Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Nu har man läst igenom större delen av denna tråd, och det är skrämmande hur Sioox kan fortsätta marknadsföra sina produkter.. främst fasadbehandlingen.
Altanbehandlingen ska tydligen vara väldigt bra.
(Svärföräldrarna har haft sin altan i 3-4år nu utan mögelpåväxt. och den är otroligt fin ).

Tyvärr så han vi aldrig läsa denna tråd innan vi startade våran behandling av panelen (2020.06).
Visst hade man hört på villovägar att vissa hade råkat ut för påväxten, men inte i den utsträckning.

Allting har fungerat väldigt bra för oss och resultatet vart otroligt bra och väldigt tidigt, även Sioox Sverige och Norge tog del av vårat arbetet och delade detta arbetet/resultat på deras instagramflöde.
[bild] [bild] [bild] [bild]

För ca 6 veckor sedan började vi hitta svartmögel på en del ställen på fasaden, dessa områden kunde uppskattas till 20-30st olika ställen. Främst uppstod detta på alla väggar som ligger i skuggläge ( norrsidan ), det är väl dom väggarna som får minst sol på sig
Vi tänkte väl, det här är väl inte så illa....

Jag mailade omgående Info@sioox.se och fick tips om att behandla områdena med JAPE Prick-fri.
Detta gjorde jag på dessa 20-30-tal ställena.
Enligt informationen på JAPE-flaskan så dör möglet omgående, men att det kommer försvinna eftersom?!
Hur lång tid det tar, det vågar jag inte svara på.

( Fick även tips om att använda deras fasadtvätt med skurborste. Något som inte fungerade, av någon anledning skurades ytbehandlingen bort och man fick behandla om )
NEJ, jag skurade inte för hårt. )

[bild]

Det hinner iaf gå några veckor, och efter den varma sommaren kommer regnet och perioden blir väldigt fuktig och blöt. Efter detta har vi hitta betydligt fler partier med mögelpåväxt... känns som att varannan panelbräda har blivit utsatt för påväxten..
Har nyligen mailat sioox och intväntar svar...
[bild]

Har även varit i konktakt med ett annat par som har tagit in en jurist i ärendet.
För tydligen måste dom slipa ner hela huset och göra om behandlingen, och detta är inget som Sioox själva vill bekosta.

Kanske är dax för Byggahus att lyfta problemet?
Tyvärr är Sioox inte bättre på altaner/terrasser, behandlade 140 kvm tryck impregnerad terass (1 år gammal), enligt alla konstens regler sommaren 2016-17, fruktansvärt resultat. Mögel, alger, inget gick att skura bort. Sioox bortförklarade upprepade gånger sitt ansvar. Kämpade i 5 år med Sioox före jag fick en firma att skura rent terrasserna, samt behandla dem på nytt (absolut inte med Sioox).
Det är inte värt att använda 5 somrar av sitt liv på den slags problem- kontakta konsument skydd, jurist för att snabbt få en lösning, samt stoppa försäljningen av denna dyra, ovärdiga produkt, som absolut inte håller vad den lovar!
 
  • Gilla
Mrisan
  • Laddar…
Har behandlat ett par mindre altaner med sioox med samma problem med svartmögelpåväxt som övriga. Kontakten med sioox gav inget annat än tips om Jape prickfri och har inte tagit det vidare. Altanen blir ju snygg när vi skurar den med Jape (vilket vi behöver göra ordentligt varje år). Men känns inte som att så värst mkt ytskydd bör finnas kvar nu efter 3-4 år. Vill inte dra på sioox igen och inte slipa o olja helst, färgen är nu snyggt grånad. Ngt tips på behandling/skydd nu?
 
