harka harka skrev:
det känns inte som en bra last för en 1PM, dom avråder från att man använder 1PM med oskyldiga lågenergilampor (som kan ha en mycket kraftig startström)

EM borde inte vara lika känslig för startströmmar då den mäter strömmen indirekt
Och en EM behöver inte ha något inkopplat på utgången för att fungera? Vill ju bara mäta strömmen, inte styra något.
 
stämmer bra det!
 
harka harka skrev:
det känns inte som en bra last för en 1PM, dom avråder från att man använder 1PM med oskyldiga lågenergilampor (som kan ha en mycket kraftig startström)

EM borde inte vara lika känslig för startströmmar då den mäter strömmen indirekt
Jag använder en 1PM till min golvvärme i hallen. T2 röd kabeln har en hög startström som får överlastskyddet att lösa ut några gånger/dygn.
Men jag har lagt in en autostart.
Har hållit mer än ett år nu
 
På måndag kommer en elektriker och ska installera 5 Shelly-puckat för styrning av markiser och garageport. Eftersom jag inte kan lägga till enheterna i appen verkar det inte som jag kan förbereda så mycket för att det ska gå snabbt att få igång dessa när elektrikern är här? Stämmer det?

Är detta korrekt flöde när jag väl har puckarna inkopplade:

1. Anslut till deras WiFi AP.
2. Starta appen, lägg till enheterna,
3. Ändra inställningen till "Roller Shutter"
4. Något mer?

Stämmer det? Kommer jag behöva hålla inne en knapp för att markisen ska gå hela vägen ner eller trycker man till en gång så åker den hela vägen?`

Hoppas någon kan hjälpa mig med svar på ovanstående - tack på förhand!
 
L Lund skrev:
På måndag kommer en elektriker och ska installera 5 Shelly-puckat för styrning av markiser och garageport. Eftersom jag inte kan lägga till enheterna i appen verkar det inte som jag kan förbereda så mycket för att det ska gå snabbt att få igång dessa när elektrikern är här? Stämmer det?

Är detta korrekt flöde när jag väl har puckarna inkopplade:

1. Anslut till deras WiFi AP.
2. Starta appen, lägg till enheterna,
3. Ändra inställningen till "Roller Shutter"
4. Något mer?

Stämmer det? Kommer jag behöva hålla inne en knapp för att markisen ska gå hela vägen ner eller trycker man till en gång så åker den hela vägen?`

Hoppas någon kan hjälpa mig med svar på ovanstående - tack på förhand!
Jag hade nog satt på en kort sladd med stickpropp i ena änden, kopplat andra änden till en i taget och lagt in dem i appen, testat så det klickar i enheterna och kikat runt lite bland inställningarna. Så slipper du ha elektrikern hängande över axeln när/om det krånglar för dig. Resetknappen kan behövas tryckas in, så är smidigt att se så allt fungerar innan man stänger locken så att säga. Glöm inte att märka upp dem så du vet vilken som ska sitta var.

Men det är ju hur bekväm du känner dig med detta, oftast tar man ju in elektriker av en anledning. Men det är nog ändå bra att själv ha lite koll på hur de ska/bör kopplas in, om elektrikern ställer någon fråga.
 
J Jsson83 skrev:
Jag hade nog satt på en kort sladd med stickpropp i ena änden, kopplat andra änden till en i taget och lagt in dem i appen, testat så det klickar i enheterna och kikat runt lite bland inställningarna. Så slipper du ha elektrikern hängande över axeln när/om det krånglar för dig. Resetknappen kan behövas tryckas in, så är smidigt att se så allt fungerar innan man stänger locken så att säga. Glöm inte att märka upp dem så du vet vilken som ska sitta var.

Men det är ju hur bekväm du känner dig med detta, oftast tar man ju in elektriker av en anledning. Men det är nog ändå bra att själv ha lite koll på hur de ska/bör kopplas in, om elektrikern ställer någon fråga.
Ja det kanske vore smart. Är riktigt dålig på el men kanske inte är så svårt att strömsätta den?

Är det:
- Blå kabel till N
- Brun kabel till L (men vilken L, den högre eller vänstra)?
- Jord, ska det inte kopplas in?
 
L Lund skrev:
Ja det kanske vore smart. Är riktigt dålig på el men kanske inte är så svårt att strömsätta den?

Är det:
- Blå kabel till N
- Brun kabel till L (men vilken L, den högre eller vänstra)?
- Jord, ska det inte kopplas in?
Nej så svårt är det inte, men man ska ändå ha respekt för el. Glöm inte att dra ur stickproppen ur väggen innan du skiftar mellan enheterna!

Eftersom du kopplar in via en stickpropp så vet du ju inte om blå är N eller L, men som du skriver är korrekt. Båda L är internt förbundna så det spelar ingen roll vilken du väljer.

Du har rätt ang jorden också, den kopplas inte in.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
Nej så svårt är det inte, men man ska ändå ha respekt för el. Glöm inte att dra ur stickproppen ur väggen innan du skiftar mellan enheterna!

