nino nino skrev:
Har 4st led 230v spottar som jag skulle vilja ha en Shelly att dimma med, är det dim-2 jag ska ha då?
Ja, det stämmer.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
F
Postar här med…
Jag har precis kopplat in en Shelly 1 för att styra UV-ljus och cirkulationspump till poolen. Har kopplat in fas och nolla enligt instsllatiomsdokumentationen på L och N samt även kopplat på en strömbrytare parallellt över L och anslutit den i SW på Shellyn. Har inte Shelly sen innan men har laddat ner appen och lyckats koppla in den och kan slå av och på den via appen. Det är 240V fram till Shellyn men på utgångarna är det dött. När jag togglar mellan ON/OFF i appen så hör jag relät.

Tycker det suger för allt känns rätt kopplat. Vad missar jag? Eller är pucken kass?
 
F fsn skrev:
Postar här med…
Jag har precis kopplat in en Shelly 1 för att styra UV-ljus och cirkulationspump till poolen. Har kopplat in fas och nolla enligt instsllatiomsdokumentationen på L och N samt även kopplat på en strömbrytare parallellt över L och anslutit den i SW på Shellyn. Har inte Shelly sen innan men har laddat ner appen och lyckats koppla in den och kan slå av och på den via appen. Det är 240V fram till Shellyn men på utgångarna är det dött. När jag togglar mellan ON/OFF i appen så hör jag relät.

Tycker det suger för allt känns rätt kopplat. Vad missar jag? Eller är pucken kass?
Du skriver inget om hur du kopplat på shellyns utgångar. Visa med bild så får du nog snabbast hjälp
 
F
O olofh skrev:
Du skriver inget om hur du kopplat på shellyns utgångar. Visa med bild så får du nog snabbast hjälp
Kan väl säga det direkt…. Jag har inte spänningsmatat utgång ”1” med 230V AC. Jag trodde det löste sig intern inne i pucken. Tycker inte heller att bifogat schema visar det, det hade varit rätt talande om man bara dragit ett streck från ”L” till en av utgångarna om det nu är så det skall kopplas.
 
F fsn skrev:
Kan väl säga det direkt…. Jag har inte spänningsmatat utgång ”1” med 230V AC. Jag trodde det löste sig intern inne i pucken. Tycker inte heller att bifogat schema visar det, det hade varit rätt talande om man bara dragit ett streck från ”L” till en av utgångarna om det nu är så det skall kopplas.
Nog ändå lättare att du bara lägger upp en bild så ska vi hjälpa dig få rätt på det. Låter ju ändå som att du har kopplat in pucken rätt om du kan styra den via appen. Bara utgångarna kvar då
 
F fsn skrev:
Kan väl säga det direkt…. Jag har inte spänningsmatat utgång ”1” med 230V AC. Jag trodde det löste sig intern inne i pucken. Tycker inte heller att bifogat schema visar det, det hade varit rätt talande om man bara dragit ett streck från ”L” till en av utgångarna om det nu är så det skall kopplas.
Har du löst det nu då?
Shelly 1 har potentialfri utgång, så du kan styra vad du vill med den.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
F fsn skrev:
Postar här med…
Jag har precis kopplat in en Shelly 1 för att styra UV-ljus och cirkulationspump till poolen. Har kopplat in fas och nolla enligt instsllatiomsdokumentationen på L och N samt även kopplat på en strömbrytare parallellt över L och anslutit den i SW på Shellyn. Har inte Shelly sen innan men har laddat ner appen och lyckats koppla in den och kan slå av och på den via appen. Det är 240V fram till Shellyn men på utgångarna är det dött. När jag togglar mellan ON/OFF i appen så hör jag relät.

Tycker det suger för allt känns rätt kopplat. Vad missar jag? Eller är pucken kass?
En av de absolut största fördelarna med Shelly 1 är just att reläet inte är sammankopplat med drivspänningen. Så koppla in fas på reläets ingång också så ska du se att det suger lite mindre.

Tycker inte att shellys anvisningar är dåliga. De bör man förstå, annars kanske man inte ska koppla :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
En av de absolut största fördelarna med Shelly 1 är just att reläet inte är sammankopplat med drivspänningen. Så koppla in fas på reläets ingång också så ska du se att det suger lite mindre.

