Status
Tråden går ej att kommentera.
MathiasS skrev:
Detta låter ju som en del av pudelns kärna.
Förlåt Mathias men jag är för trött för att koppla vad du menar...
12tim arbetsdag är nyss till ända och det sätter sina spår... ;)


Snickar-Urban skrev:
Hur skall man se på mig då som är byggnadssnickare och tar 428 kr exkl. moms?
Det är ju helt rimligt men dock en ovanligt udda summa...
Själv ligger jag på 395:- exkl. moms...
Så länge man är efterfrågad och har gott om jobb kan man ju i princip ta vad man själv anser är en rimlig nivå med tanke på utrustning och kunskap m.m.


HEM2121 skrev:
Det ligger mycket i det, tyvärr är medlemskapet i BKR eller GVK ett viktigt bevis för försäkringsbolagen.
Njae...riktigt så är det ju inte känns det som.
Jag har flera kunder som kontaktat sina försäkringsbolag som då svarat med att de inte har några krav på att hantverkaren ska vara medlem i några "intresseorganisationer"...
Har man gått våtrumsutbildningar 1-3 och utför arbetet fackmässigt så är detta just vad de kräver och i vissa fall rekommenderas det att man fotodokumenterar arbetets gång.
Lämnar kvalitétsdokument som tillverkaren utställt.


HEM2121 skrev:
Håller med dig! Man kan undra Varför tar inte de seriösa företagen tag i problemet och skiljer ut sig från de oseriösa, genom tex Svensk hantverksförmedling [länk]
verkar som det finns en ovilja med att ansluta sig? Rädsla för kontroll? eller ??
Kan du förklara varför man ska ansluta sig och betala 6000:- /år när man är seriös och har häcken full med jobb långt framöver konstant...
Man vill helst som hantverkare göra jobb till de som får nys om en på rekommendationer och tyvärr får då de som hittar en av slumpen eller via någon site på nätet stiga åt sidan eftersom det oftast innebär att man bara är en i mängden som kunden har kontaktat för offert och tips/ideér och sen blir det oftast diskussioner om pris och annat och i slutänden får man kanske inte ens jobbet.
Dock har det trots allt kostat mängder av timmar vilket inte den kunden som fått en på rekommendationer gör eftersom de sällan tar in en massa andra offerter och diskuterar 100-lappar fram och tillbaka.
Knappast rädd för någon kontroll för jag vet vad jag sysslar med.
 
Hej alla,
hantverkare brukar kunna svära över kunderna...
Jag är dock av uppfattningen att timdebiteringen gärna halkar iväg lite och man får betala för deras raster och annat.
VIKTIGT- och som många blåögda kunder ofta (förmås) blunda för- REFERENSER!!!
För det andra- en preciserad specifikation på jobb och material.
Avtalet- ABS09 kan vara bra. Slå upp på nätet och läs igenom. Bland annat står där att man får lägga på max. 15% på nettopriset, dvs. vad man köper in materialet för. Tumregeln är att en byggare sällan har mer än 20% rabatt på materialet. Bara att gå ut och titta på prislistor. Jag vill minnas att det förhåller sig så.
Med utländsk arbetskraft KAN man komma undan billigare. det är dock ofta så att de inte har en kvalificerad byggledare som talar svenska. Många jobb måste göras om och då tar de betalt två gånger- minst.
De jobbar oftast på timme och de måste ha egna företag och redovisa sin skattesituation hemmavid. Annars kan du få betala svenska avgifter + skatt för arbetaren.
Jag har haft ett antal utländska arbetare under åren och jag talar av ERFARENHET som är gedigen, mina vänner.
Utlänningarna kostar ca. 100.-/tim på långjobb. Förstör inte marknaden! Det finns de som är skitduktiga och förtjänar ett bättre vederlag. Svenskar kan kosta 375-450.-/timma + moms, så visst kan det vara frestande med billigare arbetskraft.
Det finns en annan linje som är väldigt trevlig. Kalla hit unga byggarbetare från norrland där jobben inte finns. Husera dem någonstans och gör en god insats. De kostar inte mer än 130-140.-/tim. Sociala avgifterna är reducerade och du får ett bra jobb utfört.
Inga okvalificerade i våtrummen- oavsett vad de säger!

Jag är arkitekt och byggmästare och har lite koll på vad detta handlar om.

Ni minns kanske "fuskbyggarna".....

Med vänlig hälsning,
Calle Ring
 
Nu har jag läst och skummat igenom denna tråd och jag har själv haft problem med att hitta hantverkare och att dessutom verifiera att de går att lita på. Hitintills har jag bara fått lita på magkänslan och den har stämt för det mesta.

