Status
Tråden går ej att kommentera.
tjena skrev:
kan väl vara så att ni som inte ville bli hantverkare.var för lata att arbeta fysiskt..
inte ville smutsa ner er..utan ville hellre sitta på ett rent varmt kontor och tjäna storkovan utan att behöva göra så mycket.
är ju ni som sitter på kontor som är dom stora brottslingarna i sverige..fuskarna...skatte fusk.momsfusk..
gör hantverks jobben själva då om ni är så missnöjda..
Hej,

Det märks att du inte vet vad du pratar om. Jobbar inom industrin, och på mitt företag är det ingen som tjänar nån storkovan. Jag är anställd som vilken arbetstagare som helst, och har en lön något över meddellön för min ålder. Dock så har jag 5 år studieskulder och därför även 5 års utebliven inkomst (1,25 miljoner?) att tjäna igen på de som började jobba direkt efter gymnasiet.

Till det ska jag kanske tillägga att för vår yrkesgrupp är det i princip omöjligt att jobba svart, så några "dolda" inkomster är det inte tal om.

Smutsa ner mig gör jag dessutom gärna på min fritid! d^_^b

Kanske är det så att de hantverkare som blir över till oss privatpersoner är bottenskrapet, och de bästa och med mest serviceanda knyts upp av företag till större jobb. Bara en teori...
 
reza666 skrev:
Känner igen detta, det var bra att du inte anlitade honom tycker jag. Jag fattar inte hur folk tänker egentligen, jag är själv civilingenjör och tjänar knappast så mycket. Även som konsult kan jag kanske högst debitera 1000kr/timmen (även de flesta tar 700kr). Jämför detta med elektriker och hantverkare så inser man att man har valt fel karriär för att lura folk på pengar.
Näää ärligt talat så måste folk ifrågasätta priserna. Och framkörning kostnaden de tar (300-500) är verkligen ett skam. Visst kostar det och köra men herregud när man debiterar flera tusen i timmen så....

Våga säga NEJ och be de komma ner på jorden.
men på riktigt ...kanske skulle du ta o komma tillbax från fablernas värld o berätta varför du anser att du e berättigad att debitera 1000 spänn i timmen...
 
T-H:s skrev:
It/Data konsulter e väl tillsammans med mäklare på alla områden dom värsta banditerna som finns!!
Jag vågar påstå att där finns hela spektrat också. Jag vet konsulter som utan att tveka tillämpar samma modell som vissa advokater; om de tänker i en kvart på en kunds problem och sedan en kvart på en annan kund och sedan tar lunch så debiterar de två påbörjade timmar. Jag vet också konsulter som debiterar faktiskt arbetad tid hos eller för kund, avrundad upp eller ner till närmaste kvart. Jag vet nätverkskonsulter som inte skulle se skillnad på en SPI-brandvägg och sitt eget arsle, och andra som kan dra kabel osynligt i kulturminnesmärkta hus. Men visst är det enklare att dra alla över samma kam, det är fullt mänskligt att tänka i termer av homogena grupper - vad det än gäller.

Just nu bor jag i ett hus som jag köpt av en person som drev byggfirma. Herregud, var ska jag börja? Lysröret i halltaket satt "fast" i fyra brunplugg, i enkelgips. Fast mest hängde det kvar av gammal vana och i sladden. "Avloppet" vid pannrummet är bara en golvbrunn och en meter rör in under pannan, sedan slutar det tvärt, ingjutet. Fönsterbrädorna är slarvigt tillsågade laminatgolvbrädor från IKEA, med noten kvar, utåt. Vi ska dra igång en byggblog med mycket bilder, jag lovar. :)
 
Thomas59 skrev:
Har man den inställningen ska man inte vara hantverkare. Bedrövligt!

Jag är inte hantverkare, däremot har jag arbetat som konsult mellan privatkund och byggare under 10 års tid, problemen ligger ofta hos kunden. De har väldigt svårt med
det socila samspelet, kommunikationen samt se och förstå olika konsekvenser av
deras egna ändringar. Man väljer att inte förstå och det blir en lätt utväg att skylla ifrån sig.

Visst finns det idioter inom hantverkarsidan också, men det enda trådarna går ut på här är att föringa andras arbete! Vi som arbetar dagligen med kunder och hantverkare ser annorlunda på saken.