Tycker inte att shellys anvisningar är dåliga. De bör man förstå, annars kanske man inte ska koppla :)
Om du tittar
O olofh skrev:
Nog ändå lättare att du bara lägger upp en bild så ska vi hjälpa dig få rätt på det. Låter ju ändå som att du har kopplat in pucken rätt om du kan styra den via appen. Bara utgångarna kvar då
vad är oklart menar du? Det jag skrev går väl i princip bara att tolka på ett sätt eller?
 
F
R RoAd skrev:
En av de absolut största fördelarna med Shelly 1 är just att reläet inte är sammankopplat med drivspänningen. Så koppla in fas på reläets ingång också så ska du se att det suger lite mindre.

Tycker inte att shellys anvisningar är dåliga. De bör man förstå, annars kanske man inte ska koppla :)
Jag får väl slänga på en fas på en av utgångarna då helt enkelt. Men innan det så skall jag försöka gulla lite med den, den sitter i en IP-67 plastlåda utomhus, inget metallskåp eller nåt annat som borde skärma. 12m eller nåt sånt till routern ingen WiFi eller extremt svagt. Är det normalt med så kort räckvidd?

Och angående inkopplingen, tycker du det är självklart att utgången skall matas med 230V baserst på denna bilden och det faktum att det inte står ett ord om det? Hur svårt hade det varit att dra ett streck från ena itgången och fas?

Fotografi av installationsinstruktionerna för en Shelly 1 Smart WiFi Relay med schema och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Jag får väl slänga på en fas på en av utgångarna då helt enkelt. Men innan set så skall jag försöka gulla lite med den, den sitter i en IP-67 plastlåda utomhus, inget metallskåp eller nåt annat som borde skärma. 12m eller nåt sånt till routern ingen WiFi eller extremt svagt.

Och angående inkopplingen, tycker du det är självklart att utgången skall matas med 230V baserst på denna bilden och det faktum att det inte står ett ord om det? Hur svårt hade det varit att dra ett streck från ena itgången och fas?

[bild]
Det är ju inte garanterat att du vill bryta något som sitter på samma fas som Shellyn.
Såhär ser det ut för en modell som inte har skilda utgångar:
Diagram över Shelly 2.5 anslutningar för AC-kablage, DC-kablage och AC-kablage till rullgardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag får väl slänga på en fas på en av utgångarna då helt enkelt. Men innan det så skall jag försöka gulla lite med den, den sitter i en IP-67 plastlåda utomhus, inget metallskåp eller nåt annat som borde skärma. 12m eller nåt sånt till routern ingen WiFi eller extremt svagt. Är det normalt med så kort räckvidd?

Och angående inkopplingen, tycker du det är självklart att utgången skall matas med 230V baserst på denna bilden och det faktum att det inte står ett ord om det? Hur svårt hade det varit att dra ett streck från ena itgången och fas?

[bild]
Men hur tänker du annars att förbrukaren ska drivas om inte med en matning? Vad tänker du att tråden som går in i I kommer ifrån?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Men hur tänker du annars att förbrukaren ska drivas om inte med en matning? Vad tänker du att tråden som går in i I kommer ifrån?
I min totala enfald så trodde jag den matades internt inne i pucken.
 
Det står tydligt att I är input, att den inte matas internt är en finess som påpekats. Det gör att du kan bryta en spänning och mata den med en annan vilket är avgörande i en del applikationer.
 
F
A alfista skrev:
Det står tydligt att I är input, att den inte matas internt är en finess som påpekats. Det gör att du kan bryta en spänning och mata den med en annan vilket är avgörande i en del applikationer.
Ja, jag förstår det nu. Och går man in på Shellys hemsida så beskrivs det där men tycker som sagt inte att det är uppenbart i den medföjlande dokumentationen.
 
R
F fsn skrev:
Jag får väl slänga på en fas på en av utgångarna då helt enkelt.
Ingång.

F fsn skrev:
Och angående inkopplingen, tycker du det är självklart att utgången skall matas med 230V baserst på denna bilden och det faktum att det inte står ett ord om det? Hur svårt hade det varit att dra ett streck från ena itgången och fas?
Ja, om man kan läsa ett kopplingsschema så är det solklart att om det ska komma ut 230V på O när reläet är till så måste det anslutas 230V på I.

Att de inte drar ett streck från något till I är för att det kan anslutas andra saker än 230V dit.

Lägg ner ditt gnäll nu, detta är ingen brist i Shellys kopplingsschema utan en brist i din kunskap. Var istället glad för att du (förhoppningsvis) lärt dig något nytt (att saker som inte är ihopkopplade i ett kopplingsschema inte heller är det dolt).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.