F
R RoAd skrev:
Ingång.


Ja, om man kan läsa ett kopplingsschema så är det solklart att om det ska komma ut 230V på O när reläet är till så måste det anslutas 230V på I.

Att de inte drar ett streck från något till I är för att det kan anslutas andra saker än 230V dit.

Lägg ner ditt gnäll nu, detta är ingen brist i Shellys kopplingsschema utan en brist i din kunskap.
Nu är det ett kopplinsgsschema för just 230 och inget annat. Det framgår med önskvärd tydlighet hur det skall kopplas på Shellys hemsida…… även för mig med mina brister på kunskap.

Ingång/utgång…. Spelar roll, det är fortfarande AC.

Du väljer att inte kommentera den obefintliga räckvidden, det blir väl rimligtvis så att jag får slänga dit en Plejd istället.
 
Det är mig veterligen ett kopplingsschema med 230VAC spänningsmatning. Precis som schemat till höger är för DC.

Utgången är potentialfri så man kan bryta lite vad som helst med den, jag har använt den till att bryta 5V signaler på en värmepump och liknande.

Att du inte vet vad du köpt kan inte Shelly lastas för.

Jag upplever inga problem med täckningen på Shelly, men det är ju wifi så man får ju se till att ha wifitäckning där man sätter den.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
B
F fsn skrev:
Nu är det ett kopplinsgsschema för just 230 och inget annat. Det framgår med önskvärd tydlighet hur det skall kopplas på Shellys hemsida…… även för mig med mina brister på kunskap.

Ingång/utgång…. Spelar roll, det är fortfarande AC.

Du väljer att inte kommentera den obefintliga räckvidden, det blir väl rimligtvis så att jag får slänga dit en Plejd istället.
Svårt att kommentera din räckvidd på WiFi när du inte ger mer detaljer. Vad har du för router? Uppdaterat firmware på router och Shelly? Hur många 2,4 GHz nätverk? Har du optimerat inställningarna?

Sen har du Shelly 1 om jag förstår rätt, det är en gammal Shelly som väl inte längre säljs, kommit flera generationer sen dess.
 
Vid närmare eftertanke så är nog Plejd mer lämpligt för denne användare, så blir det lugnare i Shellytrådarna 🙄
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
F
B bygges skrev:
Svårt att kommentera din räckvidd på WiFi när du inte ger mer detaljer. Vad har du för router? Uppdaterat firmware på router och Shelly? Hur många 2,4 GHz nätverk? Har du optimerat inställningarna?

Sen har du Shelly 1 om jag förstår rätt, det är en gammal Shelly som väl inte längre säljs, kommit flera generationer sen dess.
Du belyser problemet, att man uppenbarligen måste vara nörd för att få det att fungera.

Jag har en router, den är två år gammal, den fungerar utmärkt, jag får lätt kontakt med min telefon på samma plats. Det gick utmärkt att konfigurera Shellyn när jag driftade den 3m från routern.

Nej, den Shellyn säljs inte längre verkar det som, jag köpte Shelly 1 v3 för 1,5 år sen eller nåt sånt (jag har fö några till liggande) för ett projekt som i vanlig ordning fortfarande inte är ”hårdvaruklart”. Är det problemet menar du, att Shelly-produkter som inte längre säljs tappar räckvidd?
 
B
13th Marine 13th Marine skrev:
Vid närmare eftertanke så är nog Plejd mer lämpligt för denne användare, så blir det lugnare i Shellytrådarna 🙄
Plejd är superbra och gör det man vill för 99% av befolkningen, dessutom med en app som faktiskt gör en ansats att vara användarvänlig 😉 dock blir det snabbt rätt dyrt och i detta fall typ 1500 kr inkl gateway för att nå samma funktionalitet som Shelly. 15 m på blåtand kan också vara gränsfall.
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Vid närmare eftertanke så är nog Plejd mer lämpligt för denne användare, så blir det lugnare i Shellytrådarna 🙄
Hur lång räckvidd bedömer du att en Shelly-grunka har? 12m med en yttervägg i trä samt ett glest altangolv borde den klara av även om installatören inte är nörd kan man tycka?
 
