362 899 läst · 2 636 svar
363k läst
2,6k svar
Shelly – allmänna diskussioner
På ledlister verkar det vara 13 eller 24V konstantspänning som gäller.13th Marine skrev:
Ikea har styrbara zigbee drivers för 24V.
Bra pris på Shelly.com nu under Black week för info. Passade på att köpa en till Smoke och så har jag velat ha en Flood. Smoke är fortfarande dyr för en brandvarnare men batteritiden är sinnesjukt/orimligt? bra (appen visar 96% kvar efter mer än 18 månader).
Du måste lämna tänket att energin ska passera en dimmer av något slag. Det du behöver är överföring av information om hur mkt vriddimmern står på, säg 60%, den infon ska till den dimmande drivern som då drar ner till 60%. Helt flimmerfritt och energieffektivt. Det finns lösningar med 0-10V där man bara har en reostat i vredet på väggen, eller pushdim, eller då en simulerad reostat som skickar signaler via wifi eller zigbee till drivern.D Derbyboy skrev:
Ja precis, frågan är egentligen hur mycket klockan "drar" sig om man inte har wifi alls, dvs helt fristående, och även om man går in i shellyn via mobilen, kommer klockan justera sig rätt då via mobilens internet.Walle85 skrev:
Jo jag är med på det….men svårt att pussla ihop vilka grejer jag behöver.K karlmb skrev:Du måste lämna tänket att energin ska passera en dimmer av något slag. Det du behöver är överföring av information om hur mkt vriddimmern står på, säg 60%, den infon ska till den dimmande drivern som då drar ner till 60%. Helt flimmerfritt och energieffektivt. Det finns lösningar med 0-10V där man bara har en reostat i vredet på väggen, eller pushdim, eller då en simulerad reostat som skickar signaler via wifi eller zigbee till drivern.
Tänkte att det bästa var att välja en Shelly eftersom jag då vet att jag i framtiden kan få in den i Homey, HA osv…..
Dessutom tycker jag inte det framgår hur de smarta driverserna styrs utöver den smarta styrningen (tex zigbee), genom vriddimmer, knapp etc.
All annan styrning från knappen/vredet än 220v kräver separat dragning av ”styrkabel” vilket även komplicerar.K karlmb skrev:Du måste lämna tänket att energin ska passera en dimmer av något slag. Det du behöver är överföring av information om hur mkt vriddimmern står på, säg 60%, den infon ska till den dimmande drivern som då drar ner till 60%. Helt flimmerfritt och energieffektivt. Det finns lösningar med 0-10V där man bara har en reostat i vredet på väggen, eller pushdim, eller då en simulerad reostat som skickar signaler via wifi eller zigbee till drivern.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 527 inlägg
De styrs väl genom hemautomationen i så fall, så den skickar bara "ställ till 50%", sedan om hemautomationen beräknar detta genom vred eller knapp bryr sig inte drivdonet om.D Derbyboy skrev:
tanken är att ha en trefacksram i köket, tre stycken vriddimmers. En för LED-list vid köksbänk, matplats och tak.
Tänker att jag kör tre stycken smarta vriddimmers och till LED-listen kör jag ett drivdon (24v dimrar)
https://www.m.nu/dimmer-zigbee/vrid...MI-L3aj7L4iQMVVheiAx1Thxl9EAQYASABEgI0HPD_BwE
Tänker att jag kör tre stycken smarta vriddimmers och till LED-listen kör jag ett drivdon (24v dimrar)
https://www.m.nu/dimmer-zigbee/vrid...MI-L3aj7L4iQMVVheiAx1Thxl9EAQYASABEgI0HPD_BwE