350 811 läst · 2 543 svar
351k läst
2,5k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Hej
Jag har använt min iPhone och först valt nätverket shellyplug-s-osv, när väl nätet är igång har jag därefter öppnat safari och skrivit in 192.168.33.1, och i menyn valt internet o security och gått in under wifi mode client och där klickat på connect the shelly och väl där skrivit in mitt SSID (nätverksnamn) manuellt och därefter mitt lösenord på nästa rad och "allt" har fungerat. Jag har ca 10 shelly pluggar S och ca 30 shelly dimmer 2 och alla fungerar ua. Det har hänt med några pluggar att jag har fått köra factory reset på knappen för att de ska fungera med ny omstart av installationen läs i manualen hur du gör factory reset. Jag har också skapat ett konto i shellyappen och lagt in alla enheter i "shelly molnet" med add a new divice allt eftersom jag har installerat pluggarna mm. Annars får du fråga på nytt
Hoppas du får det att fungera
/B
Jag har använt min iPhone och först valt nätverket shellyplug-s-osv, när väl nätet är igång har jag därefter öppnat safari och skrivit in 192.168.33.1, och i menyn valt internet o security och gått in under wifi mode client och där klickat på connect the shelly och väl där skrivit in mitt SSID (nätverksnamn) manuellt och därefter mitt lösenord på nästa rad och "allt" har fungerat. Jag har ca 10 shelly pluggar S och ca 30 shelly dimmer 2 och alla fungerar ua. Det har hänt med några pluggar att jag har fått köra factory reset på knappen för att de ska fungera med ny omstart av installationen läs i manualen hur du gör factory reset. Jag har också skapat ett konto i shellyappen och lagt in alla enheter i "shelly molnet" med add a new divice allt eftersom jag har installerat pluggarna mm. Annars får du fråga på nytt
Hoppas du får det att fungera
/B
Det är PRECIS så jag gör i den lilla filmen jag har bifogat tidigareBono_R skrev:Hej
Jag har använt min iPhone och först valt nätverket shellyplug-s-osv, när väl nätet är igång har jag därefter öppnat safari och skrivit in 192.168.33.1, och i menyn valt internet o security och gått in under wifi mode client och där klickat på connect the shelly och väl där skrivit in mitt SSID (nätverksnamn) manuellt och därefter mitt lösenord på nästa rad och "allt" har fungerat. Jag har ca 10 shelly pluggar S och ca 30 shelly dimmer 2 och alla fungerar ua. Det har hänt med några pluggar att jag har fått köra factory reset på knappen för att de ska fungera med ny omstart av installationen läs i manualen hur du gör factory reset. Jag har också skapat ett konto i shellyappen och lagt in alla enheter i "shelly molnet" med add a new divice allt eftersom jag har installerat pluggarna mm. Annars får du fråga på nytt
Hoppas du får det att fungera
/B
Jag ser att vi inte använder samma app, min app är svart och med vit text står det shelly på den. Det kanske är en äldre variant men där fungerar det i alla mina pluggar osv. Jag ska se om jag kan använda den nya och lägga till pluggen där, återkommer.jpsjogren skrev:
Men det blir väl svårt om pluggen inte kan ansluta till WLAN och därmed inte har internetaccessharka skrev:
Eller har shelly numera möjlighet att uppdatera sina enheter via telefonen och blåtand?
om man ansluter till Shellyn via dess egna, inbyggda AP (192.168.33.1) med någon dator så får Shellyn tillgång till Internet via datorn, och man kan därefter till exempel uppdatera FW i Shellyn 😉
uppdatering via Bluetooth tror jag bara gäller de nyare BLU-apparaterna (som ju helt saknar Wi-Fi)
uppdatering via Bluetooth tror jag bara gäller de nyare BLU-apparaterna (som ju helt saknar Wi-Fi)
Beskriv gärna det steg för steg. För det är ju tillgång till mitt Wi-Fi som är problemetharka skrev:
Om jag ansluter datorn till Shellyn så är ju inte längre datorn ansluten till mitt nät hemma där internet finns.harka skrev:
Jag fick ingen ordning på installationen via den nya appen. Min gamla app fungerar däremot men fick installera den två gånger för att få den att uppdatera firmware och "gå att använda. Jag får kolla igenom den nya appen och se hur man får det att fungera där.
Att dela ut internet från sin dator går inte med automatik, det måste du i.s.f. konfigurera/aktivera. Dessutom har din dator eller telefon antagligen inte heller internet vid detta tillfälle då man ju anslutit mot Shellyns AP som inte har internetaccess.harka skrev:
Det enda som jag ser som möjligt är att man via telefon-appen och blåtandsanslutning mot Shellyn skulle kunna göra det. Men jag har missat det i.s.f.
Det finns väl förresten inga Shelly med enbart BLU? De nya har blåtand, men det används väl bara för att konfigurera dem så de kommer åt WLAN. I.s.f. har jag även missat det.
aaaha, ni (RoAd och useless) tänker så...
funkar det inte heller om man har datorn ansluten via gammeldags nätverkskabel?
annars får man väl ladda ner den senaste FW till Shelly Plug S (v.1.14.0) till datorn och sen ladda på den på Shellyn http://archive.shelly-tools.de/version/v1.14.0/SHPLG-S.zip
fast det börjar ju likna lite överkurs för en att få igång en konsumentprodukt (som inte brukar strula)
(jo, det finns Shelly med enbart BLU – Button1, DoorWindow och Motion – jag har testat de första två, väldigt trevliga!)
funkar det inte heller om man har datorn ansluten via gammeldags nätverkskabel?
annars får man väl ladda ner den senaste FW till Shelly Plug S (v.1.14.0) till datorn och sen ladda på den på Shellyn http://archive.shelly-tools.de/version/v1.14.0/SHPLG-S.zip
fast det börjar ju likna lite överkurs för en att få igång en konsumentprodukt (som inte brukar strula)
(jo, det finns Shelly med enbart BLU – Button1, DoorWindow och Motion – jag har testat de första två, väldigt trevliga!)