K karlmb skrev:
Det är ju just det man inte har. Som jag tex nere i källaren eller ute i reningsverket 20m från huset. Med Zigbee är det däremot inga problem pga det meshas.
Som att jämföra äpplen och päron, wifi är ju inte zigbee och vice versa.
Själv har jag valt Shelly för att jag har wifi-täckning.
Och tja, har man inte det, ja då ska man inte använda Shelly.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Någon som testat hur den inbyggda klockan funkar utan internet?
hur mycket driftar den?
Har ju ingen real time klocka.
Och om den står som en AP synkas klockan om man ansluter med mobilen?

snaggletooth snaggletooth skrev:
Som att jämföra äpplen och päron, wifi är ju inte zigbee och vice versa.
Själv har jag valt Shelly för att jag har wifi-täckning.
Och tja, har man inte det, ja då ska man inte använda Shelly.
Visst. Men det är många som har problem med wifitäckning på ställen de normalt inte surfar ifrån. Finns ju ingen anledning att sätta upp AP överallt. Dessutom en säkerhetsrisk ifall det är i förråd mm med sämre/inga lås.

K karlmb skrev:
Visst. Men det är många som har problem med wifitäckning på ställen de normalt inte surfar ifrån. Finns ju ingen anledning att sätta upp AP överallt. Dessutom en säkerhetsrisk ifall det är i förråd mm med sämre/inga lås.
Ja det är ju ingen vits med 100% wifitäckning i vartenda skrymsle om man inte behöver det, det säger ju sig självt?
För övrigt, vad är det du vill diskutera egentligen?
Behöver du hjälp med en Shelly-enhet eller vad?

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja det är ju ingen vits med 100% wifitäckning i vartenda skrymsle om man inte behöver det, det säger ju sig självt?
För övrigt, vad är det du vill diskutera egentligen?
Behöver du hjälp med en Shelly-enhet eller vad?
Bara lugn. Frågan gällde varför man skulle vara intresserad av en meshfunktion i Shelly. Du är det inte då.

K karlmb skrev:
Bara lugn. Frågan gällde varför man skulle vara intresserad av en meshfunktion i Shelly. Du är det inte då.
Som sagt det går ju inte jämföra äpplen med päron, passar inte det ena väljer man det andra.

S super70 skrev:
Någon som testat hur den inbyggda klockan funkar utan internet?
hur mycket driftar den?
Har ju ingen real time klocka.
Och om den står som en AP synkas klockan om man ansluter med mobilen?
Den går inte att ställa via web-if iaf.
Hur det är med appen vet jag inte då jag i stort aldrig använder den.
Men jag personligen tycker att det är ganska ointressant då klockan ändå nollställs vid minsta strömavbrott.

Walle85 Walle85 skrev:
Man kan sätta upp en egen NTP server och peka Shelly enheterna dit.

[länk]
Fast då måste man fortfarande ha ett trådlöst nätverk som Shellyn och NTP-servern är anslutna till. Vill du köra Shellyn helt fristående och bara ansluta telefonen till dess hotspot vid behov funkar inte det. Rent teoretiskt kan man köra NTP-servern på mobilen, men det kräver en rootad telefon och lite meck...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.