36 201 läst · 415 svar
36k läst
415 svar
Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?
Solen står idag för ca 2% av förbrukningen i mitten av sommaren. Kompenserar man för dygnets variation så blir det uppåt 5% mitt på dagen. Vindkraften (som ger negativa priser till och från) ligger på runt 12x så mycket produktion som mest (jämfört med 2%, så kanske 6x så mycket från topparna). Jag ser inte det som särskilt otroligt att solen snart (med den utbyggnadstakt som nu sker) kommer att orsaka liknande svängningar i elpriset som vinden gör. Detta gör att jag (trots att jag tittar på solpaneler själv) fortfarande är orolig över framtida elpriser. Särskilt med tanke på kostnadsprofilen (som jag postade tidigare) och risken för borttagna "subventioner" (nätnytta och rabatt på skatter/nätavgifter).S surfarn skrev:Läste att solcellsproduktionen i Sverige 2021 var ca 1.1 TWh, av totalt 166 TWh producerad el. Så jag tror inte att solenergi kommer göra elen märkbart billigare för någon annan än dig själv, på medellång sikt. Visst att det under soliga sommardagar kan uppstå en hög produktion av solel men då finns det ofta exportkablar att fylla eller dammluckor att stänga i vattenkraftverken.
Så, när ni rekommenderar kraftigt överdimensionerade solceller, tar ni hänsyn till dessa risker då?
Hej Gillar att byggaG Gillar att bygga skrev:I tråden finns det några anspelningar på att "elnätet måste förstärkas" och "dubbelt spänningsfall på grund av ändrad effektriktning".
Förstärkning av elnät är sällan eller aldrig nödvändigt i de sammanhang då småförbrukare (enskilda hushåll i lokala nät) väljer att installera solceller eller annan mikroproduktion. Faktum är att den lokal nätbelastningen går ner då en liten konsument blir mindre (solen lyser lite) eller en liten konsument börjar leverera elenergi in i nätet (solen skiner mycket). Del lokal elnätet är ju dimensionerat för att kunna leverera en effekt till dessa konsumenter, nätpåverkan av producerande solceller blir helt enkelt att mindre effekt går till det lokala området. Om området skulle vara enormt belamrat med solceller på egna hem så kan det ju tänkas att effekten ändrar riktning då överskottet (efter lokal konsumtion) går längre "tillbaka" ut i elnätet. Detta skulle reducera transmissionsförlusterna i det lokala nätet, vilket är positivt.
Kommentaren om "dubbels spänningsfall" förstår jag inte. Elektronerna kan bara gå åt ett håll vid varje given tidpunkt. Det vill säga elenergi går antingen in eller ut från en mätpunkt. Det blir inga "dubbla spänningsfall", då ett spänningsfall beror på ledningsresistansen (huvudsakligen kabellängd och koppararea) och den momentana strömmen. Med inkopplad solcellsproduktion så minskar inkommande ström eller byter riktning när överskottet trycks ut till nätet.
Behovet av förstärkning av elnätet kommer av 2 huvudorsaker, ökning av elkonsumtion (privat och kommersiellt) samt behovet av att kunna skicka stora mängder elenergi längre sträckor för att balansera produktion och konsumtion i olika delar av landet (och även för export/import)
Trevligt att du läst det jag skrivit.
Så här skrev ett nätbolag gällande ”Solpanelers påverkan på elnätet”
"Under 2022 har föranmälningar om anslutning av produktionsanläggningar ökat mycket jämfört samma period förra året. Den snabba utbyggnaden av solceller gör ibland att elnätet behöver förstärkas. Det beror på att elproduktionen från många solcellsanläggningar i samma område innebär hög belastning på elnätet. Till skillnad från vanlig elkonsumtion som har mer spridda toppar, belastar elproduktion från solceller elnätet samtidigt och under långa perioder. Alla hushåll i ett område kör till exempel inte tvättmaskin, diskmaskin och lagar mat exakt samtidigt. Men har många solceller i ett område så är ju samtliga i drift under dygnets ljusa timmar. Oftast går det att använda de kablar som redan är framdragna till huset men om många i ett område installerar solceller kan det krävas större ombyggnationer av nätet. Eftersom vi är skyldiga att följa regelverket för att inte äventyra elleveransen, kan vi inte ansluta mer produktion än vad elnätet kan ta emot. Därför kan det uppstå situationer där det blir en viss väntetid innan man kan komma igång med produktionen av egen solel.
Uppdaterad: 2022-08-11”
https://www.ronneby.se/sidowebbplat...22-08-11-solpanelers-paverkan-pa-elnatet.html
Når det gäller dubbelt spänningsfall, (som är ett förenklat uttryck för vad som händer om man vänder effektriktningen i våra distributionsnät i t.ex. villaområden som ursprungligen är byggda för en effektriktning), så kan du läsa vad jag skrev i en liknande diskussion till, LGCarlsson, i inlägg #3 i tråden ”Solceller eller ej? Allmän diskussion”
https://www.byggahus.se/forum/threads/solceller-eller-ej-allmaen-diskussion.464787/#post-4868559
Redigerat:
Jag håller med, detta är på väg att bli ett reellt problem. Detta leder dessutom till att transformatorn kan komma att behöva ha olika faktor i de två riktningarna då näten idag enbart kompenserar för spänningsfall i en riktning. Problemet blir ännu större om det måste passera ytterligare en transformator...M Martin Lundmark skrev:Hej Gillar att bygga
Trevligt att du läst det jag skrivit.
