Maskintok skrev:
Tror nog jag vet vad fan jag talar om..

Efter så många år i skogen och som trädfällare i tätorter och åt bolag..
skogsägare själv, även utbildad inom detta.
Och jag vet också vad jag talar om..

Men att dra en massa tvärsäkra slutsatser INNAN man faktiskt vet hur skadan ser ut är ju inte särskilt smart, eller hur?
Det vore ju allt annat än första gången som någon (utan kunskap) ställer en fråga i stil med "hjälp, mitt tak är förstört, vad ska jag göra??" Och så visar det sig att det bara är en rutten vindskivor och lite kass råspont..

Nu var skadan på ts träd långt värre än man hoppades (man frågar ju sig varför de inte haft mellanlägg under vajern, det borde varit självklart) för precis som du också sagt så är det ju (i princip) enda (vettiga) att göra att fälla trädet..

• Gilla
Brotorpet och 11 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Detta är vansinne och måste anmälas både till polis
Det är väl ändå att ta i? Visst var det vårdslöst, men lastbilen lär de ju ha fått upp och björkar växer ju närmast som ogräs.

Det är klart att TS inte ska behövs betala för det här, men man behöver ju inte överdriva problemet heller.

• Gilla
shtob och 18 till
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Och jag vet också vad jag talar om..

Men att dra en massa tvärsäkra slutsatser INNAN man faktiskt vet hur skadan ser ut är ju inte särskilt smart, eller hur?
Det vore ju allt annat än första gången som någon (utan kunskap) ställer en fråga i stil med "hjälp, mitt tak är förstört, vad ska jag göra??" Och så visar det sig att det bara är en rutten vindskivor och lite kass råspont..

Nu var skadan på ts träd långt värre än man hoppades (man frågar ju sig varför de inte haft mellanlägg under vajern, det borde varit självklart) för precis som du också sagt så är det ju (i princip) enda (vettiga) att göra att fälla trädet..
näpp jag förstod detta direkt av min mångåriga erfarenhet.
Inga konstigheter alls.
Har man utbildning på flera år och jobbat med detta som proffs i 20 år så vet man precis...

• Haha
  • Gilla
Anna84 och 10 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl ändå att ta i? Visst var det vårdslöst, men lastbilen lär de ju ha fått upp och björkar växer ju närmast som ogräs.

Det är klart att TS inte ska behövs betala för det här, men man behöver ju inte överdriva problemet heller.
vederbörande ska ha detta på sitt samvete.
helst stå för hela skiten själv..
Det är förbannade dumheter.
Bara rotstocken är värd pengar.

konstigt att ni inte ansåg detta i tråden om grannens träd... hyckleri...
Då behöver ju ingen som får sin egendom förstörd ersättning, för skiten finns nog överallt.. klart att man ska anmäla inte minst för försäkringens skull..

• Gilla
  • Arg
Anna84 och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
näpp jag förstod detta direkt av min mångåriga erfarenhet.
Inga konstigheter alls.
Har man utbildning på flera år och jobbat med detta som proffs i 20 år så vet man precis...
Så utan att ha sett ts träd så vet du, utifrån en beskrivning på ett forum, av en person vars kunskapsnivå vad det gäller trädskador du har noll insikt i, att dennes träd var tvunget att fällas?

Håller jag som högst osannolikt.

• Gilla
shtob och 30 till
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Så utan att ha sett ts träd så vet du, utifrån en beskrivning på ett forum, av en person vars kunskapsnivå vad det gäller trädskador du har noll insikt i, att dennes träd var tvunget att fällas?

Då får du hålla det som det, men det är precis så det är..
Men du har inte min kunskap eller erfarenhet eller hur?

A
skadan var långt värre än ni hoppades på.
som kunskapen om vart och hur man tar näver...

Jag bor och verkar i detta.. det är ingen jävla lekstuga för mig.
Det är allvar, tror ni verkligen inte jag sett dessa skador förr... oj oj oj va man tar fel då.. fällt många såna här träd och jag säger jämnt, vilken jävla idiot har lyckats nu då....

kört med traktor och vinsch i skogen och vinschat fram och ner massor av träd och virke... Bara en komplett amatör skulle lyckas med detta...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
BigR och 6 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:

Det finns utmärkta ignorerafunktioner i forumet.

Jag har blockerat återkommande troll som dycker upp så fort det är en bedömninsfråga och de uttalar sig både självsäkert samt som experter i stort sett kring allt :D

• Gilla
  • Haha
  • Älska
shtob och 19 till
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:

Jag har blockerat återkommande troll som dycker upp så fort det är en bedömninsfråga och de uttalar sig både självsäkert samt som experter i stort sett kring allt :D
Hade jag fel?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K knutte2 skrev:
Vad gäller juridiskt sett?
Trädet ör förstört och måste tas om hand, det åker den som hade sönder det på. Ersättningen är i princip timmervärdet, men det rimliga är väl att du själv får det som ved, om du eldar något. Återplantering ingår förvisso också i skadevärdet, men det är som sagt en björk på vad som ser ut som en naturtomt, så det värdet är ju obetydligt.

