Status
Tråden går ej att kommentera.
Markarbetaren skrev:
Jag har bara 1 enda personlig erfarenhet av hantverkare. Skulle sätta in en ny panna i mitt hus, ringde en vvs-firma och ägaren kom och kikade, antecknade lite och så. Allt kändes jättebra och han skulle höra av sig med ett pris för installationen. Det har nu gått 5 år och han har fortfarande inte hört av sig. Pannan med acc-tankar satte jag in själv, skorstenen likaså. Sedan dess har jag i runda slängar lagt ut 300' i material på mitt hus, gjort allt arbete själv och bestämt mig för att den episoden för 5 år sedan var första och sista gången jag kontaktade nån för att få arbete utfört på mitt hus.

Mitt nästa projekt är ny dränering, så nu ska jag handla grävmaskin:)
Hyr en grävare, det är jätteroligt att köra runt och göra det man aldrig fick göra som barn! Bli inte övermodig bara, dom kan välta! :D
 
Lite intressant är det ju ändå, tänker på Anders Övergård mer känd som Arga Snickarern som förespråkar att man ska ta in hantverkare, förvisso på goda grunder men han vill inte riktigt erkänna misstroende och dåliga erfarenheter folk har.

Refferenser o alla kollar man kan göra hjälper inte alltid, själv renoverat och byggt till under ett antal år och delvis anlitat hantverkare. Många med refferenser från släkt som har bla bygg och entrepenad och är rätt stora samt min egen far som har drivit byggföretag i många år ( numer pensionär) .

Känner ändå igen mig i mycket av de dåliga erfarenheter som beskrivs och då anser jag mig ha bättre förutsättningar än de flesta och har byggt mycket själv.

Några praktexempel är rörmokare som 1. inte fakturerar överenskommer timkostnad, 2. grisar ner i hus utan att ta rätt på efter sig trots att det är överenskommet att det skall göras. 3. kommer inte på uttalade tider eller inte alls. 4 Fakturerar ändå för den tiden ( dom visste inte att jag var hemma och väntade på¨dom ). 5 läckande rör osv osv. Har gjort om nästan 70% av deras jobb.

Plåtslagare som fakturerade 80 m2 "plegel", , var bara en lite detalj som dom missade och det var att jag höll med all plåt som jag köpt direkt från Lindab :surprised:) dom stod påsig och försökte ändå vidhålla att dom hade underlag vilket jag begärde ! edan vart det tyst från dom.

Det finns många skräckhistrorier , men visst har jag haft bra hantverkare också. Satt och funderade lite och har kommit fram till att 3 av 10 hantverkare har varit bra, hållt ord osv.

Lika intressant är det hur system utnyttjas, tog in en offert på ett jobb, fick 2 priser , ett utan ROT , dvs om jag inte har ROT utrymme kvar, samt 1 med ROT avdrag, det med rotavdrag var 18% över det utan. När jag frågade varför så fick jag svaret att det inte gör mig något, det blir ju billigare ändå ??????????????? Det var ett rätt stort byggföretag i Dalarna men har fått liknande svar av en firma i Stockholm och o Värmland :@

Snacka om att utnyttja systemet :S men det är ju bara skattepengar, drabbar väl ingen fattig:x skönt att vi kan ta hand om våra gamla och barn så bra i detta land så vi har råd med denna subventionering.

Säger bara en sak, SKRIFTLIGT, SKRIFTLIGT, SKRIFTLIGT, vill en antverkare inte skriva ett avtal har han antagligen fog för det och då är det bara att vända sig till någon annan.

Skulle gärna se en omdömmes sida på hantverkare unefär som prisjakt har på butiker. Då skulle man se mönster rätt snabbt.

Eller vad säger du Anders ( Arga Snickaren ) ? PS Om alla jobbade som ´hantverkare man ser på TV skulle vi inte ha dessa debatter....
 
gaia skrev:
du har en gammal timprislista :)
gaia

så gammal är inte den timprislistan. Det var det pris som jag fick när vi hade polacker som jobbade i huset i somras. Och då snackar vi jobba; kommer klockan 7 på morgonen och jobbar till 8-9 på kvällen. En snabblunch vid 1-tiden..
 
@ altanbyggaren och blackadder :) Som man säger på tyska - Unglaublich!
 
En snickare här i bygden har som företagsidée:

- kom alltid i tid
- lova aldrig för mycket
- städa noga efter sig
- gör vad man ska göra
- gör färdigt, inga halvfärdiga jobb


Gissa om han får mycket jobb? :D
 
Hej,

Ska säga att jag träffat båda typer av hantverkare. Dels den typ som man avtalar tid med och som sen inte dyker upp eller ens ringer och meddelar att han fått förhinder.

Sen har jag också haft en kakelsättare som tom efter att jobbet är gjort och han fått betalt, ringer en kväll bara för att fråga om jag var nöjd med jobbet, etc (ja, jag tappade hakan).

