45 017 läst · 59 svar
45k läst
59 svar
Siemens diskmaskin e24 e09 ingen värme
Har inte mätt upp ohm talen än men man kan se att på min pump attB bugmenot2k skrev:Bosch diskmaskin slutat värma vatten.
Har en Bosch SMV40e10eu/02 köpt 2008 och har fungerat bra tills nu. Nyligen hade problem med att tömnings pump var på hela tiden och efter mycket läsning Google/Youtube lärde att det var vatten i under tråget som höjde cirkulär frigolitbit som är kopplat till vattenläckage senor/mechanism som gör att tömningspump går heltiden. Angående vattenläckage konstaterade jag att vi har kört 70C program senaste 3 år mesta tiden och troligen den har påverkat att den läcker lite grann mellan sumpen och bottenplåten. Kommer att beställa packning och fixa, men just nu torkade jag allt och körde maskin och kollade att det inte läcker men nu
ser att diskmaskinen inte värmer vatten.
Mäter mellan alla kontakter på värmepumpen och alla har 0 ohm utom mellan först och andra röda från vänster som har 10 ohm, och då antar jag att värmeelementen har pajat? Kan någon bekräfta detta? Finns något annat fel också eftersom jag har 0 ohm mellan alla andra kontakter på pumpen?
kanske @electroluxaren har svar här
Kommer att beställa (00654575 som inte har exakt samma kontakter men olika sladdar/kontakter medföljer för att klar göra bytte) värmepump från Amazon Tyskland, mycket billigare jämför med från Sverige.
[bild]
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Får felkod E09 på en Siemens diskmaskin SN45M207SK/92 inköpt 2015. Den värmer inte vattnet och torkningen verkar inte funka heller. När jag kör auto-programmet 45-65, så kommer felkod E09 när det är ungefär 15 minuter kvar av programmet. Troligen då torkningen ska starta. Provade att köra 70 grader också, hela programmet tycks gå igenom då, men E09 visas vid slutet, vattnet värms inte och disken är blöt och iskall efteråt.
De åtgärder jag testat är att rensa bottensilen inuti maskinen och även rensat lite skräp som fastnat vid avloppspumpens impeller (om det heter så, "snurran" se bild), men felet kvarstår. Funderar på om jag ska felsöka själv, har teknisk kunskap, kunskap om el, äger multimeter osv, men aldrig skruvat i en diskmaskin. Var ska jag börja felsöka? Om jag fattat rätt har denna modell värmare och pump ihopbyggd i en enhet? Sköter värmaren i pumpen även om torkningen? Tror att det kan vara denna pump/värmare som passar https://reservdelarvitvaror.se/siemens-diskmaskin-pumpmotor-varmeelement
När jag kollar reservdelar på nätet, så verkar det finnas en värmeväxlare också? Vad har den för funktion i diskmaskinen?
Som parentes kan jag nämna, ifall det är relaterat, att diskmaskinen hade en del konstiga ljud för sig under en period, minst några månader. I vissa skeden när den pumpade in (eller ut?) vatten, så hördes en del dovt brummande ljud, klagosång, inte helt olik en råmande ko . Typ brööö, bröööö... De senaste månaderna har jag dock inte noterat något direkt missljud av något slag. Tacksam för alla tips! Även rent konkreta hur man monterar loss diskmaskinen och öppnar den. Tänker att jag vill komma åt pumpen och kanske kretskortet.
De åtgärder jag testat är att rensa bottensilen inuti maskinen och även rensat lite skräp som fastnat vid avloppspumpens impeller (om det heter så, "snurran" se bild), men felet kvarstår. Funderar på om jag ska felsöka själv, har teknisk kunskap, kunskap om el, äger multimeter osv, men aldrig skruvat i en diskmaskin. Var ska jag börja felsöka? Om jag fattat rätt har denna modell värmare och pump ihopbyggd i en enhet? Sköter värmaren i pumpen även om torkningen? Tror att det kan vara denna pump/värmare som passar https://reservdelarvitvaror.se/siemens-diskmaskin-pumpmotor-varmeelement
När jag kollar reservdelar på nätet, så verkar det finnas en värmeväxlare också? Vad har den för funktion i diskmaskinen?