Rent teoretiskt sett kan man också få någon ersättning för tappat insynsskydd eller affektionsvärde, men återigen, nja, knappast här.

Så hör du av dig till bärgaren och meddela att de kört sönder trädet och att du vill ha det nedtaget, uppsågat i 35 cm-längder och riset bortfraktat. Kanske stubben fräst också. Sen går du vidare i livet.

• Gilla
shtob och 11 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trädet ör förstört och måste tas om hand, det åker den som hade sönder det på. Ersättningen är i princip timmervärdet, men det rimliga är väl att du själv får det som ved, om du eldar något. Återplantering ingår förvisso också i skadevärdet, men det är som sagt en björk på vad som ser ut som en naturtomt, så det värdet är ju obetydligt.

Rent teoretiskt sett kan man också få någon ersättning för tappat insynsskydd eller affektionsvärde, men återigen, nja, knappast här.

Så hör du av dig till bärgaren och meddela att de kört sönder trädet och att du vill ha det nedtaget, uppsågat i 35 cm-längder och riset bortfraktat. Kanske stubben fräst också. Sen går du vidare i livet.
Nja trädet har sitt värde och en Björk som man räknat i värde är ca 2500 kr.
Att återplantera så ska du räkna likvärdigt träd, och det är betydligt mer.

Så har det varit varje gång jag varit ut och värderat skadade träd som skall fällas.
kommunen här fick 25000 kr per Björk sist.
De var dock fällda... Men det skulle planteras nya...

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Att återplantera så ska du räkna likvärdigt träd
Vad menar du med likvärdigt, lika stort? De galenskaperna är tack och lov borta sedan flera år genom en dom i HD 2015. Fick din kommun 25.000 per träd gissar jag att det var prydnadsträd i en park eller liknande, grundersättningen är timmervärdet numera, men undantag finns förstås.

• Gilla
Anna84 och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
skadan var långt värre än ni hoppades på.
som kunskapen om vart och hur man tar näver...

Jag bor och verkar i detta.. det är ingen jävla lekstuga för mig.
Det är allvar, tror ni verkligen inte jag sett dessa skador förr... oj oj oj va man tar fel då.. fällt många såna här träd och jag säger jämnt, vilken jävla idiot har lyckats nu då....

kört med traktor och vinsch i skogen och vinschat fram och ner massor av träd och virke... Bara en komplett amatör skulle lyckas med detta...
Och jag har jobbat i skogen med min far med att fälla träd sen jag var typ tolv, så jag är inte helt utan erfarenhet jag heller..
Fällt besvärliga träd har jag också.. värst var en ek på minst 100 år (kanske 200 år) som stod ett par meter ifrån en lada och dessutom lutade mot den.. den hade jag vinschen kopplad på när vi tog ner den, och tur var det, för annars hade den fallit på ladan..

Vad jag däremot sällan gör är att uttala mig absolut tvärsäkert om något jag inte har alla nödvändiga fakta.

Och ja, visst hade du rätt den här gången, men du har gjort en hel del tvärsäkra men felaktiga uttalanden i andra trådar..

#ävenenblindhönahittarkorn

• Gilla
  • Älska
kristofo och 31 till
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:

förklara gärna i vad jag hade fel.
Och om du ignorerar mig, jaha..då är man ett troll när man är utbildad och har erfarenhet inom detta.. Då behöver vi alltså inte kunskap, utbildning, erfarenhet...
grattis..

A
Violina Violina skrev:
Och jag har jobbat i skogen med min far med att fälla träd sen jag var typ tolv, så jag är inte helt utan erfarenhet jag heller..
Fällt besvärliga träd har jag också.. värst var en ek på minst 100 år (kanske 200 år) som stödja ett par meter ifrån en lada och dessutom lutade mot den.. den hade jag vinschen kopplad på när vi tog ner den, och tur var det, för annars hade den fallit på ladan..

Vad jag däremot sällan gör är att uttala mig absolut tvärsäkert om något jag inte har alla nödvändiga fakta.

Och ja, visst hade du rätt den här gången, men du har gjort en hel del tvärsäkra men felaktiga uttalanden i andra trådar..

#ävenenblindhönahittarkorn
Jo jo men nu är detta mitt YRKE.
Inte något annat.
Jag förklarade att det inte var rätt om näven.
Jag förklarade detta med vad som gällde.
Jag förklarade varför björken inte skulle överleva detta..

Undrar jag hur många tusen träd jag fällt genom åren..
Hur många gånger jag klättrat i träd, stått i aggregat på skogsmaskin för att kunna fälla.
sett skador av spik, röta, skador av vajer mm.
Det är ingen amatör inom detta, det är ett hårdnackat proffs.

• Haha
  • Gilla
BigR och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.