Dock så är det en förvånande hög andel som betett sig dåligt enligt tidigare inlägg. Roten till det onda tror jag är ROT. Varför ska just hantverkarbranschen gynnas (kan iofs finnas någon anledning i lågkonjunktur). Jag tror detta skapar en "överhettad" marknad där det finns utrymme för rötägg.

Nä, bort med ROT så blir det nog en högre andel duktiga och kompetenta hantverkare.
 
Nog tror jag att ROT skapar sug efter hantverkare... många känner sig manade, men få har det som yrke :/ jag är precis i början av den resan, men har redan kännt på mig att det är jag som behöver dem och inte omvänt... nu har vi väntat på offert kring vårt tak och gissa om de skiter i oss... eller så undrar de "ä ru säker på att du inte vill ha tegelpannor och brädor", typ - uh, nej... den som väntar får se, tur att man har 4 år på sig igen, utan ROT hade vi nog inte råd...
 
mk31 skrev:
Hej,

Ska säga att jag träffat båda typer av hantverkare. Dels den typ som man avtalar tid med och som sen inte dyker upp eller ens ringer och meddelar att han fått förhinder.

Sen har jag också haft en kakelsättare som tom efter att jobbet är gjort och han fått betalt, ringer en kväll bara för att fråga om jag var nöjd med jobbet, etc (ja, jag tappade hakan).

Dock så är det en förvånande hög andel som betett sig dåligt enligt tidigare inlägg. Roten till det onda tror jag är ROT. Varför ska just hantverkarbranschen gynnas (kan iofs finnas någon anledning i lågkonjunktur). Jag tror detta skapar en "överhettad" marknad där det finns utrymme för rötägg.

Nä, bort med ROT så blir det nog en högre andel duktiga och kompetenta hantverkare.
Jag skulle nog vilja hävda att ROT inte har med saken att göra.
Precis samma klagande på hantverkare fanns innan ROT - titta på tidigare trådar här bara :)

/K
 
Thomas59
Vad har hänt? Helt plötsligt svämmar tråden över av "Nykomlingar" med 1-20 inlägg (intet ont i det) som ondgör sig över hantverkare på ett sätt som undertecknad fått skit för i alla tider.

"Snickar-Urban" brukar ju tom varna andra hantverkare för att läsa mina inlägg då han påstår att jag gör allt för att reta upp dem:D. Så är det naturligtvis inte men jag kan förstå att hantverkare blir uppretade då deras märkliga resonemang och förklaringar dras fram i ljuset.

Att byggbranschen är en rutten bransch står nog utan allt tvivel. Se bara på mutskandalerna som tornar upp sig i Göteborg och sannolikt så förekommer likande saker i övriga landet också. Nu kan man väl kanske inte direkt sätta likhetstecken mellan byggbranschen och hantverkare i allmänhet men visst är det något fundamentalt fel då en yrkeskår lockar till sig så många personer som inte borde vara hantverkare.

Det är nog omöjligt att bedöma andelen skojare i branschen men precis som någon skrev så har väldigt många som kommit i kontakt med hantverkare historier att berättaa som inte är särskilt smickrande för branschen som sådan.

Givetvis finns det många duktiga hantverkare och även några guldkorn så alla som läsen en tråd som denna behöver ju inte ta åt sig men för många andra borde det mana till eftertanke.

Att detta kan fortgå beror väl i huvudsak på dålig konkurrens och, i alla fall för närvarande, stor efterfrågan. Detta i kombination med att många kunder varken har tid eller kompetens (tror man i alla fall) att utföra arbetet och det faktum att hantverkartjänster skulle kunna karaktäriseras som sällanköpstjänster där hantverkaren inte behöver oroa sig för återköpsfrekvensen gör att skojare och klåpare kan fortsätta att verka på marknaden.

Många (hantverkare) hävdar ju att det bara är de dåliga jobben som lyfts fram och att bilden som tornar fram inte heller är representativ för hela marknaden och visst är det så. Några absoluta slutsatser av de skräckhistorier som beskrivs här på forumet kan man inte dra men tendensen är tydlig. Branchen har ett STORT problem som man måste erkänna istället för att, som idag, sopa under mattan och det gäller såväl enskilda hantverkare här påp forumet som olika organisationer som företräder branschen.

Viljan från branschorganisationerna att ta tag i problemet är i princip 0. Varför slå den hand som föder en. Rensar man upp i träsket försvinner en del av intäkerna som organisationerna lever av. Ett kortsiktigt och mycket märkligt agerande.

På det lilla planet är det ett antal mycket enkal åtgärder som skulle bodra till att ändra bilden av branschen. Jag tänker inte räkna upp det igen (har gjort det på andra ställen på forumet) men det handlar om enkla grejer som att komma i tid och hålla vad man lovar.

På det lite större planet är det värre. Det handlar om en erodering av yrkeskunnandet och yrkesstoltheten där klåpare tillåts verka i branschen med kunnande och kompetens som ofta är lägre än vad en medelmåttig hempulare besitter.

