Om ni inte redan sett det, så är det påskrea på Shellys shop. Ett antal olika paketpriser med upp till 20% rabatt.
 
H
J JPlicious skrev:
Skall inom en tid dra om all el och utföra renovering av hus. Jag vill gärna inte missat något och önskar input/tips på vad jag missar och skall tänka på.
(Det kommer knytas upp mot HA med en hel del saker efter hand framöver efter inflytt).

Hur resonerar ni kring att sätta puckar för de flesta utrymmena eller hålla sig till de större ytorna och eventuellt köra smarta glödlampor i andra utrymmen (finns det i så fall någon som helst vinning i att sätta t.ex. Shelly bakom en sån brytare också?)?

Säg att du har ett större utrymme med spotlights, stort kök och stor yta för matbord + "louge-del", fördelat på vars en "zon". Tänker jag rätt med vars en puck bakom varje strömbrytare? Om vi tar t.ex Shelly, vilken produkt skall jag använda för att få ordning på detta?

Tack på förhand.
Smarta lampor bör endast användas om de aldrig ska styras av en dum strömbrytare. Så fort man blandar dessa blir det tjorv.

Se till att det dras fram nolla till varje strömbrytare så är det enklare att installera något i efterhand ifall du skulle vilja det.

Shelly 2.5 har 2 utgångar så den passar där du har en dubbelbrytare. Annars så shelly 1 eller pm. Möjligtvis nån shelly dimmer men det vet du bättre än mig.

Såg att en del installerat vägguttag med separat brunnständning vilket innebär att shellyn kan användas för att styra det ena uttaget och det andra är alltid på. Bra för t.ex. fönsterlampor som du vill styra men du vill inte att andra apparater ska påverkas ifall de ansluts till samma väggutttag.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H halj skrev:
Smarta lampor bör endast användas om de aldrig ska styras av en dum strömbrytare. Så fort man blandar dessa blir det tjorv.

Se till att det dras fram nolla till varje strömbrytare så är det enklare att installera något i efterhand ifall du skulle vilja det.

Shelly 2.5 har 2 utgångar så den passar där du har en dubbelbrytare. Annars så shelly 1 eller pm. Möjligtvis nån shelly dimmer men det vet du bättre än mig.

Såg att en del installerat vägguttag med separat brunnständning vilket innebär att shellyn kan användas för att styra det ena uttaget och det andra är alltid på. Bra för t.ex. fönsterlampor som du vill styra men du vill inte att andra apparater ska påverkas ifall de ansluts till samma väggutttag.
Tack för input. Vill man inte ha möjlighet till att tända manuellt på knapp om något tekniskt strul skulle ske för stunden? (Internet ligger nere eller liknande..)
 
J JPlicious skrev:
Tack för input. Vill man inte ha möjlighet till att tända manuellt på knapp om något tekniskt strul skulle ske för stunden? (Internet ligger nere eller liknande..)
Shelly puckarna bakom brytaren ”trappkopplas” så du kan antingen tända med brytaren eller via Shelly. Oberoende av varandra. Med smarta glödlampor tappar du den funktionen, då båda måste vara på för att det ska lysa respektive det slocknar när ena stängs av.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
H
J JPlicious skrev:
Tack för input. Vill man inte ha möjlighet till att tända manuellt på knapp om något tekniskt strul skulle ske för stunden? (Internet ligger nere eller liknande..)
Vet att det finns en del som kör ett mer eller mindre appstyrt hem utan brytare men i min värld är det rätt korkat. Vill inte behöva leta upp mobilen för att kunna slå av en lampa och vill att gäster ska kunna använda mitt hem utan att behöva ladda ner en app och logga in på mitt nätverk.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Shelly puckarna bakom brytaren ”trappkopplas” så du kan antingen tända med brytaren eller via Shelly. Oberoende av varandra. Med smarta glödlampor tappar du den funktionen, då båda måste vara på för att det ska lysa respektive det slocknar när ena stängs av.
Ah, missförstod dig - det är jag med på.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H halj skrev:
Vet att det finns en del som kör ett mer eller mindre appstyrt hem utan brytare men i min värld är det rätt korkat. Vill inte behöva leta upp mobilen för att kunna slå av en lampa och vill att gäster ska kunna använda mitt hem utan att behöva ladda ner en app och logga in på mitt nätverk.
Precis det jag menar - den sitsen vill jag undvika.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
richardtenggren
Något tips för att flytta jumpern? Eller lär jag skaffa en pincett? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Något tips för att flytta jumpern? Eller lär jag skaffa en pincett? :)
Ja det eller barnarbete med små fingrar :D
 