Mitt tips till kunder är, var tydlig men vad du vill ha! var aktiv i byggprocessen utan att lägga dig i deras arbete, viktigast av allt är att behandla andra som du själv vill bli behandlad!d^_^b
 
Vita Huset skrev:
Jag är inte hantverkare, däremot har jag arbetat som konsult mellan privatkund och byggare under 10 års tid, problemen ligger ofta hos kunden. De har väldigt svårt med
det socila samspelet, kommunikationen samt se och förstå olika konsekvenser av
deras egna ändringar. Man väljer att inte förstå och det blir en lätt utväg att skylla ifrån sig.
Glöm inte att det är kunderna som betalar din lön! Inga "jobbiga" kunder, inget arbete. Ett tips: Allt som man kommer överens om, se till att det finns på papper eller åtminstone mail. Ett muntligt avtal är inget avtal i praktiken.
 
blackadder skrev:
Har du underlag för ett sånt uttalande eller är det bara förutfattade meningar?
Har inget vidare underlag tyvärr, det var bara så bland alla 6 parallellklasser på min skola bara. Det fanns givetvis undantag, och vi kanske inte var representativa för riket. Självlart ska jag inte komma med såna påståenden utan statistik, ber om ursäkt för det.

Vad jag menar är att för läkare, ingenjörer, lärare, busschafförer etc. behöver man någon form av certifikat, men för att bli hantverkare räcker det med ett blåställ. Jag efterfrågar nån form av oberoende kvalitetssäkring.
 
H
Paul-Staffanstorp skrev:
Förlåt Mathias men jag är för trött för att koppla vad du menar...
12tim arbetsdag är nyss till ända och det sätter sina spår... ;)




Det är ju helt rimligt men dock en ovanligt udda summa...
Själv ligger jag på 395:- exkl. moms...
Så länge man är efterfrågad och har gott om jobb kan man ju i princip ta vad man själv anser är en rimlig nivå med tanke på utrustning och kunskap m.m.




Njae...riktigt så är det ju inte känns det som.
Jag har flera kunder som kontaktat sina försäkringsbolag som då svarat med att de inte har några krav på att hantverkaren ska vara medlem i några "intresseorganisationer"...
Har man gått våtrumsutbildningar 1-3 och utför arbetet fackmässigt så är detta just vad de kräver och i vissa fall rekommenderas det att man fotodokumenterar arbetets gång.
Lämnar kvalitétsdokument som tillverkaren utställt.




Kan du förklara varför man ska ansluta sig och betala 6000:- /år när man är seriös och har häcken full med jobb långt framöver konstant...
Man vill helst som hantverkare göra jobb till de som får nys om en på rekommendationer och tyvärr får då de som hittar en av slumpen eller via någon site på nätet stiga åt sidan eftersom det oftast innebär att man bara är en i mängden som kunden har kontaktat för offert och tips/ideér och sen blir det oftast diskussioner om pris och annat och i slutänden får man kanske inte ens jobbet.
Dock har det trots allt kostat mängder av timmar vilket inte den kunden som fått en på rekommendationer gör eftersom de sällan tar in en massa andra offerter och diskuterar 100-lappar fram och tillbaka.
Knappast rädd för någon kontroll för jag vet vad jag sysslar med.
6000,00 är inte så många kronor om man slår ut det X antal kunder/år.
Är väl använda pengar för att särskilja sig från de oseriösa företagen.

Tänk vad skönt för kunden att få besök av en seriös hantverkare som
lämnar en seriös offert i rimligt tid efter att ha besökt beställaren!
Pratar inte om prisdumpning som seriöst och jag tror inte att det
är många som är ute efter det heller, utan en rimlig offert.
Hantverkare som kommer när de lovat,
(kostar pengar för beställaren också att vänta på en hantverkare som inte hör av sig och/eller inte dyker upp)
En seriös hantverkare som kan sitt jobb.
En organisation som kvalitetsäkrade medlemmarna.
Skulle gladeligen ge 1000,00 extra för detta.
Dessa pengar har jag tjänat in flerfalt då jag slipper lägga ner så
mycket kraft och möda på att jaga seriösa hantverkare och allt kontrollarbete som det medför.
Och mer än 6 kunder/år har ni väl?
 
Thomas59
Är det verkligen bara undertecknad som förundras över att det är så många nyregistrerade eller personer med väldigt få (eller inga) tidigare inlägg som skriver i denna tråd. Har iofs inte kollat andra trådar så det kanske är en trend, ett generationsskifte på gång.

