351 381 läst · 2 546 svar
351k läst
2,5k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Personligen tycker jag inte smarta glödlampor är särskilt smarta, och som andra påpekat funkar det kass att köra med normala brytare. Jag skulle kunna tänka mig sätta det i en golvlampa t ex, men då väljer jag hellre en fjärrstyrd plugg. Enda direkta skälet som jag ser för smarta glödlampor är om man vill styra ljustemperatur.J JPlicious skrev:
Rent strikt skall man nog snarare tänka i begrepp som ljuskällor (eller grupper av ljuskällor) än "varje strömbrytare", i många rum har man ju tändning från mer än en plats.J JPlicious skrev:
Och som andra också påpekat, att ha gamla "dumma" brytare som kopplas till puckarna för att manövrera på/av är i de flesta fall rätt väg att gå. Jag anser det som en del av det "sociala kontraktet" att även de som är på besök skall kunna räkna ut hur man tänder och släcker i ett rum och det är något som bör funka även om automatiken ballat ur.
Vid ett nybygge där man från början tänkt sig anpassa för automation hade jag funderat på om rör och ledningar skall dras annorlunda jämfört med en klassisk installation. Begrepp som trappomkopplare/korsomkopplare och medföljande ledningsdragning blir antagligen inte helt optimala. För belysning i tak, vägg och över fönster, samt utebelysning kanske det är smidigast att bunta ihop reläer på ett par platser, i vissa fall rent av på din-skena direkt i centralen. Vill man ha uttag med separat tändning av en brunn kanske en puck bakom varje är bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en kökslampa som är trappkopplad så jag kan tända/släcka den från två brytare. Det är kopplat som enligt bild. Men jag har inte koll på vilken av de 2 grå som går till resp plats på brytaren till vänster. Men jag skulle vilja sätta en shelly 2 dimmer och brytarna som parallellkopplade / "momentary switch".
Jag antar att det enklaste är att försöka få plats med pucken i den högra apparatdosan och dra ner nollan dit och koppla in den och fas i pucken. Men hur kopplar jag om brytarna?
Tänker du sätta in fjädrar i brytarna? Tolkar det så när du skriver momentary. Du behöver egentligen inte koppla om dem så de blir parallellkopplade, du kan behålla trappkopplingen så länge du ser till att du får en 230v puls när du håller resp knapp "intryckt". Detta kan du testa med nuvarande lampa. Ställ båda vipporna neråt, lampan ska inte lysa. Tryck på första knappen så vippan är uppåt, lampan ska lysa. Ställ vippan neråt igen. Gå till andra knappen och gör samma procedur. Fungerar det att lampan lyser i båda resp upplägen så är det bara att sätta in fjädrarna så att vipporna är neråt.O olofh skrev:[bild]
Har en kökslampa som är trappkopplad så jag kan tända/släcka den från två brytare. Det är kopplat som enligt bild. Men jag har inte koll på vilken av de 2 grå som går till resp plats på brytaren till vänster. Men jag skulle vilja sätta en shelly 2 dimmer och brytarna som parallellkopplade / "momentary switch".
Jag antar att det enklaste är att försöka få plats med pucken i den högra apparatdosan och dra ner nollan dit och koppla in den och fas i pucken. Men hur kopplar jag om brytarna?
Skulle någon knapp vara fel, så växla de gråa mellantrådarna eller rotera brytaren fysiskt.
Sedan flyttar du den svarta tråden som gick till lampan till Shellyns utgång och drar en ny tråd från L där den gamla svarta satt och till styringången på Shellyn. Nolla och fas till Shellyn som du skriver.
ok, jättebra beskrivning! Tack så mkt precis, tänkte sätta fjädrar. vipporna följer det du beskriver så ska testa koppla in puckenJ Jsson83 skrev:Tänker du sätta in fjädrar i brytarna? Tolkar det så när du skriver momentary. Du behöver egentligen inte koppla om dem så de blir parallellkopplade, du kan behålla trappkopplingen så länge du ser till att du får en 230v puls när du håller resp knapp "intryckt". Detta kan du testa med nuvarande lampa. Ställ båda vipporna neråt, lampan ska inte lysa. Tryck på första knappen så vippan är uppåt, lampan ska lysa. Ställ vippan neråt igen. Gå till andra knappen och gör samma procedur. Fungerar det att lampan lyser i båda resp upplägen så är det bara att sätta in fjädrarna så att vipporna är neråt.
Skulle någon knapp vara fel, så växla de gråa mellantrådarna eller rotera brytaren fysiskt.
Sedan flyttar du den svarta tråden som gick till lampan till Shellyns utgång och drar en ny tråd från L där den gamla svarta satt och till styringången på Shellyn. Nolla och fas till Shellyn som du skriver.