J JPlicious skrev:
Skall inom en tid dra om all el och utföra renovering av hus. Jag vill gärna inte missat något och önskar input/tips på vad jag missar och skall tänka på.
(Det kommer knytas upp mot HA med en hel del saker efter hand framöver efter inflytt).

Hur resonerar ni kring att sätta puckar för de flesta utrymmena eller hålla sig till de större ytorna och eventuellt köra smarta glödlampor i andra utrymmen (finns det i så fall någon som helst vinning i att sätta t.ex. Shelly bakom en sån brytare också?)?

Säg att du har ett större utrymme med spotlights, stort kök och stor yta för matbord + "louge-del", fördelat på vars en "zon". Tänker jag rätt med vars en puck bakom varje strömbrytare? Om vi tar t.ex Shelly, vilken produkt skall jag använda för att få ordning på detta?

Tack på förhand.
Dra fram nolla till brytarna och har du möjlighet att byta ut de gamla dosorna, sätt extra djupa dosor (tex för trippelgips) eller ännu hellre sätt pungdosor. På så sätt får du plats med en eller flera puckar utan att det blir så trångt.

Sätt vanliga brytare (med fjäder) och shellypuckar bakom. På så sätt kommer det "alltid" gå att tända på knapparna, oavsett om HA eller liknande ligger nere. För alla besökare som behöver tända/släcka ser det ut som vanligt, inget krångel. Sedan kör du det smarta i HA, det är ju oftast inte katastrof om det inte fungerar, men kunna tända/släcka vill man ju alltid kunna göra. En knapp som har en "vanlig" funktion kan ju köra ett scenario genom att hållas in lite längre eller liknande för att få fler funktioner på samma knapp.

Sedan om/när du flyttar så plockar du bara med puckarna (om nu inte köparen vill ha dem kvar, men risken är att du får lämna livslång support ;) Med puckarna borta är det bara att koppla ihop trådarna och allt fungerar som en "dum" vanlig installation.
 
  • Gilla
JPlicious och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
P Pin skrev:
Ja det eller barnarbete med små fingrar :D
Ja lär nog pincett då, har ju 13 st att flytta på antar jag, den jag öppnat och kollat på satt nämligen i 12v läget.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja lär nog pincett då, har ju 13 st att flytta på antar jag, den jag öppnat och kollat på satt nämligen i 12v läget.
Säker på det? Vad jag vet så brukar de levereras i 230v läget, mindre risk för att saker går sönder då.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja lär nog pincett då, har ju 13 st att flytta på antar jag, den jag öppnat och kollat på satt nämligen i 12v läget.
Har du köpt nya så är de ställda för 230V AC, samt någon DC spänning. Du behöver bara ändra om det är annan DC. Kolla manualen (minns inte på rak arm vilken DC du behöver ändra jumpern för)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Ni har rätt, jag rörde ihop det, det var den till portmotorn jag tänkte skulle vara 12v, men portmotorn levererar tydligen 24v såg jag nu :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ni har rätt, jag rörde ihop det, det var den till portmotorn jag tänkte skulle vara 12v, men portmotorn levererar tydligen 24v såg jag nu :)
Kolla om porten är 24V AC eller DC också. Min är AC och det fungerar inte Shelly 1 med
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.