richardtenggren
tveksamt tveksamt skrev:
Om jag vill ha en shelly till att styra ett uttag för motor-/kupévärmare behövs vad jag förstår en kontaktor. Är det rätt uppfattat?
Vad behöver jag för hårdvara och hur ser ett kopplingsschema ut för detta?
Du låter Shellyn styra manöverspolen på kontaktorn och låter kontaktorn bryta/sluta fasen till uttaget. :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Du låter Shellyn styra manöverspolen på kontaktorn och låter kontaktorn bryta/sluta fasen till uttaget. :)
Så långt har jag nog förstått. Kan du länka till en lämplig kontaktor för detta så jag kan läsa lite om vad det handlar om?

richardtenggren
tveksamt tveksamt skrev:
Så långt har jag nog förstått. Kan du länka till en lämplig kontaktor för detta så jag kan läsa lite om vad det handlar om?
Jag gillar Hager, men finns ju andra märken med. https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor-esc225s-2-pol-25a-brumfri-230v

På kontaktorn kopplar du;
Kontaktor_A1 till Shelly_0
Kontaktor_A2 till N
Kontaktor_2 till L
Kontaktor_1 till Uttag_L
Shelly_L till Shelly_1
Shelly_1 till L
Shelly_N till N
Uttag_N till N
Uttag_PE till PE

Elkopplingsschema som visar anslutningar till en Shelly-enhet med märkningarna O, I, SW, L, N och en bro till en serialport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan ju använda SW för manuellt tillslag via brytare också.
Man kan nog göra på andra sätt med med olika manöverspänningar, 2-polis brytning av uttaget osv men det borde vara onödigt :)

Tack, ska kika på detta och se om jag hänger med. :)

H
Måste man verkligen ha en kontaktor? Shellyn ska ju klara 16A?

• Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Måste man verkligen ha en kontaktor? Shellyn ska ju klara 16A?
Nja, en kontaktor gör det nog lite mer driftsäkert men nej inte egentligen. Jag kör motor / kupevärmare direkt med en Shely1PM har funkat nu i ca 2 år.

richardtenggren
Jag missade nog att kolla specen på Shellyn innan jag svarade :crysmile:
I det här fallet handlar det väl också en resistiv last så det borde vara lugnt :)

I det här fallet kommer jag nog använda kontaktor ändå. Jag vill känna mig säker om man kopplar in något annat som man inte tänker på nu.
Ska prata med min elektriker.

tveksamt tveksamt skrev:
I det här fallet kommer jag nog använda kontaktor ändå. Jag vill känna mig säker om man kopplar in något annat som man inte tänker på nu.
Hur grov kabel drar du fram? Har du inte mer än 10A och 1,5mm² så klarar Shellyn det.

tveksamt tveksamt skrev:
Jag har en 13A dvärg innan shellyn så ingen sån risk. Om du väljer 1PM så har den dessutom överlastskydd.

B
Någon som testat att köra 16A i shellyn, kontinuerligt under en längre tid? Blir den varm? Håller den?

Tycker det känns som 1.5mm2 kabel är i största laget för terminalerna så rent kabelmässigt vill jag inte köra mer än runt 10A, utan att använda mig av kontaktor lösningen.

Edit: fixade autocorrect

Redigerat:
B BSOD skrev:
Blir den vårtecken?
Ingen aning vad det betyder:thinking:

Men jag har kört men golvvärme i hallen, T2 röd, i drygt två år.
Startströmmen när kabeln är kall är så hög så att överlastskyddet löser varje gång.
Men jag har en timer som slår på relät var 10:e minut.
Fungerar utmärkt och håller bra.

B
Haha vårtecken = varm :)

Jag har precis köpt in lite Shelly plug och några puckar för att prova på Shelly, jag har nu provat ansluta den första pluggen och regerar på att det är ett ganska markant surr från dessa. Är detta något som förekommer eller är detta ett måndagsexemplar ? Det är ett svagt surr men inga problem att höra i ett tyst rum och känns som att man inte vill ha saker monterade för nära en säng tex

R
L Liljeros skrev:
Jag har precis köpt in lite Shelly plug och några puckar för att prova på Shelly, jag har nu provat ansluta den första pluggen och regerar på att det är ett ganska markant surr från dessa. Är detta något som förekommer eller är detta ett måndagsexemplar ? Det är ett svagt surr men inga problem att höra i ett tyst rum och känns som att man inte vill ha saker monterade för nära en säng tex
Jag lyssnade på de jag har och om jag håller örat ett par decimeter från pluggen hör jag ett mycket svagt surr, eller mer sus för den delen, när reläet är draget. Inget som jag skulle höra på en halvmeters avstånd.

Men jag har fönsterlampor anslutna så det handlar bara om låg ström. Kanske låter mer om man kopplar kaffebryggaren på dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.