  • Gilla
BeAxGa
  • Laddar…
M Mrisan skrev:
Har behandlat ett par mindre altaner med sioox med samma problem med svartmögelpåväxt som övriga. Kontakten med sioox gav inget annat än tips om Jape prickfri och har inte tagit det vidare. Altanen blir ju snygg när vi skurar den med Jape (vilket vi behöver göra ordentligt varje år). Men känns inte som att så värst mkt ytskydd bör finnas kvar nu efter 3-4 år. Vill inte dra på sioox igen och inte slipa o olja helst, färgen är nu snyggt grånad. Ngt tips på behandling/skydd nu?
Det är riktigt tråkigt att höra alla som upplever samma problem som vi! Dom borde bort från markanden och VD borde få en enkel biljett till månen! Han är den värsta jag haft att göra med. Totalt ansvarsbefriad! Vad gäller Jape kan jag nämna att den är riktigt giftig. Grön såpa funkar bra mot mögel och gör naturen betydligt gladare.
Det är också en sak som är bedrövlig. Vi valde Sioox för att det skulle vara just miljövänligt och ser väldigt snyggt ut på deras bilder. Sen rekommenderar dom Jape för att tvätta bort möglet ssom sätter sig direkt och som är skitgiftigt! Dubbelmoral i kubik! Nä, fy och tvi för Sioox!
 
  • Gilla
  • Arg
BeAxGa och 1 till
  • Laddar…
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Sioox behandlad panel (Naturpanel från Karl Hedin) panelen har suttit 1,5-2 år. Ser för jävligt ut och nu säger de att vi ska tvätta panelen och att det är en naturlig del av processen. Vilket jävla skitsnack.
Alla borde gå till Arn och fackpress så de inte säljer en bräda till med denna skitprodukt med vilseledande reklam
Hej
Efter sju år av eländiga mögel fläckar precis som dina har vi tagit bort färgen med varm ånga 200 bar och ammoniak 25%. Har försökt med massa varianter efter råd från Sioox. ( inget hjälpte)
Kan du dela med dig info om vad man kan göra på fasaden för att skydda den ???
Önskade ljus grå färg men nu tänker jag främst på att skydda limträpanelen !!! Tack för toppen Anna-Maria
 
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Sioox behandlad panel (Naturpanel från Karl Hedin) panelen har suttit 1,5-2 år. Ser för jävligt ut och nu säger de att vi ska tvätta panelen och att det är en naturlig del av processen. Vilket jävla skitsnack.
Alla borde gå till Arn och fackpress så de inte säljer en bräda till med denna skitprodukt med vilseledande reklam
Hej
Efter sju år av eländiga mögel fläckar precis som dina har vi tagit bort färgen med varm ånga 200 bar och ammoniak 25%. Har försökt med massa varianter efter råd från Sioox. ( inget hjälpte)
Kan du dela med dig info om vad man kan göra på fasaden för att skydda den ???
Önskade ljus grå färg men nu tänker jag främst på att skydda limträpanelen !!! Tack för toppen Anna-Maria
Ö Öckeröhus skrev:
Har tyvärr samma erfarenhet med mögelpåväxt på Sioox behandlad panel. Inte vad jag hade förväntat mig, merjobb och dyrt att tvätta varje år och därefter behandla igen... Behöver själv komma till en ny lösning för det här är ohållbart
Har du tips har råkat ut för samma sak.
 
A Annamariadesa skrev:
Hej
Efter sju år av eländiga mögel fläckar precis som dina har vi tagit bort färgen med varm ånga 200 bar och ammoniak 25%. Har försökt med massa varianter efter råd från Sioox. ( inget hjälpte)
Kan du dela med dig info om vad man kan göra på fasaden för att skydda den ???
Önskade ljus grå färg men nu tänker jag främst på att skydda limträpanelen !!! Tack för toppen Anna-Maria

Har du tips har råkat ut för samma sak.
Hej
Nu är det någorlunda trärent . Vi kommer satsa på järnvitriol av den sorten som man kan få xtra silverpigment i. De blir billigare än att måla. Man sprutar mestadels på väggen. De har även loppis en komplement till järnvitriol som gör att de påskyndar gråa processen så du slipper de brunaktiga…. Tror att de var sjutton so hade alla dessa tre produkter . Berätta gärna för vi målar bara nästa sommar Med vänlig hälsning, Anna-Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.