58 519 läst · 133 svar
59k läst
133 svar
Sitter inte kaklet fel?
Ett mätfel från deras sida då alltså, vilket gör att dom får kakla om hela väggen och stå för kostnaden av extra plattor.
Ja, där har du rätt i. Man måste mäter, och uppdelad lik på båda sidor.
Dom måste kaklar hela väggen nytt.
Det är jävligt gjort för hemmafixare, men det går inte för en renoveringsfirman.
Ja, där har du rätt i. Man måste mäter, och uppdelad lik på båda sidor.
Dom måste kaklar hela väggen nytt.
Det är jävligt gjort för hemmafixare, men det går inte för en renoveringsfirman.
Det kan ju bero på att en vägg lutar och är breedare upptill än nedtill (vilket inte är direkt ovanligt) I mitt hus slog väggarna på 4 cm vilket gjorde att man fick sätta passbitar i något hörn där det syns minst. Det blir heller inte snygt att kapa alla plattor i en rad några cm för att få det att gå jämnt ut då blir det förskjutet med närliggande rad hela plattor.TomasJor skrev:
Om TS mäter sina väggar så kanske han får en förklaring till varför det blivit på detta sätt.
Hela väggen måste plockas ner. Tar du bara ner de två översta raderna stämmer inte fogföljden till höger om dörren.T tank77 skrev:Säg till klåparna att riva dom två översta plattraderna för det där ska du absolut inte godkänna, ser för jävligt ut och faktiskt första gången jag ser denna lustiga lösning som är totalt onödig då högra plattan ovanför dörren är ju kapad så att plattorna räcker över är ju inga problem. Trodde först att dom hade gjort ett mätfel och att det hade blivit så här men tydligen inte då plattan som sagt över dörren är kapad, måste ha "brunnit" rejält i huvudet på den "plattsättaren".
Om kaklet är satt för en dag sedan är det inga problem att plocka ner men om det gjordes innan helgen har det brunnit fast rejält. Det går docl att plocka ner med risk för att det blir hål i tätskiktat (som går att laga)
Dom har gjort bort sig vid inmätningen och det ser inte bra ut. Gör om gör rätt
Jo, jag vet, detta har vi redan kommit fram till, läser inte folk tidigare svar i tråden innan man svararO Oskar81 skrev:Hela väggen måste plockas ner. Tar du bara ner de två översta raderna stämmer inte fogföljden till höger om dörren.
Om kaklet är satt för en dag sedan är det inga problem att plocka ner men om det gjordes innan helgen har det brunnit fast rejält. Det går docl att plocka ner med risk för att det blir hål i tätskiktat (som går att laga)
Dom har gjort bort sig vid inmätningen och det ser inte bra ut. Gör om gör rätt
Det syns ju varför de hamnade där de gjorde, med skarven i vänsterhörnet men likt förbannad ser det skit ut och det där ska du reklamera. De har ju velat sätta en hel platta till höger om dörren men de har ju inte mätt upp väggen innan.
Eftersom det sitter en dörr och två eldosor där så gissar jag att det inte är i närheten av duschen, ingen fara även om tätskiktet skulle skadas lite.
(Fram till 2007 behövde man inte ha tätskikt alls i den delen av badrummet, bara 10cm upp från golv)
(Fram till 2007 behövde man inte ha tätskikt alls i den delen av badrummet, bara 10cm upp från golv)
Nu ser vi ju inte hela rummet men på den väggen det handlar om så är det enkelt att fördela snyggt, även om någon angränsande vägg lutar.D droopy skrev:Det kan ju bero på att en vägg lutar och är breedare upptill än nedtill (vilket inte är direkt ovanligt) I mitt hus slog väggarna på 4 cm vilket gjorde att man fick sätta passbitar i något hörn där det syns minst. Det blir heller inte snygt att kapa alla plattor i en rad några cm för att få det att gå jämnt ut då blir det förskjutet med närliggande rad hela plattor.
Om TS mäter sina väggar så kanske han får en förklaring till varför det blivit på detta sätt.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Nej det kanske inte är någon "fara" men det betyder inte att det är OK, absolut inte. Anlitar jag en firma för att göra ett badrum förväntar jag mig bland annat att de levererar ett badrum med ett helt tätskikt utan godtyckliga skruvhål, kanske både "här och där" för det är ju ingen fara...T tanker skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tycker ni om det här?
Jag skulle ha velat haft det symmetriskt runt fönstret, typ en hel platta på mitten osv. Eller en fog i mitten av fönstret och sen fortsatt åt sidorna.