Så här skrev ett nätbolag gällande ”Solpanelers påverkan på elnätet”
"Under 2022 har föranmälningar om anslutning av produktionsanläggningar ökat mycket jämfört samma period förra året. Den snabba utbyggnaden av solceller gör ibland att elnätet behöver förstärkas. Det beror på att elproduktionen från många solcellsanläggningar i samma område innebär hög belastning på elnätet. Till skillnad från vanlig elkonsumtion som har mer spridda toppar, belastar elproduktion från solceller elnätet samtidigt och under långa perioder. Alla hushåll i ett område kör till exempel inte tvättmaskin, diskmaskin och lagar mat exakt samtidigt. Men har många solceller i ett område så är ju samtliga i drift under dygnets ljusa timmar. Oftast går det att använda de kablar som redan är framdragna till huset men om många i ett område installerar solceller kan det krävas större ombyggnationer av nätet. Eftersom vi är skyldiga att följa regelverket för att inte äventyra elleveransen, kan vi inte ansluta mer produktion än vad elnätet kan ta emot. Därför kan det uppstå situationer där det blir en viss väntetid innan man kan komma igång med produktionen av egen solel.
Uppdaterad: 2022-08-11”
[länk]
Når det gäller dubbelt spänningsfall, (som är ett förenklat uttryck för vad som händer om man vänder effektriktningen i våra distributionsnät i t.ex. villaområden som ursprungligen är byggda för en effektriktning), så kan du läsa vad jag skrev i en liknande diskusion till, LGCarlsson, i inlägg #3 i tråden ”Solceller eller ej? Allmän diskussion”
[länk]
Edit: Och vem skall betala för detta? Alla konsumenter eller producenterna? Jag anser att det är producenterna som skall betala för det...
Jag stod inför samma dilemma som TS
https://www.byggahus.se/forum/threads/storlek-pa-anlaeggning.471852/
Blev Alt2. för mig
Den enda som kan veta vad som är rätt i förväg oavsett vad, är den som har en välsmörjd spåkula.
https://www.byggahus.se/forum/threads/storlek-pa-anlaeggning.471852/
Blev Alt2. för mig
Den enda som kan veta vad som är rätt i förväg oavsett vad, är den som har en välsmörjd spåkula.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 087 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 087 inlägg
Bostadsbidrag riktas inte till redan rika.J jannebmw skrev:
Barnbidrag riktas inte till redan rika, även om de tar del av dem.
Rut/rot riktas däremot till rika så där kan jag hålla med , ROT kan dock ofta användas för att man ska få ett drägligt liv genom att t.ex renovera ett uttjänt badrum så att det går att bo där.
Solceller är däremot en 100%ig spekulation på elmarknaden avsedd för de som redan har pengar, ingenting jag tycker man ska använda skattepengar till.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 087 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 087 inlägg
Säger inget om solceller i sig men det är sjukt att skattebetalare ska pynta dina spekulationer, det måste du ju hålla med om.A Argastesnickaren skrev:När solceller producerar som bäst då drar man ner på vattenkraften och sparar vatten tills den behövs bättre.
Olja och kol är skitiga elproducenter som också drar ner samtidigt så underhålls kärnkraften vilket håller uppe priserna.
Valet är fritt om man vill fortsätta att betala dyra elräkningar eller vill och kan göra något åt det
Ganska precis en månad till så börjar min säsong att ge riktigt bra tillskott
Jo rena galenskaperna att staten ska ge bidrag för solceller när vi har ett villabestånd som skulle behöva helt annat stöd för energibesparande åtgårder (när/om det finns pengar i statskassan)S SueCia skrev:Bostadsbidrag riktas inte till redan rika.
Barnbidrag riktas inte till redan rika, även om de tar del av dem.
Rut/rot riktas däremot till rika så där kan jag hålla med , ROT kan dock ofta användas för att man ska få ett drägligt liv genom att t.ex renovera ett uttjänt badrum så att det går att bo där.
Solceller är däremot en 100%ig spekulation på elmarknaden avsedd för de som redan har pengar, ingenting jag tycker man ska använda skattepengar till.
Om du räknar baklänges lite så får dom in mer pengar på varje anläggning än dom betalar ut.S SueCia skrev:
Finns inga svarta pengar i en anläggning som ska få bidrag.
Lönen till alla som jobbar med att sälja och montera betalas det in skatt på.
Alla som levererar allt material till anläggningen betalar in skatt.
Ovanpå det så läggs moms på hela alltihopa.
Dvs trots att att litet bidrag betalas ut så är det egentligen inget som kostar staten några pengar utan tvärtom, dom tjänar fortfarande pengar men lite mindre.
En moms på 6% genererar intäkter till statskassan, men inte lika mycket som 25%. Detta gör man för att subventionera exempelvis läsande. Detta är liknande subventioner, men av el. Men den stora frågan är vad som händer när/om man tar bort dem....K Klacken skrev:
Jo rent ut sagt larvigt att staten ska ge bidrag till solceller och en än mer löjlig moms på spektaklet!pacman42 skrev:
Förstärk ROT-bidraget för energibesparande åtgärder så blir det direkt väl använda pengar.