L Liljeros skrev:
Jag har precis köpt in lite Shelly plug och några puckar för att prova på Shelly, jag har nu provat ansluta den första pluggen och regerar på att det är ett ganska markant surr från dessa. Är detta något som förekommer eller är detta ett måndagsexemplar ? Det är ett svagt surr men inga problem att höra i ett tyst rum och känns som att man inte vill ha saker monterade för nära en säng tex
Kan också bekräfta ett svagt surr när reläet är till på mina två pluggar, oberoende av belastningen.
Men inget jag skulle oroa mig för.
 
Ok, då tolkar jag det som att det är att förvänta. Jag skulle inte säga att det var särskilt högt men jag reagerade direkt när jag kom ner till vardagsrummet på morgonen och det var helt tyst på kanske 2m håll. Inget problem i det rummet men jag skulle tex aldrig kunna tänka mig att ha det surret vid tex ett nattduksbord i sovrummet. Är det så att puckarna också surrar lite eller kan det vara ett alternativ att nyttja en puck istället och minimera antalet plug s ?
 
R
L Liljeros skrev:
Ok, då tolkar jag det som att det är att förvänta. Jag skulle inte säga att det var särskilt högt men jag reagerade direkt när jag kom ner till vardagsrummet på morgonen och det var helt tyst på kanske 2m håll. Inget problem i det rummet men jag skulle tex aldrig kunna tänka mig att ha det surret vid tex ett nattduksbord i sovrummet. Är det så att puckarna också surrar lite eller kan det vara ett alternativ att nyttja en puck istället och minimera antalet plug s ?
I ett tyst rum hör jag inte mina om jag inte lägger mig på golvet med örat precis vid pluggen. Om du tänker på det när du går in i rummet låter det som något kan vara fel.

Men nu är jag ju inte 15 år gammal längre så det kan ju bero på hörseln också ;)
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Jag har inte hört något från mina alls. Har en typ rakt under huvudet, på golvet, när jag sover. Jag är också rätt petig med just ljud när jag ska somna. Har aldrig lyssnat efter något närmare än så, men som sagt inte hört något heller från mina 6-7 Plug s eller mina 4-5 puckar i olika utförande.
 
Installerade precis en Shelly 1pm för att se min energiförbrukning. I appen räknar den Wh. Tycker mig ha sett att det ska gå att ändra till kWh. Är det någon som har koll på om det går och kan guida mig?
 
Ullhund Ullhund skrev:
Installerade precis en Shelly 1pm för att se min energiförbrukning. I appen räknar den Wh. Tycker mig ha sett att det ska gå att ändra till kWh. Är det någon som har koll på om det går och kan guida mig?
Det ändras automatiskt när du har förbrukat mer än några Wh:D
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det ändras automatiskt när du har förbrukat mer än några Wh:D

Tack
 
Är det möjligt att använda en Shelly 1pm som brygga till en annan 1pm, har tänkt montera en enhet i carporten och det verkar vara nån form av skugga på mitt Wi-Fi just där, har en 1pm där och det hade varit fint om man kunde nyttjat den som en ”meshpunkt” för att få ge den lite täckning…
 
Tyvärr, funkar inte.
 
R
L Liljeros skrev:
Är det möjligt att använda en Shelly 1pm som brygga till en annan 1pm, har tänkt montera en enhet i carporten och det verkar vara nån form av skugga på mitt Wi-Fi just där, har en 1pm där och det hade varit fint om man kunde nyttjat den som en ”meshpunkt” för att få ge den lite täckning…
Nej, shelly har ingen sådan funktion.
 
Ok, då är det att köra en som AP som gäller men då blir hela Shellysetupen offline gissar jag på? Och dessutom blir man beroende av räckvidden på en enhet.
 
R
L Liljeros skrev:
Ok, då är det att köra en som AP som gäller men då blir hela Shellysetupen offline gissar jag på? Och dessutom blir man beroende av räckvidden på en enhet.
Du har inte möjlighet att testa en annan placering av den? Det krävs verkligen inte mycket ibland för att det ska bli en helt annan signalstyrka.
 
B
L Liljeros skrev:
Ok, då är det att köra en som AP som gäller men då blir hela Shellysetupen offline gissar jag på? Och dessutom blir man beroende av räckvidden på en enhet.
Kan vara skäl till att skaffa ett wifinätverk som har meshfunktion inbyggt i sig.

Jag har en shellypuck som hamnat precis i gränsen av nätverket, men den fungerar oftast bra i alla fall. Övriga puckar har funkat bra. Men den som är på gränsen till nätverket sköter ytterbelysning på tid / astrofunktion, och det verkar fungera även om den ofta är offline. Jag har inte ens en lampknapp där, det sköts helt automatiskt.

Men i ditt fall känns det som en förstärkning av nätverket är nödvändigt.
 
L Liljeros skrev:
Ok, då är det att köra en som AP som gäller men då blir hela Shellysetupen offline gissar jag på? Och dessutom blir man beroende av räckvidden på en enhet.
Komplettera ditt Wi-Fi med en till accesspunkt är ett alternativ, och det enda alternativet om du vill använda Cloud-tjänsten.

Detta går att ordna med antingen en Wi-Fi extender (kräver ingen kabeldragning men begränsar hastigheten något) eller dra nätverkskabel från din nuvarande router/switch och placera en AP på lämplig plats för bra täckning där det behövs.
 
Jag har ett Deco M4 med 3 enheter så har redan meshfunktion, har 2 sträck i mottagning med telefonen ca 0,5m ifrån, sätter jag den bredvid runt hörnet så tappar jag täckningen helt… har funderat på att försöka flytta den men vill gärna slippa dra om elen för att få mottagning, en till accespunkt känns också lyxigt…

edit, löste det genom att flytta routern tillfälligt vid setup, nu när det är driftsatt så funkar det bra fast den är tillbaks på sin ordinarie plats, verkar som dom är lite kinkigare vid anslutning än när dom väl är anslutna och klara till appen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.