36 201 läst · 415 svar
36k läst
415 svar
Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?
Svårt att säga vad som är bättre eller sämre investeringar i förväg, det handlar ju om risktagande, bäst är väl en vinnande lott på ett stort lotteri men risken är stor att man får en utan vinstL lbgu skrev:
Elnätsföretagen kanske skulle ta och nalla lite på sina pengabingar, de fick näten en gång i tiden sen har de i princip bara fakturerat men de tänkte kanske inte på att de kunde köpa något också..pacman42 skrev:Jag håller med, detta är på väg att bli ett reellt problem. Detta leder dessutom till att transformatorn kan komma att behöva ha olika faktor i de två riktningarna då näten idag enbart kompenserar för spänningsfall i en riktning. Problemet blir ännu större om det måste passera ytterligare en transformator...
Edit: Och vem skall betala för detta? Alla konsumenter eller producenterna? Jag anser att det är producenterna som skall betala för det...
Nauw, ja det finns nog mycket man kan reagera över i samhället men detta kommer aldrig klara sig in på listan, vad tycker du om att andra ska ligga och sen ska jag betala för barnen... galenskap va!S SueCia skrev:
Jo men det här är ju en i raden av förvirrade MP-drömmar och även du måste väl se det som bättre med ett nationalekonomiskt perspektiv att det är bättre att satsa på det stora villabeståndet med dålig energiekonomi.D djac skrev:
Montera solceller på "ruckel"? och staten ska ge stöd.....
Rätt orättvis och slängig kommentar tycker jag. För det första är i alla fall vi definitivt inte "rika". Och för det andra - kanske viktigare - är en av våra främsta drivkrafter bakom solcellsprojektet att bidra till minskning av fossila koldioxidutsläpp, vilket ju också är det bakomliggande målet för nuvarande subventionssystem.S SueCia skrev:Bostadsbidrag riktas inte till redan rika.
Barnbidrag riktas inte till redan rika, även om de tar del av dem.
Rut/rot riktas däremot till rika så där kan jag hålla med , ROT kan dock ofta användas för att man ska få ett drägligt liv genom att t.ex renovera ett uttjänt badrum så att det går att bo där.
Solceller är däremot en 100%ig spekulation på elmarknaden avsedd för de som redan har pengar, ingenting jag tycker man ska använda skattepengar till.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 087 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 087 inlägg
Barnen ska ju försörja dig när du blir gammal, så om något ska du straffbeskattas om du inte skaffar barn.D djac skrev:
OT Vad gäller barn finns faktiskt två sidor. Alla har varit barn själva, att solidariskt finansiera drägliga vilkor för dagens barn borde inte vara kontroversiellt. Det behövs även folk som håller samhället igång när du är pensionär, dina eller andras.D djac skrev:
Vad gäller solceller är nuvarande regler idiotiska då det uppmuntrar små installationer i dåliga lägen vilket är uppenbart ineffektivt. Ex: På mina föräldrars lantbruksfastighet finns en solscellsanläggning i perfekt läge som lätt kunde utvidgas (stort södertak), men tveksam lönsamhet på det eftersom de inte använder mer el än vad som produceras nu. På min fastighet finns bara halvdåliga lägen (fel rikting på tak, skuggning av takåsarna) men pga av stöden vore det "bättre" att bygga solceller hos mig.
Och Energiforsk, som jag redan har skrivit i tråden, har räknat ut detta:
1) Vindkraft på land: 32 öre per kWh
2) Solel, stora parker: 43 öre per kWh
3) Kraftvärme, avfall: 48,5 öre per kWh
4) Vattenkraft, ny station: 52 öre per kWh
5) Vindkraft till havs: 53 öre per kWh
6) Kraftvärme, skogsflis: 55 öre per kWh
7) Kärnkraft: 56 öre per kWh
8) Solel, små villasystem: 79 öre per kWh
Det är konstigt att man delar ut bidrag till #8.
Det stora problemet med #1 och #2 är att de behöver stöd av energislag längre ned i listan när det inte blåser och solen inte skiner. Dessa blir dyrare, vilket i praktiken riskerar att ge en dyrare el och större miljöpåverkan då energiproduktion måste vila när annan produktion tar över.
Det stora problemet med #1 och #2 är att de behöver stöd av energislag längre ned i listan när det inte blåser och solen inte skiner. Dessa blir dyrare, vilket i praktiken riskerar att ge en dyrare el och större miljöpåverkan då energiproduktion måste vila när annan produktion tar över.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 087 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 087 inlägg
Absolut!N Numbe skrev:Rätt orättvis och slängig kommentar tycker jag. För det första är i alla fall vi definitivt inte "rika". Och för det andra - kanske viktigare - är en av våra främsta drivkrafter bakom solcellsprojektet att bidra till minskning av fossila koldioxidutsläpp, vilket ju också är det bakomliggande målet för nuvarande subventionssystem.
Nu när min upprördhet över allt detta, som jag hyste för ett par år sedan, har börjat lägga sig, så försöker jag istället försöka se lite mer konstruktivt på saken.pacman42 skrev:Och Energiforsk, som jag redan har skrivit i tråden, har räknat ut detta:
Gamla tider brukar inte komma tillbaka när samhället väl ändrats i någon riktning. Hur mycket man än tycker ångloken var jädrigt läckra, så kommer de inte börja köra på våra stambanor igen.
Med fingret upp i luften tycker jag att det börjar kännas som att den sorts kärnkraft vi haft inte verkar komma tillbaka. Kanske i någon liten mån i någon mellanperiod.
En ny slags kärnkraft kanske har bättre chanser, jag ser två kandidater, men jag kommer inte slå vad med någon.
Jag tänkte precis nyss på de häringa vedeldarna. De som installerar en panna på 30-90kW och sen acctank på 6m3, så de bara behöver elda en gång i veckan.
Ifall jag får el för 10 öre/kWH i långa perioder, men sen kommer det några gånger per vinter en period på några dagar det inte blåser, ja då kommer mitt nästa hus ha en stor acctank som jag värmer med elpatroner så länge elen är nästan gratis.
Kan vedpellejönsarna, så kan väl jag !!
Tyvärr kan man nog aldrig ordna en acctank tillräckligt stor för att klara hela sin uppvärmning med bara solceller (och då skulle ju solfångare vara bättre), för det är tre alldeles för mörka och kalla vintermånader. Och det är inte görbart att bygga ett vindkraftverk som är tillräckligt stort och högt på tomten, annars är ju vindkraften bra på vintern på det viset.
Så än så länge så ser jag ingen off-grid lösning här.
Jag vet inte, jag är inte tillräckligt insatt i kostnaderna för vindkraften för att veta men jag går på direkta uppgifter, direkt från en större firma i södra Danmark och Norra Tyskland och då handlade det om 12 öre. Kärnkraften i Finland kan man ju bara drömma om att det går runt på 40 öre. Lägg på en krona....minst. kanske tom 1,20-1,50 kr/kWh. Jag hoppas också på rimligt betalt för kärnkraften och politisk, långsiktig stabilitet runt en sån lösning.L lodin92 skrev:
Visst är alla investeringar risktaganden. En solcellsinvestering saknar ju inte precis risker.D djac skrev:
- Framtida beskattning
. Framtida elpris
- Kvalitet på de solceller/utrustning som installeras idag. Många leverantörer lovar ju långa garantier, men vad är det värt egentligen? Hur många finns kvar om några år. Och skulle det bli allvarliga kvalitetsproblem kommer inga vara kvar för då har de inte råd att reda upp det.
Så de som beskriver solceller som en garanterad vinstaffär låter som oseriösa säljare. Ingen kan lova det.