När dessa klåpare sedan anlägger en attityd som gör att kunden känner sig både gnällig och rättslös är det klart att missnöjet frodas.

Slutligen ett litet konstaterande angående andelen undermåliga jobb. Visserligen är det mest de dåliga jobben som hamnar i forumet men jag skulle gissa att mörkertalet är mycket stort. Med det menar jag att många kunder helt enkelt inte förstår att dom råkat ut för okunniga klåpare eller blivit blåsta av oärliga hantverkare.

Jag har faktisk under det senaste året roat (?) mig med att kolla lite på de jobb som nyligen utförts, av anlitade hantverkare, hos vänner och bekanta (som är jättenöjda med jobbet som utförts) och då man påpekar felaktigheter, dåligt hantverk och dålig finish inser kunderna plötsligt att jobbet inte utförts på ett fackmässigt sätt.

"Det hade jag ingen aning om" har varit en vanlig kommentar. Jag skulle gissa att brister som inte bara är att hänföra till "småmissar" fanns i mer än en tredjedel av de jobb jag tittade på. Ytterligare en tredjedel hade mångder av småmissar och dåligt hantverk och en tredjedel var ok men knappast bättre än vad en kunnig hempulare skulle ha kunnnat åstadkomma. Några av jobben (våtrum) var bara att reklamera direkt men skulle troligen inte ha upptäcks förrän lägenheten/huset i en framtid skulle ha besiktigats i samband med en försäljning.

I den värsta tredjedelen fanns "fall" som utan problem skulle hamna på byggahus tio i topplista över undermåliga hantverkarinsatser. Märk väl att INGET av de jobb jag tittade på hade utförts av lågrpisbolag och några hade utförts av företag med väldigt hög svansföring.

Många jobb klara sig helt klart från kritik enbart för att kunden inte förstår att han blivit lurad.

Istället för att förneka att problem finns eller skylla problemen på kunderna (vilket är en vanlig rekation) borde hantverkarbranschen (det är ju egentligen flera delbranscher med generellt sett varierande skojarandel) ta till sig av den bild som målas upp och ta tag i problemen. Frågan är väl om viljan finns så länge som det går att tjäna pengar även för skojare.
 
Tips till hanntverkare som vil ha gott om jobb: Sätt ihop ett bra CV med referensjobb samt telefonnummer till referenserna. Varje gång du gjort ett bra jobb frågar du kunden om hon vill vara referens, sen sätter du upp uppdraget på ditt CV. CV:t kan sen skickas med varje offert. Det blir lite jobb framför datorn, men offerterna får bättre genomslag.
 
Smart ide
 
Håller med till viss del, det finns en grupp som är ännu värre som heter KUNDER.
Dom kan allt fast de inte är utbildade inom området, dom vet precis hur mycket det ska kosta!
Ha ha ha, hua vilka gnällspikar, det är sådana som ni som gör att hantverkare inte vill ha med privatkunder att göra längre, de bra snickarna och övriga bra hantverkarna har lämnat privatmarknaden för länge sen.
 
Jag anlitade många hantverkare för mitt husbygge där vi byggde från lösvirke och allt som sägs här stämmer in på det projektet. Jag har slutat anlita svenska hantverkare efter alla erfarenheter, anlitar endast utländska som överoag har varit mycket billigare, punktligare och bättre. Allra bäst blir det dock om man bygger själv. Dubbelgaraget byggde jag själv i somras trots att jag egentligen hellre hade lagt ut det.
 
Thomas59
Vita Huset skrev:
Håller med till viss del, det finns en grupp som är ännu värre som heter KUNDER.
Dom kan allt fast de inte är utbildade inom området, dom vet precis hur mycket det ska kosta!
Ha ha ha, hua vilka gnällspikar, det är sådana som ni som gör att hantverkare inte vill ha med privatkunder att göra längre, de bra snickarna och övriga bra hantverkarna har lämnat privatmarknaden för länge sen.
Har man den inställningen ska man inte vara hantverkare. Bedrövligt!
 
HEM2121 skrev:
Håller med dig! Man kan undra Varför tar inte de seriösa företagen tag i problemet och skiljer ut sig från de oseriösa, genom tex Svensk hantverksförmedling [länk]
verkar som det finns en ovilja med att ansluta sig? Rädsla för kontroll? eller ??
dom seriösa företagen skiljer ut sig....hört talas om ...plr...
om inte kolla efter de om dú nu skulle behöva nån plåtis....
dessutom ede bara att anlita en kunnig besiktningsman så blir de svart på vitt om jobbet e dåligt eller inte...
enkelt som fan....
be dessutom hantverkaren utföra jobbet enligt ama så kan de inte bli fel....där står allt som man behöver veta .....
dessutom så jag e ganska säker på att ingen e rädd för att kontrolleras...om man har lite yrkesstolthet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.