Men är det svart till 0 på shelly då? För det är väl sw1 resp 2 som är styrplintarna?
Kanon, ja då är det bara att köra.O olofh skrev:
Den bruna kabeln (som bara går vidare till den första trappbrytaren) hade jag förgrenat med en Wago vid den andra trappbrytaren där du tänkte sätta Shelly dimmer 2, så en tråd gick vidare som tidigare och den andra till Shellys L plint. Du kan ju också koppla via Shellyn, dvs att inkommande fas (brun) går in på en L plint och sedan vidare ut från en annan L plint. Men tycker det är bra att få in rätt tänk, generellt vill man inte koppla en stor last via Shellyns små plintar/tunna kopparbanor. I detta fall är det ju inga problem (eftersom det bara är en liten styrsignal), men säg att du i stället skulle haft ett vägguttag längre bort, nedanför den första trappbrytaren. Då hade all effekt gått igenom Shellyn. Men sätter du en Wago så tar ju wagon den smällen så att säga.
Sedan bör du dra fram en ny nolla (blåa) som du skriver, den går ju bara till dimmerns N plint. Detta är ju inget måste eftersom dimmer 2 går att köra utan nolla, men som jag har skrivit tidigare i tråden så rekommenderar jag alltid att dra fram nolla. Det blir helt enkelt bättre då och man slipper med massa speciallösningar för att få det att fungera (viss minimilast eller shelly bypass)
Den svarta tråden som går till din lampa, och som nu sitter på din andra trappbrytares L anslutning lossar du från brytaren och sätter på dimmerns utgång O i stället.
Från din andra trappbrytares L anslutning, som nu är tom, drar du en ny kort tråd från L på trappbrytaren och in till dimmerns ingång SW1. SW2 kan tex användas om du vill ha en knapp för att slå på/dimra upp och en annan knapp för att slå av/dimra ner. Men i ditt fall så har du ju bara 1 knapp, på resp ställe, och då får du ju av/på/dimra upp/ner på samma knapp och då räcker det ju bara att ansluta SW1.
med en så bra beskrivning var ju helt klart det jobbigaste att få fjädrarna på plats, tack så mkt!J Jsson83 skrev:Kanon, ja då är det bara att köra.
Den bruna kabeln (som bara går vidare till den första trappbrytaren) hade jag förgrenat med en Wago vid den andra trappbrytaren där du tänkte sätta Shelly dimmer 2, så en tråd gick vidare som tidigare och den andra till Shellys L plint. Du kan ju också koppla via Shellyn, dvs att inkommande fas (brun) går in på en L plint och sedan vidare ut från en annan L plint. Men tycker det är bra att få in rätt tänk, generellt vill man inte koppla en stor last via Shellyns små plintar/tunna kopparbanor. I detta fall är det ju inga problem (eftersom det bara är en liten styrsignal), men säg att du i stället skulle haft ett vägguttag längre bort, nedanför den första trappbrytaren. Då hade all effekt gått igenom Shellyn. Men sätter du en Wago så tar ju wagon den smällen så att säga.
Sedan bör du dra fram en ny nolla (blåa) som du skriver, den går ju bara till dimmerns N plint. Detta är ju inget måste eftersom dimmer 2 går att köra utan nolla, men som jag har skrivit tidigare i tråden så rekommenderar jag alltid att dra fram nolla. Det blir helt enkelt bättre då och man slipper med massa speciallösningar för att få det att fungera (viss minimilast eller shelly bypass)
Den svarta tråden som går till din lampa, och som nu sitter på din andra trappbrytares L anslutning lossar du från brytaren och sätter på dimmerns utgång O i stället.
Från din andra trappbrytares L anslutning, som nu är tom, drar du en ny kort tråd från L på trappbrytaren och in till dimmerns ingång SW1. SW2 kan tex användas om du vill ha en knapp för att slå på/dimra upp och en annan knapp för att slå av/dimra ner. Men i ditt fall så har du ju bara 1 knapp, på resp ställe, och då får du ju av/på/dimra upp/ner på samma knapp och då räcker det ju bara att ansluta SW1.
Jag vill sätta in några Shelly i elcentralen, för att mäta energiåtgången från tvätt och tork (fast anslutna), elpanna, spis/ugn och mikro. Vad behöver jag?
På bifogad bild ser ni centralen. Flera apparater går på tre faser, men det är ju samma apparat, och därmed bara en energiåtgång per apparat. Shelly 3EM, t ex, mäter väl tre olika faser, men där varje fas går till olika apparater/grupper? Så den känns väl inte rätt på t ex 1rna (värmepannan) och 5rna, 6rna eller 7rna?
Jag kommer ju anlita elektriker för detta men vilka Shelly behöver jag och hur ska alla få plats?