Nu är jag kanske dum som släpper iväg en ide men jag funderar på om man inte kunde göra en hemsida likt prisjakt.nu där man listar hantverkare och vad de kan ungefär som de listar företag och produkter. Styrkan här skulle vara att alla som anlitar dem eller har kontakt med dem kan kommentera och betygsätta olika delar. Detta skulle sen kunna utgöra en grundreferens för både företag och privatpersoner. Där ska man då kunna se om en hantverkare har "dåligt betyg" och välja själv därefter.

Det är en tanke bara och om detta är något som efterfrågas så kanske jag kan jobba vidare med det.
 
Jag då har man förbrukat ytterligare en eftermiddag på jobbet genom att läsa en lååång tråd.

Det är självklart en jättejobbig situation när man skall anlita en hantverkare och av olika anledningar inte får det man är ute efter eller inte får det levererat på det sätt man förväntat sig.

Går nog inte att skriva en bibel på hur man aldrig blir blåst eller missnöjd, men lite drar man nog åt sig öronen efter en sådan här tråd.

Jag måste få dra mitt solskens exempel på hur det kan gå åt andra hållet....

Jag var runt lite här och var och letade en spisinsats, kamin till vår öppna spis.
Gick rakt av på magkänsla och noll koll på vad som är rätt produkt att köpa.

Fastnade för en e-kassett som fanns hos Hornbach för ca 10.000:-
Men eftersom Hornbach inte monterar och jag kände för att göra ett undantag med det här projektet och låta beställandet bli mitt enda åttagande tills det bara var och elda på i kaminen. Ringde till Eurofire fick prata med en säljare som lovade att maila mig närmast och lämpligaste företag som var återförsäljare och kunde ta hand om hela installationen.

Fick samma dag ett mail med endast ett företagsnamn och telefonnummer,. Kaminbutiken i Järna.

Eftersom det var bra väder så tog jag min MC och åkte till dem istället för att ringa.
Med GPS:ens hjälp var det inte svårt att hitta dit och jag valde den närmaste vägen som innebär övergång med bilfärja.

Träffade en mycket trevlig säljare som via mina halvdassiga ritningar och ett gäng digitalbilder, konstaterade att den kamin jag fastnat för, var lämplig och storleksmässigt passa bra.

Bad om en 'mellan tummen och pekfingret-uppskattning' av ett totalpris och fick en mycket utförlig offert direkt där det enda som inte fanns där, var en bilkostnad på 85:-/mil.

Kaminen var 1.500:- dyrare än hos Hornbach men priset monterat och klart med avräknat root-avdrag var helt ok, tyckte jag, så jag lade en handpenning fick ett leveransdatum ca en månad fram och åkte glatt hem.

I och med att jag körde med en påslagen GPS på hojen så loggades resans längd och jag noterade km mest på kul, för att kolla hur pass ärliga man skulle vara med milkostnaden.
Det skall också sägas, att hade jag varit en hantverkare som skulle åkt till Järna så hade jag nog tagit den längre vägen istället för att sitta och vänta upp till en halv timme på en färja, så jag skulle inte reagera om man tog den längre vägen.

Den avtalade installationsdagen kom. Kl 08:00 knackar det på dörren och två killar med ursprung från våra östliga grannar frågade nästan försynt om det var OK att backa in sin skåpbil hela vägen på min grusgång eftersom den var så tung.
- Självklart svarade jag och sedan försökte jag hålla mig tillgänglig men inte i vägen så jag satte mig vid datorn och jobbade.

Trots att jag plockat undan mattor, täckt över närmaste möbler m.m. med plast så täckte killarna det mesta i vardagsrummet och byggde ett nästan tätt 'tält' runt spisen.

Några få gånger kom de ursäktande och frågade något om hur jag ville ha något, om det fanns något ställe de kunde lägga bruk man knackat loss tillsammans med skorstensspjällets borttagande o.s.v.

Knappt 4 timmar senare lämnade de mig och då satt kaminen där den skulle och det var nästan sjukt städat. All täckning var borta, inte en gnutta skräp eller bruk syntes. Man hade putsat (men inte målat) efter sig där man bilat bort spjället.

Väntade ett dygn innan jag proveldade och kaminen fungerade precis så bra som jag hoppats.

Några dagar senare kom fakturan, rätt daterad med rätt antal dagar till förfallo. Inte en extra krona debiterad utöver den ursprungliga offerten förutom exakt rätt kilometerantal, om man valde att åka färjan istället för att spara tid och åka runt.

