Lånat en excenterslip (Dewalt DWE 6423) för att slipa en bänkskiva i ek innan inoljning.
Den ”fastnar” så fort jag lägger minsta tryck på skivan. Enda sättet att få den att fortsätta med rimlig hastighet är att lyfta den så att den precis nuddar skivan med mindre än sin egen vikt.
Aldrig använt en excenterslip förut så det kanske är normalt, men det känns fel? Är det normalt eller är den trasig?
Den jag har lånat maskinen av har slipat 10kvm trägolv med den med bra resultat så den har iallafall fungerat nån gång.
Den ”fastnar” så fort jag lägger minsta tryck på skivan. Enda sättet att få den att fortsätta med rimlig hastighet är att lyfta den så att den precis nuddar skivan med mindre än sin egen vikt.
Aldrig använt en excenterslip förut så det kanske är normalt, men det känns fel? Är det normalt eller är den trasig?
Den jag har lånat maskinen av har slipat 10kvm trägolv med den med bra resultat så den har iallafall fungerat nån gång.
Tycker inte det ser normalt ut, tyvärr. 😕Pontus_R skrev:
Lånat en excenterslip (Dewalt DWE 6423) för att slipa en bänkskiva i ek innan inoljning.
Ja asså en stark damsugare suger fast slipen men körde du utan damsugare på filmen så är det uppenbarligen inte problemet, för exempel så måste jag ställa ner damsugaren på lägsta effekt för att det ska funka med slipen.Pontus_R skrev:
Redigerat:
Den slipen är är på 280W, och det låter lite väl klent för att ha slipat ett golv på 10m2 utan problem?Axialtrycket måste ju var näst intill obefintligt för den ska orka snurra överhuvudtaget.
Prova att byta ut till ett finare papper med tätare korn och se till så att maskinen varvar fullt ut innan du slipar, och tryck inte något alls utan styr den bara försiktigt. Om det inte funkar så är maskinen för klen för ändamålet eller så har din polare kört slut på den när han slipade golvet.
Hyr en proffsmaskin istället och undvik att låna maskiner av polare och grannar, för det blir ofta problem.
Prova att byta ut till ett finare papper med tätare korn och se till så att maskinen varvar fullt ut innan du slipar, och tryck inte något alls utan styr den bara försiktigt. Om det inte funkar så är maskinen för klen för ändamålet eller så har din polare kört slut på den när han slipade golvet.
Hyr en proffsmaskin istället och undvik att låna maskiner av polare och grannar, för det blir ofta problem.
Golvslipningen knäckte den gissningsvis. ☝️Freestyler skrev:
Den slipen är är på 280W, och det låter lite väl klent för att ha slipat ett golv på 10m2 utan problem?Axialtrycket måste ju var näst intill obefintligt för den ska orka snurra överhuvudtaget.
Maskinen ser ut att ha två små luckor på var sida upptill som antagligen är för att kunna byta kolen.
I vilket fall är detta ingen maskin man använder för att slipa golv, så det är missbruk och klar risk den överhettat med skador på lindningarna eller annat. Jag hade i vilket fall börjat med att kontrollera kolen om det är som jag tror med luckorna. Då ser man och också lättare om kollektorn överhettat.
Min 25 år gamla Black and Decker köpt på OK är mycket starkare, men som sagt, din slip är gjord för mindre jobb såsom skåpluckor, möbler och liknande. Tänk "musen" fast excentervariant.
I vilket fall är detta ingen maskin man använder för att slipa golv, så det är missbruk och klar risk den överhettat med skador på lindningarna eller annat. Jag hade i vilket fall börjat med att kontrollera kolen om det är som jag tror med luckorna. Då ser man och också lättare om kollektorn överhettat.
Min 25 år gamla Black and Decker köpt på OK är mycket starkare, men som sagt, din slip är gjord för mindre jobb såsom skåpluckor, möbler och liknande. Tänk "musen" fast excentervariant.
Det var inga luckor men kunde öppna den ganska lätt. Vet inte riktigt hur kol ska se ut varken när den är full eller slut men gissar att det är den här pinnen som jag trycker in mot fjädern som ska vara borta om det är slut. Så gissningsvis är det inte kolet då.MultiMan skrev:
Maskinen ser ut att ha två små luckor på var sida upptill som antagligen är för att kunna byta kolen.
Vet inte så mycket om hur det gick mer än att det var ”fett jobbigt och tog fett lång tid”. Så utan problem var det inte men jag har sett resultatet och det ser bra ut. Råkar ha med det i bakgrunden på en bild jag tagit, där man ser var det är slipat i rummet med tydlig kant mot oslipat golv närmast kameran.Freestyler skrev:
Jag provade med 120 och 80, med dammsugare på. Gick lite bättre men den lämnar små repor och p120-pappret kloggar igen väldigt snabbt.
Ok, nä men fixa en rejälare maskin istället så ska du se att det kommer bli bra.Pontus_R skrev:
Vet inte så mycket om hur det gick mer än att det var ”fett jobbigt och tog fett lång tid”. Så utan problem var det inte men jag har sett resultatet och det ser bra ut. Råkar ha med det i bakgrunden på en bild jag tagit, där man ser var det är slipat i rummet med tydlig kant mot oslipat golv närmast kameran.
Jag provade med 120 och 80, med dammsugare på. Gick lite bättre men den lämnar små repor och p120-pappret kloggar igen väldigt snabbt.
Jag tycker det ser ut som att lagret är slut, har fastnat helt och excenterslipens disk roterar med motorns varvtal. Normal drift är att motorn ska kunna göra sin excenterrörelse i princip oberoende av att excenterplattan roterar med, den ska bara rotera långsamt under arbete.
Ja, antingen det eller så kanske den används fel med alldeles för hårt tryck mot ytan. Jag kan inte minnas att jag använt särskilt mycket mer än maskinens egenvikt.
Finns massa exempel på Youtube där den används men här är en som visar olika varvtal och beteende, så man kan jämför med vad som är normalt:
Finns massa exempel på Youtube där den används men här är en som visar olika varvtal och beteende, så man kan jämför med vad som är normalt:
Redigerat:
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Vad användes dessa till?
Verktyg, Maskiner & Fordon