupp de härinne kallar för patrask och andra trevligheter... :rolleyes:

Dock har jag bedrivet egen rörelse i 6år nu (efter att ha arbetat inom yrket innan detta samt gått diverse kurser inom bl.a våtrumsbehörighet), och det går bara bättre och bättre och jag är fulltecknad med jobb för lång tid framöver konstant...
Telefonen går varm dagarna i ända av folk som på rekommendationer hört att de ska kontakta mig.
Man behöver inte vara utbildad för att bli en duktig snickare. Intresse och motivation är viktigast. Under mina år som byggnadssnickare har jag jobbat med en före detta guldsmed, en f.d. mentalskötare, en f.d. diversearbetare m.fl. som var mycket duktiga och ville göra bra jobb.
 
Redigerat:
om använder sunt förnuft när ni ska anlita en hantverkare ska ni se att det går bättre.:S:
ni kan genom att tänka igenom ett projekt och skriva ner era kriterier få ett bättre utgångsläge för offerter, muntliga önskemål är alltid en tolknings fråga i tvister.
att hantverkare är dyra är ett sunt tecken för dom som är duktiga får alltid jobb sen att folk anlitar
mindre duktigt folk får man skylla sig själva:O.och ni kan låta någon göra jobbet till ett lägre pris men räkna inte med att alltid få ett kvalitets produkt utfört.
det jag menar är betalar du för en folkvagn kan du inte räkna med att få jaguar i garaget.
javisst du får ett transport fordon men inte med samma komfort ock kvalitet
lycka till med era bygga hemma projekt
 
det bästa när man ska anlita en hantverkare är att höra med släkt och vänner vilka dom haft.och om dom gör bra jobb...eller helst känna hantverkare ..som jag gör.. då kan man alltid lita på dem..om man har samma.
underlättar ju då man varit i byggbranchen innan...
inte bra att bara välja ut nån i telefonkatalogen..blir en chansning..
blir ju som att köpa en lott..
 
...finns tydligen inga serösa företag som håller på med badrumsrenoveringar. :wow:
hantverkare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta nu inte illa upp, jag såg det lite komiskt bara när jag sökte på http://www.svenskhant.se

Och när jag valde att söka på "alla" yrken fick jag 1 träff....
 
Redigerat:
reza666 skrev:
Menar du att du debiterar 400kr i timme eller?
Åter igen det är inte jag som är konsult men nu pratar vi inte om ens 1000kr i timmen utan för 20min arbete för killen som besökte mig och 2-3k för trådskaparen! Lite skillnad vet du!
Sedan när det kommer till skillnaden så är det lättare (tror jag) för hantverkare att stoppa cashen i fickan än mina kompisar som måste redovisa vad de tjänar. Uppdraget går via andra store bolag innan de har pengarna i handen.

Inte för att jag nedvärderar andra yrke men jag har pluggat 180p (4,5år) och har en skuld. Hur lång var din utbildning?
Bara för att jämföra så är det naturlig att en läkare ska tjäna mer än jag och du men det är så jag tycker.

För att gå tillbaka till ämnet så måste kostnaden vara skälig! och inget arbete i världen är värd 1000kr plus i timmen (bortsett från kirurgi kanske).
Det är bara så att vi konsumenter (typisk för Sverige) är för godtrogna. Förr i tiden var folk ärliga till skillnad från idag där alla vill göra ett snabbt arbete och tjäna så mycket som möjlig. Enda botemedlet är att KLAGA och NEKA överpris.
min utbildning e inte mer än 2 år på gymnasium o tre år som lärling ....ca 6800 timmar....
med andra ord så kommer du aldrig säga något om en hantverkare tar typ 2 tusen i timmen hädanefter...efterssom din utbildning e 4.5 år.... o min e likvärdig ca 5 år... plus mina kostnader för verkstad o maskiner där tex en knäckmaskin kostar 400-800.000...
bra att veta när man räknar på jobben till privatkunder....
pronblemet e att folk tror att man kan köpa ett blåställ sedan e man hantverkare...undrar varför inte folk bara åker o köper sig ett par blåbyxor då ...så slipper dom ha problem med priser o jobbiga jävla hantverkare som lurar skjortan av allt o alla ....
för att rusa hem i vild panik o räkna svarta pengar....
 
H
cust3000 skrev:
...finns tydligen inga serösa företag som håller på med badrumsrenoveringar. :wow:
[bild]

Ta nu inte illa upp, jag såg det lite komiskt bara när jag sökte på [länk]

Och när jag valde att söka på "alla" yrken fick jag 1 träff....
välj alla område samtidgt också, så får du några fler träffar :)
 
Redigerat:
HEM2121 skrev:
välj alla område samtidgt också, så får du några fler träffar :)
Ja.. men jag vill ju inte anlita någon i Piteå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.