Jag menar inte att det är något fel eller så utan det var bara ett allmänt konstaterande som jag inte vet om man kan dra några slutsatser av.

Trevlig Helg på er!
/Thomas
 
Haha, vilken tråd. Jag har länge haft samma åsikt som trådskaparen. Jag har också nyligen köpt ett hus, och kommer behöva hantverkare så småningom. Som tur är känner jag bra folk som jag kommer anlita. Hade jag inte det skulle jag ta in polacker. Lätt. Jag har inga som helst problem att betala, och det dyrt, för en tjänst. Vad jag dock ALDRIG, under NÅGRA SOM HELST omständigheter, är beredd att utsätta mig för är total maktlöshet och ekonomiskt hazardspel. Den som har minsta invändningar mot att en person tar in polacker kan få förklara varför en människa skall behöva låta en annan människas goda vilja parat med flax, avgöra om notan kommer sluta på 15 eller 100.000 skr. Under vilka omständigheter är det försvarbart? Folk tar faktiskt livet av sig för sådana saker.

Några axplock från min umgängeskrets:

Min bästa vän köpte ett ikeakök. Ikea tillhandahöll hantverkare som skulle installera köket. Det gjorde dom. Helt fel. När dom hade borrat upp skåpen fel tre gånger och alltså gjort tre uppsättningar feta hål överallt bad han dom tillslut åka därifrån och ringde Ikea. Klart vi betalar en ny hantverkare åt dig, bara boka du en ny, vi tar hand om fakturan, sade dom. Ny hantverkare kom, monterade upp köket (rätt) och lämnade över fakturan. - Men, den skulle du ju skicka till Ikea? - Jaså, vet jag inget om. Panikslaget samtal till Ikea, där man givetvis inte känns vid något avtal. Personen som lovat betalning kan givetvis inte nås närmaste tre månaderna och han får snällt betala 30 papp själv. En gång till alltså.

Samma person råkade ut för en vvs:are som, trots upprepade tillsägelser om att sätta upp ett NYTT element i förrådet sätter dit ett BEGAGNAT fult gammal skrälle. - Men...jag sade ju att jag ville ha ett nytt element här...?! - Men vadå, det skall ju ändå bara vara i förrådet, svarar hantverkaren?! Följden blir att han nu installerar om skiten, med ett egenköpt nytt element. Med nya pengar förstås.

Samma kille igen. (Har han bara otur eller är det normalt?). Han har problem med dräneringen och ringer en kille som skall komma dit och undersöka jordmånen och grunden för förslag på åtgärd. De bestämmer tid kl 14:00. För jag slutar jobbet kl 13:30 och kan inte vara hemma innan. Kl 14:00 när han kommer hem är det tomt. Han ringer killen som svarar - Jag har redan varit där, Jag kom kl 13:00 men jag är redan klar. Till saken hör att frugan var i huset till 13:30. På den tiden (30min) skall han alltså ha a) grävt ett 1.5m djupt hål i marken plus b) krypit genom hela krypgrunden under huset. Grejen var just att polaren ville vara med för han visste att det inte skulle bli rätt gjort annars. Fakturan på tre tusen skickades givetvis bums.

Sista saken med samma polare. Han har folk hemma som skall montera saker i badrummet. Plötsligt hör han hur det sågas och bunkas något otroligt, blir orolig och kikar in. Dom har alltså lyckats göra hål i precis varenda vägg. På ett ställe hade dom sågat av bärande reglar, varpå polaren skrek - Men den regeln är ju bärande?! Då började dom hånskratta och förklarade att ja lille vän, kaklet håller tyngden ser du. När han gick ut i vardagsrummet för att hyperventilera hör han att dom står och skrattar åt den dumme kunden som "är så petig att han bryr sig om hur det ser ut INNE i väggarna höhö".

Och så min syrra. SKulle renovera kök i Malmö. Hon känner inga hantverkare whatsoever så hon var tvungen att ta dit en massa folk som skulle lämna anbud. Det var tydligen de skummaste människorna hon träffat på typ. En del kom in i köket, ställde sig och tittade tre sekunder och sa - 10 tusen. Det slutade med att dom valde en som verkade trevlig (inte illigast dock). När han monterade upp ett skåp påpekade syrran att om du monterar så kommer inte köksdörren gå att öppna. Ok jag fixar det. Dagen efter kommer hon dit, dörren går inte öppna... Han åker dit, fixar det. Och så likadant med i princip allt i hela köket. Efter tre veckor ringer hon hans chef och säger att hon fixar resten själv och betalar bara en tredjedel av priset. Som tur är är hon inget litet våp utan ganska tuff av sig. Hon bygger numera i princip allt själv.