Som parentes kan jag nämna, ifall det är relaterat, att diskmaskinen hade en del konstiga ljud för sig under en period, minst några månader. I vissa skeden när den pumpade in (eller ut?) vatten, så hördes en del dovt brummande ljud, klagosång, inte helt olik en råmande ko . Typ brööö, bröööö... De senaste månaderna har jag dock inte noterat något direkt missljud av något slag. Tacksam för alla tips! Även rent konkreta hur man monterar loss diskmaskinen och öppnar den. Tänker att jag vill komma åt pumpen och kanske kretskortet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Med tanke på hur skitig den är inuti så var det nog längesedan den värmde.
Du kommer åt värmepumpen från höger sida
Det går teoretiskt att mäta värmeslingan men jag skulle bytt pump.
Värmeväxlaren har en annan funktion med att förvärma vatten för intag.
Det är sista sköljvattnet som värms för att torka disken så det är samma värmare.
Det är sista sköljvattnet som värms för att torka disken så det är samma värmare.
Stort tack för utförligt svar. Ingen vacker syn i filtret och vid impellern nej. Tro det eller ej, men värmningen funkade för någon dag sedan.electroluxaren skrev:Med tanke på hur skitig den är inuti så var det nog längesedan den värmde.
Hur stor chans är det att just värmepumpen är kass? Såg några andra trådar (var Electrolux-maskiner iofs) där det nämndes att det kan vara dåliga lödningar på relä (på kretskort) som styr värmningen. Hur mäter jag värmeslingan? Och hur kommer jag ev. åt kretskortet?
Fick känslan av att vår maskin diskade sämre och sämre (mindre och mindre varmt vatten antagligen?) innan "värmepumpen" till slut pajade. Det var enkelt att byta efter att ha läst igenom den här tråden och nu har maskinen 14 år på nacken totalt.
Kolla partnummer hos Siemens och sök på det på nätet och ebay.de så kommer du hitta markant bättre priser, min pump kostade under hälften av Siemens pris inkl frakt från någon tysk reservdelshandlare, kom på ett par dar.
Kolla partnummer hos Siemens och sök på det på nätet och ebay.de så kommer du hitta markant bättre priser, min pump kostade under hälften av Siemens pris inkl frakt från någon tysk reservdelshandlare, kom på ett par dar.
Mät på den tjocka kontakten på kretskortet, sitter längst till höger på kortet.Z ziah75 skrev:Stort tack för utförligt svar. Ingen vacker syn i filtret och vid impellern nej. Tro det eller ej, men värmningen funkade för någon dag sedan.
Hur stor chans är det att just värmepumpen är kass? Såg några andra trådar (var Electrolux-maskiner iofs) där det nämndes att det kan vara dåliga lödningar på relä (på kretskort) som styr värmningen. Hur mäter jag värmeslingan? Och hur kommer jag ev. åt kretskortet?
tar du bort höger sida på maskinen så ser du de röda och förhållandevis grova kablarna som går mellan värmaren och kretskortet.Z ziah75 skrev:Stort tack för utförligt svar. Ingen vacker syn i filtret och vid impellern nej. Tro det eller ej, men värmningen funkade för någon dag sedan.
enklast är att backproba kontakten borttagen från kretskortet och mäta att du inte har avbrott.
motorn är troligare än kretskortet
electroluxaren skrev:
Har kommit in i maskinen på höger sida och lokaliserat värmepumpen. Har inte tagit loss den. När jag mäter motståndet där de två röda kablarna går in så är det avbrott. Kopplade ur kontakten på kretskortet först och mätte värmeelementet via kontakten så att säga. Sedan tog jag ut kontakten även på pumpsidan och mätte direkt på värmepumpen. Samma resultat på båda ställena (väntat), avbrott. Detta betyder att värmepumpen (värmeelementet) är trasigt antar jag?electroluxaren skrev:
En sak jag undrar är hur jag får loss och återmonterar pumpen. Den sitter fast i gummislangen (gulaktig) med något slags klämring. Själva låsmekanismen sitter på baksidan (sett från höger sida). Se bild där jag använt spegel för att se baksidan av slangen. Inte bekant med den typen av klämring. Känns som man bara för hand ska klämma/skjuta ihop den ungefär som ett buntband? Ta isär hur? Möjligen kan jag fippla in en skruvmejsel vid den blå pilen och sära på bandet den vägen?
