Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Precis, det är ju bara nördar som styr värmepump och sånt.
Vänta hur har du det med din värmepump? Skönt att man inte behöver konfigurera nåt med Plejd, det bara vet när elen är dyr eller när det ska slå av styrt av klockan.

Inställningar = Sysadmin. 😂
Med de elpriserna som varit det sista året har det varit meningslöst att styra värmepumpen, elräkningarna är låga ändå. Men när elpriserna var höga sparade jag en hel del. Körde stenhårt på Tibbers statistik, och det fungerade utmärkt.

Men att lägga en massa fritid på att administrera en massa leksaker är den absoluta majoriteten av användarna ointresserade av. Där med säger jag inte att det är fel att ha det som hobby. 😊
 
J
Nissens Nissens skrev:
Med de elpriserna som varit det sista året har det varit meningslöst att styra värmepumpen, elräkningarna är låga ändå. Men när elpriserna var höga sparade jag en hel del. Körde stenhårt på Tibbers statistik, och det fungerade utmärkt.

Men att lägga en massa fritid på att administrera en massa leksaker är den absoluta majoriteten av användarna ointresserade av. Där med säger jag inte att det är fel att ha det som hobby. 😊
Tibbers statistik på min ära, men hur fick du in den i din plejdtimer? Genom att knappa in klockslagen? Själv vägrar jag att jobba som Sysadmin, vill bara att det ska funka.
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Z Zebbr skrev:
Hej!
Har fått hem några shellyn. Bland annat en 4pm som styr vvb och elektrisk golvvärme via kontaktorer. Vvb körs 4 billigaste timmarna per dygn och golvvärmen 12 billigaste timmarna.
Kan tipsa om detta skript för styrning enligt nordpools priser:
[länk] (sidan är på finska men google översätt torde hjälpa er med språket, och bara att byta ut FI till SE i skriptet för att få det att fungera enligt sveriges spotpriser).

Efter en veckas användning kan jag meddela att skriptet funkar otroligt bra, och installationen av skriptet gick på 4 minuter, så väldigt lättanvänt också.
O
A Angr77 skrev:
Bra script - tog inte många minuter och få det att rulla på min Shelly Pro 1. Ett tips om man inte kan finska är att gå direkt till GitHub länken - här finns det hela beskrivet på engelska. [länk]
Sen anger man vilket elområde man tillhör i början av scriptet - i mitt fall SE3 (så det räcker inte med SE -)
om man skriver SE3, innebär det att man får priserna i SEK eller är de fortfarande i EUR?

Jag har gjort en skript också men jag är inte bra skript så jag fattar inte vad som blir fel. Jag vill växla mellan vvb och pelletspanna beroende på elpriset, har du koll på skript och skulle kunna felsöka i det?
 
A Angr77 skrev:
Bra script - tog inte många minuter och få det att rulla på min Shelly Pro 1. Ett tips om man inte kan finska är att gå direkt till GitHub länken - här finns det hela beskrivet på engelska. [länk]
Sen anger man vilket elområde man tillhör i början av scriptet - i mitt fall SE3 (så det räcker inte med SE -)
Här är en länk till mitt skript och min avsikt. Kan du se något fel som gör att vvb och pelletspannan inte stängs som de ska?

https://www.byggahus.se/forum/threa...foer-styrning-av-vvb-och-pelletspanna.510320/
 
Någon mer som har Shelly 2.5 som piper?
Har haft ett par några år nu och några av dem har börjat tjuta, upplever att de dessutom har problem med kommunikationen.

Felet ska vara en kondningen på sekundärsidan som är av märket ChongX som nog inte håller den bästa kvaliteten.
Jag är inne på att beställa en omgång kondensatorer från panasonic och byta ut dem, är det någon mer som är intresserad i så fall?5
Kan även beställa ersättare till primärsidan (då blir det något större från Wurth, men de ska få plats.)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon mer som har Shelly 2.5 som piper?
Har haft ett par några år nu och några av dem har börjat tjuta, upplever att de dessutom har problem med kommunikationen.

Felet ska vara en kondningen på sekundärsidan som är av märket ChongX som nog inte håller den bästa kvaliteten.
Jag är inne på att beställa en omgång kondensatorer från panasonic och byta ut dem, är det någon mer som är intresserad i så fall?5
Kan även beställa ersättare till primärsidan (då blir det något större från Wurth, men de ska få plats.)
Jag har en 2.5 men än är det inga problem.
Löder du om min om jag är med?
 
nino nino skrev:
Jag har en 2.5 men än är det inga problem.
Löder du om min om jag är med?
Det skulle troligtvis gå att ordna, har inte provat på mina egna.