Min kommun är den enda av alla kommuner i länet som skiter i om jag sätter in en kamin eller ej, men jag bor i träkåk och är en fegis, så jag ringer till sotaren och ber om en extra besiktning.
Vid besiktningen konstateras att hantverkarna gjort ett riktigt bra jobb och han tittade på min faktura av ren nyfikenhet och ansåg att jag gjort en mycket bra affär och att kaminen också estetiskt var klockren.

Jo jag vet att det kanske inte är ett jätteprojekt att sätta in en kamin och jag fick rådet av flera grannar att göra jobbet själv eftersom 'det var så lätt'.
Jag googlade iofs på Kaminbutiken och försökte bilda mig en uppfattning om dem innan jag åkte dit, men jag spenderade definitivt inte mer tid än att jag likaväl kunde varit en som postat i den här tråden och beskrivit min besvikelse.

Jag skänker Kaminbutiken en tanke då och då när jag eldar i min kamin, just för att det är så skönt rent psykologiskt att som kund ha en så rak och ärlig kommunikation från första kontakt till avslutad affär.

Det blev nästan en liten novell det här, men jag ville dela av mig med lite positiv känsla, att det finns goda exempel också, även om man inte by default postar det på byggahus.se....

Nästa gång, går jag väl på pumpen och får använda ett helt annat tonläge, vem vet.

/putte
 
Jag håller med de som klagar på hantverkare i detta forum, oavsett grammatisk benämning. Det är allmänt känt att den sektor i Sverige som är absolut mest korrumperad är byggsektorn. Lagar, praxis och regler är helt enkelt inte starka nog för konsumenter. Det finns även speciell en kultur bland hantverkare som verkar vara internationell, som föreskriver en otroligt arrogant och hänsynslös attityd gentemot privata kunder. Jag har anlitat hantverkare många gånger i 3 olika länder, Sverige, USA och England. Sverige är dyrast med mycket dålig attityd. USA är också dyrt, men de brukar i alla fall komma när de säger att de ska komma. I England kan de inte ens bygga, så då faller det mesta.

Jag har bara varit nöjd med en hantverkare en enda gång: jag anställde en gammal kines för att installera granit i köket. Han kunde inte prata engelska och tog sina mått med sytråd (!). Hans medarbetare från Peru kunde bara prata ett indianspråk. Billigt, snabbt och perfekt utfört. Eftersom jag varken kan kinesiska eller sydamerikanska indianspråk kunde ingen av oss kommunicera med någon annan, och med tanke på mina tidigare erfarenheter av kommunikation med hantverkare var det väl lika bra!
 
wazimu skrev:
Nu har jag läst och skummat igenom denna tråd och jag har själv haft problem med att hitta hantverkare och att dessutom verifiera att de går att lita på. Hitintills har jag bara fått lita på magkänslan och den har stämt för det mesta.

Nu är jag kanske dum som släpper iväg en ide men jag funderar på om man inte kunde göra en hemsida likt prisjakt.nu där man listar hantverkare och vad de kan ungefär som de listar företag och produkter. Styrkan här skulle vara att alla som anlitar dem eller har kontakt med dem kan kommentera och betygsätta olika delar. Detta skulle sen kunna utgöra en grundreferens för både företag och privatpersoner. Där ska man då kunna se om en hantverkare har "dåligt betyg" och välja själv därefter.

Det är en tanke bara och om detta är något som efterfrågas så kanske jag kan jobba vidare med det.
Jepp, jag har exakt samma idé. Har till och med registrerat ett domännamn för detta. Kan dock inte skriva det här för sist jag gjorde det höll jag på att bli utslängd. Men idén är klockren, man skulle kunna lista dåliga företag, "svarta listan" och bra företag. Det viktiga är att det är ideellt så att ingen tjänar på det för då faller trovärdigheten och man måste ha något bra sätt att verifiera betygen så att inte man röstar på sig själv eller via bulvan ...
 
Läs bara min signatur.
 
puttepj skrev:
Jag då har man förbrukat ytterligare en eftermiddag på jobbet genom att läsa en lååång tråd.

Det är självklart en jättejobbig situation när man skall anlita en hantverkare och av olika anledningar inte får det man är ute efter eller inte får det levererat på det sätt man förväntat sig.

Går nog inte att skriva en bibel på hur man aldrig blir blåst eller missnöjd, men lite drar man nog åt sig öronen efter en sådan här tråd.

Jag måste få dra mitt solskens exempel på hur det kan gå åt andra hållet....

.......

