1 174 läst · 41 svar
1k läst
41 svar
Skadade kakelplattor
Du har en skyldighet att berätta om fel du känner till. Vilket säljaren också har. Du kan försöka att prata med mäklaren eller säljaren att de får reparera den eller byta ut den.Egon125 skrev:
Är även rädd för att ett byte av kakelplattorna kan innebära att tätskiktet förstörs. Som någon i denna tråd saH HEM2121 skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 378 inlägg
Du behöver inte blanda in varesig grannar eller styrelse i detta. Det är dina plattor inte föreningens.
Om tätskiktet är ordentligt utfört så finns ingen risk för vattenskador.
Antagligen har kakelsättaren slarvat eller så har huset satt sig ordentligt.
Fick du med något våtrumsintyg från tidigare ägare?
Det går att byta enstaka plattor men det finns alltid en risk att tätskiktet skadas.
Det går att byta enstaka plattor men det finns alltid en risk att tätskiktet skadas.
Okej tack för info!S Småbrukaren skrev:Du behöver inte blanda in varesig grannar eller styrelse i detta. Det är dina plattor inte föreningens.
Jag är lite orolig för just det att saker och ting inte gjorts riktigt som det ska. Pga speglar som är sneda och saker som ej sitter fast. Rören verkar även dåligt ditsatta och ska kollas inom kort då flera i föreningen haft problem. Jag har inte så mycket koll men ska ändå säga att vissa saker ser ut att skett lite slarvigt om man säger så.
Vet faktiskt inte om jag fick något våtrumsintyg men det ska jag absolut ta reda på.S Småbrukaren skrev:Du behöver inte blanda in varesig grannar eller styrelse i detta. Det är dina plattor inte föreningens.
Ja, det lurigt. Sen vad beror det på att kakelplattorna har spruckit? Du kan ju prata med förre ägaren och höra om de vet. Det bästa är att göra om badrummet, det kanske inte är uppreglat ordentligt, sättningar i huset? hur är våtskiktet? Finns det våtrumscert. Eller har föreningen eller förre ägaren gjort badrummet? När gjordes badrummet? Har det passerat den tekniska livslängden?Egon125 skrev:
Tack för ett utverkat svar det behövde jag.H HEM2121 skrev:Ja, det lurigt. Sen vad beror det på att kakelplattorna har spruckit? Du kan ju prata med förre ägaren och höra om de vet. Det bästa är att göra om badrummet, det kanske inte är uppreglat ordentligt, sättningar i huset? hur är våtskiktet? Finns det våtrumscert. Eller har föreningen eller förre ägaren gjort badrummet? När gjordes badrummet? Har det passerat den tekniska livslängden?
Här kommer lite information om badrummet.
Lägenheten är byggd år 2012 och badrummet är helt orginal den förra ägaren var inte särskilt kunnig om så mycket gällande just sånt här. Han har nästan inte bytt något i hela lägenheten förutom en tvättmaskin som förresten började ryka och fick bytas ut bara några månader efter jag köpte lägenheten. Jag drar slutsatsen av vad jag kan se att allt i lägenheten inte gjorts på ett helt 100 sätt. Bland annat är badrums spegeln lite sned och om man skakar på den märker man att den inte sitter helt fast. Det verkar vara problem med rören i flera grann lägenheter enbart dom som bor längst ner vilket jag gör. Det ska komma en rörmokare om några veckor och titta så rören ser bra ut. Jag har hittat en liten spricka och då menar jag liten bakom badkaret i mitt andra badrum. Jag har faktiskt ingen aning om hur våtskiktet är men något mögel är det nog inte. Då jag misstänker att det är något jag skulle märkt. Hur länge gäller en garanti för ett badrum? Som sagt lägenheten är byggd 2012 så ca 13. I mitt tycke känns det ganska nytt med ett 13 år gammalt badrum några av kakelplattorna har spruckit något man kan känna med ett finger. Alla har dock inte spruckit utan har ytliga skador typ repor. Skulle det kunna vara så att det är något fel med tätskiktet med tanke på att det är sprucket inuti och inget på utsidan som man kan känna?
Garantin är 10 år. Verkar som det är fel på själv hus byggnation, ev. sättningar. Ta kontakt med Hallå konsument och få tips på hur du kan gå vidare. Kanske kan ni hyresgäster gå samman och driva detta tillsammans?Egon125 skrev:
Då du hade kunnat testa funktionen, eller haft möjlighet till det kan det inta vara dolt.Egon125 skrev: