B bygges skrev:
beroende av system2 (WiFi) för att fungera, samtidigt som system1 inte har någon som helst kontroll över system2.
Det är till och med värre än så. System1 behöver dessutom ett fungerande elsystem för att fungera och det har system1 heller ingen kontroll över. Illa det här.
 
  • Haha
tensiden
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Det är till och med värre än så. System1 behöver dessutom ett fungerande elsystem för att fungera och det har system1 heller ingen kontroll över. Illa det här.
👏
 
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför ska jag läsa på? Det är du som skulle behöva åka till en flygplats och förklara hur deras wifi inte kan fungera.
Vi åker till flygplatsen ihop och så ber vi flygplatspersonalen förklara för dig: varför WiFi fungerar så bra, vilka tekniska lösningar som är till för att få tusentals resenärer att kunna använda World wide web. Vi passar på och frågar hur många klienter per accesspunkt de har, vilken täckningsyta varje accesspunkt har, om öppna ytor är bra eller dåligt för mottagningen, hur de förhindrar osäkra klientprodukter, många med kretsar likt Shelly från Kina, att prata med varandra. Vi frågar vidare vilken bandbreddbegränsning som är inlagd för respektive klient, om varje accesspunkt sänder på alla kanaler eller om accesspunkterna är uppdelade för olika kanaler.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är klart att man kan föreställa sig scenarion där tekniken inte fungerar. Det är inte bara wifi. Alla tekniker vi har diskuterat fungerar dåligt under vissa förutsättningar.
Om man regelbundet tittar på 4k via wifi på flera enheter samtidigt så har man säkert ett bra nätverk som kan hantera även Shellypuckar.
Det fungerar inte i det läget. Etern blir full med en massa meningslösa anrop hela tiden så den viktiga trafiken blir begränsad. Om man inte som en del här gjort gödslar med trådade AP när de kommit till vägs ände.
 
Alfredo Alfredo skrev:
det kan inte tokas som annat än "på deras totala nätverk
Jo, för innan den meningen så skrev jag om att det är en massa lokala nät på några hundra m2 bara.
 
K karlmb skrev:
Jo, för innan den meningen så skrev jag om att det är en massa lokala nät på några hundra m2 bara.
Menar du:
K karlmb skrev:
men det är ju sällan ett gästwifi sträcker sig mer än typ 30 m.
Det stämmer ju absolut inte på exempelvis Arlanda. Eller missförstår jag dig helt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du:
Det stämmer ju absolut inte på exempelvis Arlanda. Eller missförstår jag dig helt?
Jag tänker på tex nätet för Espresso House. Och varför skulle övriga vara större? Att det finns ett Arlanda guest med samma SSID vet jag men det är ju som sagt en massa trådade AP för det.
 
K karlmb skrev:
Jag tänker på tex nätet för Espresso House. Och varför skulle övriga vara större?
För att de ska täcka en mycket större yta förstås. Men det känns som om vi missförstår varandra. 🤔
 
B bygges skrev:
Vi åker till flygplatsen ihop och så ber vi flygplatspersonalen förklara för dig: varför WiFi fungerar så bra, vilka tekniska lösningar som är till för att få tusentals resenärer att kunna använda World wide web. Vi passar på och frågar hur många klienter per accesspunkt de har, vilken täckningsyta varje accesspunkt har, om öppna ytor är bra eller dåligt för mottagningen, hur de förhindrar osäkra klientprodukter, många med kretsar likt Shelly från Kina, att prata med varandra. Vi frågar vidare vilken bandbreddbegränsning som är inlagd för respektive klient, om varje accesspunkt sänder på alla kanaler eller om accesspunkterna är uppdelade för olika kanaler.
Om det är gjort i Kina är det inte säkert?
Nä så kanske det är.
Vilka alternativ till Shelly kan du föreslå som inte har något att göra med Kina?
 
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det är gjort i Kina är det inte säkert?
Nä så kanske det är.
Vilka alternativ till Shelly kan du föreslå som inte har något att göra med Kina?
I sort sett, därav Huawei, ZTE kastas ur mobilnätet till 2025. Vet ej, väldigt få produkter. Gör mitt bästa med att separera WiFi, använda VPN etc. Men den kampen är nog förlorad.
 
Nissens Nissens skrev:
Eller kanske inte någon hobby för 97% av befolkningen. 😊
Precis, det är ju bara nördar som styr värmepump och sånt.
Vänta hur har du det med din värmepump? Skönt att man inte behöver konfigurera nåt med Plejd, det bara vet när elen är dyr eller när det ska slå av styrt av klockan.

Inställningar = Sysadmin. 😂
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
I sort sett, därav Huawei, ZTE kastas ur mobilnätet till 2025. Vet ej, väldigt få produkter. Gör mitt bästa med att separera WiFi, använda VPN etc. Men den kampen är nog förlorad.
Ja jag tror inte det finns något säkert alternativ. Men det är inte något argument mot Shelly utan mot hela utbudet av "smarta hem"-prylar.
 
  • Gilla
bygges
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja jag tror inte det finns något säkert alternativ. Men det är inte något argument mot Shelly utan mot hela utbudet av "smarta hem"-prylar.
Jo. För du kan inte ta dig in i en wifi-router via en random Zigbee pryl.
 
Kan inte ni som känner för att diskutera olika typer av nätverkstekniker starta en egen tråd? Det känns som ni hamnat väldigt ur kurs för syftet med denna tråd...
 
  • Gilla
JSten och 8 till
  • Laddar…
Off topic, dravel och otrevligheter rensade.
Skärpning
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.