45 023 läst · 59 svar
45k läst
59 svar
Siemens diskmaskin e24 e09 ingen värme
Kan en glasbit orsaka e15 och/eller e09 menar du? Jag har inte fått värmepumpen ännu. När jag körde ett program sist (för att testa) så fick jag plötsligt e15 aqualåsfel nämligen (Gissar att jag blött ner sensorn??). Värmeväxlaren svullnade iofs upp så det knakade i den! Är det normalt?
Nej det låter orimligt
sensorn måste bli lite mer än blöt för att flyta upp och sluta kretsen för varning.
värmeväxlaren skall inte knaka men däremot bli nästan full!
Blir den för full rinner det över och ut, det kan vara detta vatten som har runnit ner i botten på maskinen.
du kan då ha fel på den ventilen som sitter nere i framkant på värmeväxlaren vilken skall öppna och släppa in vattnet i maskinen enligt vissa ritualer.
E09 är ju värmefel ofta avbrott i element och byte av värmepump måste till.
sensorn måste bli lite mer än blöt för att flyta upp och sluta kretsen för varning.
värmeväxlaren skall inte knaka men däremot bli nästan full!
Blir den för full rinner det över och ut, det kan vara detta vatten som har runnit ner i botten på maskinen.
du kan då ha fel på den ventilen som sitter nere i framkant på värmeväxlaren vilken skall öppna och släppa in vattnet i maskinen enligt vissa ritualer.
E09 är ju värmefel ofta avbrott i element och byte av värmepump måste till.
Värmepump bytt och det funkar Många tack för hjälp!
Dock läcker det vatten från botten ner i en kana på pumpen. Inget hamnar i tråget/botten iofs...
Så ska det väl inte vara va?
Se film:
https://youtu.be/ttfszcMgAm0
Dock läcker det vatten från botten ner i en kana på pumpen. Inget hamnar i tråget/botten iofs...
Så ska det väl inte vara va?
Se film:
https://youtu.be/ttfszcMgAm0
Usch det låter inte bra. På filmen ser det lite konstigt ut håller jag med om. Men jag tror vattnet kommer från tappen eller skruvhål lite till vänster. Kanske lika illa? Jag kan inte se något vatten mellan plast och tråget iaf.
Nu har jag plockat isär. Helt otroligt att det är tänkt att hålla tätt. tätringen är ju alldeles för tunn, ligger knappt ann mot plåten. Där var mycket skit så jag rengjorde och satte ihop det igen. Tror inte det hjälper men värt ett försök.
"Zica", har du monterat reservdelen? Är det en utbytes eller någon form av tillägstätning. De visar en vajer och en spruta, vad menar dem med det?
"Zica", har du monterat reservdelen? Är det en utbytes eller någon form av tillägstätning. De visar en vajer och en spruta, vad menar dem med det?