360 371 läst · 2 632 svar
360k läst
2,6k svar
Shelly – allmänna diskussioner
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Postar här med…
Jag har precis kopplat in en Shelly 1 för att styra UV-ljus och cirkulationspump till poolen. Har kopplat in fas och nolla enligt instsllatiomsdokumentationen på L och N samt även kopplat på en strömbrytare parallellt över L och anslutit den i SW på Shellyn. Har inte Shelly sen innan men har laddat ner appen och lyckats koppla in den och kan slå av och på den via appen. Det är 240V fram till Shellyn men på utgångarna är det dött. När jag togglar mellan ON/OFF i appen så hör jag relät.
Tycker det suger för allt känns rätt kopplat. Vad missar jag? Eller är pucken kass?
Jag har precis kopplat in en Shelly 1 för att styra UV-ljus och cirkulationspump till poolen. Har kopplat in fas och nolla enligt instsllatiomsdokumentationen på L och N samt även kopplat på en strömbrytare parallellt över L och anslutit den i SW på Shellyn. Har inte Shelly sen innan men har laddat ner appen och lyckats koppla in den och kan slå av och på den via appen. Det är 240V fram till Shellyn men på utgångarna är det dött. När jag togglar mellan ON/OFF i appen så hör jag relät.
Tycker det suger för allt känns rätt kopplat. Vad missar jag? Eller är pucken kass?
Du skriver inget om hur du kopplat på shellyns utgångar. Visa med bild så får du nog snabbast hjälpF fsn skrev:Postar här med…
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Kan väl säga det direkt…. Jag har inte spänningsmatat utgång ”1” med 230V AC. Jag trodde det löste sig intern inne i pucken. Tycker inte heller att bifogat schema visar det, det hade varit rätt talande om man bara dragit ett streck från ”L” till en av utgångarna om det nu är så det skall kopplas.O olofh skrev:
Nog ändå lättare att du bara lägger upp en bild så ska vi hjälpa dig få rätt på det. Låter ju ändå som att du har kopplat in pucken rätt om du kan styra den via appen. Bara utgångarna kvar dåF fsn skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 413 inlägg
Har du löst det nu då?F fsn skrev:
Shelly 1 har potentialfri utgång, så du kan styra vad du vill med den.
En av de absolut största fördelarna med Shelly 1 är just att reläet inte är sammankopplat med drivspänningen. Så koppla in fas på reläets ingång också så ska du se att det suger lite mindre.F fsn skrev:Postar här med…
Tycker inte att shellys anvisningar är dåliga. De bör man förstå, annars kanske man inte ska koppla
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Om du tittarR RoAd skrev:
vad är oklart menar du? Det jag skrev går väl i princip bara att tolka på ett sätt eller?O olofh skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Jag får väl slänga på en fas på en av utgångarna då helt enkelt. Men innan det så skall jag försöka gulla lite med den, den sitter i en IP-67 plastlåda utomhus, inget metallskåp eller nåt annat som borde skärma. 12m eller nåt sånt till routern ingen WiFi eller extremt svagt. Är det normalt med så kort räckvidd?R RoAd skrev:
Och angående inkopplingen, tycker du det är självklart att utgången skall matas med 230V baserst på denna bilden och det faktum att det inte står ett ord om det? Hur svårt hade det varit att dra ett streck från ena itgången och fas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 413 inlägg
Det är ju inte garanterat att du vill bryta något som sitter på samma fas som Shellyn.F fsn skrev:Jag får väl slänga på en fas på en av utgångarna då helt enkelt. Men innan set så skall jag försöka gulla lite med den, den sitter i en IP-67 plastlåda utomhus, inget metallskåp eller nåt annat som borde skärma. 12m eller nåt sånt till routern ingen WiFi eller extremt svagt.
Och angående inkopplingen, tycker du det är självklart att utgången skall matas med 230V baserst på denna bilden och det faktum att det inte står ett ord om det? Hur svårt hade det varit att dra ett streck från ena itgången och fas?
[bild]
Såhär ser det ut för en modell som inte har skilda utgångar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Södermanland
· 95 inlägg
Men hur tänker du annars att förbrukaren ska drivas om inte med en matning? Vad tänker du att tråden som går in i I kommer ifrån?F fsn skrev:Jag får väl slänga på en fas på en av utgångarna då helt enkelt. Men innan det så skall jag försöka gulla lite med den, den sitter i en IP-67 plastlåda utomhus, inget metallskåp eller nåt annat som borde skärma. 12m eller nåt sånt till routern ingen WiFi eller extremt svagt. Är det normalt med så kort räckvidd?
[bild]
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 674 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 674 inlägg
Ja, jag förstår det nu. Och går man in på Shellys hemsida så beskrivs det där men tycker som sagt inte att det är uppenbart i den medföjlande dokumentationen.A alfista skrev:
Ingång.F fsn skrev:
Ja, om man kan läsa ett kopplingsschema så är det solklart att om det ska komma ut 230V på O när reläet är till så måste det anslutas 230V på I.F fsn skrev:
Att de inte drar ett streck från något till I är för att det kan anslutas andra saker än 230V dit.
Lägg ner ditt gnäll nu, detta är ingen brist i Shellys kopplingsschema utan en brist i din kunskap. Var istället glad för att du (förhoppningsvis) lärt dig något nytt (att saker som inte är ihopkopplade i ett kopplingsschema inte heller är det dolt).