På bifogad bild ser ni centralen. Flera apparater går på tre faser, men det är ju samma apparat, och därmed bara en energiåtgång per apparat. Shelly 3EM, t ex, mäter väl tre olika faser, men där varje fas går till olika apparater/grupper? Så den känns väl inte rätt på t ex 1rna (värmepannan) och 5rna, 6rna eller 7rna?
Jag kommer ju anlita elektriker för detta men vilka Shelly behöver jag och hur ska alla få plats?
Skall du bara mäta energiåtgången kanske det skulle fungera med ett antal sådana här istället som placeras på raden längst ner i din central?E elector skrev:
3-fas mätaren är tyvärr lite bredare än en modul så då kanske du inte får plats...
Shelly 3EM är ju just tänkt till att mäta 3-fas laster såsom värmepanna, spis med ugn tex. Du vill ju mäta alla 3 faserna eftersom det inte är säkert att den drar lika mycket på alla faserna. Värmepannans elpatroner kan kopplas in i olika steg, olika plattor går på olika faser etc. Men den går också att använda för 3 st 1-fas grupper, dock vet jag inte hur det kommer se ut i deras app. Om man kan välja att få upp det som 3 st olika "enheter" eller om du ändå kommer få upp det som en "3-fas enhet". Du kan ju se belastningen per fas husom, men har du 3 st 1-fas laster kanske du ändå får ett sammanställt värde för alla 3 som du kanske inte har så stor nytta av, det är ju kanske mer intressant när det är en och samma last (3-fas)E elector skrev:Jag vill sätta in några Shelly i elcentralen, för att mäta energiåtgången från tvätt och tork (fast anslutna), elpanna, spis/ugn och mikro. Vad behöver jag?
På bifogad bild ser ni centralen. Flera apparater går på tre faser, men det är ju samma apparat, och därmed bara en energiåtgång per apparat. Shelly 3EM, t ex, mäter väl tre olika faser, men där varje fas går till olika apparater/grupper? Så den känns väl inte rätt på t ex 1rna (värmepannan) och 5rna, 6rna eller 7rna?
Jag kommer ju anlita elektriker för detta men vilka Shelly behöver jag och hur ska alla få plats? [bild]
Så vill du ha in alla så behöver du ett antal 3EM. Problemet är, ärligt talat, att shellys strömklämmor är rätt stora och klumpiga och lite överdimensionerade för vår marknad med 50A. Visst om man sätter den på huvudsäkringen, men för att mäta fler saker känns de ganska klumpiga.
Har du 4 st 3-fas grupper du vill mäta så blir det ju 4 st EM huvudmoduler och hela 12 st klämmor att få plats med. Det tar sin lilla plats men beror ju lite på hur trångt du har bakom kåpan.
Vill du ha in det i Shellys ekosystem eller vill du bara kunna plocka ut det till något annat system tex homeassistant via MQTT?
Rolis lösning kan nog bli lite kompaktare, men just den i bild är väl för 1-fas last, de för 3-fas brukar vara lite bredare. Men med direktmätning slipper man ju klämmorna. Men sedan behöver du ju få in värdena med en ESP eller liknande, så det blir ju inte riktigt lika "plug and play".
Redigerat:
Det beror lite på syftet med mätningen också. Vill man ha nåt enkelt som går att läsa av på distans så funkar Shellyn bra. Vill man ha något stabilt som alltid mäter rätt oavsett fasförskjutning och annan karaktäristik på lasten så är det en 'riktig' elmätare som gäller. Mätare med strömtrafos kan mäta flera tiotals procent fel om lasten är lite elak.
Jag har nu kommit fram till att jag eventuellt bara behöver två stycken Shelly 3EM i elcentralen, en för elpannan och en för spis/mikro/ugn. Detta under förutsättning att man kan sätta in några Shelly EM plus klämmor bakom uttagen till tvättmaskin, torktumlare och torkskåp.
Tror ni att detta med EM bakom uttagen funkar och får plats med sina klämmor, samt att Shellyarna inte blir överhettade? Det finns en stickpropp till torkskåpet, men när jag körde en Plug S där blev den överhettad hela tiden och stängde av strömmen.
Jag vill ha in allt i Home Assistant via dess Shellyintegration, som svar på din fråga, Jsson83. Så Rolis lösning blir nog för komplicerad, tyvärr.
Tror ni att detta med EM bakom uttagen funkar och får plats med sina klämmor, samt att Shellyarna inte blir överhettade? Det finns en stickpropp till torkskåpet, men när jag körde en Plug S där blev den överhettad hela tiden och stängde av strömmen.
Jag vill ha in allt i Home Assistant via dess Shellyintegration, som svar på din fråga, Jsson83. Så Rolis lösning blir nog för komplicerad, tyvärr.
Redigerat: