plåtrickard plåtrickard skrev:
Nu har jag ju bara varit i yrket i ca 30år,men vad är en kanalfals?
Hade du dessutom ställt ut en hög o låg för en tvärfals ,så kan jag garantera att det sett ännu värre ut.... om man nu inte har en maskin som gör falsen ,så gör man får man knacka ihop den liggande.. mina beställare hade aldrig accepterat att man gör på annat sätt.
Har oxå varit i yrket 30 år ! Och nu var frågan varför taket var buckligt ! Inte hur jag hade utfört det om jag gjort jobbet! Skrev en möjlig orsak! Tror du blandar ihop det!

• Gilla
daviid
  • Laddar…
N Nike.1972 skrev:
Har oxå varit i yrket 30 år ! Och nu var frågan varför taket var buckligt ! Inte hur jag hade utfört det om jag gjort jobbet! Skrev en möjlig orsak! Tror du blandar ihop det!
Nej då ,blandar inte ihop....
Men jag gissar att det är dåligt underlag,dåligt inställd falsupptagare,brutal hantering av materialet,mindre skicklig utförare....

Vad var det för underlag kan man undra?

Jag tycker TS ska sätta upp en skylt på taket som lyder "Detta tak bekläddes av [namn på firma]". ;)

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
N Nike.1972 skrev:
Då använder man sig av kanalfalser där det så kallade spelet mellan plåtarna är så den kan växa o krympa!
Kanalfals är något som gått mig förbi. Men det kan ju alltid vara en geografiskt lokal benämning som jag aldrig varit med om att träffat på tidigare, men det skulle vara intressant att höra vilken världsdel det handlar om;)
N Nike.1972 skrev:
I en tvärfals så ställer man två plåtar uppvikta 45mm respektive 35mm som därefter viks två gånger! Sedan kan man slå omkull den för vattenavrinning om det behövs!
I våra trakter (Sveriget) så är denna benämning Kompletteringsfals, och dessa bör inte slås omkull utan i stället använda sig av "inypsfals" då den inte blir upprest utan den utförs liggande från början. Ofta tidigare använd på välvda ytor.
N Nike.1972 skrev:
Har man inte lagt ett mellanrum mellan dom två falsarna så har inte plåten någonstans att ta vägen, beroende på temperaturen vid läggningen förstås.
Mellanrummet som är mellan stående falser som sedan slås omkull är inte relevant för rörelserna, utan det är det spelet som finns I falsen som tar upp dessa.
För övrigt så var mitt inlägg till dig enbart ett resultat av ditt påstående som jag reagerade på angående tvärfalser/iskjutsfalser som för övrigt inte finns (åtminstone inte synligt) på detta tak som är aktuellt i tråden.
Synligt på taket här är enbart längsgående, nock, språng och kompletteringsfalser. Inte ens en kanalfals;)
Nu är ju jag en "gammal" gubbe, men ni ungdommar kanske är mera uppdaterade med facktermerna:crysmile:;)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag är ju från Norrköping, och har vi en vårdcentral med massa vertikala ytor som såg liknande ut,men kom igenom besiktningen (någon gång 90 tal om jag minns rätt)för att arkitekten tyckte just att det blev liv i plåten....

• Wow
Noramasen
  • Laddar…
Skulle vara intressant att höra lite mera från trådskaparen då det finns mera frågetecken. Sedan om inte mitt öga är skevt så kan jag tycka att det är lite glest mellan konsolerna till snörasskyddet.
Och visst fasen är falserna som möter övre takfallet slagna åt olika håll????
Storleken på rännan dessutom. Det är ju nästan enbart vulsten som syns mot högpunkten. Är det ett resultat av att det inte går att öppna dörren om det skulle sitta en ränna enligt rekommendationerna?

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Jag är ju från Norrköping, och har vi en vårdcentral med massa vertikala ytor som såg liknande ut,men kom igenom besiktningen (någon gång 90 tal om jag minns rätt)för att arkitekten tyckte just att det blev liv i plåten....
Jag kan tro att det då är lagt med den numer illa beryktade falsupptagaren m82 och falserna tillslutna med tillhörande maskin som klämde för hårt av någon anledning.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Skulle vara intressant att höra lite mera från trådskaparen då det finns mera frågetecken. Sedan om inte mitt öga är skevt så kan jag tycka att det är lite glest mellan konsolerna till snörasskyddet.
Och visst fasen är falserna som möter övre takfallet slagna åt olika håll????
Storleken på rännan dessutom. Det är ju nästan enbart vulsten som syns mot högpunkten. Är det ett resultat av att det inte går att öppna dörren om det skulle sitta en ränna enligt rekommendationerna?
Ser ut att vara 2 fästen på ca 3,5m....
Varför ens ha ränna på en sådan lösning?

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Nej då ,blandar inte ihop....
Men jag gissar att det är dåligt underlag,dåligt inställd falsupptagare,brutal hantering av materialet,mindre skicklig utförare....
Jo det ser inte så fint ut!

Där är det någon som borde få verktygen beslagtagna....
Nej det är inte ett ok resultat.
Nej det går inte att rädda.
Vad är det för underlag?
Ska det där bli riktigt bra så krävs det nästan spåntade plyfaskivor under
Dom där bucklorna kommer inte från underlaget . Antingen så är det falsupptagnings maskinen som är fel inställd eller så har dom tryckt ihop skivorna för hårt. Om det är riktiga plåtslagare som har lagt tvivlar jag på do har ju till och med klämt språnget med falstång å inte med språngtång. Fruktansvärt tråkigt att se och att man ens kan med å lämna ett sådant jobb och ta betalt för det . Gör om gör rätt.
E erikjakan skrev:
Det där är nån som inte riktigt vet hur man lägger valsad plåt, liten erfarenhet eller ny i gamet.

Såhär rakt är mitt fuskplåt plannja.
[bild]
LasseSundin LasseSundin skrev:
Vi gjorde nyligen om takkonstruktionen och täckte med falsat/dubbelfalsat plåttak. Resultatet blev enligt vår uppfattning ett tak med mycket bucklor. Leverantör kallar det ett levande tak.

En erfaren kontrollant sa sig att aldrig sett något liknande och vi hade inte förväntat att få ett tak med detta utseende.

Måste taket läggas om eller går

ser bedrövligt ut , dock är ju frågan , vad säger besiktningen

"erfaren kontrollant " Vad betyder det ?

Troligtvis klarar det taket en besiktning om man bara går på utförandet utifrån bilderna och ej det estetiska .
Jag har sett värre tak gå igenom en besiktning.
Sen är det ju så att när solen ligger på så syns allt mycket mer . Det kan alla som sysslar med plåt intyga.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Uppfyller inte toleranser i AMA Hus. Det ska reklameras.

T
LasseSundin LasseSundin skrev:
Leverantör kallar det ett levande tak.

[bild][bild]
Tycker inte det ser ut som ett levande tak utan mer som ett flygande tak..

• En varmluftsballong landar nära bostadshus, med åskådare, vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anders1st skrev:
Uppfyller inte toleranser i AMA Hus. Det ska reklameras.
Vore intressant och veta vilka toleranser du syftar på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.