Eftersom du kopplar in via en stickpropp så vet du ju inte om blå är N eller L, men som du skriver är korrekt. Båda L är internt förbundna så det spelar ingen roll vilken du väljer.

Du har rätt ang jorden också, den kopplas inte in.
Tack, då testar jag att konfa dessa. Finns ignen switch/jumper för att styra spänning in eller liknande?

Och sista frågan, är det motorn som avgör om man ska hålla in knappen i appen för att köra ner markisen eller om det räcker med ett tryck och den då går tills den når slutläget?
 
L Lund skrev:
Tack, då testar jag att konfa dessa. Finns ignen switch/jumper för att styra spänning in eller liknande?

Och sista frågan, är det motorn som avgör om man ska hålla in knappen i appen för att köra ner markisen eller om det räcker med ett tryck och den då går tills den når slutläget?
Nej, ingen jumper på dessa.

Jag har inte använt den till markiser själv, så kan inte svara på din fråga. Men antar att man får köra en läroresa och den då vet tiden det tar från fullt inne till fullt ut, tar det 10 sek och du ställer den på 50% så skickar den väl en puls på 5 sekunder. Gissningen är att du trycker på öppna, och sedan på stopp när du är nöjd och inte behöver hålla in knappen i appen. Men det kan säkert någon som kör markiser svara på.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
R
Någon som har en Shelly 1L och kan kolla upp om det finns möjlighet att använda de två ingångarna i "OR"-läge? D.v.s. utgång på om någon eller båda ingångarna är på.

Jag planerar att styra en cirkulationspump som är gemensam för två konvektorelement på det viset, men enligt manualen så verkar det konstigt nog inte gå.

I värsta fall får jag väl programmera om den med Tasmota men det vore skönt att slippa.
 
Kopplade in en Shelly 1 för att styra garageporten. Men jag måste trycka två gånger på knappen för att porten ska reagera. Någon som vet vad jag missar?
 
R
L Lund skrev:
Kopplade in en Shelly 1 för att styra garageporten. Men jag måste trycka två gånger på knappen för att porten ska reagera. Någon som vet vad jag missar?
Nej inte med så lite information. Hur är allt kopplat? Hur styrs porten vanligtvis? Vilken knapp pratar du om, en fysiskt ansluten till shellyn? Är den återfjädrande?
 
R RoAd skrev:
Nej inte med så lite information. Hur är allt kopplat? Hur styrs porten vanligtvis? Vilken knapp pratar du om, en fysiskt ansluten till shellyn? Är den återfjädrande?
Sorry...
Porten styrs normalt sett med en trådad återfjädrande knapp som agerar enligt (tryck 1, tryck 2, tryck 3): öppnar, pausar, stänger. Så den togglar mellan dessa tre lägen vid varje knapptryckning.

Shelly 1 är inkopplad vid motorn för att simulera den fysiska väggknappen.

I Shelly-appen får jag upp en knapp för att styra porten med en blå ring runt. Här krävs det ibland flera tryck för att öppna/pausa/stänga porten, ibland är ringen runt knappen blå och ibland inte vilket verkar styra om ett eller två tryck krävs.

Det jag vill få till är att varje tryck i appen utför nästa kommando av öppna/pausa/stäng.

Knapp i Shelly-appen med blå ring för att styra portöppning, paus och stängning.
 
R
L Lund skrev:
Sorry...
Porten styrs normalt sett med en trådad återfjädrande knapp som agerar enligt (tryck 1, tryck 2, tryck 3): öppnar, pausar, stänger. Så den togglar mellan dessa tre lägen vid varje knapptryckning.

Shelly 1 är inkopplad vid motorn för att simulera den fysiska väggknappen.

I Shelly-appen får jag upp en knapp för att styra porten med en blå ring runt. Här krävs det ibland flera tryck för att öppna/pausa/stänga porten, ibland är ringen runt knappen blå och ibland inte vilket verkar styra om ett eller två tryck krävs.

Det jag vill få till är att varje tryck i appen utför nästa kommando av öppna/pausa/stäng.

[bild]
Ok, under timer. Sätt "auto off" till 1 sekund. Och brytaren ska ställas in som "momentary" under settings/button mode.
 
  • Gilla
Jsson83 och 1 till
  • Laddar…
L Lund skrev:
Sorry...
Porten styrs normalt sett med en trådad återfjädrande knapp som agerar enligt (tryck 1, tryck 2, tryck 3): öppnar, pausar, stänger. Så den togglar mellan dessa tre lägen vid varje knapptryckning.

Shelly 1 är inkopplad vid motorn för att simulera den fysiska väggknappen.

I Shelly-appen får jag upp en knapp för att styra porten med en blå ring runt. Här krävs det ibland flera tryck för att öppna/pausa/stänga porten, ibland är ringen runt knappen blå och ibland inte vilket verkar styra om ett eller två tryck krävs.

Det jag vill få till är att varje tryck i appen utför nästa kommando av öppna/pausa/stäng.

[bild]
Jag styr porten med Shelly1. Jag har satt den som ”detached” samt kopplat den parallellt med en fjädrande tryckknapp kopplad med kabel som hör till porten.

Har du samma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.