Säger inte att atta hantverkare är på detta sätt. Absolut inte. Men givet ren empiri ser det inte ljust ut. Mitt egen enda personliga möte är dock med golvslipare. Allt strålande där, bara bra att säga om det jobbet. :)
 
dast skrev:
Vad jag menar är att för läkare, ingenjörer, lärare, busschafförer etc. behöver man någon form av certifikat, men för att bli hantverkare räcker det med ett blåställ. Jag efterfrågar nån form av oberoende kvalitetssäkring.

Finns det någon form av oberoende kvalitetssäkring för dom yrkesgrupper du nämner?


Pudelns kärna är väl att det här problemet att kvarstå ända tills det finns mer hantverkare än efterfrågan och det verkar inte hända inom överskådlig framtid.

Ungdomarna är väl för smarta;)
 
Thomas59 skrev:
Är det verkligen bara undertecknad som förundras över att det är så många nyregistrerade eller personer med väldigt få (eller inga) tidigare inlägg som skriver i denna tråd. Har iofs inte kollat andra trådar så det kanske är en trend, ett generationsskifte på gång.

Jag menar inte att det är något fel eller så utan det var bara ett allmänt konstaterande som jag inte vet om man kan dra några slutsatser av.

Trevlig Helg på er!
/Thomas
Är bara en fråga som engagerar mig och säkert många andra. I normalfallet använder jag personligen forumet mest som en databas för att söka efter information.

Bokade verkstadstid (service bl.a.) för min bil idag. Skulle bara behöva vänta en vecka, och dessutom vet jag ungefär vad det kommer att kosta. Har säkert blivit tokblåst men den/de som erbjuder samma service för mitt hus skulle med stor sannolikhet bli rik på kuppen.
 
blackadder skrev:
Finns det någon form av oberoende kvalitetssäkring för dom yrkesgrupper du nämner?


Pudelns kärna är väl att det här problemet att kvarstå ända tills det finns mer hantverkare än efterfrågan och det verkar inte hända inom överskådlig framtid.

Ungdomarna är väl för smarta;)
Busskort?
Examensbevis?
 
H
http://www.svenskhant.se finns ju. Vidareutveckling av denna typen vore ju drömmen.
De ligger ju mycket i vad du säger att en natrurlig skärpning blir det ju inte förrän jobben tryter.
Vi beställare kan ju påverka genom att beställa bara från de hantverkare som är anslutna till tex http://www.svenskhant.se idagsläget är det tyvärr inte så många som är anlutna i den org. Men hantverkarna kan också själva påverka genom att gå med i org. och på så sätt höja förtroendet för branschen och sig själva och till på köpet få bort de oseriösa.
Så slipper de seriösa att riskera att få dåligt rykte :)
 
* Hantverkarna jobbar ca 4 timmar per dag, inklusive lunchrast...

Det gör väl alla som jobbar kommunalt också och av dom 4h så är det tidseffektivt 1 timmes jobb.

Dom flesta har ju inga problem med att deras skattepengar går till det.

Det mesta i samhället skulle nog kunna vara bra mkt billigare om folk gjorde det dom skulle på jobbet.
 
laban73 skrev:
men på riktigt ...kanske skulle du ta o komma tillbax från fablernas värld o berätta varför du anser att du e berättigad att debitera 1000 spänn i timmen...
Jag jobbar själv på bolag men mina kompisar som har eget debiterar upp emot 1000kr/h (de kan knappast debitera framkörning heller ;) ). De flesta har dock runt 700. Det är inte så att den summan går rakt i fickan. Du har en massa avgifter och sedan ska du lägga undan till semester, sjukdom osv. I genomsnitt försvinner halva lönen i avgifter tillskillnad mot hantverkare som kan stoppa det i fickan. Hade själv en kille här i veckan som tittade på min värmepanna. Tog 20min för honom att byta en kärl och notan blev 1400kr. Efter prut blev det svart i fickan och då betalade jag 1200.

@dast, håller helt med dig, dessutom vi är de enda som knappast kan jobba "svart" så att säga.
Vi förväntas och hjälpa folk med datorer o dylik för att det är "kul".

Visst finns det många bra hantverkare också men jag tror till antalet så är det fler som är dåliga än bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.