Cruzze Cruzze skrev:
Rivas ner eller inte, men rent funktionsmässigt så ser det ju ändå OK ut. Men det övre varvet är ju ett rejält estetiskt klavertramp. Dessutom, är plattan över dörrposten kapad? Den ser kortare ut på bilderna. I så fall är det ju riktigt märkligt...
Är det bara jag som tycker att det övre varvet ser schysst ut?? :)
Ja plattan är kapad, troligen för att hantverkaren skulle kunna skruva fast en skruv som plattan kunde vila på under tiden som fixet stelnade.

H hakan74 skrev:
Ser trist ut. Bör ju ha planerat bättre, dvs kapat plattorna i bägge hörnen. Centrerat plattan över dörren så att kaklet ser mer symmetriskt satt. Finns ”regler” hur plattor sätts. Kolla på BKRs hemsida så står det hur det bör sättas upp.

Intrycket jag får är att jag personligen hade velat ha plattan över dörren centrerad och inga småflisor som det blev nu.
Ja centrerad över dörren är ett bra tips! Tror att plattorna räcker precis så jag slipper köpa in fler.
Jo, men det är lite trist att behöva sätta sig in i BKRs regler som privatperson när man lejer bort själva jobbet.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
T
Säg till klåparna att riva dom två översta plattraderna för det där ska du absolut inte godkänna, ser för jävligt ut och faktiskt första gången jag ser denna lustiga lösning som är totalt onödig då högra plattan ovanför dörren är ju kapad så att plattorna räcker över är ju inga problem. Trodde först att dom hade gjort ett mätfel och att det hade blivit så här men tydligen inte då plattan som sagt över dörren är kapad, måste ha "brunnit" rejält i huvudet på den "plattsättaren".

• Gilla
SMZ och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Går det att bara ta loss de två översta raderna med kakel med tanke på tätskikt. Är iofs så högt upp att det inte blir vattenbemängt.

T
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Går det att bara ta loss de två översta raderna med kakel med tanke på tätskikt. Är iofs så högt upp att det inte blir vattenbemängt.
Inga problem att ta bort plattorna dagen efter, på måndag blir lite tuffare då det kommer att sitta hårdare men det går att ta bort dom så också, bara lite mera jobb.

TS: Är dom satta idag? I så fall hade jag tagit bort nu direkt så kan du rädda någon platta i alla fall.

Fast nu blev jag osäker på att plattan över dörrposten på höger sida verkligen är kapad, svårt att se då vinkeln på fotona är tagna från sidan sett, kan du mäta och se om den är lika lång som en hel platta?

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det räcker inte att bara göra om de 2 översta raderna, eftersom om du drar de två översta raderna 5 cm till vänster så får du samma fogproblem på andra sidan :)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
T
E Ett_unikt_namn skrev:
Det räcker inte att bara göra om de 2 översta raderna, eftersom om du drar de två översta raderna 5 cm till vänster så får du samma fogproblem på andra sidan :)
Ett mätfel från deras sida då alltså, vilket gör att dom får kakla om hela väggen och stå för kostnaden av extra plattor.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Inga problem att ta bort plattorna dagen efter, på måndag blir lite tuffare då det kommer att sitta hårdare men det går att ta bort dom så också, bara lite mera jobb.

TS: Är dom satta idag? I så fall hade jag tagit bort nu direkt så kan du rädda någon platta i alla fall.

Fast nu blev jag osäker på att plattan över dörrposten på höger sida verkligen är kapad, svårt att se då vinkeln på fotona är tagna från sidan sett, kan du mäta och se om den är lika lång som en hel platta?
Kakelschemat som jag gav var 60+60+60+20=200
Men nu blev den översta raden 6+60+60+60+14=202 (200 utan fog medräknat)
(ungefärliga värden, får inte till fogberäkningen just nu)
Eftersom det är full längder (60 cm) det handlar om här så kan man inte "dra" den översta raden 5 cm åt vänster eftersom då får man samm problem på andra sidan.

Redigerat:
Tack för alla svar! Nu borde jag sova dock.

T
E Ett_unikt_namn skrev:
Men nu blev den översta raden 5+60+60+60+17=202 (200 utan fog medräknat)
(ungefärliga värden, får inte till fogberäkningen just nu)
Eftersom det är full längder (60 cm) det handlar om här så kan man inte "dra" den översta raden 5 cm åt vänster eftersom då får man samm problem på andra sidan.
Hade dom gjort plattan längst till höger 22 cm så hade det varit i sin ordning men nu var någon lat och började med hel platta till höger om dörren och glömde bort att mäta om det räckte över till vänstra väggen.

Har dom någon yrkesheder i sig så gör dom om väggen. Hade jag personligen råkat ut för detta och upptäckt att det blev en konstig jäkla lösning hade jag rivit hela väggen direkt då fixet inte har hunnit brinna.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Hade dom gjort plattan längst till höger 22 cm så hade det varit i sin ordning men nu var någon lat och började med hel platta till höger om dörren och glömde bort att mäta om det räckte över till vänstra väggen.

Har dom någon yrkesheder i sig så gör dom om väggen. Hade jag personligen råkat ut för detta och upptäckt att det blev en konstig jäkla lösning hade jag rivit hela väggen direkt då fixet inte har hunnit brinna.
Jag vågar inte röra deras jobb, de skulle nog inte uppskatta det. Jo precis, det bästa är att börja vid väggen och se hur plattorna fördelar sig över väggen. Plattan till höger om dörren skulle vara kapad!

E Ett_unikt_namn skrev:
Att istället låta plattorna vara 40+60+60+40=200 hade ju gett ett symmetriskt intryck på väggen. Nu vet jag inte om det hade blivit snyggt runt dörren eftersom vi inte har måtten där. Man skall undvika för små bitar.

• Gilla
Sylvek
  • Laddar…
E Ett_unikt_namn skrev:
Är det bara jag som tycker att det övre varvet ser schysst ut?? :)
Ja plattan är kapad, troligen för att hantverkaren skulle kunna skruva fast en skruv som plattan kunde vila på under tiden som fixet stelnade.
Detta säger mig att det inte är en riktig kakelsättare.

Sitter plattorna rätt nu?
Hur löste det sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.