40 996 läst · 69 svar
41k läst
69 svar
Ska falsat/dubbelfalsat plåttak se så buckligt ut
Har oxå varit i yrket 30 år ! Och nu var frågan varför taket var buckligt ! Inte hur jag hade utfört det om jag gjort jobbet! Skrev en möjlig orsak! Tror du blandar ihop det!plåtrickard skrev:Nu har jag ju bara varit i yrket i ca 30år,men vad är en kanalfals?
Hade du dessutom ställt ut en hög o låg för en tvärfals ,så kan jag garantera att det sett ännu värre ut.... om man nu inte har en maskin som gör falsen ,så gör man får man knacka ihop den liggande.. mina beställare hade aldrig accepterat att man gör på annat sätt.
Besserwisser
· östergötland
· 2 092 inlägg
Nej då ,blandar inte ihop....N Nike.1972 skrev:
Men jag gissar att det är dåligt underlag,dåligt inställd falsupptagare,brutal hantering av materialet,mindre skicklig utförare....
Besserwisser
· östergötland
· 2 092 inlägg
Vad var det för underlag kan man undra?
Kanalfals är något som gått mig förbi. Men det kan ju alltid vara en geografiskt lokal benämning som jag aldrig varit med om att träffat på tidigare, men det skulle vara intressant att höra vilken världsdel det handlar omN Nike.1972 skrev:
I våra trakter (Sveriget) så är denna benämning Kompletteringsfals, och dessa bör inte slås omkull utan i stället använda sig av "inypsfals" då den inte blir upprest utan den utförs liggande från början. Ofta tidigare använd på välvda ytor.N Nike.1972 skrev:
Mellanrummet som är mellan stående falser som sedan slås omkull är inte relevant för rörelserna, utan det är det spelet som finns I falsen som tar upp dessa.N Nike.1972 skrev:
För övrigt så var mitt inlägg till dig enbart ett resultat av ditt påstående som jag reagerade på angående tvärfalser/iskjutsfalser som för övrigt inte finns (åtminstone inte synligt) på detta tak som är aktuellt i tråden.
Synligt på taket här är enbart längsgående, nock, språng och kompletteringsfalser. Inte ens en kanalfals
Nu är ju jag en "gammal" gubbe, men ni ungdommar kanske är mera uppdaterade med facktermerna
Besserwisser
· östergötland
· 2 092 inlägg
Jag är ju från Norrköping, och har vi en vårdcentral med massa vertikala ytor som såg liknande ut,men kom igenom besiktningen (någon gång 90 tal om jag minns rätt)för att arkitekten tyckte just att det blev liv i plåten....
Skulle vara intressant att höra lite mera från trådskaparen då det finns mera frågetecken. Sedan om inte mitt öga är skevt så kan jag tycka att det är lite glest mellan konsolerna till snörasskyddet.
Och visst fasen är falserna som möter övre takfallet slagna åt olika håll????
Storleken på rännan dessutom. Det är ju nästan enbart vulsten som syns mot högpunkten. Är det ett resultat av att det inte går att öppna dörren om det skulle sitta en ränna enligt rekommendationerna?
Storleken på rännan dessutom. Det är ju nästan enbart vulsten som syns mot högpunkten. Är det ett resultat av att det inte går att öppna dörren om det skulle sitta en ränna enligt rekommendationerna?
Jag kan tro att det då är lagt med den numer illa beryktade falsupptagaren m82 och falserna tillslutna med tillhörande maskin som klämde för hårt av någon anledning.plåtrickard skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 092 inlägg
Ser ut att vara 2 fästen på ca 3,5m....Noramasen skrev:Skulle vara intressant att höra lite mera från trådskaparen då det finns mera frågetecken. Sedan om inte mitt öga är skevt så kan jag tycka att det är lite glest mellan konsolerna till snörasskyddet.
Varför ens ha ränna på en sådan lösning?
Hobbysnickare
· Alingsås
· 8 inlägg
Dom där bucklorna kommer inte från underlaget . Antingen så är det falsupptagnings maskinen som är fel inställd eller så har dom tryckt ihop skivorna för hårt. Om det är riktiga plåtslagare som har lagt tvivlar jag på do har ju till och med klämt språnget med falstång å inte med språngtång. Fruktansvärt tråkigt att se och att man ens kan med å lämna ett sådant jobb och ta betalt för det . Gör om gör rätt.plåtrickard skrev:
E erikjakan skrev:
LasseSundin skrev:Vi gjorde nyligen om takkonstruktionen och täckte med falsat/dubbelfalsat plåttak. Resultatet blev enligt vår uppfattning ett tak med mycket bucklor. Leverantör kallar det ett levande tak.
En erfaren kontrollant sa sig att aldrig sett något liknande och vi hade inte förväntat att få ett tak med detta utseende.
Måste taket läggas om eller går
Produkter som diskuteras: "falstång"
Falstänger
Falstänger är specialverktyg som används för att forma och böja metall, oftast plåt. De används vanligtvis inom byggindustrin, särskilt vid takläggning och plåtarbeten, för att skapa flikar och kantvikar på plåt.
Läs mer
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
ser bedrövligt ut , dock är ju frågan , vad säger besiktningen
"erfaren kontrollant " Vad betyder det ?
Troligtvis klarar det taket en besiktning om man bara går på utförandet utifrån bilderna och ej det estetiska .
Jag har sett värre tak gå igenom en besiktning.
Sen är det ju så att när solen ligger på så syns allt mycket mer . Det kan alla som sysslar med plåt intyga.
"erfaren kontrollant " Vad betyder det ?
Troligtvis klarar det taket en besiktning om man bara går på utförandet utifrån bilderna och ej det estetiska .
Jag har sett värre tak gå igenom en besiktning.
Sen är det ju så att när solen ligger på så syns allt mycket mer . Det kan alla som sysslar med plåt intyga.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg