175 läst · 1 svar
175 läst
1 svar
Ska bygga nytt fritidshus lite funderingar
Hej!
Jag ska bygga ett fritidshus i norra Norrland.
Väggarna tänker jag 220mm och ytterligare 50mm isoleringsskivor. Samma i golvet.
Men taket funderar jag på? Det ska vara ett pulpettak. 45x220mm blir virket i taket. Men 220mm isolering räcker nog inte så har ni nå tips?
Jag ska bygga ett fritidshus i norra Norrland.
Väggarna tänker jag 220mm och ytterligare 50mm isoleringsskivor. Samma i golvet.
Men taket funderar jag på? Det ska vara ett pulpettak. 45x220mm blir virket i taket. Men 220mm isolering räcker nog inte så har ni nå tips?
Det är en komfortfråga skulle jag säga.T Tomas_B skrev:
Jag byggde, för snart 20 år sen, en stuga i Dalarna. Det kunde bli rejält kallt på vintern, nedåt -30, men oftast kanske -10 till -20.
Jag hade 95mm i väggarna och 220mm i tak och golv. Det funkade utan problem, men då var det ju ett fritidshus, som dels var byggt för att kunna kallställas, men som i praktiken hade grundvärme när vi inte var där (ca 6 grader)
Såklart kamin och el-element fick gå rätt mycket när det var -25 och man var där, men det var ofta bara ngn helg då och då på vintern.
Så 220 + 50 i vägg och kanske 220 + 95 i tak och 220 i golv så har du en mycket bra isolering för ett fritidshus skulle jag säga?
Klicka här för att svara