Började också fundera på om jag ens behöver lossa pumpen från slangen? Finns två skruvar på pumpen. Kan man återanvända den bakre plastdelen av pumpen tro?
Jag tog bort min pump i förrgår och du gör som electroluxaren skrev i ett tidigare inlägg. Lossa gummibussningen samt alla kablar. Ta tag i pumpen och vrid den medsols samtidigt som du drar den bakåt. Då lossnar den från slangklämman du visar pil på. Jag valde köpa ny från Siemens hemsida och den kostade 1500:- mot amazon.se där den kostade 1300:- med frakt. Idag monterat dit den. Ny slangklämma samt kablar kom med pumpen. Lite pilligt att få dit den men sätt fast slangklämman först lite löst längst upp på gummislangen så är det en mindre pryl att tänka på.Z ziah75 skrev:Har kommit in i maskinen på höger sida och lokaliserat värmepumpen. Har inte tagit loss den. När jag mäter motståndet där de två röda kablarna går in så är det avbrott. Kopplade ur kontakten på kretskortet först och mätte värmeelementet via kontakten så att säga. Sedan tog jag ut kontakten även på pumpsidan och mätte direkt på värmepumpen. Samma resultat på båda ställena (väntat), avbrott. Detta betyder att värmepumpen (värmeelementet) är trasigt antar jag?
En sak jag undrar är hur jag får loss och återmonterar pumpen. Den sitter fast i gummislangen (gulaktig) med något slags klämring. Själva låsmekanismen sitter på baksidan (sett från höger sida). Se bild där jag använt spegel för att se baksidan av slangen. Inte bekant med den typen av klämring. Känns som man bara för hand ska klämma/skjuta ihop den ungefär som ett buntband? Ta isär hur? Möjligen kan jag fippla in en skruvmejsel vid den blå pilen och sära på bandet den vägen?
Började också fundera på om jag ens behöver lossa pumpen från slangen? Finns två skruvar på pumpen. Kan man återanvända den bakre plastdelen av pumpen tro?
Z ziah75 skrev:Har kommit in i maskinen på höger sida och lokaliserat värmepumpen. Har inte tagit loss den. När jag mäter motståndet där de två röda kablarna går in så är det avbrott. Kopplade ur kontakten på kretskortet först och mätte värmeelementet via kontakten så att säga. Sedan tog jag ut kontakten även på pumpsidan och mätte direkt på värmepumpen. Samma resultat på båda ställena (väntat), avbrott. Detta betyder att värmepumpen (värmeelementet) är trasigt antar jag?
Här är en bild där du kan se den nya slangklämman. Upphängningen bussningen ingick inte.T Toolfix skrev:Jag tog bort min pump i förrgår och du gör som electroluxaren skrev i ett tidigare inlägg. Lossa gummibussningen samt alla kablar. Ta tag i pumpen och vrid den medsols samtidigt som du drar den bakåt. Då lossnar den från slangklämman du visar pil på. Jag valde köpa ny från Siemens hemsida och den kostade 1500:- mot amazon.se där den kostade 1300:- med frakt. Idag monterat dit den. Ny slangklämma samt kablar kom med pumpen. Lite pilligt att få dit den men sätt fast slangklämman först lite löst längst upp på gummislangen så är det en mindre pryl att tänka på.
Som en bekräftelse till @bugmenot2k så hade jag också 0 ohm mellan alla kontakter och 10.5 ohm mellan dom du visar. Den nya hade jag 20 ohm viöket man tydligen ska ha enligt electroluxaren. Konstaterade dock på annat sätt att värmeelementet var av. Se tidigare bild. Tack för allas inlägg på felet e09 som jag även hade och löste det tack vare Er. Masikinen går som tåget och torrt och fint under pumpen.
Produkter som diskuteras i tråden