Komponenterna i sig är ju inte det dyra, det är jobbet att skicka och löda som är det jobbiga.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har precis upptäckt shelly pro och har kollat på några yt filmer
I en av filmerna påstår snubben att man kan ersätta dvärgbrytaren med shelly pro (i det här fallet pro 4 PM)
Det var inte en svensk film så i hans land kanske de inte har lika höga krav som i sverige.
Min fråga är, kan man ersätta (som han påstod) 4st dvärgbrytare med en pro 4pm?
 
B
Måste bara rekommendera Shelly's blåtands knapp som går att köpa för 150 kr. Räckvidd minst 20 meter och genom Google Home kan jag stänga av/på annan funktionalitet när man kommer o går som säkerhets kameror, Plejd belysning, luftvärmepump etc.
 
N noone70 skrev:
Har precis upptäckt shelly pro och har kollat på några yt filmer
I en av filmerna påstår snubben att man kan ersätta dvärgbrytaren med shelly pro (i det här fallet pro 4 PM)
Det var inte en svensk film så i hans land kanske de inte har lika höga krav som i sverige.
Min fråga är, kan man ersätta (som han påstod) 4st dvärgbrytare med en pro 4pm?
Nej, en Shelly kan inte ersätta en eller flera dvärgbrytare. Har du någon länk till klippet? De måste mena något i stil med att den tar lika mycket plats som x antal dvärgbrytare?

Jag tror de flesta länder har krav på någon form av säkring, så ser inte att det skulle vara okej någonstans.

Tänkte hänvisa till manualen, men i den har de ritat in hela 6 st säkringar, 1 på inkommande, 1 per utgående (4 st) samt 1 st till manöverkretsen. Detta måste vara helt fel, tror ingen installerar dessa på det sättet utan man installerar den efter 1 st säkring på inkommande L, som då skyddar samtliga utgående kanaler, den interna elektroniken och manöverkretsen.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Får man ställa en lös fråga?

Går det att tunnla Shelly över fiber med tex SSH från ett wifi till ett annat?
 
M -MH- skrev:
Får man ställa en lös fråga?

Går det att tunnla Shelly över fiber med tex SSH från ett wifi till ett annat?
Ja, det är som vilken nätverkskommunikation som helst.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Jag har över tid köpt ett par Shelly PlusPlug S till en familjemedlem, och det visar sig att de senaste jag köpte (med FW > 1.0.0) inte går att nå ifrån "medelålders" apple-produkter. (WebKit på IOS 15)

De tidigare pluggarna jag köpte var tillverkade i mars 2023 och kom med FW 0.13 resp 0.14 och de fungerade utmärkt.

Är det någon annan som sett detta? Och finns det en lösning? Jag hittar ingen nedladdningsbar binär med 0.14 för ShellyPlusPlugS, annars hade jag nog nedgraderat pluggarna. Finns det ens en officiell sida med äldre firmware?

Not: Det fungerar utmärkt att nå puckarna med Androidtelefoner samt datorer.
 
Installerade Shelly Wall Display idag.

+ enkel installation. Drog nolla från närliggande dosa.
+ besökare tryckte tidigare på strömbrytaren för att tända taklampan men strömbrytaren släcker ytterbelysningen som styrs av skymningsrelä.
+ Öppnar garageporten utan fjärrkontroll
- Sitter lite lågt för att läsa displayen när man ersätter en strömbrytare
+ Conversation piece 👌
= WAF
 
B
P Pin skrev:
Installerade Shelly Wall Display idag.

+ enkel installation. Drog nolla från närliggande dosa.
+ besökare tryckte tidigare på strömbrytaren för att tända taklampan men strömbrytaren släcker ytterbelysningen som styrs av skymningsrelä.
+ Öppnar garageporten utan fjärrkontroll
- Sitter lite lågt för att läsa displayen när man ersätter en strömbrytare
+ Conversation piece 👌
= WAF
Kul för teknikintresserad men tror sånt här kommer kännas väldigt "2020" om några år. Ungefär som alla golvvärmedisplayer som var häftiga år 2005. Det är för liten display för att ha någon meningsfull funktion. Ska man tända en lampa vill man inte behöva använda finmotorik.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.