/putte
Haha, det var rolig läsning! Man blir glad när man hör om såna firmor, kanon! Själv har jag jobbat med en elektriker i 10 år tid som är bäst i världen så dom finns dom också! Men det var inte det jag skulle säga, din historia inspirerade mig, tyvärr, om att berätta om när jag skulle skaffa en braskamin:

Hade varit runt och kollat och bestämt mig för en firma som verkade bra. Säljaren skulle komma på besök några dagar senare och det gjorde han också!

På MC kom han minsann, men eftersom jag själv också kör så var det ju bara roligt, lite udda, men roligt. Hur som helst han var väldigt social och uppehöll sig i två timmar hos oss. Som egen företagare kan man ju inte mer än undra hur man får ekonomi i sådana kundbesök. Till slut åkte han i alla fall och skulle återkomma med offert.

Efter två veckor hade fortfarande ingen offert kommit. Så jag lämnade meddelande och fortsatte att söka honom i en månads tid utan att få tag i honom och utan att någon annan tog tag i det heller. Till slut fick jag göra om allt från början och anlita en annan firma som gjorde jobbet snabbt och effektivt.

Efter några månader när jag städade blev jag dock lite konfunderad när jag så ett hål på baksidan kaminen. Hm, varför är det det, borde det inte sitta något lock där? Jag ringde firman och det blev tyst i luren, och sedan "Ett stort runt hål?" "Du har väl inte eldat i kaminen?" "Svar: jo, varje dag" "Gör inte det mer vi kommer direkt, tur att inte huset brunnit ner ..."

Blev två historier i en där ... i ett nötskal ....
 
puttepj skrev:
Jag då har man förbrukat ytterligare en eftermiddag på jobbet genom att läsa en lååång tråd.

/putte

Lite att göra?
 
Rem skrev:
Själv har jag jobbat med en elektriker i 10 år tid som är bäst i världen så dom finns dom också!
Helt omöjligt då jag själv samarbetar med den absolut bästa elektrikern i världen... :rolleyes:
 
puttepj skrev:
Jag då har man förbrukat ytterligare en eftermiddag på jobbet genom att läsa en lååång tråd.

/putte
Eller jobbar på kommunen ... (där klämde vi till en yrkeskår igen :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Helt omöjligt då jag själv samarbetar med den absolut bästa elektrikern i världen... :rolleyes:
Kanske är samma kille? d^_^b
 
Rem skrev:
Jepp, jag har exakt samma idé. Har till och med registrerat ett domännamn för detta. Kan dock inte skriva det här för sist jag gjorde det höll jag på att bli utslängd. Men idén är klockren, man skulle kunna lista dåliga företag, "svarta listan" och bra företag. Det viktiga är att det är ideellt så att ingen tjänar på det för då faller trovärdigheten och man måste ha något bra sätt att verifiera betygen så att inte man röstar på sig själv eller via bulvan ...
Som jag sade tidigare är det allmänt känt att folk har problem med hantverkare. Det syns inte minst i det otroligt låga förtroende som svenska folket har för hantverkare enligt SCB, eller i den anmälningsstatistik som ARN har, där hantverkare toppar listan. Att förneka detta, och skylla på "generaliseringar" när stackars kunder enbart har haft dåliga erfarenheter är samvetslöst och helt enkelt fel.

Det finns en hemsida precis som du beskriver, i USA. den heter http://www.angieslist.com/angieslist/.

Problem med hantverkare finns i de flesta länder. Jag misstänker en internationell yrkeskultur som bottnar i de gamla s k gillen som skapades i England på medeltiden, alltså tidiga föregångare till icke-socialistiska fackföreningar, som har som mål att hålla andra utanför sin egen yrkesgrupp och behålla yrkeshemligheter. Några av dessa yrkeshemligheter är hur man för ut maximal profit från kunden, med minimal insats, samt priskarteller.

När en marknad inte fungerar finns det lösningar: bestraffa, reglera och följ upp!!
 
M
Jag har bara 1 enda personlig erfarenhet av hantverkare. Skulle sätta in en ny panna i mitt hus, ringde en vvs-firma och ägaren kom och kikade, antecknade lite och så. Allt kändes jättebra och han skulle höra av sig med ett pris för installationen. Det har nu gått 5 år och han har fortfarande inte hört av sig. Pannan med acc-tankar satte jag in själv, skorstenen likaså. Sedan dess har jag i runda slängar lagt ut 300' i material på mitt hus, gjort allt arbete själv och bestämt mig för att den episoden för 5 år sedan var första och sista gången jag kontaktade nån för att få arbete utfört på mitt hus.

Mitt nästa projekt är ny dränering, så nu ska jag handla grävmaskin:)
 
Næsta alla elektriker ær bra - Det ær krav på yrkescertifikat før att få arbeta som elektriker..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.