B
F fsn skrev:
Du belyser problemet, att man uppenbarligen måste vara nörd för att få det att fungera.

Jag har en router, den är två år gammal, den fungerar utmärkt, jag får lätt kontakt med min telefon på samma plats. Det gick utmärkt att konfigurera Shellyn när jag driftade den 3m från routern.

Nej, den Shellyn säljs inte längre verkar det som, jag köpte Shelly 1 v3 för 1,5 år sen eller nåt sånt (jag har fö några till liggande) för ett projekt som i vanlig ordning fortfarande inte är ”hårdvaruklart”. Är det problemet menar du, att Shelly-produkter som inte längre säljs tappar räckvidd?
Har du uppdaterat firmware för Shelly och din router? Detta är allmän kunskap precis som din iPhone ska uppdateras och ska om inte annat göras av säkerhetsmässiga anledningar. Finns sedan inställning för auto-uppdatering av firmware.
 
Jag har täckning i hela huset fyra våningar med betong i golv och väggar från en enda accessounkt.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
B
P Pin skrev:
Jag har täckning i hela huset fyra våningar med betong i golv och väggar från en enda accessounkt.
Jag har heller inga problem trots ej optimala förutsättningar.
F fsn skrev:
Hur lång räckvidd bedömer du att en Shelly-grunka har? 12m med en yttervägg i trä samt ett glest altangolv borde den klara av även om installatören inte är nörd kan man tycka?
Om du ska syssla med smarta enheter på WiFi är det ett par saker du bör göra. 2,4 GHz har endast 3 st icke-överlappande kanaler och du har eventuellt grannar omkring som också påverkar. Om du har många 2,4 GHz enheter, dela upp ditt WiFi i 2,4 och 5 GHz. Flytta alla moderna enheter till 5 GHz. Se till att 2,4 GHz bandet använder 20 MHz kanalbredd och att routern automatiskt väljer bästa kanal,
 
F
B bygges skrev:
Har du uppdaterat firmware för Shelly och din router? Detta är allmän kunskap precis som din iPhone ska uppdateras och ska om inte annat göras av säkerhetsmässiga anledningar. Finns sedan inställning för auto-uppdatering av firmware.
Routern autouppdaterar. Jag har inte en aning om hur jag uppdaterar Shellyn, jag får som sagt inte kontakt med den….
 
B
F fsn skrev:
Routern autouppdaterar. Jag har inte en aning om hur jag uppdaterar Shellyn, jag får som sagt inte kontakt med den….
Ok men ska du inte ta reda på hur du uppdaterar Shelly då? Och om du inte får kontakt med den kanske du tillfälligt får flytta routern, öppna dörren, öppna lådan du lagt Shellyn i?

Problemlösning?
 
F
B bygges skrev:
Ok men ska du inte ta reda på hur du uppdaterar Shelly då? Och om du inte får kontakt med den kanske du tillfälligt får flytta routern, öppna dörren, öppna lådan du lagt Shellyn i?

Problemlösning?
Jag har för avsikt att ha min router inomhus faktiskt. Jag har även andra anledningar att inte stänga av min router så den kommer att sitta kvar där den sitter.
 
Redigerat:
B
F fsn skrev:
Jag har för avsikt att ha min router inomhus faktiskt.
Jag tycker vi sätter punkt för detta. Rekommenderar dig att inte fortsätta med smarta puckar och annan liknande utrustning alls.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur lång räckvidd bedömer du att en Shelly-grunka har? 12m med en yttervägg i trä samt ett glest altangolv borde den klara av även om installatören inte är nörd kan man tycka?
Jag har två Shelly 1, de är förvisso inom 7-8m från routern, men genom ett välarmerat betongvalv och en av dem sitter i kompressorutrymmet på en frysbox.
De har inte optimal täckning.

Sen har jag en drös 2.5, Dimmer2 och PlugS utspridda inom samma räckvidd med full täckning.

Antennen sitter på baksidan av pucken, försök rikta den mot routern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.