Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Då kan man även säga att det är en brist att prylarna varken kan koka kaffe eller skotta snö. Vill man se att en ej förväntad egenskap saknas som en brist får man väl göra det men jag håller inte med.
Jodå, sådant räknas ju som brister i andra system, så det måste väl gälla dessa också?

Attans nu har vi fått in det andra trollet också.😢

• Haha
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Jag tror att vi ska sluta mata trollet så kanske det kryper tillbaka till andra trådar.
Eller hur.

Alfredo Alfredo skrev:
Då kan man även säga att det är en brist att prylarna varken kan koka kaffe eller skotta snö. Vill man se att en ej förväntad egenskap saknas som en brist får man väl göra det men jag håller inte med.
Man har väl nite Shelly för att koka kaffe på dem utan för att fjärrstyra? Men då kanske vi får hit Plejdtrollen också.. De har ju ett jättebra system för det.

K karlmb skrev:
Man har väl nite Shelly för att koka kaffe på dem utan för att fjärrstyra?
Jag har aldrig hört att man tycker att en telefons eller en laptops brist på "wifimeshfunktion" skulle vara en brist och förstår därför heller inte varför en "wifiplugg" skulle förväntas ha den typen av funktion. Men kan vi inte bara enas om att vi ser olika på denna saknade funktionalitet?

• Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig hört att man tycker att en telefons eller en laptops brist på "wifimeshfunktion" skulle vara en brist och förstår därför heller inte varför en "wifiplugg" skulle förväntas ha den typen av funktion. Men kan vi inte bara enas om att vi ser olika på denna saknade funktionalitet?
Helt ok för mig!

J
Nissens Nissens skrev:
Jodå, sådant räknas ju som brister i andra system, så det måste väl gälla dessa också?
Tror ingen med sinnena i behåll förväntar sig något extra av det systemet du tänker på. Timerfunktion till en pump i så fall. Men det är ju väldigt långsökt att ens någon skulle vilja ha.

B
Sätt enheternas pris i förhållande till funktion. Med det i åtanke får man mycket för pengarna med Shelly och det blir lite märkligt att förvänta sig samma uppbyggnad som premiumprodukter typ Plejd med mesh-system.

Det är ju annat som är lite tveksamt med, t.ex. appens krångliga gränssnitt, att reläerna klickar så det låter i ett helt hus och att de tycks ha större benägenhet att gå sönder.

Men återigen, pris kontra funktion.

Det är väl ingen som har förväntat sig mesh...

Det var jag som frågade/hade en fundering på om Shelly höll på att utveckla nåt liknande när man nu mer kan använda vissa produkter som router/extender av wifi

Visst klickar det i puckarna men jag hör då inte det i ett närliggande rum även om dörren är öppen mellan och då är den inte i en dosa utan sitter monterad på DIN skena, men jag hör iof lite dåligt

B
nino nino skrev:
Det är väl ingen som har förväntat sig mesh...

Det var jag som frågade/hade en fundering på om Shelly höll på att utveckla nåt liknande när man nu mer kan använda vissa produkter som router/extender av wifi

Visst klickar det i puckarna men jag hör då inte det i ett närliggande rum även om dörren är öppen mellan och då är den inte i en dosa utan sitter monterad på DIN skena, men jag hör iof lite dåligt
Hoppade bara in i diskussionen. Jag trodde personligen de till gen3 skulle välja expressif chipet som har inbyggt stöd för Thread (och därmed mesh). Så blev det inte. Både gen2 och gen3 har ju dock blåtand så man kunde ju önska att de kunde fundera över BT-mesh om det är tekniskt möjligt utan att behöva producera ny hårdvara.

• Gilla
nino
  • Laddar…
D
Någon som har tips på en trafo som fungerar bra till Shelly RGBW? Behöver vara 70-80w och 24v)

Tänkte styra en Led strip 24v i köket (dim to warm)

Walle85
Vad är det jag missar/inte förstår kring denna meshdiskussion? Man har väll som regel wifi-täckning i hela huset/lägenheten vanligtvis?

• Gilla
långtjock och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Vad är det jag missar/inte förstår kring denna meshdiskussion? Man har väll som regel wifi-täckning i hela huset/lägenheten vanligtvis?
Det var jag som tänkte om Shelly tänkte göra nåt liknande Zigbee med wifi, att enheterna kopplat upp sig till varandra.
Är inte så insatt i sånna här prylar så det var inte nåt genomtänkt utan bara en tanke som slog mig

De kan redan agera AP men har inte satt mig in så bra i den funktionen. Tror det är rätt basic att en enhet som ligger längre bort får koppla upp sig på det nät en nämre enhet skapar

Walle85 Walle85 skrev:
Det är ju just det man inte har. Som jag tex nere i källaren eller ute i reningsverket 20m från huset. Med Zigbee är det däremot inga problem pga det meshas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.