useless useless skrev:
Jag har inte märkt att någon av mina glappar. Det kanske går att komma åt med något tunt verktyg (eller öppna den) och böja ihop kontaktblecken lite så det blir bättre tryck?
Jag skruvade isär en, och kan inte se nån uppenbar anledning till att det skulle kunna glappa med en normal europakontakt. Kan det handla om (kinesiska) varianter med för smala stift? Eller för korta/långa?

Närbild på kretskortsdelar och lödd anslutning, med komponenter, ledningar och metallfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk apparat, säkring, motstånd, kretskort, ingenjörskomponenter, närbild, komplex, teknisk, inga personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Strip Strip skrev:
Kan det handla om (kinesiska) varianter med för smala stift? Eller för korta/långa?
13th Marine 13th Marine skrev:
5/5 pluggar som jag har i Shelly är Europakontakter, en av dem glappar lite.
Kanske @13th Marine kan ta fram mikrometerskruven och skjutmåttet för att försöka utröna om det är pluggen eller stickkontakten som är avvikande och orsakar glapp?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ja, problemet kan ju lika gärna sitta i stickproppen. Förutom rätt dimension så ska pinnarna vara lite lätt vinklade inåt.
Men testa som sagt var att klämma ihop kontakterna någon mm.
 
Av en uppsjö olika europapluggar jag använt till mina shellys har 1 varit lite glappare än de andra.
 
Jag skulle gissa på att det är i europluggen som felet ligger. Har några eurokontakter som sitter lite dåligt i vanliga vägguttag. Det har varit pluggar till billiga bordlampor och om jag inte minns fel så har de inte sina "piggar" lite svagt vinklade inåt och allmänt sett lite "klena" ut.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske @13th Marine kan ta fram mikrometerskruven och skjutmåttet för att försöka utröna om det är pluggen eller stickkontakten som är avvikande och orsakar glapp?
Tur man jobbar hemma idag!

Boven i dramat;
Hand håller en vit europeisk typ C-elkontakt mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upmätt till:
Teknisk ritning av ett eluttag med dimensioner och toleranser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur plockar jag isär Shellyn utan att ha ihjäl den?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fick inte ur elektroniken utan att veta att jag inte hade sönder den, men noterade att blecken satt långt ute mot sidorna, rött i bilden nedan.

Hade inte varit dumt om de haft något bleck även vid grön markering.
Troligtvis kan dessa böjas om man vickar en europlug lite väl mycket, då barnen lekt en del i den hörnan är det inte alls omöjligt att detta är anledningen.
Har dock en annan som ligger, och även den har blecken lite väl långt utåt om man jämför med bilden från @Strip

Böjde tillbaka blecken så att de blev som i bilden och nu glappar den inte längre. 👍
SmartaHem har redan skickat min nya batch med fem 😅


Kretskort med komponenter och lödskador, röda markeringar indikerar troliga skadepunkter eller fokusområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
R
wildeside wildeside skrev:
Kanske det men krävs väl inte mycket intelligens för att räkna ut att det va Shelly plugg S och Eurokontakten som problemet handla om.
Om någon velat veta mer så skulle det väl bara vara att fråga.
Strip:s inlägg att jag ska förstå att det måste vara någon sorts apparat ansluten i C7 kontakten, tyckte jag va ett j____ skit inlägg som ligger i nivå med sandlåde åldern.
Det kanske va för mycket begärt att han kunnat räkna ut att det va Eurokontakten och Shelly pluggen jag skrev om och inte C7 kontakten.
Jag tar åt mej lite självkritik och ska bättra mej.🤔
Nästa gång jag skriver något så får det väl bli en text så att en 3 åring och uppåt förstår så att det inte blir något missförstånd.😉
Nej, det var förstås uppenbart eftersom det var den enda information vi fick. Men VAD var problemet undrade i.a.f. jag. Att det var just glapp fick man ju gissa sig till.

Hur som helst. Det finns två sätt att ta till sig (konstruktiv) kritik. Antingen lär man sig av den och gläds åt att he blivit en bättre människa på kuppen, eller så gör man som du gör nu ;)

Jag kan tycka att insinuera att vi som inte automatiskt förstod vad du menade är 3 år gamla, är minst lika löjligt som det du anklagar Strip för att ha gjort med sitt inlägg.
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket behövde du bryta för att få upp den? Kanske måste operera min som glappat med en kontakt också… Men man kanske inte alls behöver öppna den för det iofs.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hur mycket behövde du bryta för att få upp den? Kanske måste operera min som glappat med en kontakt också… Men man kanske inte alls behöver öppna den för det iofs.
Du kan ta bort den klara delen genom att lossa en skruv som sitter i jordbygeln på stickproppssidan, titta in i hålet.

Sedan kommer man åt med en liten platt skruvmejsel att bända blecken.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vill man ha ur elektroniken ur fodralet sitter det en skruv längst ner i varje ben.
Måste säga att jag är lite imponerad av att det inte är ett en enda snäppflärp för att får isär den här lilla apparaten.

Närbild på kretskort, lödstation, metallelement, elektroniska komponenter, teknisk underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Vill man ha ur elektroniken ur fodralet sitter det en skruv längst ner i varje ben.
Måste säga att jag är lite imponerad av att det inte är ett en enda snäppflärp för att får isär den här lilla apparaten.

[bild]
Jag plockade isär en Tuya-plug en gång för att flasha om den, det blev inte vackert, så resten gav jag bort.
(Hade missat att de täppt till säkerhetshålet som gjorde att man kunde flasha om dem OTA)
 
  • Haha
Strip
  • Laddar…
Så jag slog till på 10st plugs och det var inga problem att få in dom i shelly appen och skapa en grupp med alla. Men om jag vill styra gruppen med en timer när solen går ner hur gör jag då?

Jag hittar kommandot under schedule om jag går in på plugs:en var och en för sig men jag vill göra ett schema för hela gruppen och fattar inte hur jag ska göra?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Så jag slog till på 10st plugs och det var inga problem att få in dom i shelly appen och skapa en grupp med alla. Men om jag vill styra gruppen med en timer när solen går ner hur gör jag då?

Jag hittar kommandot under schedule om jag går in på plugs:en var och en för sig men jag vill göra ett schema för hela gruppen och fattar inte hur jag ska göra?
Jag märker även några konstiga fenomen, 3st av mina brytare har slagit av sig på olika tider (syns i loggen) sedan igår utan att jag har någon timer eller scen på dom, dvs. dom skulle bara har varit på. Vad kan det bero på?
 
Jag har beställt en bypass för att kunna ha en Dimmer 2 där det verkar lite för krångligt att dra fram en nolla.

Är det någon som har erfarenhet av att koppla in en sådan och vet vad som fungerar bra rent praktiskt? På bilderna ser den ju för liten ut för att sätta i en Wago t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.