58 519 läst · 133 svar
59k läst
133 svar
Sitter inte kaklet fel?
Precis, problemet skapades när de bestämde sig för att starta med hela plattor från dörren och ut mot höger.T tank77 skrev:Hade dom gjort plattan längst till höger 22 cm så hade det varit i sin ordning men nu var någon lat och började med hel platta till höger om dörren och glömde bort att mäta om det räckte över till vänstra väggen.
Har dom någon yrkesheder i sig så gör dom om väggen. Hade jag personligen råkat ut för detta och upptäckt att det blev en konstig jäkla lösning hade jag rivit hela väggen direkt då fixet inte har hunnit brinna.
Kakelsättningen är en estetisk fråga. Kan vara svårt att få gehör för att de ska riva ner och göra om.E Ett_unikt_namn skrev:Hej,
Ni som håller på med kakel dagarna i ända.
En större renoveringsfrima renoverara mitt badrum just nu.
Jag tycker att kaklet vid hörnet på ett enda ställe ser amatörsmässigt ut.
Är detta fel? Hur grovt är felet? Detta kan väl inte vara fackmannamässigt?
Vad kan jag förvänta mig av renoveringsfirman?
Jag kommer ha vit fog så felet kommer kanske inte synas. Men om jag ska sälja lägenheten någongång så kanske helhetsintrycket ser amatörsmässigt ut.
Viktigare är att kolla att de gjort rätt avseende rörgenomföringar (endast ut ur vägg) då endast avlopp får finnas i golvet. Annars är det ett avsteg ni ska ha kommit överens om skriftligt.
Många firmor har svårt att få till rätt fall också. Testa med en tung stålkula eller liknade att den rullar mot avloppet. Rekommenderar att kolla av arbetet mot dessa regler, bl.a. fallet på golvet.
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Jisses jisses...
Om nu man lämnade hjärnan hemma den dagen man satte den väggen så borde man väl iaf vara klok nog att riva ner alltihop när man upptäckte felet istället för att fälla in de små bitarna i väggvinkeln...
Inte fan lämnar man det så och inbillar sig att en betalande kund vill betala för det utförandet, då e man bra korkad.
Det får en också att börja fundera på hur allt underarbete är utfört om man slarvar så med ytskiktet...
Om nu man lämnade hjärnan hemma den dagen man satte den väggen så borde man väl iaf vara klok nog att riva ner alltihop när man upptäckte felet istället för att fälla in de små bitarna i väggvinkeln...
Inte fan lämnar man det så och inbillar sig att en betalande kund vill betala för det utförandet, då e man bra korkad.
Det får en också att börja fundera på hur allt underarbete är utfört om man slarvar så med ytskiktet...
Dubbelskärning ovanför dörr är väl helt ok att göra, oftast inget man tänker på om man får skapligt bitar.
Nu kommer jag inte ihåg viöka som utfärdat riktlinjerna för plattsättning men det vore roligt att läsa en tråd här om någon satt ett badrum efter dom "reglerna"
Nu kommer jag inte ihåg viöka som utfärdat riktlinjerna för plattsättning men det vore roligt att läsa en tråd här om någon satt ett badrum efter dom "reglerna"
Ja, amatörmässigt. Felen, differenserna ska samlas ovanför dörröppningen. Inte i blickfånget eller i hörnen. Reklamera!E Ett_unikt_namn skrev:Hej,
Jag kommer ha vit fog så felet kommer kanske inte synas. Men om jag ska sälja lägenheten någongång så kanske helhetsintrycket ser amatörsmässigt ut.
Även om det är rent estetiskt så är det fel, ögat snappar upp abnormiteter i mönster blixt snabbt och det kommer alltid kännas fel när man tittar på det. Jag skulle be dem byta ut plattsättaren, har man inte öga för detta så vet man aldrig vad för andra tokigheter de hittar på med.
Ja, kakelsättning är liksom ett estetiskt jobb. Det går inte bara ut på att få upp plattorna på vägen hur som helst, man betalar för kompetensen att få skarvar mm på estetisk acceptabla ställen.S snowjim skrev:
Ja, det är vad vissa företag verkar tro. Självklart antar man att grundläggande kompetens ingår annars kan jag likaväl göra det själv. Jag är så långt ifrån kakelsättare man kan tänka sig men jag garanterar att jag gjort ett bättre jobb än vad som uppvisas i första posten. Här handlar det helt enkelt om fel person på helt fel plats.raveper skrev:
I regel tar min in referenser inför jobb som dessa, skulle säg att så gott som alla väljer bort företag som uppvisar bristande kunskaper i detta skede även om det innebär dyrare slutpris.
Inte helt enkelt när msn bygger nytt och blir tilldelad (hantverkare) dom som ska göra jobbet...
Vi var väldigt tydliga vad vi önskade för standard och blev försäkrade om att dom som skulle göra vårt hus skulle vara kompetenta...
Vi var väldigt tydliga vad vi önskade för standard och blev försäkrade om att dom som skulle göra vårt hus skulle vara kompetenta...
Hej!E Ett_unikt_namn skrev:Hej,
Nu vet jag att du redan fått detta åtgärdat efter att ha följt hela tråden och det är kul att det löste sig. Men jag kom över denna video idag helt orelaterat till ditt inlägg men tänkte på dig och alla andra som postade sina åsikter om hur fult eller snyggt eller om det är enligt BKR eller ej.
Tänkte därför dela denna här så få du höra den här mycket pedagogiska snickaren berätta hut det bör vara:
Skippa till 4:15