D Derbyboy skrev:
Den här borde väl fungera med en dimmer 2

[länk]
Om du vill krångla o få problem med en extern dimmer ja. Kostar dessutom mer totalt än en dimmande, styrbar driver.

D
Vad får jag för problem?

13th Marine 13th Marine skrev:
En LED-Driver styr väl oftast på strömmen, vilket jag har svårt att se är aktuellt för LED-lister.

EDIT: Okej, terminologin inom detta område spretar hejvilt. Man hittar saker på "LED Driver 24V" med.
På ledlister verkar det vara 13 eller 24V konstantspänning som gäller.
Ikea har styrbara zigbee drivers för 24V.

D Derbyboy skrev:
Vad får jag för problem?
Interferens, ej perfekt dimning, flimmer mm mm

D
K karlmb skrev:
Om du vill krångla o få problem med en extern dimmer ja. Kostar dessutom mer totalt än en dimmande, styrbar driver.
Finns det LED-driver som man kan koppla vriddimmer till?

D Derbyboy skrev:
Finns det LED-driver som man kan koppla vriddimmer till?
Ja diverse varianter. Men annars finns det vriddimmers som kopplas till zigbee och styr via gatewayen.

D
Måste väl fortfarande ha någon form av trafo mellan vriddimmern och ledlisten.

J
Bra pris på Shelly.com nu under Black week för info. Passade på att köpa en till Smoke och så har jag velat ha en Flood. Smoke är fortfarande dyr för en brandvarnare men batteritiden är sinnesjukt/orimligt? bra (appen visar 96% kvar efter mer än 18 månader).

D Derbyboy skrev:
Måste väl fortfarande ha någon form av trafo mellan vriddimmern och ledlisten.
Du måste lämna tänket att energin ska passera en dimmer av något slag. Det du behöver är överföring av information om hur mkt vriddimmern står på, säg 60%, den infon ska till den dimmande drivern som då drar ner till 60%. Helt flimmerfritt och energieffektivt. Det finns lösningar med 0-10V där man bara har en reostat i vredet på väggen, eller pushdim, eller då en simulerad reostat som skickar signaler via wifi eller zigbee till drivern.

Walle85 Walle85 skrev:
Ok, den frågan jag baserade mitt svar på (inlägget innan mitt) var om man inte hade internet, dvs. kan ju fortfarande vara via wifi då 😉 Men det kanske skrevs i ett tidigare inlägg att det skulle vara fristående.
Ja precis, frågan är egentligen hur mycket klockan "drar" sig om man inte har wifi alls, dvs helt fristående, och även om man går in i shellyn via mobilen, kommer klockan justera sig rätt då via mobilens internet.

D
K karlmb skrev:
Du måste lämna tänket att energin ska passera en dimmer av något slag. Det du behöver är överföring av information om hur mkt vriddimmern står på, säg 60%, den infon ska till den dimmande drivern som då drar ner till 60%. Helt flimmerfritt och energieffektivt. Det finns lösningar med 0-10V där man bara har en reostat i vredet på väggen, eller pushdim, eller då en simulerad reostat som skickar signaler via wifi eller zigbee till drivern.
Jo jag är med på det….men svårt att pussla ihop vilka grejer jag behöver.

Tänkte att det bästa var att välja en Shelly eftersom jag då vet att jag i framtiden kan få in den i Homey, HA osv…..

Dessutom tycker jag inte det framgår hur de smarta driverserna styrs utöver den smarta styrningen (tex zigbee), genom vriddimmer, knapp etc.

D
K karlmb skrev:
All annan styrning från knappen/vredet än 220v kräver separat dragning av ”styrkabel” vilket även komplicerar.

D Derbyboy skrev:
Dessutom tycker jag inte det framgår hur de smarta driverserna styrs utöver den smarta styrningen (tex zigbee), genom vriddimmer, knapp etc.
De styrs väl genom hemautomationen i så fall, så den skickar bara "ställ till 50%", sedan om hemautomationen beräknar detta genom vred eller knapp bryr sig inte drivdonet om.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
Men det finns ju ingångar för till exempel pushknapp på vissa……

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.